Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja, om man jobbar på ett ställe där sådant betalas. Jag är den enda anställda på ett litet företag och kan nog bara drömma om tjänstepension. Det suger, men vad har jag för alternativ? Typ inga.Tjänstepension är en bra grej. Det belopp som sätts av är i såna storlekar att man aldrig skulle få för sig att spara dem på egen hand.
Ja, om man jobbar på ett ställe där sådant betalas. Jag är den enda anställda på ett litet företag och kan nog bara drömma om tjänstepension. Det suger, men vad har jag för alternativ? Typ inga.
Jag har nyligen fått en löneförhöjning på över 12% efter att inte ha fått någon höjning alls på 3 år. Först höjdes lönen 10% men när det kom fram att det var 3 år sedan sist så höjdes det lite till. Jag påtalade redan förra året att det var dags för löneförhöjning men då blev det inget för vi skulle vänta på något först och tjatade jag inte vidare efter det.Jag tycker inte att man ska behöva drömma om det. Jag har alltid jobbat på små företag utan kollektivavtal och tjänstepension i någon form har alltid varit en form av hygienfaktor.
Det finns dessutom enkla, färdiga paket (inkl försäkringar) som arbetsgivaren kan teckna - så det krävs ingen direkt insats för det. Beroende på avtalsområde finns det olika aktörer att vända sig till.
Prova att förhandla om det. Man kan till exempel tänka sig att införandet av ett sådant system kan vara viktigare än lönehöjning ett visst år. Men jag tror att man behöver få fram på något vis att tjänstepension är en hygienfaktor för tillsvidareanställda. Och det är inte säkert att det är lätt.
Jag pensionssparade på banken men blev tillsagd av dom att sluta då det blev dubbelbeskattat .
Du kan avbeställa kuvertet, spar lite på miljön.Om man tittar i det där kuvertet får jag rätt dåligt. Men det finns ju sådan där avtalspension eller vad det nu heter, som läggs utanpå det som syns i kuvertet, som rimligen höjer lite.
Dessutom har jag ett privat pensionssparande sedan 25 års ålder.
Men som sagt: kuvertet slänger jag oöppnat.
Om du loggar in på Pensionsmyndighetens sida med e-leg så kan du kryssa i att du inte vill ha orange kuvertet.Men som sagt: kuvertet slänger jag oöppnat.
Jag är ganska bra på att tänka långsiktigt och att spara, men just pensionen vill jag idag inte spara extra till. Och det eftersom jag inte tror på det system som finns idag och med historiskt perspektiv är det rimligt att tro att de kommer ändra systemet (igen). Sen är det inte ens säkert att min generation ens får gå i någon pension och inte heller säkert att vi överlever till ev pension.Lite nyfikenhet - ni som inte sparar eller tar något aktivt intresse i pension öht, skulle ni vilja utveckla ert tänkande? Har ni någon strategi gällande vad ni kommer att göra när ni kommer upp emot 70? Fortsätta jobba tills ni trillar av pinn? Leva sparsamt på statlig pension?
Rent allmän - eftersom människor är dåliga på att tänka långsiktigt och lägga undan pengar nu, för pengar i framtiden, borde vi ha ett utökat statligt pensionssystem som finansieras med högre skattrt, och på så sätt tvinga fler att lägga undan för framtiden? Hur kan annars ett hållbart pensionssystem se ut?
Jag är ganska bra på att tänka långsiktigt och att spara, men just pensionen vill jag idag inte spara extra till. Och det eftersom jag inte tror på det system som finns idag och med historiskt perspektiv är det rimligt att tro att de kommer ändra systemet (igen). Sen är det inte ens säkert att min generation ens får gå i någon pension och inte heller säkert att vi överlever till ev pension.
Om du loggar in på Pensionsmyndighetens sida med e-leg så kan du kryssa i att du inte vill ha orange kuvertet.
Det går ju att spara pengar på andra sätt än pensionsförsäkringar och därmed inte låsa dem till specifikt pensionen. De privata pensionslösningarna anser jag vara en del av det pensionssystem jag inte tror på. Och som sagt har jag en privat pensionsförsäkring som blev låst när de ändrade reglerna, så nä jag har inte lust att starta något nytt.Så uppfattar jag dig rätt här, att ett par av argumenten för att inte pensionsspara är att du inte tror på dagens pensionssystem och att du inte är säker på att få pension. Jag ser dem snarast som argument för att pensionsspara. Det är trots allt eget sparande, inget som är troligt att det tas ifrån dig.
Men jag har ingen e-leg.
![]()
Har du inte?! Varför inte? Det är ju jättebra att ha. Har du mobilt BankID?
I min värld är pensionsspara det samma som att spara till pensionen oavsett vilken form man gör det i.Det går ju att spara pengar på andra sätt än pensionsförsäkringar och därmed inte låsa dem till specifikt pensionen. De privata pensionslösningarna anser jag vara en del av det pensionssystem jag inte tror på. Och som sagt har jag en privat pensionsförsäkring som blev låst när de ändrade reglerna, så nä jag har inte lust att starta något nytt.
Jag hade ett eget pensionssparande under några år, men banken (!!) rådde mig häromåret att avsluta sparandet, då jag med mitt yrke förmodligen kommer att jobba (mer eller mindre naturligtvis) tills jag trillar av pinn och då skulle skatten äta upp allt sparandet. Min nuvarande bankkontakt blev jätteförvånad och menade att så inte alls var fallet, så nu är jag helt ställd.
(Ursäkta trådkapet ts, men tråden fick mig att börja grubbla igen. Just nu är mitt jobb rätt stressigt och tanken på en välbetald pension känns plötsligt väldigt trevlig. Man kan ju jobba ändå, för nöjes skull. Men just nu känns det som en utopi...)
Jag är ganska bra på att tänka långsiktigt och att spara, men just pensionen vill jag idag inte spara extra till. Och det eftersom jag inte tror på det system som finns idag och med historiskt perspektiv är det rimligt att tro att de kommer ändra systemet (igen). Sen är det inte ens säkert att min generation ens får gå i någon pension och inte heller säkert att vi överlever till ev pension.
Bara kika på min tjänstepension. Jag har småslantar liggandes i olika bolag och i olika försäkringar som kommer bli uppätna av kostnader trots att jag valt låga avgifter. Vissa i olika avtal pga olika jobb och det är väl en sak, men till och med i samma avtal har jag varit tvungen att byta bolag eller typ av försäkring för att de tagit bort det jag valde från början (flytt där det är tillåtet kostar pengar så det blir inte mycket kvar att flytta). Lika så min privata som jag har och sparade aktivt i. När avdragsrätten togs bort gjorde de om och jag kan inte ens sätta in mer pengar i den försäkringen oavsett om jag vill bli dubbelbeskattad eller ej. Jag ser hellre till att betala av lån och se till att ha andra sparande och god ekonomi så gott det gårför att klara mig.