Pelargontråden

Hmm finns det fönster där? Tror de vill stå ljust också.. :idea:
Mina får typ alltid lösa på vintern, jättetrist men det brukar inte påverka pelargonerna så mycket.
Tyvärr inte. Har alternativen:
Svalt och mörkt (källare)
Varmt och mörkt (garderob)
Fönster
Balkong
 
Tyvärr inte. Har alternativen:
Svalt och mörkt (källare)
Varmt och mörkt (garderob)
Fönster
Balkong

Kan du sätta en ledbelysning i källaren? Jag har vanliga ikea-lampor i klädkammaren, där jag förodlar tomater och örter, och det duger utmärkt för enklare bruk. Kostar inte ens en hundralapp.
 
Kan du sätta en ledbelysning i källaren? Jag har vanliga ikea-lampor i klädkammaren, där jag förodlar tomater och örter, och det duger utmärkt för enklare bruk. Kostar inte ens en hundralapp.
Tyvärr inte, bor i hyreshus så min källare har inte el på det sättet :)
 
Tyvärr inte, bor i hyreshus så min källare har inte el på det sättet :)
Då hade jag nog bara ställt i ett fönster i den kallaste delen av bostaden.
Tror de vill ha ljus? Alltså mina överlever typ allt :D Glömma vattna på två månader? Inga problem! Bada i lus? Nej då det har ingen dött av! :rofl:
 
Jag gillar pelargoner, har de alltid på balkongen pga soligt och tokvarmt, de trivs väldigt bra där 😁
Förra året köpte jag en liten engelsk pelargon på rea som jag ställde i sovrummet. En ynklig liten rackare som jag tänkte att den får leva så länge den lever.
Har inte gjort något med den alls förutom vattnat och nu är den ett träd som snart tar upp hela fönstret 😂
Blommar om nu för första gången i år så den verkar trivas utmärkt där ❤️
IMG_20230521_185208.jpg
 
Nu ligger otvättad fårull i krukorna och på pinnar står oasis doppad i en mix av vatten, blodmjöl och ammoniak. Hoppas att det funkar för fint är det fan inte :laugh:
 

Bifogade filer

  • 20230602_220727.jpg
    20230602_220727.jpg
    423,7 KB · Visningar: 42
Jag älskar pelargoner, men har varit riktigt dålig på att få dem att övervintra... Så i år är målet att köpa på mig ett gäng och sen faktiskt läsa på ordentligt hur de ska tas hand om (året om)!
Det ska fungera enligt vissa. Jag har mina i förrådet där det är svalt och mörkt. De får en liten skvätt vatten varannan vecka men vet inte om det gör till eller från. De flesta överlever:grin: men jag har inte vågat sätta ut annat än dubletter. Problemet som uppstår är att de behöver få ljus under våren, långt innan man kan sätta ut dem så då blir det väldigt fullt inne i alla fall :angel:
Inne förvarar jag mina käraste/mest ovanliga och min man har fått bygga 3 hyllplan i ett fönster så att fler ska få plats.
Enligt vissa ska man hälla av så mycket jord som möjligt och förvara i en papperspåse svalt och mörkt men det vet jag inte om jag vågar prova.
 
Klippte ned mina ganska hårt nyss då de tog över hela vardagsrumsfönstret, men nu bor den största på gården och suger åt sig solsken i ny stor kruka med ny jord. Jag hoppas på många blommor, stor tillväxt och ev att jag kan plantera ut sticklingar som kan klara sig utomhus över vintern sedan.
 
Mina har fått flytta ut nu, de brukar gilla det skarpt. Skulle gärna vilja ta en stickling av den jag har från Kew Gardens, men den växer så jäkla snyggt så det finns inget jag har hjärta att klippa nu... :bag:

Har rotat en till Attar of roses åtminstone, vill gärna ha ett "fulex" eftersom jag klipper dem som krydda.
 
Klippte ned mina ganska hårt nyss då de tog över hela vardagsrumsfönstret, men nu bor den största på gården och suger åt sig solsken i ny stor kruka med ny jord. Jag hoppas på många blommor, stor tillväxt och ev att jag kan plantera ut sticklingar som kan klara sig utomhus över vintern sedan.
Hur klarar de sig utomhus över vintern?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp