Bukefalos 28 år!

patetisk tråd

Detta är problemet! Du uttrycker det som att han inte får göra saker. Det handlar om att enas om vad ni båda tycker är okej i en relation. Du kan inte säga till din sambo vad han får eller inte får göra, det handlar om att du måste lita på att han inte vill ha sex med alla sina vänner.
Man vet var man har varandra genom att kommunicera!

Jag hade ett kontrollerat förhållande förut och jag blev precis som din sambo och skyltade aldrig med något som skulle kunna leda till svartsjuka, just för att det blev så jobbigt. Jättejobbigt och förödande för förhållandet i längden.

Så himla vettigt skrivet!

En av mina kompisar är döpt till snyggjohan i min telefon. Jag kan ju bara föreställa mig hur jobbigt jag skulle tycka det var med massa frågor som vem är han, vart träffades ni, hur länge har ni känt varandra, är han singel, vad skriver ni om?
Som ett korsförhör!
Då hade jag gömt telefonen och antagligen dumpat snubben rätt snabbt.
 
Personligen skulle jag inte palla en partner som blir sårad av att jag skaffar nya vänner.
Allt kan skötas bättre och det kan skötas sämre.
Jag får uppfattningen att ts tycker sambon smusslar med sina kvinnliga vänner.
Ibland kan något bara kännas fel, en kan inte sätta fingret på vad det är och det kan också vara svårt att beskriva varför det känns fel.
Har det hänt dig någon gång?
 
Allt kan skötas bättre och det kan skötas sämre.
Jag får uppfattningen att ts tycker sambon smusslar med sina kvinnliga vänner.
Ibland kan något bara kännas fel, en kan inte sätta fingret på vad det är och det kan också vara svårt att beskriva varför det känns fel.
Har det hänt dig någon gång?

Nej, faktiskt inte.
 
Du har aldrig känt att något är fel, utan att kunna sätta fingret på vad det är?
(jag menar inte enbart i kärlek/relationer)

Nej, jag kan känna ett saker inte stämmer men då är det tydligt att personen ljuger osv. Inget sånt luddigt nej.
 
Så himla vettigt skrivet!

En av mina kompisar är döpt till snyggjohan i min telefon. Jag kan ju bara föreställa mig hur jobbigt jag skulle tycka det var med massa frågor som vem är han, vart träffades ni, hur länge har ni känt varandra, är han singel, vad skriver ni om?
Som ett korsförhör!
Då hade jag gömt telefonen och antagligen dumpat snubben rätt snabbt.

Så olika vi människor är. Hade jag haft någon som hette snygg-Johan som kontakt och min sambo såg att jag fick sms från honom ofta hade jag för att min sambo skulle slippa fråga eller undra förklarat direkt hur vi kände varandra och vad vi hade för typ av relation. Det är naturligt för mig att vilja undvika missförstånd och ha alla korten på bordet. Men jag förstår att det inte är naturligt för alla, vissa kanske tror att det är välrenommerade man försöker förklara. Hade min sambo dumpat mig för att jag var osäker på en kvinnlig vän han har så hade jag inte tyckt att han var mkt att ha ändå faktiskt... jag vill ha ett förhållande där man försöker förstå varandra och gemensamt försöker få varandra att må bra, inte ett där man avfärdar någon för att man inte är superstark psykiskt. Som tur är tänker min kille likadant...
 
Så olika vi människor är. Hade jag haft någon som hette snygg-Johan som kontakt och min sambo såg att jag fick sms från honom ofta hade jag för att min sambo skulle slippa fråga eller undra förklarat direkt hur vi kände varandra och vad vi hade för typ av relation. Det är naturligt för mig att vilja undvika missförstånd och ha alla korten på bordet. Men jag förstår att det inte är naturligt för alla, vissa kanske tror att det är välrenommerade man försöker förklara. Hade min sambo dumpat mig för att jag var osäker på en kvinnlig vän han har så hade jag inte tyckt att han var mkt att ha ändå faktiskt... jag vill ha ett förhållande där man försöker förstå varandra och gemensamt försöker få varandra att må bra, inte ett där man avfärdar någon för att man inte är superstark psykiskt. Som tur är tänker min kille likadant...

Ja, en vanlig fråga vem är han är inga konstigheter. Men en massa följdfrågor och misstänksamhet är ett big no no för mig.

Nej, jag skulle inte palla massa misstänksamhet och sura miner för att jag har kompisar av det motsatta könet.

Dåså, om han tänker likadant så är det väl inga problem med detta.
 
Detta är problemet! Du uttrycker det som att han inte får göra saker. Det handlar om att enas om vad ni båda tycker är okej i en relation. Du kan inte säga till din sambo vad han får eller inte får göra, det handlar om att du måste lita på att han inte vill ha sex med alla sina vänner.
Man vet var man har varandra genom att kommunicera!

Jag hade ett kontrollerat förhållande förut och jag blev precis som din sambo och skyltade aldrig med något som skulle kunna leda till svartsjuka, just för att det blev så jobbigt. Jättejobbigt och förödande för förhållandet i längden.

Tack för bra inlägg!
Jag håller med i sak men känslomässigt är det svårare för mig. Jag vet att han tycker att kyssar och sex är otrohet men vi har olika sociala gränser där jag tycker att man går över gränsen snabbare än vad han tycker. Och jag kan ofta känna att kommunikationen kommer mest från mitt håll, när något missförstånd redan skett.
 
Ja, en vanlig fråga vem är han är inga konstigheter. Men en massa följdfrågor och misstänksamhet är ett big no no för mig.

Nej, jag skulle inte palla massa misstänksamhet och sura miner för att jag har kompisar av det motsatta könet.

Dåså, om han tänker likadant så är det väl inga problem med detta.

Att han inte dumpar mig för att vi är olika i frågan om kill och tjejkompisar betyder inte att problemet inte existerar, utan att vår kärlek till varandra gör att vi vill lösa våra problem, inte göra slut.
 
Han måste väl få skaffa nya vänner? Hur skulle du känna om han sa att du inte fick smsa dina vänner?

Jag har (hade...) en vän som har en partner som är som dig. Väldigt svartsjuk och kontrollerande. Efter flera decennier som vänner får min vän nu inte prata med mig. Sorgligt. :(

Det är ditt problem att du är svartsjuk, gör något åt svartsjukan istället för att kontrollera din pojkvän. Gå i terapi tex. Du vill väl inte vara personen som förstör vänskap?
 
Att han inte dumpar mig för att vi är olika i frågan om kill och tjejkompisar betyder inte att problemet inte existerar, utan att vår kärlek till varandra gör att vi vill lösa våra problem, inte göra slut.

Vilket är jättebra. Problem är liksom till för att lösas.
Jag kan bara svara för hur jag skulle reagera, inte lr hur din pv reagerar.
Du vill ha andras synpunkter och det har du fått. Nu är det upp till dig hur du vill hantera detta.
 
Så han får göra vad han vill helt och hållet? Om han flörtar med andra tjejer rent hypotetiskt, kanske ligger med någon annan tjej, kallar någon annan tjej älskling, kysser andra på fester osv är det helt okej för du äger inte honom? Varför inte? Var går gränsen? Och hur vet man vart man har varandra?

Om vi vänder på det? Om han håller sig helt till dina gränser, aldrig så mycket som hejar på en annan kvinna igen, men vill ligga med alla han ser, är det OK då? Så länge du får bestämma över hans beteende spelar hans inre önskemål ingen roll?

Är du OK med det så visst, då är det kanske rimligt att du försöker hålla er båda till dina regler. Om du i själva verket vill att han ska vara med dig för att det är hans fria vilja, han väljer själv och valet är du? Då måste du acceptera att den som har kontrollen är han.

Du kan lita på honom eller låta bli, men alla försök att lägga din osäkerhet på hans beteende är försök att kontrollera helt fel sak och kommer aldrig att göra någon av er lyckligare. (Anser jag, då.)
 
Så han får göra vad han vill helt och hållet? Om han flörtar med andra tjejer rent hypotetiskt, kanske ligger med någon annan tjej, kallar någon annan tjej älskling, kysser andra på fester osv är det helt okej för du äger inte honom? Varför inte? Var går gränsen? Och hur vet man vart man har varandra?
Sista frågan är lättbesvarad: Genom kommunikation som är så bra att det blir lätt att lita på varandra.

Tack för bra inlägg!
Jag håller med i sak men känslomässigt är det svårare för mig. Jag vet att han tycker att kyssar och sex är otrohet men vi har olika sociala gränser där jag tycker att man går över gränsen snabbare än vad han tycker. Och jag kan ofta känna att kommunikationen kommer mest från mitt håll, när något missförstånd redan skett.
Här är det sistnämnda istället en omöjlighet. Kommunikation är inte enkelriktad. Om det bara är du som kommunicerar, då har du en monolog. Ska det vara ordentlig kommunikation är det något som NI båda är lika inblandade i.

Jag tror som redan nämnts i tråden, att parterapi vore något bra för er.
 
Om vi vänder på det? Om han håller sig helt till dina gränser, aldrig så mycket som hejar på en annan kvinna igen, men vill ligga med alla han ser, är det OK då? Så länge du får bestämma över hans beteende spelar hans inre önskemål ingen roll?

Är du OK med det så visst, då är det kanske rimligt att du försöker hålla er båda till dina regler. Om du i själva verket vill att han ska vara med dig för att det är hans fria vilja, han väljer själv och valet är du? Då måste du acceptera att den som har kontrollen är han.

Du kan lita på honom eller låta bli, men alla försök att lägga din osäkerhet på hans beteende är försök att kontrollera helt fel sak och kommer aldrig att göra någon av er lyckligare. (Anser jag, då.)

Jag tycker att du formulerar ditt inlägg väldigt bra och jag vill ju inte kontrollera honom utan jag vill att han ska vara lojal och trogen mig av fri vilja. Men jag är rädd och osäker och har blivit väldigt sviken förut. Ljugen rakt upp i ansiktet när jag frågat den jag älskat och som jag trodde älskade mig. Det gjorde han också men han kunde av egna skäl inte vara ärlig mot mig, därför har jag svårt att tro att det är lätt för andra. Jag vill inget hellre än att lita på honom, tror mig. Hade jag haft ett enkelt valt hade det varit så lätt. Jag kämpar med detta så himla mycket. Men får jag inte vädra mina känslor och tillåtas känna som jag gör så blir ångesten bara större. Därför är det skönt att prata av sig när det uppstår.
 
Han måste väl få skaffa nya vänner? Hur skulle du känna om han sa att du inte fick smsa dina vänner?

Jag har (hade...) en vän som har en partner som är som dig. Väldigt svartsjuk och kontrollerande. Efter flera decennier som vänner får min vän nu inte prata med mig. Sorgligt. :(

Det är ditt problem att du är svartsjuk, gör något åt svartsjukan istället för att kontrollera din pojkvän. Gå i terapi tex. Du vill väl inte vara personen som förstör vänskap?

Jag vill inte förstöra någon flera decennier lång vänskap... min sambo har flera andra kvinnliga vänner som han känt innan jag kom in i bilden och de har jag inga problem med. De har jag träffat många gånger och känner mig trygg(are) med. Jag har aldrig sagt att han inte får prata med andra kvinnor... däremot har jag ofta haft önskemål om att han ska göra det på smidigare sätt och med hänsyn till hur jag kan uppleva situationer. Däremot har jag faktiskt inte förståelse för varför man tar kontakt med en helt ny kvinna när man resan är i ett förhållande. Jag tycker att det är onödigt. Men jag får väl försöka förstå hans sätt att se på saken, att hon bara är en vän och inget kön för honom och att han bara har ett vänskapligt förhållningssätt till henne. Men då skulle det vara skönt om vi kunde mötas på halva vägen, om jag försöker förstå honom vore det skönt om han försökte förstå mig. Det är det viktigaste för mig, att inte bli avfärdad som knäpp för att jag är osäker. Nu gör han ju inte det och igår blev jag mest ledsen, men jag förstår ju att han tycker det är jobbigt. Jag skulle så önska att jag inte tyckte att det var jobbigt, att jag var fine och okomplicerad med alla kvinnor och kände 100% tillit för då skulle det inte vara jobbigt för någon av oss..
 
@osaker83 - pratar du o samtalskontakten något i termer av KBT (kognitiv beteendeterapi)? Jag funderar på om ni jobbar något med dina tankar o hur du ska lära dig att tänka i andra banor?

Att lita på någon annan är lite av ett val man måste göra. Välja att lita...eller välja att misstro.

När man börjar begränsa motparten är man ute o cyklar. Det är också grunden till psykisk misshandel. Kontrollen.

Vi är alla sociala varelser så att begränsa någon i vem man tar kontakt med var..är ren o skär idioti. Det är som att lägga grunden till att det där som man verkligen inte vill ska hända...händer. Att den som är misstänksam driver motparten till att agera exakt så som den misstänksamme inte vill. För motparten tänker.."det spelar ingen roll, jag blir ändå inte trodd så då kan jag lika gärna göra det".

Men som sagt...det är ett val som måste ske o ett jobb som måste göras.
 
Så olika vi människor är. Hade jag haft någon som hette snygg-Johan som kontakt och min sambo såg att jag fick sms från honom ofta hade jag för att min sambo skulle slippa fråga eller undra förklarat direkt hur vi kände varandra och vad vi hade för typ av relation. Det är naturligt för mig att vilja undvika missförstånd och ha alla korten på bordet.
Skillnaden är att varken jag eller sambon hade haft något behov av att fråga eller undra om relationen. Det finns liksom ingen risk för något "missförstånd".
Som min partner just sa "jag hade mest tänkt att det var ett tramsigt tonårsaktigt smeknamn"
 
@osaker83 - pratar du o samtalskontakten något i termer av KBT (kognitiv beteendeterapi)? Jag funderar på om ni jobbar något med dina tankar o hur du ska lära dig att tänka i andra banor?

Att lita på någon annan är lite av ett val man måste göra. Välja att lita...eller välja att misstro.

När man börjar begränsa motparten är man ute o cyklar. Det är också grunden till psykisk misshandel. Kontrollen.

Vi är alla sociala varelser så att begränsa någon i vem man tar kontakt med var..är ren o skär idioti. Det är som att lägga grunden till att det där som man verkligen inte vill ska hända...händer. Att den som är misstänksam driver motparten till att agera exakt så som den misstänksamme inte vill. För motparten tänker.."det spelar ingen roll, jag blir ändå inte trodd så då kan jag lika gärna göra det".

Men som sagt...det är ett val som måste ske o ett jobb som måste göras.

Lite kbt-inriktat eftersom jag ändrat mitt sätt att bemöta honom genom att ändra mitt tankesätt och låta honom steppa upp och ta ansvar och inte automatiskt lösa allt åt honom och komma med förslag på hur han ska lösa sina problem små som stora. Han är inte så bra på att ta initiativ när det gäller något alls (eller det har blivit lite bättre men fortfarande jag som påminner igen och igen om saker som behöver bli gjorda) hans kompisar tar nästan all kontakt och jag har drivit nästan allt i vårt förhållande, för att vardagen ska gå runt. Därför förvånar det mig kanske lite att han nu blivit vän med en ny tjej men det kanske är hon som varit initiativtagaren där också, jag vet ju inte det.

Det är tydlig att vår kommunikation brister och även om det blivit bättre sen jag börjat jobba med de kanske det inte blir helt bra förrän han också gör det, eller att vi gör det tillsammans.


Det där sista hör jag ofta som argument, what you fear you create typ och det gör att det bara knyter sig i magen på mig av ångest... typ som att det är den andre partens fel om någon väljer att vara otrogen. Jag tror inte på det utan jag tycker att var och en har ansvar för sina egna handlingar, man kan inte skylla sin otrohet på sin partner, då tycker jag att man gör slut först...
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
19 483
Senast: Whoever
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 225
Senast: LiviaFilippa
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 546
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 282
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Insektsspray
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp