Pepptråd för oss nybörjare

A

annibanni

En pepptråd för oss som är ganska så mkt nybörjare i hästvärlden, har svårt för något grundläggande i ridningen (som ex någon av gångarterna), och för oss som i nuläget inte skulle klara ridborgarmärket. Eller har mött på något annat hinder som är svårt att komma över.

Själv har jag ridit i 2 år på ridskola och diverse medryttarhästar. Men just nu ligger mitt självförtroende på botten:(. Vi började träna på att galoppera för lite mer än ett år sedan, i över ett halvår fick jag knappt igång en enda galopp, nu har jag börjat få igång den men har fortfarande svårt för att hitta takten och följa med i hästens rörelser (studsar mest runt). Jag tappar också stigbyglarna jämt och ständigt i galoppfattningarna och det känns som om jag aldrig kommer bli bra på detta och klara mitt mål: Att hoppa ett hinder i galopp. Det blev ju inte bättre efter att jag blev rejält skrämd av en häst en gång då jag blev avslängd, fastnade i tyglarna och släpades efter honom i full galopp på en grusväg, vilket gör att jag tycker det är ganska obehagligt när det går för fort. Har också blivit rädd för att hoppa då jag haft massa vägringar.

Vet att jag nog ställer för höga krav på mig iochmed att jag bara ridit i 2 år, vill kunna hoppa 50 cm i galopp, sitta ner i traven osv men det kanske inte är rimligt ? känns om alla kan det utan jag, tom de minsta barnen :/ Det värsta är att ridningen börjar sluta kännas rolig och jag har tappat motivationen eftersom jag inte kan det jag vill kunna och träningarna blir inte alls roliga när jag inte klarar det jag vill :( . Innan var ridningen det bästa som fanns.

Skulle verkligen behöva lite pepptalk. Hur mycket kunde ni när ni ridit i 2 år (1-2 ggr i veckan) eller finns det någon här med samma problem som mig? Eller har svårt för något annat.
 
Sv: Pepptråd för oss nybörjare

Mitt tips är att sluta med att ta grupplektioner och ta privatlektioner istället, för då ser instruktören allt vad du gör och då ser hon/han vad du behöver träna på så kan hon/han ge dig tips osv.
Och om du har någon favorithäst som du har förtroende för så kan du fråga om du kan få rida henne/honom på privatlektionerna. Det är visserligen dyrare med privat, men tro mig.. Man lär sig mycket mer och det är roligare! Det är också bra att tala om för sin tränare att man är smått rädd så att hon/han inte ställer för mycket krav. Oftast när man tappar stigbyglarna är det för att man spänner benen, och då blir dom mindre följsamma. Försök att slappna av :) Samma sak gäller i nedsittning i galopp och trav. Är man lite nervös spänner man sin kropp ofta och då slutar det upp med att det blir otroligt studsigt! Försök att inte jämföra dig med andra, för alla lär sig olika saker i sin egen takt.
När jag hade ridit i 2 år hoppade jag ungefär 60-70 cm på någon simpel bana, inte allt för svår. Men ja... Om det hjälper kan jag säga att jag också varit jätterädd för att rida, men sen träffade jag världens sötaste ponny, byggde upp förtroende för ponnyn och då blev jag mindre rädd :)
Lycka till! :D
 
Sv: Pepptråd för oss nybörjare

En pepptråd för oss som är ganska så mkt nybörjare i hästvärlden, har svårt för något grundläggande i ridningen (som ex någon av gångarterna), och för oss som i nuläget inte skulle klara ridborgarmärket. Eller har mött på något annat hinder som är svårt att komma över.

Själv har jag ridit i 2 år på ridskola och diverse medryttarhästar. Men just nu ligger mitt självförtroende på botten:(. Vi började träna på att galoppera för lite mer än ett år sedan, i över ett halvår fick jag knappt igång en enda galopp, nu har jag börjat få igång den men har fortfarande svårt för att hitta takten och följa med i hästens rörelser (studsar mest runt). Jag tappar också stigbyglarna jämt och ständigt i galoppfattningarna och det känns som om jag aldrig kommer bli bra på detta och klara mitt mål: Att hoppa ett hinder i galopp. Det blev ju inte bättre efter att jag blev rejält skrämd av en häst en gång då jag blev avslängd, fastnade i tyglarna och släpades efter honom i full galopp på en grusväg, vilket gör att jag tycker det är ganska obehagligt när det går för fort. Har också blivit rädd för att hoppa då jag haft massa vägringar.

Vet att jag nog ställer för höga krav på mig iochmed att jag bara ridit i 2 år, vill kunna hoppa 50 cm i galopp, sitta ner i traven osv men det kanske inte är rimligt ? känns om alla kan det utan jag, tom de minsta barnen :/ Det värsta är att ridningen börjar sluta kännas rolig och jag har tappat motivationen eftersom jag inte kan det jag vill kunna och träningarna blir inte alls roliga när jag inte klarar det jag vill :( . Innan var ridningen det bästa som fanns.

Skulle verkligen behöva lite pepptalk. Hur mycket kunde ni när ni ridit i 2 år (1-2 ggr i veckan) eller finns det någon här med samma problem som mig? Eller har svårt för något annat.

Hej!
För det första tycker jag du ska sänka kraven, ta bort alla måsten och göra upp delmål.
ex i galoppen: delmål 1 kan vara att få till bra fattningar, strular det mkt med stigbyglarna så be å få rida utan.
för å få till sitsen rekommenderar jag sitsträning! tycker det är så oerhört givande att köra lite sitsträning före passet om det är möjligt då kommer du ner ordentligt i sadeln , ta några privatlektioner där ni fokuserar på sätet å hållningen.
Du kan inte jämföra dig med andra och absolut inte barn! de är så mjuka i kroppen och orädda så de gör framsteg jättefort!
Min 5 åring har börjat rida regelbundet nu i höstas och hon gör framsteg som få! så superduktig medans det känns som att jag får harva med samma basic grejer å får lixom inte till dem alls!
har oxå lite besvär med stigisarna, har ridit några pass utan å d är jobbigt men å så skönt att slippa tänka på dem! för å få till skänklar och säte så finns d inget bättre än å rida utan stigisar för sen när allt sitter å du sätter på stigbyglarna igen så minns kroppen å då sitter det!

Alla rider utifrån deras egna förutsättningar och har man dessutom lite tråkiga erfarenheter i bagaget så är det svårt att komma över dem, det sitter alltid i bakhuvet, men dela upp dina mål vad vill du klara av denna månad osv.

Hoppas du kommer över din tröskel!

styrkekram!
 
Sv: Pepptråd för oss nybörjare

tack för svaret :) nej ska inte fortsätta med grupplektionerna till vårterminen, vi är 10 st. i gruppen, alldelles för mycket och man får max 4 kommentarer per lektion=inte värt pengarna. Skulle gärna ta privatlektioner har tyvärr inte hittat något bra ställe :/ Ska man ta på en klubb enstaka gånger är det jättemkt man ska hjälpa till med, stå i cafét, hjälpa till på tävlingar, sälja lotter m.m. Har som delmål att få koll på galoppen, men det är svårt eftersom padocken är väldigt dålig där medryttarhästen står, den lutar och är i gräs. :/ vill ju inte byta eftersom jag precis börjat vara på henne..
 
Sv: Pepptråd för oss nybörjare

Kan du inte ta privatlektioner på ridskolan där du rider nu? Har nog aldrig hört talas om en ridskola där man inte kan göra det.
 
Sv: Pepptråd för oss nybörjare

Träna mer, det är det enda som hjälper, tråkigt nog. Min ridlärare sa en gång till oss att folk undrar ibland vad knepet är för att få hästen att gå fint, men det finns inga knep, det finns bara hårt arbete. Och så är det nog. Rid mer, så lär du dig fortare. Och fråga ridläraren om det är något specifikt du behöver tänka på att jobba med, det låter t ex som att du är ganska spänd när du rider?

Däremot har man naturligtvis bättre förutsättningar att lära sig om man har tillgång till välutbildade ridlärare och välutbildade hästar. Hur är det med den saken där du rider? Att bara få fyra kommentarer per lektion fast man inte är fler än tio elever låter väldigt lite, tycker jag.

Angående dina mål, så har min man ridit i fem år nu, och han hoppar enkla banor (3-4 hinder) på 60 cm i galopp, och får hästen i form korta stunder. Då har han ridit lektion 2-3 gånger i veckan. Han är ingen jättetalang, utan som folk är mest. Han har tagit några privatlektioner, men det som har hjälpt mest med hoppningen är helt enkelt att hoppa mer (han bytte ridskola till en med mer hoppning för något år sen, och sen dess har hoppningen blivit mycket bättre).
 
Sv: Pepptråd för oss nybörjare

Hej
Bra initiativ!
Jag är inte nybörjare men är "återfallsryttare" efter ett långt uppehåll och jag jobbar liksom du med en massa saker, inte minst självförtroendet.

Ett tips ang studs i galoppen: :banana: jag har haft svårt för min nya hästs galopp, som enl flera (inte bara mig) är "svårsutten" och jag har känt mig superobalanserad och skumpig. Tyckte inte att longering hjälpte speciellt mycket heller, och jag blev mer och mer spänd = studsade ännu mera.. träna utan stigbyglar var inte att tänka på (kände att jag skulle ha trillat av i första hörnpassering :crazy: och det har jag ingen lust med).
Sen läste jag ett tips på nätet som är guld. :banana: Det är, när hästen galopperar så ska man räkna "ett två TRE ett två TRE ett två TRE" i takt med galoppen, riktigt känna efter och se till att man räknar i takt med hästens steg, gärna räkna högt.

Detta blev något av en mirakelkur för mig, jag var så upptagen av att räkna och ha koll på hästens fotsteg att jag glömde bort att vara spänd, och vips så satt jag plötsligt ner. Det funkar även när man tycker att det börjar gå fort - att räkna stegen avdramatiserar på något sätt. Jag rekommenderar verkligen att du testar det.

Galopp tycker jag är lite otäck när man skumpar, man måste komma ner o följa med för att förstå hur behagligt det faktiskt kan vara.

Sen håller jag med andra, skippa grupplektion, hitta någon som kan ge dig privatlektioner, om du så måste köra 10 mil t o r, och förklara "nu vill jag träna galoppfattningar". Det fixar sig ska du se :)
 
Sv: Pepptråd för oss nybörjare

Träna mer, det är det enda som hjälper, tråkigt nog. Min ridlärare sa en gång till oss att folk undrar ibland vad knepet är för att få hästen att gå fint, men det finns inga knep, det finns bara hårt arbete. Och så är det nog. Rid mer, så lär du dig fortare. Och fråga ridläraren om det är något specifikt du behöver tänka på att jobba med, det låter t ex som att du är ganska spänd när du rider?

Däremot har man naturligtvis bättre förutsättningar att lära sig om man har tillgång till välutbildade ridlärare och välutbildade hästar. Hur är det med den saken där du rider? Att bara få fyra kommentarer per lektion fast man inte är fler än tio elever låter väldigt lite, tycker jag.

Angående dina mål, så har min man ridit i fem år nu, och han hoppar enkla banor (3-4 hinder) på 60 cm i galopp, och får hästen i form korta stunder. Då har han ridit lektion 2-3 gånger i veckan. Han är ingen jättetalang, utan som folk är mest. Han har tagit några privatlektioner, men det som har hjälpt mest med hoppningen är helt enkelt att hoppa mer (han bytte ridskola till en med mer hoppning för något år sen, och sen dess har hoppningen blivit mycket bättre).

Några gånger har jag lyckats slappna av och då har det gått bra :) det verkar vara lättare att galoppera på volt vilket vi brukar göra. Sen blir jag lätt spänd när jag rider men försöker jobba bort det.

4 kommentarer är vad vi brukar få, sen varierar det, ridlärarn riktar in sig på dem som gör "fel" om man kan säga så, så gör man hyfsat bra brukar man inte få höra något, däremot får man ungefär 1 min. pratstund i slutet när vi skrittar av hästarna om hur lektionen gick, men i genomsnitt är det 4-5 st vilket är på tok för lite, men ridlärarn e inte dålig för det, hon e jättebra annars och förklarar bra. Det är en ganska stor ridskola med bra utbildade ridlärare och mycket bra hästar och ponnysar, stor variation på dem och är bra utbildade. Problemet är att det är för stor grupper (enligt mig).
 
Sv: Pepptråd för oss nybörjare

Kan du inte ta privatlektioner på ridskolan där du rider nu? Har nog aldrig hört talas om en ridskola där man inte kan göra det.

De ger privatlektioner på dagtid ibland men jag kan bara på eftermiddagar och kvällar. Jag vet en annan ridskola man kan ta privatlektioner, men för att göra det måste man också vara medlem och hjälpa till på tävlingar, stå i cafét, vara med på städdagar och sälja lotter m.m Någon jag ju inte vill lägga tid på när jag bara vill rida för instruktör kanske 2 ggr i mån. Så ska leta vidare :P
 
Sv: Pepptråd för oss nybörjare

Fast jag tror inte att gruppstorleken har så stor betydelse (så länge den är inom rimliga gränser, upp till 10 är helt ok), ridning handlar ju mycket om rutin också. Visst kan du ta en enstaka privatlektion, men ridning handlar ju en del om mängdträning också, och då hjälper det ju inte att du är ensam med ridläraren. Man får ju också väga kostnaderna mot varandra, tre vanliga lektioner eller en privatlektion?

Om ridskolan du rider på är bra, så skulle jag istället rekommendera dig att rida en lektion till i veckan, så att du rider minst två gånger per vecka för instruktör. Min man började redan efter en termin rida två gånger i veckan, han insåg att det skulle gå alldeles för långsamt annars.

För egen del är två gånger i veckan absolut minimum för att jag inte ska gå bakåt i min ridning, för att det ska gå framåt så att man märker det så behöver jag rida kanske fyra gånger i veckan, varav minst en hoppträning. Så det är en sport där man behöver träna hyfsat mycket för att komma nånvart. Tänk på elitryttarna, de rider kanske 5-6 timmar om dagen!
 
Senast ändrad:
Sv: Pepptråd för oss nybörjare

Jag jämför med en gång när vi bara var 3 st i gruppen, vi fick jättemkt hjälp och ridlärarn hade verkligen tid att förklara hur jag skulle göra, det hinns ju inte med när hon har 10 st att hålla koll på. Så för mig har det stor betydelse på hur stor gruppen är. Känner inte att jag utvecklas när vi är så många och då är det ju ingen idé att lägga ner dubbelt så mycket pengar på det. Jag skulle nog hellre satsa på 2 privatlektioner/mån istället för 4 grupplektioner.

Men förstår hur du menar, att jag måste galoppera mkt för att lära mig det :P (vi galloperar 5-10 min/lektion=för lite). Men ska försöka få igång lite galopp på medryttarhästen nu i paddocken, brukar galoppera när vi rider ut med det räknas nog inte (står ju upp då). hmm det är ett varmblod men ska nog kanske gå :) (hoppas jag, haha:rofl:)
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 930
Senast: iNHALE
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
746
Senast: Lutten
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 703
Senast: Juli0a
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 428
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Positiva tråden del 2
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Köpa hus

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp