Pepps första ensamvandring!

• Dagbok
  • Trådstartare Trådstartare pepp
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 374
  • Visningar Visningar 34 914

Bukefalos 30 år!

Ensamvandringen som inte blev som jag tänkt mig.
Dag 1.
I fredags drog jag till Ritsem, ensam, sjukt peppad och NERVÖS.

Tog båten över till Akkah, min plan var att gå treparksmötet, började gå.

Kom fram till en sjuk hängbro, 61 m lång... det var bland det värsta jag gjort i hela mitt liv, är så fruktansvärt höjdrädd. Men jag kom över efter lite om och men.

8 km in så valde jag att stanna och tälta vid en rastplats bredvid ett par tyskar. Hann göra middag och slå upp tältet innan det började ösregna, åska och blixtra. Har aldrig känt mig så ensam och utsatt 😅 fick pissa i en kopp inne i tältet för att det inte gick att gå ut, the fancy life of camping.
Sov iallafall gott till slut!

Dag 2.
Ovädret hade dragit förbi, vaknade vid 06, åt frukost, chillade lite och började sen packa ihop. Sa hejdå till tyskarna och började gå mot Gisuris.

Efter en bit så mötte jag en kvinna, Loreena, vi började prata, jag sa att jag var på min första ensamvandring, men hade planer på att vända. Jag avskyr ju att ge upp, men hon peppade mig och sa att det var okej att vända. Hon nämnde även att det skulle komma 3 hängbroar till längre fram (måste lära mig kolla terrängen bättre i framtiden 😂 ) så jag valde att gå med henne tillbaka.

Och jävlar vad vi köttade på, hon bar mig stav över den jävulska hängbron och var verkligen ett bra moraliskt stöd.
Nästan 14 km senare så var vi framme och hann med båten med nöd och näppe.

Sen hoppade vi av båten, på fel ställe 😂😂 så vi fick vänta en timma till på en privat båtskjuts vi kontaktade. Herregud vad vi skrattade åt detta.
Är så tacksam för stödet och peppen jag fick av denna kvinna, det finns fina själar där ute.

Såhär i efterhand så tog jag nog på mig för mycket, mitt psyke är inte lika starkt som jag trott. Att det kanske är bättre att slå upp tältet nånstans och gå dagsvandringar därifrån. Det var drygt att kånka runt på 20 kg extra.

Jag är både nöjd och besviken. 22 km i benen är ändå bra. Besviken för att jag inte fullföljde

Bifogade filer

• 20230729_092738.webp
    20230729_092738.webp
    369 KB · Visningar: 505

Hemma igen! Här kommer mina anteckningar från dagarna ☺️

Abisko - dag 1

For till Abisko för lite njutvandring.
Ingen plan, inga krav. Det är okej att bara vilja lalla runt, man behöver inte gå x antal mil (försöker jag intala mig själv 😁 )
Under bilfärden så blåste det storm, hällregnade, åskade och blixtrade. Skrek till mig själv "VARFÖR STANNADE DU INTE HEMMA" 😂😂

Men väl framme sprack det upp så jag började knata. Blev nästan 15 km, fram till Abiskojaure-stugorna. Där köpte jag även en tältplats, first time ever. Hade missat att man inte får tälta varsomhelst i en Nationalpark 🙂🙂🙂🔫

Sov som en fucking sten.

Abisko - dag 2 och 3

Vaknade vid 8, pratade med en trevlig tjej och fick klappa på hennes hund 😍

Härefter visste jag inte riktigt vad jag skulle göra, gå mot Alesjaure eller börja gå tillbaka, kollade vädret (jag är en vekling) och valde tillbaka.

Gick bara 1 mil och slog upp tältet på en av platserna där man faktiskt får vara, ville ha åtminstone en till tältnatt.
Klockan var bara 13 så jag åt godis, chillade och läste bok, och somnade i 2h! 😂
Kom ett par skånska killar och slog upp tälten vid mig klockan 22, jag som tänkte ta en tiiiidig kväll 😁

Sov som en sten inatt igen, vaknade av en helikopter som lät. Småregnade på morgonen så tog det lugnt innan jag började packa ihop och bege mig till bilen.

Målet denna tur var ju inte att gå så långt, jag fokuserade på att hålla nere stressnivån eftersom jag väldigt lätt jagar upp mig själv.

Är stolt och glad över att hängbroarna ändå gick bra, det ger mig hopp om att klara Treparksmötet nästa år kanske!

Men helt ärligt är jag skittrött på att vandra ensam 😂 insåg det efter att haft sällskap i Hemavan, det blir ju mycket roligare när man får dela upplevelsen med en annan person.
Men men, it is what it is.

1000124172.webp

Min bästa vän brukade dra med mej på sådana saker. Även om jag inte tycker om vandrandet så hade jag jättetrevligt och det var oförglömliga minnen. Så du kanske lyckas hitta någon vandringskompis eller bara får en kompis med dig just för att dela upplevelserna 😃

Hängbroarna tror jag kommer gå galant för dig framöver! Jag känner själv också av höjder men tycker man vänjer sig fort, så det som känns läskigt i början kan efter en bit vara helt ok om man tar det lite försiktigt och den här turen var ju full av långa hängbroar som du klarade av helt på egen hand :)

Tror det finns facebookgrupper för de som söker vandringssällskap och leder som Kungsleden är bra för den är trygg att gå själv sommartid om man mot förmodan inte synkar, man kan liksom gå själv fast ihop med andra. En sak jag också märkt är att om man går själv är det mycket lättare att få kontakt med andra vandrare, man pratar med allt och alla man möter som verkar öppna för det haha, har man redan sällskap fylls liksom redan det behovet.

Vad tyckte du annars om Abisko? Tycker kanjonen där upp mot Abiskojaure är otrolig, läste att det var mycket på grund av den som det blev en nationalpark.

Liiiite avundsjuk på er som bor där uppe och bara sådär kan sticka ut på en fjälltur, jag har över 200 mil upp till Abisko.

Senast ändrad:
Hängbroarna tror jag kommer gå galant för dig framöver! Jag känner själv också av höjder men tycker man vänjer sig fort, så det som känns läskigt i början kan efter en bit vara helt ok om man tar det lite försiktigt och den här turen var ju full av långa hängbroar som du klarade av helt på egen hand :)

Tror det finns facebookgrupper för de som söker vandringssällskap och leder som Kungsleden är bra för den är trygg att gå själv sommartid om man mot förmodan inte synkar, man kan liksom gå själv fast ihop med andra. En sak jag också märkt är att om man går själv är det mycket lättare att få kontakt med andra vandrare, man pratar med allt och alla man möter som verkar öppna för det haha, har man redan sällskap fylls liksom redan det behovet.

Vad tyckte du annars om Abisko? Tycker kanjonen där upp mot Abiskojaure är otrolig, läste att det var mycket på grund av den som det blev en nationalpark.

Liiiite avundsjuk på er som bor där uppe och bara sådär kan sticka ut på en fjälltur, jag har över 200 mil upp till Abisko.

Jag gillar Abisko, var där 2019 första gången :) upplever dock att folk var trevligare i Hemavan! Kanske för att det är mer turister i Abisko?

Har varit med i såna grupper på Facebook, men jag kan liksom inte gå med vem som helst, jag är väldigt kräsen med vem jag ska gå med, man ska ju klicka på så himla många plan, det är liksom inte värt att gå och irritera sig, då kan jag lika gå själv 😁

Jag tänkte att jag borde bo ännu närmare fjällen när jag körde hemåt, för jag tyckte bilresan var så dryyyyg, haha.

Jag gillar Abisko, var där 2019 första gången :) upplever dock att folk var trevligare i Hemavan! Kanske för att det är mer turister i Abisko?

Har varit med i såna grupper på Facebook, men jag kan liksom inte gå med vem som helst, jag är väldigt kräsen med vem jag ska gå med, man ska ju klicka på så himla många plan, det är liksom inte värt att gå och irritera sig, då kan jag lika gå själv 😁

Jag tänkte att jag borde bo ännu närmare fjällen när jag körde hemåt, för jag tyckte bilresan var så dryyyyg, haha.
Aha, som vanligt läser jag slarvigt och trodde du var helt ny på att vandra, ser när jag nu läser igenom hela tråden att det snarare är du som kan ge mig råd :)

Tror jag är med på vad du menar om facebook, mycket lättare att se om man trivs ihop med människor man träffar irl än via internetgrupper.

Senast ändrad:
En tjej som jag följt ett tag på instagram skrev just och frågade om jag ville haka på nån vandring med henne 😍 hon är goals inom lättviktsvandring 😁

Vi har båda semester v 37 då vi fyller år så håll tummarna att det blir av något här!

Hemma igen! Här kommer mina anteckningar från dagarna ☺️

Abisko - dag 1

For till Abisko för lite njutvandring.
Ingen plan, inga krav. Det är okej att bara vilja lalla runt, man behöver inte gå x antal mil (försöker jag intala mig själv 😁 )
Under bilfärden så blåste det storm, hällregnade, åskade och blixtrade. Skrek till mig själv "VARFÖR STANNADE DU INTE HEMMA" 😂😂

Men väl framme sprack det upp så jag började knata. Blev nästan 15 km, fram till Abiskojaure-stugorna. Där köpte jag även en tältplats, first time ever. Hade missat att man inte får tälta varsomhelst i en Nationalpark 🙂🙂🙂🔫

Sov som en fucking sten.

Abisko - dag 2 och 3

Vaknade vid 8, pratade med en trevlig tjej och fick klappa på hennes hund 😍

Härefter visste jag inte riktigt vad jag skulle göra, gå mot Alesjaure eller börja gå tillbaka, kollade vädret (jag är en vekling) och valde tillbaka.

Gick bara 1 mil och slog upp tältet på en av platserna där man faktiskt får vara, ville ha åtminstone en till tältnatt.
Klockan var bara 13 så jag åt godis, chillade och läste bok, och somnade i 2h! 😂
Kom ett par skånska killar och slog upp tälten vid mig klockan 22, jag som tänkte ta en tiiiidig kväll 😁

Sov som en sten inatt igen, vaknade av en helikopter som lät. Småregnade på morgonen så tog det lugnt innan jag började packa ihop och bege mig till bilen.

Målet denna tur var ju inte att gå så långt, jag fokuserade på att hålla nere stressnivån eftersom jag väldigt lätt jagar upp mig själv.

Är stolt och glad över att hängbroarna ändå gick bra, det ger mig hopp om att klara Treparksmötet nästa år kanske!

Men helt ärligt är jag skittrött på att vandra ensam 😂 insåg det efter att haft sällskap i Hemavan, det blir ju mycket roligare när man får dela upplevelsen med en annan person.
Men men, it is what it is.

Visa bifogad fil 172175

Om du skulle tänka dig bukesällskap så kanske jag och en hund funderar på att vandra nästa sommar! Men vågar inte själv. 😅

Nu har jag sökt ny semester.

Planen är att ta tåg (verkar gå direkttåg!) till Abisko, och sen gå till Nikkaluokta :) det är sista veckan fjällstugorna har öppet så känns som en bra plan.
Har inte hört av tjejen nåt mer, så vi får se, går nog mest troligt själv ☺️

Liknande trådar

• Alkohol
  • Mitt lilla problembarn
  • Ofrivillig ensamhet
  • Min rygg

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur