Pepps första ensamvandring!

• Dagbok
  • Trådstartare Trådstartare pepp
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 374
  • Visningar Visningar 34 914

Bukefalos 30 år!

Ensamvandringen som inte blev som jag tänkt mig.
Dag 1.
I fredags drog jag till Ritsem, ensam, sjukt peppad och NERVÖS.

Tog båten över till Akkah, min plan var att gå treparksmötet, började gå.

Kom fram till en sjuk hängbro, 61 m lång... det var bland det värsta jag gjort i hela mitt liv, är så fruktansvärt höjdrädd. Men jag kom över efter lite om och men.

8 km in så valde jag att stanna och tälta vid en rastplats bredvid ett par tyskar. Hann göra middag och slå upp tältet innan det började ösregna, åska och blixtra. Har aldrig känt mig så ensam och utsatt 😅 fick pissa i en kopp inne i tältet för att det inte gick att gå ut, the fancy life of camping.
Sov iallafall gott till slut!

Dag 2.
Ovädret hade dragit förbi, vaknade vid 06, åt frukost, chillade lite och började sen packa ihop. Sa hejdå till tyskarna och började gå mot Gisuris.

Efter en bit så mötte jag en kvinna, Loreena, vi började prata, jag sa att jag var på min första ensamvandring, men hade planer på att vända. Jag avskyr ju att ge upp, men hon peppade mig och sa att det var okej att vända. Hon nämnde även att det skulle komma 3 hängbroar till längre fram (måste lära mig kolla terrängen bättre i framtiden 😂 ) så jag valde att gå med henne tillbaka.

Och jävlar vad vi köttade på, hon bar mig stav över den jävulska hängbron och var verkligen ett bra moraliskt stöd.
Nästan 14 km senare så var vi framme och hann med båten med nöd och näppe.

Sen hoppade vi av båten, på fel ställe 😂😂 så vi fick vänta en timma till på en privat båtskjuts vi kontaktade. Herregud vad vi skrattade åt detta.
Är så tacksam för stödet och peppen jag fick av denna kvinna, det finns fina själar där ute.

Såhär i efterhand så tog jag nog på mig för mycket, mitt psyke är inte lika starkt som jag trott. Att det kanske är bättre att slå upp tältet nånstans och gå dagsvandringar därifrån. Det var drygt att kånka runt på 20 kg extra.

Jag är både nöjd och besviken. 22 km i benen är ändå bra. Besviken för att jag inte fullföljde

Bifogade filer

• 20230729_092738.webp
    20230729_092738.webp
    369 KB · Visningar: 506

Man pratar om the big 3 inom lättvikt.

"3 för tre innebär att ”de tre stora”, det vill säga de delarna av din packning som väger allra mest, inte bör väga mer än ca 3kg.
Dessa tre stora utgörs av ryggsäck, tält och sovlösning (sovsäck och liggunderlag). Syftet med 3 för 3 är att du ska kunna vandra med lätt packning utan att tumma på säkerheten."

Mina grejer väger totalt 3652.
Tack! <3

Vilket tält, ryggsäck och sovlösning har du? Jag har en liten lista på saker jag borde skaffa så alla tips mottges.

Nytt år nya vandringar!

Började året med Kvikkjokk över midsommarhelgen, men fick avbryta pga sinnessjuk blåst, sov iallafall en natt 😁 det blir inte alls som man tänkt sig ibland... har känt mig lite nedslagen efter detta tyvärr och inte jättesugen på fara iväg igen.
1000108654.webp

Men det är bara upp på hästen igen, på måndag åker jag och Saaben mot Hemavan och planen är att gå till Ammarnäs, 7.8 mil, det ska bli spännande! Ska börja packa och torka mat nu i helgen ☺️

Nytt år nya vandringar!

Började året med Kvikkjokk över midsommarhelgen, men fick avbryta pga sinnessjuk blåst, sov iallafall en natt 😁 det blir inte alls som man tänkt sig ibland... har känt mig lite nedslagen efter detta tyvärr och inte jättesugen på fara iväg igen.
Visa bifogad fil 171119

Men det är bara upp på hästen igen, på måndag åker jag och Saaben mot Hemavan och planen är att gå till Ammarnäs, 7.8 mil, det ska bli spännande! Ska börja packa och torka mat nu i helgen ☺️
Det är en vacker tur ner till Tärnasjön, sen blir det lite tråkig väg fram till Ammarnäs tycker jag.
God tur! Själv åker jag en snabbis upp nästa fredag förmodligen.

Nytt år nya vandringar!

Visa bifogad fil 171119

God tur! Ibland blir det inte som man tänkt men helt rätt, upp i sadeln igen. Håller tummarna för att du får okej väder denna gång! Vind är det absolut värsta om man frågar mig, regn kan ändå vara lite mysigt tillochmed. Själv får jag ännu lov att vänta lite på en vecka men sen drar också jag iväg på soloäventyr :love:

God tur! Ibland blir det inte som man tänkt men helt rätt, upp i sadeln igen. Håller tummarna för att du får okej väder denna gång! Vind är det absolut värsta om man frågar mig, regn kan ändå vara lite mysigt tillochmed. Själv får jag ännu lov att vänta lite på en vecka men sen drar också jag iväg på soloäventyr :love:

Tack!
Ja regn har jag inte heller något emot (i lagom mängd 😁)
Vars bär det av för dig?

Tack!
Ja regn har jag inte heller något emot (i lagom mängd 😁)
Vars bär det av för dig?

Jag är lite sugen på Nikkaluokta - Hukejaure - Sitasjaure - Ritsem sträckan, men skulle gärna gå via Vistas och Nallo då men det börjar kanske bli lite väl tidskrävande. Jag brukar inte vara så duktig att planera heller så mitt i allt drar jag iväg till Nordnorge som jag också är sugen på :D Brukar bestämma mig typ dagen innan vart jag åker, då kan man dra dit vädret ser bra ut :angel:

Senast ändrad:
Du har tur med vädret. du klarar den sträckan med ett par gympadojor och ett par stövlar. De har ju haft varmt även i Tärnaby så det är lättgånget. Jag slog läger första natten vid Tärnasjön efter jag gått från Högfjälls, men om du vill slippa riset tar du Norrliften direkt upp på kalfjället och leden. :up:

Andra natten efter Tärnasjöstugan och sista natten i Ammarnäs, då har du tillgång till både dusch och toaletter. :) God tur, är helt klart avundsjuk. :heart

1752950847582.webp

Du har tur med vädret. du klarar den sträckan med ett par gympadojor och ett par stövlar. De har ju haft varmt även i Tärnaby så det är lättgånget. Jag slog läger första natten vid Tärnasjön efter jag gått från Högfjälls, men om du vill slippa riset tar du Norrliften direkt upp på kalfjället och leden. :up:

Andra natten efter Tärnasjöstugan och sista natten i Ammarnäs, då har du tillgång till både dusch och toaletter. :) God tur, är helt klart avundsjuk. :heart

Visa bifogad fil 171266
Gaaaah, vad jag hade behövt gå där nu! :arghh:
Så jäkla bra att gå upp och av sig all ilska, sorg och frustration! Tyvärr har jag inte tid pga jobbet men jag hade verkligen, verkligen behövt att vara dig hack i häl! 😄

Visa bifogad fil 171266

Ja, kollade precis vädret, det verkar tima in bra 😍 var till hemavan förra året och blev hooked, det är så himla fint där?!
Kommer nog skippa lift, jag går gärna, hoppas på kunna bada en hel del också nu när man inte kommer frysa 😁

Gaaaah, vad jag hade behövt gå där nu! :arghh:
Så jäkla bra att gå upp och av sig all ilska, sorg och frustration! Tyvärr har jag inte tid pga jobbet men jag hade verkligen, verkligen behövt att vara dig hack i häl! 😄

Vi borde tima in ett annat år 😁 det är precis det jag behöver just nu också! Terapi för själen ❤️

Vi borde tima in ett annat år 😁 det är precis det jag behöver just nu också! Terapi för själen ❤️
Synd de slutat sälja våfflor, annars är det en lagom liten tur på en mil till första stugan så hade vi kunnat ses där och sen en vidunderlig utsikt några hundra m till dalgången på bild. Nu blir det bara upp, avlivning, begravning och sen ner igen, men kanske nästa år? :)

Synd de slutat sälja våfflor, annars är det en lagom liten tur på en mil till första stugan så hade vi kunnat ses där och sen en vidunderlig utsikt några hundra m till dalgången på bild. Nu blir det bara upp, avlivning, begravning och sen ner igen, men kanske nästa år? :)

Varulven ❤️❤️‍🩹 ska tänka på er när jag går.
Det lär bli en repris nästa år så är absolut på!

Liknande trådar

• Alkohol
  • Mitt lilla problembarn
  • Ofrivillig ensamhet
  • Min rygg

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat