Pepps första ensamvandring!

• Dagbok
  • Trådstartare Trådstartare pepp
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 374
  • Visningar Visningar 34 923

Bukefalos 30 år!

Ensamvandringen som inte blev som jag tänkt mig.
Dag 1.
I fredags drog jag till Ritsem, ensam, sjukt peppad och NERVÖS.

Tog båten över till Akkah, min plan var att gå treparksmötet, började gå.

Kom fram till en sjuk hängbro, 61 m lång... det var bland det värsta jag gjort i hela mitt liv, är så fruktansvärt höjdrädd. Men jag kom över efter lite om och men.

8 km in så valde jag att stanna och tälta vid en rastplats bredvid ett par tyskar. Hann göra middag och slå upp tältet innan det började ösregna, åska och blixtra. Har aldrig känt mig så ensam och utsatt 😅 fick pissa i en kopp inne i tältet för att det inte gick att gå ut, the fancy life of camping.
Sov iallafall gott till slut!

Dag 2.
Ovädret hade dragit förbi, vaknade vid 06, åt frukost, chillade lite och började sen packa ihop. Sa hejdå till tyskarna och började gå mot Gisuris.

Efter en bit så mötte jag en kvinna, Loreena, vi började prata, jag sa att jag var på min första ensamvandring, men hade planer på att vända. Jag avskyr ju att ge upp, men hon peppade mig och sa att det var okej att vända. Hon nämnde även att det skulle komma 3 hängbroar till längre fram (måste lära mig kolla terrängen bättre i framtiden 😂 ) så jag valde att gå med henne tillbaka.

Och jävlar vad vi köttade på, hon bar mig stav över den jävulska hängbron och var verkligen ett bra moraliskt stöd.
Nästan 14 km senare så var vi framme och hann med båten med nöd och näppe.

Sen hoppade vi av båten, på fel ställe 😂😂 så vi fick vänta en timma till på en privat båtskjuts vi kontaktade. Herregud vad vi skrattade åt detta.
Är så tacksam för stödet och peppen jag fick av denna kvinna, det finns fina själar där ute.

Såhär i efterhand så tog jag nog på mig för mycket, mitt psyke är inte lika starkt som jag trott. Att det kanske är bättre att slå upp tältet nånstans och gå dagsvandringar därifrån. Det var drygt att kånka runt på 20 kg extra.

Jag är både nöjd och besviken. 22 km i benen är ändå bra. Besviken för att jag inte fullföljde

Bifogade filer

• 20230729_092738.webp
    20230729_092738.webp
    369 KB · Visningar: 507

Tejpa fötterna i förväg med leukoplast, den som är 5cm bred så sliter det på tejpen istället för på huden :) Tycker det sitter mycket bättre än skoskavsplåster när man går mycket. Sätt tex en lång remsa längs med hälsenan och in under hälen och ev en på från fotknölen till knölen på andra sidan, se till att det är slätt bara.

Fungerar även bra att tejpa om man lätt trampar snett.

Bra tips! Har det hemma men glömde såklart sätta ner i väskan 😁 skavsårsplåster sitter ju typ aldrig kvar!

Jag brukar skippa tältet, har två stycken, ett fint ultralätt men de kommer i princip aldrig med utan jag sover under bar himmel, är det inte för mycket mygg eller regn tycker jag det är oslagbart, bara rulla ut liggunderlaget och sen krypa ned i sovsäcken :)

Om skavsår är mitt råd att använda ullsockar, ren ull hela vägen, tunnare innerst och sen kraftigare ytterst och skodon som är rymliga.

Jag brukar skippa tältet, har två stycken, ett fint ultralätt men de kommer i princip aldrig med utan jag sover under bar himmel, är det inte för mycket mygg eller regn tycker jag det är oslagbart, bara rulla ut liggunderlaget och sen krypa ned i sovsäcken :)

Med tanke på hur ombytligt fjällvädret är så skulle jag aldrig gå utan tält! Mitt tält är rätt lätt och tar inte så stor plats ☺️

Med tanke på hur ombytligt fjällvädret är så skulle jag aldrig gå utan tält! Mitt tält är rätt lätt och tar inte så stor plats ☺️
Jag har en liten lättviktspressening med jag kan spänna upp om det blir regn, tarp som det kallas nu. Det är inte så mycket vikten utan det att jag kommer närmare naturen och det blir också liksom enklare utan.

Men tält är inte fel, har som sagt själv, men jag har sovit så mycket utan att det blivit en vana :)

Jag håller på bli tokig här hemma så funderar på fara till Abisko och lalla runt lite till veckan :) ingen direkt plan, kanske gå en bit efter kungsleden bara?

Behöver bara tanka bilen och inhandla lite proviant så är jag redo sen.

Jag gick Abisko - Kårsavagge - Abiskojaure - Abisko en gång, trevlig tur som jag kan rekommendera. Tog två nätter på mig men gick bara nån km den första dagen då. Är ett vad efter Kårsavagge men stugvärden kom med bra tips om hur man skulle gå, så rekommenderar att gå rutten i den riktningen så man kan få tips innan vadet :) Leden Kårsavagge - Abiskojaure är "omarkerad" men är mycket tydligt vart man ska gå den är väl upptrampad. Rekommenderar att spendera en natt vid Abiskojaurestugan så kan man basta o bada i sjön :love:

Senast ändrad:
Jag håller på bli tokig här hemma så funderar på fara till Abisko och lalla runt lite till veckan :) ingen direkt plan, kanske gå en bit efter kungsleden bara?

Behöver bara tanka bilen och inhandla lite proviant så är jag redo sen.
Abiskofjällen är superfina på hösten! Området upp mot Abiskojaure där stugan ligger är naturreservat och tältförbud men reservatet är inte brett första biten och går man lite åt sidan är man snart utanför och kan sätta upp tältet. Min första fjälltur gick dit, slutet av augusti och gick först en liten bit på Kungsleden men sedan upp i Pallenvagge och synen där i passet glömmer jag aldrig, en högfjällsäng i vackraste höstskrud kantad av höga berg runt om och med en liten jökelbäck rinnande tvärs genom ängen :)

Gick i sandaler och tunna sommarkläder utan jacka och fick lära mig att det kunde vara minus och snö där uppe i slutet av augusti :)

Man får nog tälta vid Abiskojaurestugan också. Finns några broar man måste passera men det är moderna i stål och väldigt stabila.

Abiskofjällen är superfina på hösten! Området upp mot Abiskojaure där stugan ligger är naturreservat och tältförbud men reservatet är inte brett första biten och går man lite åt sidan är man snart utanför och kan sätta upp tältet. Min första fjälltur gick dit, slutet av augusti och gick först en liten bit på Kungsleden men sedan upp i Pallenvagge och synen där i passet glömmer jag aldrig, en högfjällsäng i vackraste höstskrud kantad av höga berg runt om och med en liten jökelbäck rinnande tvärs genom ängen :)

Gick i sandaler och tunna sommarkläder utan jacka och fick lära mig att det kunde vara minus och snö där uppe i slutet av augusti :)

Man får nog tälta vid Abiskojaurestugan också. Finns några broar man måste passera men det är moderna i stål och väldigt stabila.

Är vid Abiskojaure och tältar 😄 hade ju helt missat att det var förbjudet att tälta inom Nationalparken och orkade inte gå nåt mer idag. Tänkte gå mot Alesjaure imorgon, får se hur långt det blir, har ju mer tid på mig imorgon så ☺️

1000123123.webp

Tror jag kommer gå tillbaka mot Abisko och tälta där vid ena hängbron, det har börjat blåsa på och ska blåsa uppemot 30km/h läste jag. E för skrajsen för det själv 😂
Så kan jag ta bilen mot trollsjön imorgon om jag inte har punka!

Låter som ett klokt beslut om det ska bli så kraftig blåst.

Tror jag kommer gå tillbaka mot Abisko och tälta där vid ena hängbron, det har börjat blåsa på och ska blåsa uppemot 30km/h läste jag. E för skrajsen för det själv 😂
Så kan jag ta bilen mot trollsjön imorgon om jag inte har punka!

Låter som ett klokt beslut om det ska bli så kraftig blåst.
Fast 30 km/h är väl bara 8 m/s? Är det verkligen kraftig blåst :confused: ? Är det kanske 30 m/s som menas?

Jag har själv läst fel förut... :D

Liknande trådar

• Alkohol
  • Mitt lilla problembarn
  • Ofrivillig ensamhet
  • Min rygg

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp, tips och råd