Pensionsångest

Tjänstepension är en bra grej. Det belopp som sätts av är i såna storlekar att man aldrig skulle få för sig att spara dem på egen hand.
Ja, om man jobbar på ett ställe där sådant betalas. Jag är den enda anställda på ett litet företag och kan nog bara drömma om tjänstepension. Det suger, men vad har jag för alternativ? Typ inga.

Ja, om man jobbar på ett ställe där sådant betalas. Jag är den enda anställda på ett litet företag och kan nog bara drömma om tjänstepension. Det suger, men vad har jag för alternativ? Typ inga.

Jag tycker inte att man ska behöva drömma om det. Jag har alltid jobbat på små företag utan kollektivavtal och tjänstepension i någon form har alltid varit en form av hygienfaktor.

Det finns dessutom enkla, färdiga paket (inkl försäkringar) som arbetsgivaren kan teckna - så det krävs ingen direkt insats för det. Beroende på avtalsområde finns det olika aktörer att vända sig till.

Prova att förhandla om det. Man kan till exempel tänka sig att införandet av ett sådant system kan vara viktigare än lönehöjning ett visst år. Men jag tror att man behöver få fram på något vis att tjänstepension är en hygienfaktor för tillsvidareanställda. Och det är inte säkert att det är lätt.

Jag tycker inte att man ska behöva drömma om det. Jag har alltid jobbat på små företag utan kollektivavtal och tjänstepension i någon form har alltid varit en form av hygienfaktor.

Det finns dessutom enkla, färdiga paket (inkl försäkringar) som arbetsgivaren kan teckna - så det krävs ingen direkt insats för det. Beroende på avtalsområde finns det olika aktörer att vända sig till.

Prova att förhandla om det. Man kan till exempel tänka sig att införandet av ett sådant system kan vara viktigare än lönehöjning ett visst år. Men jag tror att man behöver få fram på något vis att tjänstepension är en hygienfaktor för tillsvidareanställda. Och det är inte säkert att det är lätt.
Jag har nyligen fått en löneförhöjning på över 12% efter att inte ha fått någon höjning alls på 3 år. Först höjdes lönen 10% men när det kom fram att det var 3 år sedan sist så höjdes det lite till. Jag påtalade redan förra året att det var dags för löneförhöjning men då blev det inget för vi skulle vänta på något först och tjatade jag inte vidare efter det.

Så jag får alltså inte ens löneförhöjningar automatiskt utan måste påpeka det varje gång. Jag tycker det är jobbigt att ta det snacket och har slagit mig till ro med att jag inte är värd någon tjänstepension. Jag får se till att försöka överleva ändå.

Jag pensionssparade på banken men blev tillsagd av dom att sluta då det blev dubbelbeskattat .

Ja, det stämmer! Med det undantaget att avdragsrätten finns kvar för de som är egenföretagare samt för de arbetstagare vars arbetsgivare INTE betalar in någon tjänstepension åt dem. Men för alla oss andra är ett icke avdragsgillt pensionssparande en dålig affär eftersom pengarna i så fall kommer att beskattas två gånger.

Sedan den allmänna avdragsrätten för pensionssparande togs bort har det blivit populärt med löneväxling - d v s att man avstår endel av sin lön idag mot att arbetsgivaren betalar in mer till tjänstepensionen. Det brukar vara de som tjänar över brytpunkten för statlig skatt som erbjuds detta eftersom de som en extra "bonus" kan minska sin marginalskatt idag. Men innan man gör detta bör man räkna noga på vad man förväntas få i pension - för om den höjda pensionen detta upplägg innebär att man får högre marginalskatt som pensionär istället är det inte lika självklart att det är ett bra val...

Senast ändrad:
Jag läser inte det oranga kuvertet och pensionssparar inte själv heller. Vi har något från jobbet men inte så insatt. Jag tror vi dessutom kommer jobba till en högre ålder, vi kanske inte ens har pension som vi har idag. Om inte annat får jag väl använda mitt feta arv jag väntar på eller så får jag snylta på mina barn (obs ironi).

Lite nyfikenhet - ni som inte sparar eller tar något aktivt intresse i pension öht, skulle ni vilja utveckla ert tänkande? Har ni någon strategi gällande vad ni kommer att göra när ni kommer upp emot 70? Fortsätta jobba tills ni trillar av pinn? Leva sparsamt på statlig pension?

Rent allmän - eftersom människor är dåliga på att tänka långsiktigt och lägga undan pengar nu, för pengar i framtiden, borde vi ha ett utökat statligt pensionssystem som finansieras med högre skattrt, och på så sätt tvinga fler att lägga undan för framtiden? Hur kan annars ett hållbart pensionssystem se ut?

Lite nyfikenhet - ni som inte sparar eller tar något aktivt intresse i pension öht, skulle ni vilja utveckla ert tänkande? Har ni någon strategi gällande vad ni kommer att göra när ni kommer upp emot 70? Fortsätta jobba tills ni trillar av pinn? Leva sparsamt på statlig pension?

Rent allmän - eftersom människor är dåliga på att tänka långsiktigt och lägga undan pengar nu, för pengar i framtiden, borde vi ha ett utökat statligt pensionssystem som finansieras med högre skattrt, och på så sätt tvinga fler att lägga undan för framtiden? Hur kan annars ett hållbart pensionssystem se ut?
Jag är ganska bra på att tänka långsiktigt och att spara, men just pensionen vill jag idag inte spara extra till. Och det eftersom jag inte tror på det system som finns idag och med historiskt perspektiv är det rimligt att tro att de kommer ändra systemet (igen). Sen är det inte ens säkert att min generation ens får gå i någon pension och inte heller säkert att vi överlever till ev pension.

Bara kika på min tjänstepension. Jag har småslantar liggandes i olika bolag och i olika försäkringar som kommer bli uppätna av kostnader trots att jag valt låga avgifter. Vissa i olika avtal pga olika jobb och det är väl en sak, men till och med i samma avtal har jag varit tvungen att byta bolag eller typ av försäkring för att de tagit bort det jag valde från början (flytt där det är tillåtet kostar pengar så det blir inte mycket kvar att flytta). Lika så min privata som jag har och sparade aktivt i. När avdragsrätten togs bort gjorde de om och jag kan inte ens sätta in mer pengar i den försäkringen oavsett om jag vill bli dubbelbeskattad eller ej. Jag ser hellre till att betala av lån och se till att ha andra sparande och god ekonomi så gott det gårför att klara mig.

Jag är ganska bra på att tänka långsiktigt och att spara, men just pensionen vill jag idag inte spara extra till. Och det eftersom jag inte tror på det system som finns idag och med historiskt perspektiv är det rimligt att tro att de kommer ändra systemet (igen). Sen är det inte ens säkert att min generation ens får gå i någon pension och inte heller säkert att vi överlever till ev pension.

Så uppfattar jag dig rätt här, att ett par av argumenten för att inte pensionsspara är att du inte tror på dagens pensionssystem och att du inte är säker på att få pension. Jag ser dem snarast som argument för att pensionsspara. Det är trots allt eget sparande, inget som är troligt att det tas ifrån dig.

Så uppfattar jag dig rätt här, att ett par av argumenten för att inte pensionsspara är att du inte tror på dagens pensionssystem och att du inte är säker på att få pension. Jag ser dem snarast som argument för att pensionsspara. Det är trots allt eget sparande, inget som är troligt att det tas ifrån dig.
Det går ju att spara pengar på andra sätt än pensionsförsäkringar och därmed inte låsa dem till specifikt pensionen. De privata pensionslösningarna anser jag vara en del av det pensionssystem jag inte tror på. Och som sagt har jag en privat pensionsförsäkring som blev låst när de ändrade reglerna, så nä jag har inte lust att starta något nytt.

:eek: O_o Har du inte?! Varför inte? Det är ju jättebra att ha. Har du mobilt BankID?

Näpp.

Men det är egentligen inget jätteprojekt att gå till banken och fixa.
Skulle gjort det hemifrån för jag tyckte det vore praktiskt med swish (eller hur det nu stavas) men det föll på att jag behöver koppla bankdosan till datorn med sladd, och den sladden har jag lagt på något sådant där "bra ställe"... så jag får gå till banken i stället och det finns alltid sådant som är roligare att göra än att köra in till centrum och gå till banken.

Säkert jättebra att ha, men man brukar klara sig ganska bra utan, också ;)

Det går ju att spara pengar på andra sätt än pensionsförsäkringar och därmed inte låsa dem till specifikt pensionen. De privata pensionslösningarna anser jag vara en del av det pensionssystem jag inte tror på. Och som sagt har jag en privat pensionsförsäkring som blev låst när de ändrade reglerna, så nä jag har inte lust att starta något nytt.
I min värld är pensionsspara det samma som att spara till pensionen oavsett vilken form man gör det i.

Jag räknar starkt med att pension (så som det ser ut idag) inte finns längre när jag uppnår pensionsåldern eftersom finansieringen för detta inte finns. Sparar i aktier istället och ser ev. pension som ren bonus.

Får enligt prognos 22 000 före skatt i pension men det tror jag som sagt inte ett dyft på.

Jag hade ett eget pensionssparande under några år, men banken (!!) rådde mig häromåret att avsluta sparandet, då jag med mitt yrke förmodligen kommer att jobba (mer eller mindre naturligtvis) tills jag trillar av pinn och då skulle skatten äta upp allt sparandet. Min nuvarande bankkontakt blev jätteförvånad och menade att så inte alls var fallet, så nu är jag helt ställd.
(Ursäkta trådkapet ts, men tråden fick mig att börja grubbla igen. Just nu är mitt jobb rätt stressigt och tanken på en välbetald pension känns plötsligt väldigt trevlig. Man kan ju jobba ändå, för nöjes skull. Men just nu känns det som en utopi... :( )

Hade jag varit i din situation hade jag börjat spara i utdelningsaktier istället

Bara kika på min tjänstepension. Jag har småslantar liggandes i olika bolag och i olika försäkringar som kommer bli uppätna av kostnader trots att jag valt låga avgifter. Vissa i olika avtal pga olika jobb och det är väl en sak, men till och med i samma avtal har jag varit tvungen att byta bolag eller typ av försäkring för att de tagit bort det jag valde från början (flytt där det är tillåtet kostar pengar så det blir inte mycket kvar att flytta). Lika så min privata som jag har och sparade aktivt i. När avdragsrätten togs bort gjorde de om och jag kan inte ens sätta in mer pengar i den försäkringen oavsett om jag vill bli dubbelbeskattad eller ej. Jag ser hellre till att betala av lån och se till att ha andra sparande och god ekonomi så gott det gårför att klara mig.

http://pensionstrasket.se/ står det hur man gör för att samla ihop alla småskvättar för att på så sätt minska avgifterna :up:

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har funderat mycket över detta sista tiden. Enligt färska siffror ökade andelen barn som fått en adhd- diagnos med 50% mellan åren... 5 6 7
Svar
122
· Visningar
6 466
Senast: Badger
·
Skola & Jobb Gammal användare, nytt nick pga ämnet. Jag har ett myndigt barn som haft det bitvis kämpigt hela tonåren. Många händelser av olika... 2
Svar
38
· Visningar
1 521
Senast: Rosett
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 833
Senast: malumbub
·
Skola & Jobb Den här vintern har fått mig att undra om jag verkligen orkar fortsätta köra buss. Jag älskar det verkligen, det är mitt drömyrke sen... 5 6 7
Svar
122
· Visningar
8 532
Senast: BernT
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXII
  • Starlink
  • Barn med magont

Hund, Katt, Andra Djur