Pepp på akuten del 2

Började som sagt igår med smärta kring revben, upp mot axel. Ändå överkomlig smärta.
Gick bra i morse, tills jag kom hem från jobbet, aldrig varit med om liknande smärta 🙃

Hamnade på akuten, skiktröntgen gjord, jag har då små proppar i lungan.

Ska äta blodförtunnande i 6 månader, och det blir inga mer p-piller.
Blir kvar över natten och ska snart få mitt första mål mat sen 07 i morse 🙃

Det går bra nu.
 

Blir lite förvirrad.

Enligt doseringen på asken med medicin och hemgångsråd så ska jag ta 2 tabletter morgon och kväll.
Nu läser jag detta på 1177 :confused: det blir ju 1 tablett morgon och kväll?!
Borde ringa idag när dom öppnar, men vet inte riktigt vars jag ska ringa 😂
Visa bifogad fil 119820

Vet inte om du redan fått tag i någon, men min man som haft en stroke går på waran. Han tar bara tabletterna en gång per dag och hans dos ligger på ca 16-17 tabletter per vecka. I början kan det variera mkt hur många du ska ta, innan värdet är stabilt.
Det du har på bilden ser ut som det senaste beskedet från AK - mottagningen och då lär det vara den du ska följa.
2 tabletter morgon OCH kväll låter väldigt mycket, så frågan är om det blivit något fel i kommunikationen där?
Vad är ditt senaste värde, det borde stå där nånstans?
Du kan ringa AK-mottagningen och prata med dem, det är de som bestämmer vad din dos ska vara efter varje pk-prov.
 
Vet inte om du redan fått tag i någon, men min man som haft en stroke går på waran. Han tar bara tabletterna en gång per dag och hans dos ligger på ca 16-17 tabletter per vecka. I början kan det variera mkt hur många du ska ta, innan värdet är stabilt.
Det du har på bilden ser ut som det senaste beskedet från AK - mottagningen och då lär det vara den du ska följa.
2 tabletter morgon OCH kväll låter väldigt mycket, så frågan är om det blivit något fel i kommunikationen där?
Vad är ditt senaste värde, det borde stå där nånstans?
Du kan ringa AK-mottagningen och prata med dem, det är de som bestämmer vad din dos ska vara efter varje pk-prov.

Finns lite olika provsvar, vet inte vad jag ska titta på riktigt! (Såg nu att du skrivit pk!)
P—PK (INR)
Resultat: 1.1
Referensintervall: 0-1,2

4 tabletter per dag är bara 7 dagar, sen ska jag gå ner till 2 tabletter per dag tills det är dags för återbesök.

Ringde växeln tidigare, hon tyckte jag skulle äta det som stod på kartongen..
 
Finns lite olika provsvar, vet inte vad jag ska titta på riktigt! (Såg nu att du skrivit pk!)
P—PK (INR)
Resultat: 1.1
Referensintervall: 0-1,2

4 tabletter per dag är bara 7 dagar, sen ska jag gå ner till 2 tabletter per dag tills det är dags för återbesök.

Ringde växeln tidigare, hon tyckte jag skulle äta det som stod på kartongen..

Vet inte hur det ser ut på sjukhuset där du var men där jag jobbar sitter det inte sjukvårdspersonal i växeln så skulle nog hellre försöka få tag i en sjuksköterska eller läkare. Med reservation för att det såklart kan vara olika på olika sjukhus 😄
 
Finns lite olika provsvar, vet inte vad jag ska titta på riktigt! (Såg nu att du skrivit pk!)
P—PK (INR)
Resultat: 1.1
Referensintervall: 0-1,2

4 tabletter per dag är bara 7 dagar, sen ska jag gå ner till 2 tabletter per dag tills det är dags för återbesök.

Ringde växeln tidigare, hon tyckte jag skulle äta det som stod på kartongen..

Det är tydligen olika målvärden då, för min man ska ligga mellan 2,0 - 3,0 och det ska alla andra jag hört om också.
Men det kan ju bero på storlek på proppar eller var de sitter eller nåt kanske.

Precis som ovanstående säger hade jag dock inte vågat lita på vad en som sitter i växeln svarar, jag hade helt klart ringt antingen AK - mottagningen eller åtminstone bett att få prata med en sköterska som jobbar med sånt.
Men å andra sidan verkar det ju som du fått direktiv tidigare om du vet hur många du skulle ta de första dagarna. Sen är det ju bara att följa de nya direktiven, när du tagit nästa pk-prov. Mannen tog prover varannan dag i början.
 
Masade mig ut på en liten promenad i snigelfart till jobbet. Insåg i efterhand att det nog var att ta i och får hålla mig här runt kvarteret ett tag.

Måste lära mig anpassning!

Fantastiskt hur jag förra veckan gick över 5 mil och idag har jag svårt att ta mig upp ur soffan :meh:
 
Masade mig ut på en liten promenad i snigelfart till jobbet. Insåg i efterhand att det nog var att ta i och får hålla mig här runt kvarteret ett tag.

Måste lära mig anpassning!

Fantastiskt hur jag förra veckan gick över 5 mil och idag har jag svårt att ta mig upp ur soffan :meh:

Men, är du inte sjukskriven alltså?
 
Blir lite förvirrad.

Enligt doseringen på asken med medicin och hemgångsråd så ska jag ta 2 tabletter morgon och kväll.
Nu läser jag detta på 1177 :confused: det blir ju 1 tablett morgon och kväll?!
Borde ringa idag när dom öppnar, men vet inte riktigt vars jag ska ringa 😂
Visa bifogad fil 119820

Enligt FASS doseras Eliquis så här för blodpropp:

Behandling av DVT och LE och profylax av recidiverande DVT och LE (VTE)

Rekommenderad dos av apixaban för behandling av akut DVT och behandling av LE är 10 mg taget peroralt två gånger dagligen under de första 7 dagarna följt av 5 mg två gånger dagligen.
 
Så jag skulle komma fram till att 2x2 första veckan låter helt rätt, och att det sedan är 1x2 som gäller (men ring såklart och fråga om du känner dig osäker, 1177 eller sjukhusets växel och be dem om information om hur du kan få svar från läkaren om doseringen, ibland kan en sjuksköterska eller en mottagning hjälpa dig vidare)
 
Det var mig en dyr medicin 😂😂 1700 spänn, höll på tappa det. Men fick 5% rabatt så fick den för 1400, som hittat!

Är det för 6 månader? Visst finns någon typ av högkostnadsskydd även för medicin?

3 månader 😱 det finns! Är inte uppe där än, men det går nog fort 😁

Mina sprutor har blivit billiga jämfört med när jag först tog dem... nu går de på ca 3000kr/styck, då var det ca 5500kr/st. Jag tar en i veckan :cool: Jag får högkostnadskort direkt! :rofl:
 

Liknande trådar

Hundhälsa På Långfredagen började lille Gimli kräkas vid lunchtid. (för djur MÅSTE bli sjuka på storhelger, särskilt när man är i norrland och typ...
Svar
14
· Visningar
12 849
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp