PCOS byter namn till PMOS

Bukefalos 30 år!

Rosett

Trådstartare
Tror vi är några här som har PCOS, så vill dela med mig av detta.
Polyendokrint metabolt ovarialsyndrom är det nya namnet.

Tillståndet som gör att äggstockarna producerar för mycket testosteron ska inte längre heta polycystiskt ovarialsyndrom, PCOS. Det nya namnet, polyendokrint metabolt ovarialsyndrom, PMOS, speglar tillståndet bättre, skriver forskarna i den internationella konsensusstudien i The Lancetdär namnet lanseras.

Tillståndet, som uppskattas drabba runt en av åtta kvinnor, är inte enbart gynekologiskt. Det handlar inte bara om outvecklade äggblåsor, oregelbundens mens och svårigheter att bli gravid. Det är betydligt mer komplext. Framför allt är de metabola och kardiovaskulära riskerna högre i gruppen. Forskarna skriver att namnbytet ska leda till mer träffsäkra diagnoser, uppdaterade kliniska riktlinjer och en högre medvetenhet hos allmänheten – och i slutändan bättre vård för kvinnorna.
Ur Läkartidningen
https://lakartidningen.se/nyheter/notiser/pcos-byter-namn-till-pmos/

Återstår att se om kvinnor med PMOS får bättre hjälp.
Vad tror ni? Kommer det ta tio år innan detta ”slår igenom”?

Tror vi är några här som har PCOS, så vill dela med mig av detta.
Polyendokrint metabolt ovarialsyndrom är det nya namnet.

Ur Läkartidningen
https://lakartidningen.se/nyheter/notiser/pcos-byter-namn-till-pmos/

Återstår att se om kvinnor med PMOS får bättre hjälp.
Vad tror ni? Kommer det ta tio år innan detta ”slår igenom”?
Jag har kämpat i över 20 år med att få rätt vård och är fortfarande inte i hamn, så jag är inte hoppfull.
Men jag gillar namnbytet. Hoppas fler allmänläkare hör talas om PCOS/PMOS nu och läser in sig på symtom, orsaker och åtgärder.

Jag tror att det kan ta tid men jag hoppas verkligen att det blir ett steg framåt. Själv fick jag bara diagnos och tabletter som skulle framkalla mens, sen hände inget mer med det hela.

Framför allt kan det nog hjälpa många av oss med vår självbild dock, ffa vad gäller vikten, att det nu är tydligare att det är en del i symtombilden.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Dejtingtråden 39
  • Stensamlare?

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?

Hästrelaterat