Pendla 1,5-2h enkel väg, mån-fre?

As_Vegas

Trådstartare
Funderar ev på att börja pendla med tåg till jobb/skola ca 20 mil, vilket tar mellan 1,5-2h enkel väg. Jag behöver åka 4-5 dagar i veckan, för sambon är det olika varje vecka men allt från 1-6 dagar, snittar nog runt 3 dgr/vecka.
För mig känns det som om detta kan bli ganska bra då jag pluggar, och kan göra nästan allt hemarbete på tåget. Även om jag kommer hem senare (senast 19.00) så kommer jag vara ledig när jag väl är hemma och kunna släppa skolan eftersom allt redan är färdigt på tåget.

Men, jag vet inte om det kanske ändå blir för tufft att pendla så långt?
Jag har aldrig åkt mer än en mil till jobb/skola tidigare, och då med egen bil. Så jag har ingen aning om vad jag ger mig in på.
Ni som har/pendlar längre sträckor ofta, hur bra/dåligt är det?
Alla tankar och åsikter uppskattas! :)
 
Sv: Pendla 1,5-2h enkel väg, mån-fre?

Min man pendlade från Enköping till Stockholm med tåg under ett par år. Hans plan var att kunna jobba på tåget, men det var så trångt att han oftast inte fick sittplats. För hans del kunde han alltså inte utnyttja restiden, vilket gjorde det väldigt ineffektivt i längden att ha så pass lång resa.
 
Sv: Pendla 1,5-2h enkel väg, mån-fre?

Alltså, huruvida man funkar med pendling eller ej vet man ju inte förrän man försökt. Jag pendlar så långt varje dag (enkel väg) och har inte möjlighet att jobba under tiden vilket gör att det känns väldigt tufft till och från faktiskt. Så mycket tid som bara försvinner till absolut ingenting.
 
Sv: Pendla 1,5-2h enkel väg, mån-fre?

Min sambo pendlade 2 h enkel väg förut, med bil. Han trivdes bra med det.
Själv skulle jag krevera av att ha så kort tid "över" vare dag, 8 h arbetsdag + 4 h restid, när ska man då hinna med allt annat?
 
Sv: Pendla 1,5-2h enkel väg, mån-fre?

Pendlar idag 1,5 tim enkel väg 5 dagar/vecka med buss (1,5 tim från dörr till dörr)
Jag är lyckligt lottad - kan jobba på vägen till jobbet och räkna det som arbetstid. På hemvägen sover jag. Trots detta så är det inte uthärdligt i längden så jag gör allt jag kan för att hitta jobb närmare hemma. Det hade för mig varit avgörande om det var fyra pendlingsdagar istället för fem. För mig känns det som att jag inte har ett liv! Fastspänd i en buss tre timmar om dagen. Jag som vill vara ute och röra på mig...

Maxgränsen för mig går nog vid en timma enkel väg.

Med min erfarenhet hade jag inte satt mig i din sits, TS, möjligen under en begränsad period och om jag fick jädrigt bra betalt :D. Bra betalt får man inte som student, men man kan ju tjäna bättre än innan när man är klar :)
 
Sv: Pendla 1,5-2h enkel väg, mån-fre?

+ Bri
Tack för snabba svar!
Jag kommer isf åka regionståg, med ordentlig sittplats och sånt där klapp-bord på ryggen på sätet framför.
Läser/kollar/lyssnar jag på något så stänger jag totalt av omvärlden (ibland till sambons stora förtret när han vill något), så jag kommer inte att störas av övriga resenärer.
Jag har åkt den sträcka jag ska pendla tidigare (senast i fredags), så jag vet att jag kommer kunna plugga på tåget.
Hade det ändrat er åsikt om det fanns möjlighet att jobba på tåget?
 
Sv: Pendla 1,5-2h enkel väg, mån-fre?

Om jag hade kunnat dra av det från min arbetstid - ja, absolut. Annars, nej. Jag får stressa för att kunna träna, kan knappt möta upp vänner, känner mig stressad eftersom mina dagar blir så korta.
 
Sv: Pendla 1,5-2h enkel väg, mån-fre?

Jag kommer inte pendla 5 dgr/vecka alla veckor, och inte heller ha fulla dagar. Det ser ju olika ut varje vecka, men de grejer jag måste gå på är kanske 20h/vecka fördelat på allt från 2-5 dagar.
Detta är en begränsad tid, tom juni 2016. Sen börjar jag plugga mot mastern och planerar ett år utomlands och sista året är det mindre schemalagd tid med exjobb osv.
Jag ska bli civilingenjör, så förhoppningsvis får jag ett välbetalt jobb när jag är klar.
Jag vill också vara ute och röra på mig, i folktom natur och ffa rida, vilket inte finns möjlighet till om jag bor i staden eftersom ridning blir för dyrt och folktom natur kräver en bilresa på ett par mil. Det är framför allt därför jag funderar på att börja pendla, livet i stan är inget för mig.
 
Sv: Pendla 1,5-2h enkel väg, mån-fre?

Hade det ändrat er åsikt om det fanns möjlighet att jobba på tåget?
Ja, delvis, om man kunnat räkna det som arbetstid. Men att jobba 20 mil hemifrån hade varit väldigt svårt för mig oavsett faktiskt, jag har ganska små barn och det skulle kännas olustigt att vara så långt bort alla vardagar om något händer.
 
Sv: Pendla 1,5-2h enkel väg, mån-fre?

Det är just den stressen över korta dagar som oroar mig lite, fast å andra sidan slipper jag ju plugg-stressen hemma och kan vara 100% ledig när jag är hemma. Tiden på tåget räcker mer än väl till att klara av allt plugg.
 
Sv: Pendla 1,5-2h enkel väg, mån-fre?

Jag pendlade dagligen med buss 1,5 h enkel resa när jag pluggade. Pendlade i 5 år och det fungerade ypperligt för mig! Sov oftast på vägen dit och pluggade på vägen hem eller vice versa. Dock hade vi ganska korta dagar, oftast 2-4 h, vilket gjorde att jag var hemma redan tidig e.m (åkte 06.00).

Jag pluggade endast hemma inför tentor samt någon gång vid inlämningsarbete. I övrigt pluggade jag endast på bussen samt på raster. Hade jag slarvat i veckan pluggade jag ibland även på helgen, men det var inte så ofta. Och det räckte fint! (läste juridik)
 
Sv: Pendla 1,5-2h enkel väg, mån-fre?

Ja, alltså, jag jobbar ju klart på jobbet och kan släppa jobbet när jag är hemma. Men för mig blir dagarna för korta ändå.
 
Sv: Pendla 1,5-2h enkel väg, mån-fre?

Min man pendlar till högskolan och har ungefär samma avstånd/restider som du. Han åker inte fram och tillbaka varje dag och har som tur är möjlighet att övernatta på studieorten vid behov (jag är rätt förvånad att han inte gör det oftare). Det går eftersom det är tidsbegränsat och eftersom han kan välja att bo på studieorten om han vill. Hans utbildning är kortare än din och han är lite äldre än de flesta studiekamraterna vilket gör att han inte känner för att hänga så mycket med dem efter skolan.

Jag har själv läst till civilingenjör och jag hade inte pallat att pendla under tiden. Dels eftersom jag hade missat allt det sociala, dels eftersom studierna faktiskt krävde väldigt mycket tid (min spontanta tanke när jag läser hur lite schemalagt du har är att det kommer krävas myyyyycket självstudier). Men du kan ju alltid prova att börja pendla och se om det funkar. Gör det inte det så får du göra en förändring i ditt liv då. Jag tycker inte avståndet ska avskräcka dig från att börja plugga!

Angående att släppa allt när du kommer hem - jag vet ingen civilingenjörsstudent som kunnat leva så under sin studietid. Inte heller min man som läser motsvarande högskoleingenjör kan göra det. Det låter väldigt optimistiskt!
 
Senast ändrad:
Sv: Pendla 1,5-2h enkel väg, mån-fre?

Jag åker ungefär så länge. Det sliter men det går. Kunde jag åka kollektivt hela vägen skulle det vara lättare, jag sover som en gris på både tåg och buss :D
 
Sv: Pendla 1,5-2h enkel väg, mån-fre?

Funderar ev på att börja pendla med tåg till jobb/skola ca 20 mil, vilket tar mellan 1,5-2h enkel väg.
Räcker verkligen den restiden?

Hur lång tid tar det för er att komma till tåget från hemmet? Hur lång tid tar det från tåget till skolan?
 
Sv: Pendla 1,5-2h enkel väg, mån-fre?

Regionaltåg åker fort. Min sambo kör mina tio mil på 55min.
 
Sv: Pendla 1,5-2h enkel väg, mån-fre?

Jag valde att ta ett övernattningsrum 1-2 dagar i veckan när jag pendlade långt. Fick tag i ett billigt privat rum så det var inte nån hotellstandard men en förutsättning var att jag kunde förvara lite saker där som lakan som jag tog hem och bytte med jämna mellanrum och lite toalettsaker och annat. Det var otroligt skönt, de nätter jag sov över tränade jag på kvällen, jag fick sovmorgon dan efter o.s.v. Det var otroligt skönt, i början pendlade jag varje dag men det passade inte riktigt mig som person för jag blev jämt stressad. Blev en gladare och piggare människa de dagar jag var hemma.
 
Sv: Pendla 1,5-2h enkel väg, mån-fre?

Man vet nog aldrig förrän man testat!

Jag har aldrig åkt 20 mil men jag har haft resväg på 1,5 timmar sammanlagt och har nog nu 50 minuter sammanlagt/ per resa, varav 30-35 minuter är tåg och resten bil. Att pendla så kort för mig är både bra och dåligt. Jag tänker som du att det är bra att plugga, men det funkar inte när tåget är knökfullt och jag får stå upp större delen av resan och ibland hela. Hade jag åkt längre hade jag fått stå upp längre. Visst läser jag i mina skolböcker under den tiden trots att jag står, jag har med åren lärt mig tågets olika rörelser på den sträckan och kan parera bra med kroppen så att jag kan stå fritt, men jag hade gärna arbetat ordentligt på resan. Om du kan arbeta av skolarbetet på resan hade jag absolut pendlat så långt! Det ÄR skönt med pendling i mina ögon, tåg alltså :D
 
Sv: Pendla 1,5-2h enkel väg, mån-fre?

Jag har själv läst till civilingenjör och jag hade inte pallat att pendla under tiden. Dels eftersom jag hade missat allt det sociala, dels eftersom studierna faktiskt krävde väldigt mycket tid (min spontanta tanke när jag läser hur lite schemalagt du har är att det kommer krävas myyyyycket självstudier). Men du kan ju alltid prova att börja pendla och se om det funkar. Gör det inte det så får du göra en förändring i ditt liv då. Jag tycker inte avståndet ska avskräcka dig från att börja plugga!

Angående att släppa allt när du kommer hem - jag vet ingen civilingenjörsstudent som kunnat leva så under sin studietid. Inte heller min man som läser motsvarande högskoleingenjör kan göra det. Det låter väldigt optimistiskt!

Det sociala är ingen fara om jag missar. Jag har varit med och testat en hel del aktiviteter, fester och pubrundor osv. redan och det är inget för mig har jag insett, och ännu mindre något för sambon.

Vi har schemalagd tid nästan varje dag från 8.00-17.00. Men allt är inte föreläsningar utan övningstillfällen och de behöver jag ju bara gå på om jag inte förstår på egen hand.
Jag räknar inte med att behöva lägga mer än i snitt 20h/vecka i skolan (obligatoriska/grupp-grejer) och de 15h/vecka jag sitter på tåget. Så ja, om jag pluggar på tåget kommer jag vara ledig när jag kommer hem.
 
Sv: Pendla 1,5-2h enkel väg, mån-fre?

Räcker verkligen den restiden?

Hur lång tid tar det för er att komma till tåget från hemmet? Hur lång tid tar det från tåget till skolan?

18 mil och tåget tar 1h 36 min för att vara exakt, plus 5 min till tåget hemifrån och sen från tåget till skolan ca 15 min. Så närmare 2h restid om man räknar dörr-till-dörr.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb I mitt yrke så är det vanligt att man får utbildningar för att avancera, kunna utföra svårare felsökningar, få mer ansvar osv. Detta...
2
Svar
37
· Visningar
2 097
Senast: Sol
·
Fordon Har en Audi A4 -09 som jag älskar! Den har allt och mer därtill, skön att köra, säker på vägen, och drar väldigt lite. Kanonbra...
2
Svar
20
· Visningar
1 894
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 255
Senast: Cocos
·
Gravid - 1år Okej, dom som vet vem jag är får hålla detta för sig själva. Tack på förhand. Jag har, sedan sonen kom för snart 2 år sedan, gått på...
Svar
7
· Visningar
3 304

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Bra hörlurar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp