Pelleterad vs hackad lus

C

Camarotheking

Min pålle har ätit pelleterad lusern i många år och jag tycker jätte bra om det.Men ngr i stallet fodrar med hackad och jag frågade vad som är skillnaden.Eftersom dom bara fodrat med hackad visste dom inte och jag hade inte min säck kvar så vi kunde jämföra.

Vad är skillnaden?För och nackdelar?

Bara nyfiken... :cool:
 
Jag ger hackad. Har tidigare gett pellets. Jag gillar hackad bäst, därför att:

-Det har mer naturlig konsistens,det är som hackad gräs
-Tar längre tid att äta
-Ingen risk för foderstrupsförstoppning
-Hästen gillar det (han ratade pelletsen efter ett tag)
-Pelletsen ska helst blötas om man ger större mängder, och då blir det som en grön cementklump :o

Tror näringsvärdet är det samma!
 
Hackad räknas som grovfoder, därför föredrar jag att fodra med det iställer för pelleterat vilket inte räknas till grovfodret.

Dessutom så tycker hästen min inte riktigt om peletterat lucern.
 
Tack:))Då fortsätter jag med pellets,kusen älskar det!
 
Men om det ena räknas som grovfoder måste det väl vara skillnade på det eller är det bara konsistensen som gör att det ena räknas som grovfoder?
 
Jag antar att det är konsistensen som gör det.
Det hackade ståt tar mer tid att äta äm det petellerade dessutom.
Det hackade ges som det är, det peletterade ska väl ges uppblött, om jag inte missminner mig helt.
 
Det där har jag funderat på.En del folk ger pelletsen oblött och det står inte att man bör blöta den, utan bara att den kan bli lite smakligare om den blötsläggs.Men det kan inte va bra att ge den torr för om man blöter ser man ju att den sväller jätte jätte mkt.Får inte det samma negativ effekt som torr betfor? :confused:
 
På min säck står det att pelletsen BÖR blötläggas!
 
Krafft har ju ändrat nu, det bör blötas enligt dem med, då pelletsen sväller ganska rejält.

Själv kör jag med hacket, bättre för hästen att få mer att tugga på, och slippa äta nån slags "gröt".. Slabbigt att hålla på med dessutom.
 
min matglada häst åt inte lusernpellets när jag testade för länge sen. Fick ge bort säcken.
Blev jätteglad när Krafft lanserade hacket. Det är enkelt att ta med sig på tävlingar under sommaren när man ska sova borta.
Han gillar inte hacket heller men det petar han i sig under natten.
 
Lusernet sväller ju mer än 3ggr. Alla tror att min häst får enormt med mat, men det mesta är vatten som hjälpt lusernet att svälla.
Torrt (havre. betfor, lusern) fyller det kanske 1/4 av en 10 liters hink och när det fått stått och svält så är det helt plötsligt 3/4 av hinken. :D
 
Undrar om pellets innehåller melass? Det gör det hackade.

Tror att det är bättre att ge hack ifall hästen ska ha lite större mängder.
Nu ger jag bara en halv liter per dag och då tycker jag att det funkar bra med pellets.
När jag ökar givan så kommer jag att gå över till hack, vilket jag personligen tycker ser smakligare ut. :)
 
Mitt halvblodsföl som nu är 8 månader, bara älskar sitt lucernhack, han äter ca 1,5-2 kg om dagen, och väljer lucernhacket före sitt kraftfoder.
 
Hej
Jag har frågat kraft om hur mycket melass som är tillsatt. Detta är svaret jag fick:

<<<<<<<KRAFFT Lusern Pellets innehåller 5-6 % melass, Lusern Hackad Strå och Lusern
Mix innehåller ca 10% melass. Anledningen till att man tillsätter melass är i första hand för att pelletsen ska hålla samman bättre och inte falla sönder. När det gäller Hackad Strå så har man melass i för att binda den
andel blad mjöl som blir när varan hanteras så att den inte ska damma och reta hästens luftvägar. Dessutom bidrar melassen till en högre smaklighet på fodret.
<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

Anki
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 437
L
  • Artikel
Dagbok Som några nog vet så dog våran hund B i höstas 💔 Och hon var min bästavän och den som jag tyckte MEST om och var som mest nära i hela...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 890
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 077
Senast: nullo-modo
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 796
Senast: Juli0a
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp