Pelargontråden

@Avalbane tänkte säga "inte så mycket skötsel, jag vattnar ibland typ" men kanske ska låta bli att svara till förmån för proffsen :rofl:
De blommar finare om man ger någon form av gödning har jag lärt mig iaf.
 
@Avalbane tänkte säga "inte så mycket skötsel, jag vattnar ibland typ" men kanske ska låta bli att svara till förmån för proffsen :rofl:
De blommar finare om man ger någon form av gödning har jag lärt mig iaf.
Låter toppen! Ungefär som mina blommor jag har sen innan får utstå. Ibland får de vatten lite väl ofta om jag är lite övernoga och ibland är det är andra hållet... Då kanske denna ska kunna bo här utan problem också. :rofl: :D
 
Älskar mina Mårbacka, har ett gäng som jag övervintrat i tio år tror, jag. Jag kapar dem ganska brutalt i februari och de kommer snällt tillbaka. Har några kraftiga, röda med brokiga blad också, ganska dyra så jag har sparat dem också några år. Det blir ingen riktig sommar om inte pelargonerna får flytta ut på uteplatsen.
 
Jag har försökt rota lite sticklingar men lyckas inte alls.. de har stått i vatten i en vecka men inga rottrådar har dykt upp. Chansa och plantera ändå eller ge upp?
En vecka är lite väl kort tid!? Jag brukar inte ens bekymra mig om att titta efter, förrän efter ett par veckor.

Vill du skynda på lite kan du ställa en sälg- eller pilkvist i glaset.
 
En av alla favoriter är Lara Marjorie 🤩 Är det någon mer som har den? Jag har haft lite problem att få den att blomma men förra året blommade den äntligen och idag tog jag fram den från vinterförvaringen och fick se en knopp så jag har höga förväntningar i år på den!
Bild från ifjol:
279472870_5367103466673181_2524145200909296550_n.jpg
 
En av alla favoriter är Lara Marjorie 🤩 Är det någon mer som har den? Jag har haft lite problem att få den att blomma men förra året blommade den äntligen och idag tog jag fram den från vinterförvaringen och fick se en knopp så jag har höga förväntningar i år på den!
Bild från ifjol:
279472870_5367103466673181_2524145200909296550_n.jpg
Så sjukt fin! :love: Jag har den inte men den finns på önskelistan. Hur är zonartics jämfört med typ zonalpelargoner skötselmässigt? Är de svåra?
 
Så sjukt fin! :love: Jag har den inte men den finns på önskelistan. Hur är zonartics jämfört med typ zonalpelargoner skötselmässigt? Är de svåra?
Jag är själv nybörjare på dem men de ska vara ganska tåliga, de kräver dock mer näring än andra pelargoner. Förra vintern ställde jag ner dem i förrådet under ledrör från biltema där det är 5 grader och det var flera som blommade sen jämfört med första året jag hade dem inne och pysslade och hade mig med dem!
 
Jag är själv nybörjare på dem men de ska vara ganska tåliga, de kräver dock mer näring än andra pelargoner. Förra vintern ställde jag ner dem i förrådet under ledrör från biltema där det är 5 grader och det var flera som blommade sen jämfört med första året jag hade dem inne och pysslade och hade mig med dem!
I see, tack! Får se om jag kanske testar jag också, just Lara Marjorie är sp vansinnigt fin :love:
 
Åh ser ut som Survivor Idols Rosalinda, en favorit här 🤩
Pelargoner är väldigt tåliga och de dör oftast för att man vattnar ihjäl dem. De vill ha mycket solsken och jorden bör torka upp mellan vattningarna.
Vad tvungen att kolla om det stod något på krukan och visst stod det Rosalinda där. :D
Passade på att köpa en när mitt blomsterland firade 15 år. Gick på utseende så visste inte alls vad det var för något. Gillade att det såg ut som små rosor. 😍

Bra att dem gillar sol. Har bara fönster åt söder så sol finns det gott om. Ska försöka att inte vattna ihjäl den ifall jag hamnar i någon extra vattningsperiod bara. 😅
 
Jag tycker pelargoner är så fina, men de dör alltid hos mig. Men kommer nog som vanligt köpa ett par att ha ute i sommar, vilken sort ska jag satsa på om jag ska behålla dem till hösten? Sort som är lätt att få tag på.
 
Jag har planterat om en del pelargoner under påsk och blir så ledsen för flera har fått rotlöss :cry: Tyvärr är det så klart lite dyrare sorter och vad som är så retligt är att jag hade köpte lite dyrare pelargonjord till dem så det blir väldigt tydligt att det kommit med jorden för de jag planterat om med icas billiga jord har inga löss.
339051743_683211653577044_3455306756149417153_n.jpg
 
Jag har planterat om en del pelargoner under påsk och blir så ledsen för flera har fått rotlöss :cry: Tyvärr är det så klart lite dyrare sorter och vad som är så retligt är att jag hade köpte lite dyrare pelargonjord till dem så det blir väldigt tydligt att det kommit med jorden för de jag planterat om med icas billiga jord har inga löss.
339051743_683211653577044_3455306756149417153_n.jpg
Nä, fan vad trist! :(
Jag såg att folk blivit av med de genom att vattna med flytande Myrr. Kanske kan vara värt ett försök. Man lär tydligen vara ihärdig dock, räcker inte med en vattning eller två.
 
Jag älskar pelargoner, men har varit riktigt dålig på att få dem att övervintra... Så i år är målet att köpa på mig ett gäng och sen faktiskt läsa på ordentligt hur de ska tas hand om (året om)!
 
Jag köpte precis en 'Gammelsvenskby' (muskotpelargon/P. x fragans), doftpelargoner av kultursorter är tydligen något jag gillar. Om jag hittar tänkte jag skaffa en 'Robert's lemon rose' och en 'Copthorne' (för att jag verkligen gillar allt som luktar barrskog :D).

Högst ofancy samling, men det luktar gott när man går förbi hyllan.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp