Bukefalos 28 år!

Passivitetsträning - så fel för så många!

Sv: Passivitetsträning - så fel för så många!

Kanske är du en av få (?) som verkligen kan lära en unghund passivitet genom att gå ut och sätta dej brevid en plan där aktivitet pågår!
Kanske kan du lära dina hundar att passivitet lönar sej om de bara väntar nog länge...

Jag har dock sett den totalt motsatta effekten hos många, många, många hundar och förare! Förare som fått rådet av kursledare och instruktörer att åka ut till klubben och sitta och titta för att hunden skall "bli lugn"!
Efter några veckor har hundarna varit MYCKET mer frustrerade och "o-passiva" än när denna träning påbörjades och förarna blir mer och mer stressade över att deras hund inte kan koppla av!

Vi ser olika på passivitet och på hur man bäst lär en hund att använda sina "av- och på-funktioner"!
Jag respekterar din åsikt, men stöder den inte!

Personligen skulle jag aldrig vare sej praktisera eller rekommendera den typ av träningen för någon!

/Swat
 
Sv: Passivitetsträning - så fel för så många!

Fast det är inte viktigt för mig att "bevisa" mig vara en utav de få eller inte.
Jag lägger upp mina delmål och mål efter känslan för mina hundar. Det är viktigt att de mår bra och att de får möjligheten att må bra i olika typer av miljöer. Sedan ska jag dock tillägga att jag har flertalet människor som tränar passivitet med goda resultat för ägare och hund. Vi känner möjligen olika typer av hundmänniskor och hundar.

Jag upplever att du liksom "narrar" denna typ av upplägg.
Du skriver:

.... genom att gå ut och sätta dej brevid en plan där aktivitet pågår! ...

Enkelspårigt. Det finns flertalet sätt att låta sin hund uppleva aktiva miljöer utan att det behöver handla om något liknande. Hunden kan följa med på stallmöte, på en kaffe på fiket, på älgpasset, till djurparken eller till söndagsmötet med min vän där vi äter mat i parken. Eller så sitter vi och läser bok på bänken vid vattnet. Vad är galet?

Däremot uppskattar jag att min hund faktiskt kan sitta utanför en plan med aktivitet, utan att behöva vara med på själva aktiviteten. Annars skulle knappast min och hundarnas vardag vara möjlig med jämna mellanrum. Ibland handlar det helt enkelt om att vänta. Med målet att ha ro i kroppen. Och jag ska tillägga att det är minst lika viktigt för mig som för hunden.

Kanske kan du lära dina hundar att passivitet lönar sej om de bara väntar nog länge...

Inte kanske. Det är så för oss. Vi lär oss det. Annars skulle jag knappast fortsätta träna det. Varför fortsätta med något som inte fungerar, eller som ger motsatt effekt? Knappast en fungerande strategi om man vill komma framåt med träning och ha glada, alerta och avslappnade hundar.

Jag har dock sett den totalt motsatta effekten hos många, många, många hundar och förare! Förare som fått rådet av kursledare och instruktörer att åka ut till klubben och sitta och titta för att hunden skall "bli lugn"!
Efter några veckor har hundarna varit MYCKET mer frustrerade och "o-passiva" än när denna träning påbörjades och förarna blir mer och mer stressade över att deras hund inte kan koppla av!

Jättetrist att du sett en motsatt effekt. Och jättetrist att hundägare får ett sådant urholkat råd av sina tränare. Att lära en hund att stress inte lönar sig handlar lika mycket om förberedelser innan som under. Våra hundar har ett mycket aktivt liv som bl.a. draghundar och terriern med andra uppgifter. Det är A och O att draghundar under en tid kan vara just passiva.

Vi ser olika på passivitet och på hur man bäst lär en hund att använda sina "av- och på-funktioner"!
Jag respekterar din åsikt, men stöder den inte!

Det är möjligt. Jag vet fortfarande inte vad det är som du inte stöder. Med tanke på att jag inte delar din beskrivning om passivitet - den med att sätta sig på en bänk, vänta ut hunden i flera timmar, bli stressad och sedan få motsatt effekt.

Personligen skulle jag aldrig vare sej praktisera eller rekommendera den typ av träningen för någon!

Du är väldigt ytlig i dina svar. Du nämner gång på gång att du inte ställer dig bakom dessa övningar. Men exakt VILKA ÖVNINGAR är det du inte tycker om? Om man tränar så ytligt, motsägelsefullt, stressande och med dina mål som sova osv osv - förstår jag att det går åt skogen med passiv träning.
 
Jag skulle säga att det beror helt på vilken hund du har och vilken störning du väljer. Sätter jag mig bredvid en agilityplan med min oreggade bc, jag då går jag hem men en hund som är helt utpumpad av stress, röda ögon, hes hals och fradga kring munnen. Visst min hund skulle säkert lägga sig ned efter x antal timmar, men det hade han gjort av utmattning från stressen, inte för att han "åh nu kan jag slappna av". Jag tränar inte passivitet med "flit", utan det följer vår vardag och jag undviker att utsätta honom för tex agilitypassivitet haha... Han är med mig till stallet, då får man snällt lägga sig i gången och vänta. Han åker buss med mig och där ligger man och väntar. Han är på kurs och där har jag med hunden och inte i bilen då vi har teori, och där ligger han och väntar etc. Men skulle aldrig själv boka upp träningstillfällen för att träna på passivitet. Utan jag ser till att miljöträna min hund och ta med honom på överallt, och där det krävs att han ligger ned utan att hälsa på allt och alla osv, ja där kräver jag att han gör det, utan godis, hälsa på andra osv, utan han ska ligga utan förväntning. Och det har fungerat fruktansvärt bra på min hund, som haft väldigt jobbigt med stress. :) han ser situationerna framför sig, och lägger sig med en duns direkt och somnar så han drömmer.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 521
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 326
Senast: ako
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 923
Hundträning Igår var vi ute ett par timmar men såg till att Alvin och Milou hela tiden hade tillgång till skugga och vatten och dom hade kylvästar...
Svar
16
· Visningar
2 495
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp