Passförvaring

Men är det verkligen stallägaren problem tänker jag? Rimligen borde det vara hästägaren som skulle åka på böter om en övernitisk kontrollman vill sätta dit dem. (På anläggningen våra tävlingsponnyer står på, en relativt stor anläggning, ansvarar alla gör sitt eget pass, rimligen är det väl i så fall ägaren som ska se till att det finns). Hade aldrig stallat upp på ett ställe där jag är tvungen att lämna ifrån mig passen.
 
Men är det verkligen stallägaren problem tänker jag? Rimligen borde det vara hästägaren som skulle åka på böter om en övernitisk kontrollman vill sätta dit dem. (På anläggningen våra tävlingsponnyer står på, en relativt stor anläggning, ansvarar alla gör sitt eget pass, rimligen är det väl i så fall ägaren som ska se till att det finns). Hade aldrig stallat upp på ett ställe där jag är tvungen att lämna ifrån mig passen.
Det är stallägaren som (oftast) är hästhållaren när hästen är på anläggningen. Blir hästhållare som får böter/ vite om det vill sig illa om passet inte är där hästen är och inte hästägaren om hästen är inhyrd.

Hästägare går fri om hästägare och stallägaren inte är samma person.
 
Det är stallägaren som (oftast) är hästhållaren när hästen är på anläggningen. Blir hästhållare som får böter/ vite om det vill sig illa om passet inte är där hästen är och inte hästägaren om hästen är inhyrd.

Hästägare går fri om hästägare och stallägaren inte är samma person.
Aha. Aja. Hade aldrig gett ifrån mina pass. Om inte det står i kontraktet att stallägaren står för de extra kostnader det handlar om ifall det förekommer. Som tur är har jag aldrig råkat ut för det kravet. Och länsstyrelsen verkar inte vara så nitisk här.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Lång titel men också en bra sammanfattning. Jag letar föl/åring och tänker mig i första hand en hingst/valack eftersom jag i framtiden...
Svar
9
· Visningar
641
Senast: Askur2017
·
Anläggning Har en relativt liten beteshage till mina hästar på ca 1ha som jag tycker växter riktigt dåligt och jag skulle behöva lägga på någon...
2
Svar
29
· Visningar
1 684
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Jag har letat efter en lämplig medryttare en tid nu. Verkar helt omöjligt. Då har jag ändå två välridna, normalvakna och helt...
Svar
16
· Visningar
1 788
Senast: Unafraid
·
Kropp & Själ Mitt liv är så jobbigt. Jag arbetar som timanställd på deltid. Alltså många dagar utan jobb. Jag har knappt några rutiner alls i min...
Svar
6
· Visningar
1 059
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp