Patellaupphakning på äldre häst?

Bestintention

Trådstartare
Medryttarhästen 19 årig fullblodsvalack hämtade jag in från hagen idag något knackig i gången, tog in honom i ridhuset och han är markant halt på väster bakben, ingen värme någonstans utan det verkar komma från knäet. Hästen hoppar till då en annan häst kommer in i ridhuset och snubblar till samtidigt som det ser ut som han ska sätta sig på ändan då det onda benet inte riktigt vill bära honom, blir efter detta ännu mer stapplig och vill/kan inte röra sig, i samma stund har ägaren anlänt och pratar med veterinären som ber oss backa honom. Backar gör han glatt men vill inte gå framåt.

Efter en stund får vi ut stackaren ur ridhuset och på vägen upp till stallet ser han lite bättre ut, men väl inne i stallets så blir han lika halt igen.

Veterinären kommer, två timmar senare och läget är oförändrat, fortfarande vill han inte stödja på bakbenet.
Vi fick väl inget direkt svar utan hon hade svårt att säga om det var en patellaupphakning eller om det är något annat med gaffelband, spricka osv.
Så imorgon blir det ultraljud och röntgen på atg för att få ett svar, känns naturligtvis förjävla jobbigt då ägaren tagit beslutet att han inte ska få vara konvalcent häst med massa boxvila månadsvis för att sen kanske inte bli helt bra, detta också för att han varit skadad från och till hela livet, samt hans ålder.
Så för vår del hoppas vi ju "bara" att det är en patella eftersom det går att operera och han slipper massa boxvila.

min fråga är, hur vanligt är patellaupphakning på äldre hästar? (om det nu är detta) ska också tillägga att han aldrig tidigare haft ett liknande problem med upphakning, och efter lite googlande läste jag att detta oftast bara drabbar unghästar.

och tror ni att det kan vara en patellaupphakning?

Mvh orolig medryttare.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
1 923
Senast: mily
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 939
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 369
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 522
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp