Pepptråden 2013

Sv: Pepptråden 2013

Det är väldigt vanligt att personer med problem med maten bara äter vitt kött och fisk,så du behöver inte känna att du är konstig. Däremot är det ju irrationellt precis som du säger, du behöver egentligen inte äta massor av rött kött men jag tror att det är viktigt för tillfrisknandet att du kan äta det när du vill och om du är sugen, sen hur ofta det är är en sak men att det är du som väljer och inte ätsörningen tror jag är viktigt.

Jag vet inte hur noga du är med att få i dig järn och så, ibland kan man behöva kosttillskott som vegetarian eller att man är noga med vad man äter. Jag tror att rött kött innehåller en del järn så beroende på vad du äter så kanske du riskerar järnbrist? Jag har egentligen ingen koll på det här med kött men jag tror det är så iaf?

Jag är vegetarian och har aldrig haft några allvarliga brister när det gäller just järn, jag tar Mitt val vegetarian som finns på apoteken och det kanske har hjälpt? Eller så har jag bara haft tur. Sen spelar det in ganska mycket att jag ju inte har någon menstruation och inte har haft det på över 6 år pga svälten/ätstörningen och att det var oregelbundet pga överträning/matproblem ett par år innan också så jag förlorar ju inget blod. Jag har dock ett flertal vänner som är vegetarianer som haft järnbrist fast då levde dom mest på godis, fika, glass, vitt bröd och åt ganska lite vanlig mat...

Jag är också besatt av ren mat, jag gillar inte tillsatser eller hel/halvfabrikat och vill göra allt själv från grunden med mat och brödbakning. Jag vågar heller inte äta vissa delar av kostcirkeln för att det också får min kropp att kännas smutsig och äcklig :(

Senast ändrad:

Men i min värld är fågel och fisk = rent och annat kött = orent, så jag törs inte. Helt irrationellt, jag vet! :crazy:

Fast just det tycker jag inte är så konstigt. Vet många vegetarianer/veganer som känner så om både fisk och kött, utan att ha minsta tillstymmelse till ätstörning.

Jag är också besatt av ren mat, jag gillar inte tillsatser eller hel/halvfabrikat och vill göra allt själv från grunden med mat och brödbakning.

Jag med! Äter helst sånt som inte är processat på något sätt och som man tydligt ser vad det är. Alltså typ frukt och grönsaker. Men sen har jag många saker jag klarar av ändå. Helfabrikat går nästan aldrig, kan inte få i mig det.

Jag äter inget i matväg alls. Det enda i matväg jag ätit denna veckan var jordgubbarna igår. Sen äter jag bara en massa skit men inom en viss kalorinivå som fortfarande gör att jag går ner i vikt.
Jag klarar inte av att inte äta skräp så därför har jag bytt ut all mat mot det. För mat klarar jag mig utan. Min psykolog undrar hur jag klarar av det..
Jag försökte ju följa enligt ditt matschema men det blev bara katastrof av det tyvärr.

Så ja, min kropp får ingen näring och tomma kalorier som inte tillför något för min kropp.
Men jag kan inte sluta äta det så jag får väl köra på den här "dieten".

Jag kan haka på den 30 juli, fick veta att jag kommer kunna ha bil då. Om jag hunnit hem från Åre (men jag tror det, planen är att åka hem senast den 25:e) och att jag inte bränt för mycket pengar där :angel:

Kl
Hade en rätt treblig alkohol fri kväll igår.
Idag är de tycker synd om mig själv dagen så köpte gidis för 20 kr på hemmakväll! Bästa godisrt enligt mig :D:D

Har alla som vill vara med på träffen svarat nu? Ska vi bestämma den 30 juli? Passar det att ses runt elva tiden? Jag har ett tåg som är inne kvart över elva. Eller vill ni ses lite senare?

Jag måste försöka pricka in lite mellan måltiderna, klarar inte att vara borta över både lunch och middag och behöver äter lunch halv ett/ett, tror jag fixar att äta ute om det finns typ en salladsbar eller något liknande, eller en restaurang där man kan betala bara för salldsbuffen om det är annan mat, finns det något sådant i nyköping och vad vill ni andra äta? Förlåt om jag krånglar :(

Några idéer om vad vi kan hitta på mer?

Vi kan köpa sallader på Ica och ha picknick i hamnen! :D

Är det sådan sallad man plockar ihop själv ? Om vi ska äta utomhus så kan jag kanske ta med mig en sallad hemifrån, eller är jag allt för konstig då? Skulle vara väldigt mycket lättare för mig och jag skulle inte behöva oroa mig lika mycket.

Ja precis! Har precis tryckt i mig massor sådan idag :angel:

Ja, visst kan du göra det! Det är inte ett dugg konstigt :) Det viktiga är att alla känner att de kan vara med på allt - och då kanske man får anpassa lite för att det ska funka bäst för en själv :)

Precis, det handlar inte så mycket om att jag inte vill äta rött kött som att jag inte "får"/vågar, och jag vet att det är något jag borde arbeta med. Jag är inte frisk så länge jag direkt stryker allt som innehåller rött kött för "det går inte". Någon storkonsument av kött lär jag aldrig bli, och det är väl inte så hälsosamt att äta massor av kött heller, men som du säger: Det ska vara jag som väljer, inte ätstörningen.

Järnbrist har jag. Och ja, rött kött innehåller massor av järn. Blod- och inälvsmat är rena rama järnbomberna, så de har läkare och dietister försökt få mig att äta men aldrig i livet :eek: Där går gränsen! Jag borde egentligen ta järntillskott, men det gör jag inte. Blir hård i magen av det och hård i magen = uppsvullen = går inte :(
"Vanliga" kosttillskott innehåller för lite järn eftersom jag har ganska ordentlig järnbrist, så de räcker inte på långa vägar. Det måste vara "rent" järn (eller mycket järnrik mat) så det är svårt att lösa...

Jag har varit precis som du, att jag varit "tvungen" att göra all mat och så själv. Men det har jag också lyckats släppa lite på nu. Jag äter inte gärna ute, men att någon annan i familjen lagar maten, eller hel- och halvfabrikat, fungerar hyfsat, om jag vet vad det är i. Och det går ju att veta då.

Men den där känslan att kroppen känns smutsig och äcklig av viss mat, den är inte att leka med :( Fast jag tror ändå det är något man måste lära sig att, på något sätt, "stå ut med", iallafall om det är sån mat man behöver. Jag hade tillexempel en sån "tröskel" med mjölkprodukter, som jag under ganska lång tid uteslöt helt. Det kändes helt enkelt för äckligt och "onödigt", sett till mättnad och kalorier. Sedan var jag mer eller mindre tvungen att både dricka mjölk och äta yoghurt, smör och ost, och efter ett tag fungerade det okej.

Och nu när jag skrivit lite så inser jag hur långt jag trots allt har kommit i kampen mot matmonstren! :bump: Jag har tagit mig längre än jag tror.

Jag skulle gärna sitta ute så man kan ta med sig egen mat, har svårt att våga äta på nåt ställe. Dock problem om det blir dåligt väder?

Vilka är det som ska komma förresten? Du, Matmissbrukaren, Qelina, Stormkast, Lightzone? Åh, jag måste se till att kunna. Skulle vara så kul!

Niayama- Då är vi två som inte klarar att äta på restaurang, men vi kommer klara att äta vår matsäck iaf eller hur? Även om det också är en stooor utmaning för mig. Och som Lindgren säger, ösregnar det får vi väl äta hos henne och sen ge oss iväg på något vi vill göra. Vi kan ju lägga ut en picknickfilt i hennes lägenhet så blir det lite sommarkänsla :p Men vi får hoppas på bra väder :)

kl

Som jag skrev tidigare så kan jag inte på vardagar så det får bli en annan gång för min del :)

Sparrisen- Ibland är det bra att titta tillbaka och se framstegen man gjort, det kan kännas som att man inte kommer framåt men om man jämför ser man att saker och ting faktiskt har förändrats. Förhoppningsvis till det bättre. Jag ser också en enorm skillnad i mina matvanor nu mot från hur det var ända fram till mars/april. Det är verkligen stor skillnad, både i vad jag äter, att jag orkar mer och att jag mer och mer börjar få tillbaka min personlighet. Jag blir socialare, mer pratsam, lär känna nya människor, rider, är ute mer med hunden m.m. Jag har verkligen utmanat mig med massor av olika matvaror.

En sak som jag dock inte är nöjd med är att jag återigen har börjat promenera mer, jag känner ett tvång pga rädsla och ångest och det är så svårt att stå emot, jag klarar att stå emot till viss del men inte fullt ut.

Jag vet precis vad du menar med att viss mat känns helt onödig när man tittar på hur mycket den innehåller mot mättnadskänslan, jag har mycket sådana saker som det känns som att man kastar bort sina dyrbara kalorier på om man äter dem. Slöseri helt enkelt. Men en del sådana saker har jag lyckats jobba med och åtminstone en av dom börjar kännas mer naturlig nu. Fast inte helt.

Det är jobbigt på dagvården för där är det så mycket mat som känns onödig, smutsig, kaloririk, full av fett eller socker och allmänt onyttig. Sån mat som det alltid varnas för eftersom att det är onyttigt, det är som att vi måste lära oss äta så för att det är så dom flesta andra äter. Men varför ska vi lära oss något som inte är bra eller som inte behövs? Jag vet att jag har lite snedvriden syn på mat så en del saker är kanske inte så dåliga som jag anser men en del saker är t.o.m. jag säker på är mindre hälsosamt enligt de flesta.

Kanske kan jag till viss del förstå att vi ska lära oss äta vissa saker om det är av samma skäl som du vill kunna äta kött, att det ska vara jag som tar beslutet och inte ätstörningen. Tyvärr har jag hittills knappt lyckats få en enda god lunch på dagvården på flera månader och den vegetariska kosten är helt miserabel, inget protein knappt överhuvudtaget. Får oftast grytor med bara grönsaker i och sen potatis till det...Tråkigt. Och äcklig mat känns också smutsig och onödig.

Egentligen förstår jag inte varför jag bryr mig så mycket om min kropp, vikten och maten, mat borde bara var bränsle för kroppen så att man orkar det man ska. Det borde vara helt naturligt!

Huh, det låter inte bra alls med sån järnbrist, jag vet många som haft behov av järntabletter men inte tagit dom för att deras magar inte klarat av dom. Hur länge kan man ha blodbrist utan att det är skadligt? En kompis till mig har fått blodpåsar på sjukhuset flera gånger pga sitt låga hb, men då kanske det är extremt? Känner du av något, blir andfådd, trött, blek?

Så tråkigt att du inte kan :( Hade så gärna velat att du kunde komma. Var det inte så att du eventuellt kunde komma om vi sågs den 30? Om du har någon som tar hand om barnen? Har för mig att du skrev det.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat några varv till på mitt förhållande till mat, efter att jag skrev mitt blogginlägg om det här tidigare...
Svar
13
· Visningar
3 633
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka