Pendla 1,5-2h enkel väg, mån-fre?

Sv: Pendla 1,5-2h enkel väg, mån-fre?

Jag valde att ta ett övernattningsrum 1-2 dagar i veckan när jag pendlade långt. Fick tag i ett billigt privat rum så det var inte nån hotellstandard men en förutsättning var att jag kunde förvara lite saker där som lakan som jag tog hem och bytte med jämna mellanrum och lite toalettsaker och annat. Det var otroligt skönt, de nätter jag sov över tränade jag på kvällen, jag fick sovmorgon dan efter o.s.v. Det var otroligt skönt, i början pendlade jag varje dag men det passade inte riktigt mig som person för jag blev jämt stressad. Blev en gladare och piggare människa de dagar jag var hemma.

Övernattningsrum är något vi också funderat på som komplement till att pendla, ffa för sambons skull. Vi håller på att kolla upp med lite bekanta/bekantas bekanta som bor i villor och har utflyttade barn bland annat. Även husvagn är ett alternativ då sambon har gratis uppställning vid jobbet (även om jag inte är så förtjust i just husvagnsidéen).
 
Sv: Pendla 1,5-2h enkel väg, mån-fre?

Jag skulle säga att a och o är att se till att pendlingstiden blir kvalitetstid och inte passiv/sovande tid.

När jag pendlat med tåg har jag arbetat, när jag pendlat med bil har jag antingen arbetat eller ätit ljudböcker.


Jag har långpendlat i flera år och eftersom jag nyttjar tiden finns egentligen bara en nackdel och det är det fysiska slitaget.
 
Sv: Pendla 1,5-2h enkel väg, mån-fre?

Ja jag tycker fortfarande att det låter väldigt optimistiskt. Jag vet ingen civilingenjörsstudent som klarat sig igenom utbildningen med en så liten arbetsinsats. Jag och mina klasskamrater hade snarare 60-timmarsveckor (minst). Och aldrig var man helt ledig och bortkopplad för det fanns alltid något man borde läsa eller räkna lite mer på. Vi pluggade gamla tentor för att hitta typtal eftersom det inte fanns tid att lära sig hela kursinnehållet (även om vi väldigt gärna ville). Men det kan säkert vara olika på olika utbildningar.
 
Sv: Pendla 1,5-2h enkel väg, mån-fre?

Jag pendlade 4 h/dag när jag pluggade, nu pendlar jag 2 h/dag till jobbet.

Numera kör jag, hatade att alltid vara sen till skolan för att det var nåt jävla signalfel, löv på spåren eller så hade tåghelvetet fryst sönder.
 
Sv: Pendla 1,5-2h enkel väg, mån-fre?

Jag går på Chalmers, vet inte om det är lättare där än andra ställen. Vi har haft småprov som jag klarat bra hittills (90-100%), men ingen riktig tenta än. Även om jag vet att jag lär mig lätt, så känns det lite för enkelt och jag har mer än en gång tänkt tanken att jag kanske missar något. Jag har första riktiga tentan om 1.5 v, så det visar sig väl då...
 
Sv: Pendla 1,5-2h enkel väg, mån-fre?

Blir det inte väldigt dyrt att pendla så långt och ofta?
Själv skulle jag bli galet rastlös av att behöva sitta på ett tåg 3+ timmar per dag om det gällde mer än en avgränsad period (tex en termin). Min gräns går vid 1 timme enkel väg. Det blir ju onödigt långa dagar också om det går bortemot fyra timmar per dag i restid. Och gissningsvis går det ganska få tåg som man måste anpassa sig efter (inte ett i kvarten direkt?).

Jag hade hellre valt att flytta eller ha en övernattningslägenhet. Så här års kan man säkert hyra vinterbonade sommarstugor till ganska bra pris.
 
Sv: Pendla 1,5-2h enkel väg, mån-fre?

Det blir betydligt billigare att pendla eftersom vi bor så billigt i nuläget.
Tågen är anpassade efter pendlare så även om de inte går varje kvart så går de tider som passar mitt schema.

Som märks i tråden finns det för mig väldigt många fördelar med att pendla, det jag är mest orolig för är att jag bara ser fördelarna och sen inser att det är för jobbigt.
 
Sv: Pendla 1,5-2h enkel väg, mån-fre?

Som märks i tråden finns det för mig väldigt många fördelar med att pendla, det jag är mest orolig för är att jag bara ser fördelarna och sen inser att det är för jobbigt.


Om du har disciplinen att studera under pendlingstiden är det väl mycket väl disponerad tid? Då har du inte slösat bort en enda sekund och dagarna blir inte "längre". Det kan kanske tom bli väldigt effektiv tid?
 
Sv: Pendla 1,5-2h enkel väg, mån-fre?

Ja, det är precis så jag hoppas att det ska bli. Jag startade tråden för att få lite mer input så att jag inte bara ser fördelarna. Eftersom jag aldrig pendlat förut så har jag ju ingen aning om vad det egentligen innebär att spendera 3h/dag på ett tåg...
 
Sv: Pendla 1,5-2h enkel väg, mån-fre?

kl

Jag har just nu drygt 2,5h resvæg dørr till dørr, om tåget går som de ska vill sæga. Det ær faktiskt rætt jobbigt och inget jag skulle stå ut med i længden av flera orsaker (detta ær tillfælligt i 5 månader och planerar att snitta på att åka 2ggr/vecka under perioden). Om allt hade flutit på fint så hade dock varit helt ok. Det som gør det jobbigt ær
*Nær man behøver gå upp 04.30 før att komma i tid till lektionerna, Iaf jag orkar inte studera effektivt så tidigt på morgonen.
*Nær man børjar så att man trots att man tar det tidigaste tåget ej hinner fram i tid. (dvs man måste sova øver någonstans om det ær obligatoriskt eller man absolut vill gå på det)
*Stressen øver att tågen blir førsenade så att man kommer førsent och kanske missar allt.
*Nær tågen ær fullproppade så man inte får en ordentlig sittplats
*att det kænns som ett rån varenda gång man åker (360kr per svæng før mig)

och sækert något mer som jag pt har førtrængt.

Skulle sæga att det næstan ær ett måste att ha møjlighet att sova øver någonstans om man har tidiga/långa dagar i rad. Har tur att ha snælla vænner som bor på orten som jag kan sova på soffan hos, ex som nu då vi har två dagar i rad som børjar tidigare æn førsta tåget anlænder (om jag inte vill starta på cykeln 02.00 før att nå ett tåg 04.00 från en annan ort vill sæga, men det ær rætt tungt.

Ber om ursækt før de danska bokstæverna.
 
Sv: Pendla 1,5-2h enkel väg, mån-fre?

Jag pendlade under ett halvår till Göteborg mån-fre (10 mil enkelväg, 70 min på tåg) och höll på att avlida.

Ibland var det jätteskönt, men oftast pest och pina, då det oftast var 100 grader på tåget, inga sittplatser (vilket var riktigt jobbigt för mig med lågt blodtryck = svimmar om jag står upp länge under fel omständigheter). Sen blev mina dagar så jäkla långa (total restid varje dag var ca 3-4 timmar, plus heltidsarbete 8 tim =13-14 tim). Jag kunde dessutom inte göra något vettigt på tåget alls (kunde bara arbeta "på plats") så det var ren dötid.

MEN, jag har bekanta som älskar att pendla! De tycker att det är en skön stund där man kan varva ner, sitta och läsa en tidning/bok eller bara lyssna på musik. Jag är på tok för otålig.
 
Sv: Pendla 1,5-2h enkel väg, mån-fre?

Om du har så korta dagar som fyra timmar om dagen i skolan så har du väl inte problemet med korta dagar trots resorna? Med två timmars resväg blir det ju inte mer än 8 timmar per dag ändå.

Men jag måste också säga att jag tycker det låter väldigt optimistiskt med endast 20 timmar i veckan i skolan som civ.ingstudent.

Jag är civilingenjör och de två första åren var allting som var kortare än 8-17 en kort dag i skolan. Självstudier utöver detta såklart. Att enbart gå på föreläsningar och skippa alla övningar låter också väldigt optimistiskt, eller imponerande! För oss var det oftast så att man efter föreläsningarna satt som frågetecken och först när lärarna gick igenom det igen på övningarna förstod man vad man faktiskt skulle göra. Vi hade dessutom många obligatoriska övningar. Det var betydligt vanligare att slita sitt hår fram på småtimmarna i grupparbeteslabbar i skolans datasal, än att man kunde känna sig "klar" med skolan efter ett par timmars självstudier klockan 17 varje dag.. Min man som också är civ ing har ungefär samma upplevelse, om inte värre.

Jag ska inte säga att du inte kommer klara det som du har tänkt dig. Du kanske verkligen har extremt lätt för dig i skolan! Men jag tror inte att det faktum att du hittills har haft lätt för dig beror på att du har missat något. Snarare att första månaden på ett civilingenjörsprogram är den lättaste :)
 
Sv: Pendla 1,5-2h enkel väg, mån-fre?

Jag har en kollega som pendlar med tåget från Washington, DC till centrala New Jersey tre gånger i veckan, en resa som tar flera timmar. De tre dagarna blir det inte mycket sömn men å andra sidan får hon ofantligt mycket gjort på tåget.
 
Sv: Pendla 1,5-2h enkel väg, mån-fre?

Men tolkade jag rätt att både du och din sambo skulle pendla samma sträcka? Det låter otroligt att det billigaste skulle vara att ni bägge pendlar 20 mil i stort sett varje dag.

Ang att pricka in restider så är det ju ofta så att det händer saker, man samarbetar i grupp, pluggar i grupp etc etc som gör att det inte går att räkna med att man slutar prick kl 16 tex även om det står så i schemat. Jag är själv lektor och jag vet hur det uppfattas bland studenter när någon alltid måste gå eller vill att de andra ska samarbeta via skype. Jag har svårt att tänka mig att det är värt att pendla på det sättet.

Men iofs, det är ju inget som hindrar att du provar en termin och sen utvärderar hur det funkar.
 
Sv: Pendla 1,5-2h enkel väg, mån-fre?

Min man pendlade från Enköping till Stockholm med tåg under ett par år. Hans plan var att kunna jobba på tåget, men det var så trångt att han oftast inte fick sittplats. För hans del kunde han alltså inte utnyttja restiden, vilket gjorde det väldigt ineffektivt i längden att ha så pass lång resa.

Precis så jag upplevde det när jag pendlade med! Man fick vara glad om det fanns sittplats och arbetsro...tja, det beror ju på hur lättdistraherad man är. I teorin låter det ju bra att kunna jobba på tåget ...
 
Sv: Pendla 1,5-2h enkel väg, mån-fre?

Kl

Tack för era svar och tankar.

Hur mycket jag måste plugga återstår att se, kanske måste jag plugga hemma också och då får det vara så. Det är ju bara att bita ihop och plugga.

Det blir billigare att pendla, en tvåa i gbg eller lite utanför kostar mer än vårt hus inkl allt varje månad. Pendlingskorten kostar, men det sparar vi in bla på att våra intressen blir mycket billigare osv.
Om vi ska flytta måste huset säljas, och marknaden står så stilla att vi får sälja löjligt billigt.
Sambon åker i snitt kanske 3dgr/vecka.
Det finns tillräckligt med tåg att jag kan vara kvar på kvällen till 21.00.
Sträckan är nyss iordninggjord och de flesta tåg nya, inga 100grader och inte superfullt heller. Det finns eluttag vid alla platser osv.
 
Sv: Pendla 1,5-2h enkel väg, mån-fre?

Ja det har jag gjort i flera års tid när jag pluggat. Det är ju så begränsad tid.

Men plugga på tåget efter att ha gått upp i ottan och sen varit i skolan hela dagen - nej.
 
Sv: Pendla 1,5-2h enkel väg, mån-fre?

Jag pendlade 20 mil enkel resa under 7 års tid. Jag försökte ligga över så mycket som möjligt så det blev bara 1-2 resor t.o.r per vecka för mig. Men hade jag haft råd att pendla varje dag så hade jag föredragit det. Jag jobbar väldigt bra och fokuserat på tåg (kan faktiskt sakna det).

Nackdelarna är alla förseningar och att det är dyrt. Långa planerade arbeten med rälsen är också jobbigt. Vid två tillfällen under den tiden som jag pendlade så fick man under 1-2 månader resa med buss istället, antingen hela eller delar av sträckan. Det var helt värdelöst. Lika mycket som jag gillar att åka tåg avskyr jag att åka buss.
 
Sv: Pendla 1,5-2h enkel väg, mån-fre?

Att enbart gå på föreläsningar och skippa alla övningar låter också väldigt optimistiskt, eller imponerande! För oss var det oftast så att man efter föreläsningarna satt som frågetecken och först när lärarna gick igenom det igen på övningarna förstod man vad man faktiskt skulle göra. Vi hade dessutom många obligatoriska övningar.

Jag är själv inte civilingenjör men jag har haft civilingenjörsstudenter under ganska många år och samtliga av dessa har haft samma upplevelse. Labbarna och grupparbetet är en oerhört viktig del i läroprocessen. Föreläsningarna ger stommen men labbarna ger förståelsen.
 
Sv: Pendla 1,5-2h enkel väg, mån-fre?

Jag pendlar 45 min enkel väg, det är min maxgräns. Har pendlat i 2 år nu, och det går (zonar liksom ut när jag kör), men det är väldigt tråkigt att dagarna blir så korta och att det är så långt till allt. Även svårt att få bil-lösa vänner att komma på besök.

Så vi letar hus närmare stan :).
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Skola & Jobb I mitt yrke så är det vanligt att man får utbildningar för att avancera, kunna utföra svårare felsökningar, få mer ansvar osv. Detta...
2
Svar
37
· Visningar
2 098
Senast: Sol
·
Fordon Har en Audi A4 -09 som jag älskar! Den har allt och mer därtill, skön att köra, säker på vägen, och drar väldigt lite. Kanonbra...
2
Svar
20
· Visningar
1 894
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 255
Senast: Cocos
·
Gravid - 1år Okej, dom som vet vem jag är får hålla detta för sig själva. Tack på förhand. Jag har, sedan sonen kom för snart 2 år sedan, gått på...
Svar
7
· Visningar
3 307

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp