Pepps första ensamvandring!

• Dagbok
  • Trådstartare Trådstartare pepp
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 374
  • Visningar Visningar 34 914

Bukefalos 30 år!

Ensamvandringen som inte blev som jag tänkt mig.
Dag 1.
I fredags drog jag till Ritsem, ensam, sjukt peppad och NERVÖS.

Tog båten över till Akkah, min plan var att gå treparksmötet, började gå.

Kom fram till en sjuk hängbro, 61 m lång... det var bland det värsta jag gjort i hela mitt liv, är så fruktansvärt höjdrädd. Men jag kom över efter lite om och men.

8 km in så valde jag att stanna och tälta vid en rastplats bredvid ett par tyskar. Hann göra middag och slå upp tältet innan det började ösregna, åska och blixtra. Har aldrig känt mig så ensam och utsatt 😅 fick pissa i en kopp inne i tältet för att det inte gick att gå ut, the fancy life of camping.
Sov iallafall gott till slut!

Dag 2.
Ovädret hade dragit förbi, vaknade vid 06, åt frukost, chillade lite och började sen packa ihop. Sa hejdå till tyskarna och började gå mot Gisuris.

Efter en bit så mötte jag en kvinna, Loreena, vi började prata, jag sa att jag var på min första ensamvandring, men hade planer på att vända. Jag avskyr ju att ge upp, men hon peppade mig och sa att det var okej att vända. Hon nämnde även att det skulle komma 3 hängbroar till längre fram (måste lära mig kolla terrängen bättre i framtiden 😂 ) så jag valde att gå med henne tillbaka.

Och jävlar vad vi köttade på, hon bar mig stav över den jävulska hängbron och var verkligen ett bra moraliskt stöd.
Nästan 14 km senare så var vi framme och hann med båten med nöd och näppe.

Sen hoppade vi av båten, på fel ställe 😂😂 så vi fick vänta en timma till på en privat båtskjuts vi kontaktade. Herregud vad vi skrattade åt detta.
Är så tacksam för stödet och peppen jag fick av denna kvinna, det finns fina själar där ute.

Såhär i efterhand så tog jag nog på mig för mycket, mitt psyke är inte lika starkt som jag trott. Att det kanske är bättre att slå upp tältet nånstans och gå dagsvandringar därifrån. Det var drygt att kånka runt på 20 kg extra.

Jag är både nöjd och besviken. 22 km i benen är ändå bra. Besviken för att jag inte fullföljde

Bifogade filer

• 20230729_092738.webp
    20230729_092738.webp
    369 KB · Visningar: 505

Haha, men det regnar inte in/tränger in fukt nästa natt, om det regnar två nätter i rad? Jag har ärligt funderat på hur det funkar att packa ner ett vått tält för att sen sätta upp det igen, vad händer? Rinner vätan bara av eller vart tar vattnet vägen?

Nej inte vad jag märkte av! Sen vet jag inte hur det funkar om det är ihållande regn i typ en vecka. (vill inte veta heller 😂)

56766.webp

Dag 5, Abisko-Nikkaluokta. 21.88 km.
9 september
Vaknade vid 04 eftersom chatgpt tyckte jag skulle börja gå före fan för att hinna med bussen (det går en buss senare också, men då blir jag fast i Kiruna tills imorgon..) det var då jävlart kolsvart ute den tiden kan jag säga.

Kokade frukost, packade ihop mina grejer - som nu var torra 😍 - och började knata. Det är nånting med mina fotknölar i år, nu gör det ont på vänster fot istället. Men bara att bita ihop och kötta på, är mest en transportsträcka och hyfsat enkel att gå.
Var framme i god tid innan bussen gick så hann fika lite.
Nu är jag i MÅÅÅÅÅÅL!

Visa bifogad fil 190656
9 september
Vaknade vid 04 eftersom chatgpt tyckte jag skulle börja gå före fan för att hinna med bussen (det går en buss senare också, men då blir jag fast i Kiruna tills imorgon..) det var då jävlart kolsvart ute den tiden kan jag säga.

Kokade frukost, packade ihop mina grejer - som nu var torra 😍 - och började knata. Det är nånting med mina fotknölar i år, nu gör det ont på vänster fot istället. Men bara att bita ihop och kötta på, är mest en transportsträcka och hyfsat enkel att gå.
Nu är jag i MÅÅÅÅÅÅL!
Men wow, fantastiskt!!!!! Och en sån otroligt vacker bild - både du och vyn!!

Visa bifogad fil 190656
9 september

Nu är jag i MÅÅÅÅÅÅL!
Bara att vandra genom Sverige nästa sommar ju. 😉😂

Haha, men det regnar inte in/tränger in fukt nästa natt, om det regnar två nätter i rad? Jag har ärligt funderat på hur det funkar att packa ner ett vått tält för att sen sätta upp det igen, vad händer? Rinner vätan bara av eller vart tar vattnet vägen?

Är det ordentligt blött brukar man packa inner och ytter var för sig, och gärna sätta upp det så att det får torka lite om man får tur med uppehåll och lite vind. Många bra fjälltält idag är dessutom i material som inte suger upp vatten, utan går att skaka av så man slipper den där effekten av en genomblöt duk som droppar in vatten. Sätter man upp tältet rätt och ständigt ser till att eftersträcka duken så att det är luftspalt mellan inner och ytter så ska det inte droppa in annat än i undantagsfall. Så får man låta bli att peta på innertältet, för det kommer givetvis vara fuktigt.

Men jo, det blir blött om man är ute flera dagar i ösregn. Allt blir mer eller mindre blött till sist. :bag: Det gäller att ha tillräckligt med mat och ev. bränsle (om man lagar varm mat, det finns ju folk som klarar sig helt utan det också...) så att man kan hålla sig varm ändå. Det är helt klart lättare med lite frost i tältet, det kan man skaka av innan det tinar. :D

Visa bifogad fil 190656
9 september

Nu är jag i MÅÅÅÅÅÅL!
Wow du är grym! Grattis i efterskott 💕

Grattis i efterskott! Och tack för underbara bilder! Älskar att läsa om dina vandringar!

Men wow, fantastiskt!!!!! Och en sån otroligt vacker bild - både du och vyn!!

Grattis i efterskott @pepp och vilka bilder! :love:

Wow du är grym! Grattis i efterskott 💕

Du är helt fantastisk❤️ så vackra bildet. Stort grattis i efterskott🌼

Vilka fantastiska bilder.
Å grattis i efterskott

Grattis i efterskott 🌸
Hoppas du hann med bussen!

TACK alla ❤️ bussen hann jag med, är helt kaputt nu, tidig morgon och för lite mat. Ska inhalera en pizza när jag kommer hem 😁

Verkligen magiska bilder, älskar att följa de här vandringarna och önskar att jag var en sån som pallade mig ut på äventyr! Massor med grattis i efterskott 😍

Liknande trådar

• Alkohol
  • Mitt lilla problembarn
  • Ofrivillig ensamhet
  • Min rygg

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12