Pepptråden 2013

Sv: Pepptråden 2013

Jag tror att risken är väldigt stor att du och Qelina triggar varandra genom att skriva sånt där. Vore jag som du skulle jag inte vilja riskera att elda på en tjejs vikthets när tjejen ifråga dessutom har 15 i bmi.

Håller med. Tycker att den här pepptråden börjar ta en tråkig vändning:(.

Stomkast och Qelina: INGEN av er är feta. Det är inte där era problem ligger. Ni behöver bli hjälpta med att bli vän med era kroppar och att lära er att leva ett hälsosamt liv.

Som jag ser det är en viktigt detalj här att både Qelina och jag vet att det är skillnad på henne och mig; Hon är underviktig och måste jobba mot att gå upp i vikt - jag gör det inte. Som både hon och jag poängterat är det ett tänk när vi ser på oss själva, och ett helt annat när det kommer till att se på andra. Tror därför inte att något av våras inlägg är till skada för den andra.

Jag har blivit triggad till att göra skitdumma saker av ett par inlägg i den här tråden, men samma inlägg behövde ju någon annan få skriva. Inser man att någon annans problem i längden inte har en positiv effekt på en själv tror jag att precis alla har förståelse för om man blockerar densamma, det kan man ändå göra för mindre.

Jag var väldigt tveksam till att skriva ut mitt BMI men när frågan kom så visste jag inte hur jag skulle göra, jag borde nog inte ha skrivit ut det och jag ångrar det nu.:crazy: Kan man ta bort ett inlägg på något sätt?

Jag vill absolut inte påverka någon negativt eller trigga, det är det sista jag vill. Men jag hoppas att dom som läser tråden ser att min vikt och min kropp är sjuk och att jag är sjuk i en ätstörning och att min vikt inte är något att sträva efter. Jag tror att jag iaf har lyckats få fram vilket helvete jag lever i och hur otroligt jobbigt det är med en ätstörning och att det inte är glamoröst på något sätt. :cry:

Även om min ätstörning skriker att jag är tjock och väger för mycket vill jag, den friska Qelina, inte sträva efter att ha den här kroppen. Jag vill leva ett liv där vikten inte spelar någon roll och där jag orkar allt som en normal ung vuxen person gör.

Förlåt igen för att jag kan ha påverkat negativt :(

Stomkast och Qelina: INGEN av er är feta. Det är inte där era problem ligger. Ni behöver bli hjälpta med att bli vän med era kroppar och att lära er att leva ett hälsosamt liv.

Ja det har blivit en ganska tung tråd men jag tycker inte det beror bara på mig och Stormkast (vet inte om det var så du menade?) utan för att alla som skriver i tråden har problem på olika sätt och skriver av sig när det är jobbigt. Men jag har också tänkt på det och har därför varit noga med att skriva även om dom bra sakerna även om de sista inläggen varit lite tunga. Jag ska bättra mig och inte skriva så negativa saker.

Jag har inte blivit negativt påverkad av dig Stormkast utan bara känt mig förvånad över att någon annan har kunnat sätta exakt samma ord på något som jag själv känner.

Jag tycker såhär.
Behöver man - du, jag eller vem som helst - skriva ett inlägg som inte osar ett uns optimism och glädje, för att man helt enkelt inte kan förmå sig att känna så där och då, då är det så. Inget blir bättre av att hålla tyst och tänka att "men det är nog inte så farligt" eller "bäst att inte vara till besvär", jag tror snarare att det är exakt det tänket som gör att så många av oss börjar må dåligt från början. För vi ska minsann inte klaga och riskera att belasta andra. Och så behåller man det tänket ända tills det gått för långt.

Man får må skitdåligt utan att behöva låtsas att något är bra så länge man inte låter det illamåendet gå ut över andra i meningen att man riktar negativa saker direkt till någon annan. För det är väl ändå det som är tanken med tråden, att folk får må dåligt och att man peppar varandra. Sedan är det ju naturligtvis skitbra om man kan peppa sig själv också, och det tror jag verkligen att alla som skriver i den här tråden har som mål att kunna göra! Men det får ta tid.

Du behöver verkligen inte alls be någon om ursäkt eller känna att du behöver bättra dig! Skriv det du vill och känner, få ut det, ventilera det med oss andra. Spara all den andra energin och oron och satsa på att omvända den till positiv sådan istället, för DIN skull, för att DU ska må bra. Det kommer att hjälpa både dig och andra du bryr dig om i längden.

Senast ändrad:

KL

Precis hemkommen från jobb. Jag ÄLSKAR mitt jobb, trivs som fisken i vattnet! Och jag får så mycket beröm hela tiden att jag nästan blir gråtfärdig. Jag är yngst bland personalen och jag får hela tiden höra att jag är ansvarsfull, modig, duktig, trevlig etc. Det känns verkligen bra för självförtroendet. Jag är alltid noggrann och vill göra rätt - vilket lönar sig. Jag drar mig inte heller för att säga ifrån, vilket också har lönat sig. Fick massor av beröm från sjuksköterskan häromdagen. Och idag av min kollega. Det känns så otroligt skönt att vara lockad till att gå till jobbet, till skillnad från hur det var i skolan - där jag bara genomled timmarna för att få komma hem igen.

I början kändes det tufft, för att jag var osäker och inte kommit in i jobbet. Men nu känner jag att jag verkligen kommit in i det och faktiskt KAN. Och de boende gillar mig också massor :love:

Utöver det byter jag också gym i september, till ett lite dyrare men ack så mycket bättre. Så det ser jag också fram emot.

Och så har jag idag pratat i en timme med McDreamy, berättade om nattens kontakt med min "okända familj". Det är så lätt och roligt att prata med honom.

Så, slutsats; Idag har varit en riktigt bra dag. Och jag är inne i en bra period. Jag tycker om livet för tillfället!

Jag har inte blivit negativt påverkad av dig Stormkast utan bara känt mig förvånad över att någon annan har kunnat sätta exakt samma ord på något som jag själv känner.

Och jag känner exakt detsamma för dig, jag tycker bara att det är en enorm lättnad - missförstå mig rätt - att se att jag inte är den enda i världen med de här tankarna, ångesten och oron. Fastän du och jag ser oss och varandra på så vitt skilda sätt.

Och jag känner för min egen del verkligen att det är nyttigt att få tänka runt ett varv till, att faktiskt inse att jag verkligen tror på och stöttar andra med samma argument och stöd som jag viftar bort om det når mig. Det blir liksom ett litet jaha-moment med "men varför kan jag tänka på och se så positivt på alla andra men inte mig själv", och jag tror det behövs.

halvt KL

Jag skulle kunna hålla med er allihopa. Det är väldigt finkänsligt det där. Javisst - det är tungt. Tråden blir till och från jättetung, och vid några tillfällen har jag själv valt att inte skriva så mycket - men i andra perioder skriver jag en hel del. Den är antagligen som tyngst när alla är väldigt nere på samma gång, och har svårt att ta sig upp. Det är bra att vara ärlig och skriva det man känner - och det kan väl i sin tur verka provocerande i andras ögon. Men jag tror också att det är mycket viktigt att även läsa de andras respons på inläggen. För ja, man kan vara mycket negativ eller ha ett väldigt skevt tankesätt i ett inlägg, rakt igenom. Men man slår också hål på de tankarna när man sedan får responsen från de andra, som visar ett annat perspektiv och att ens tankesätt kanske är väldigt knas.

För jag menar, vi ALLA har problem på olika sätt. Men det är också olika problem, och många av oss har även en självdistans. Om jag skulle ta ett exempel; Jag kanske är helt övertygad om att jag är en heffaklump, men de andra i pepptråden som inte alls har samma problem och ett normalt perspektiv på den biten, ser ju mig och inte heffaklumpen. De slår hål på den tanken med responsen. Medan någon annan kanske är övertygad om att blotta synen av en själv gör att omgivningen svimmar - men vi ser ju att det faktiskt inte är så, och kan slå hål på den tanken.

Men som sagt, det är nog en fin gräns. Och visst kan Niffe ha rätt i att två personer kan provocera varandra - men samtidigt kan kanske några andra skriva saker som hjälper en att hålla sig fast på rätt spår. För i världen kommer vi alltid stöta på folk som får en att halka av banan, eller som genom sitt tankesätt och perspektiv provocerar en i fel riktning.

Jag tror inte att det finns något rätt eller fel, vara eller icke vara. Känner man att tråden peppar en i rätt riktning så stannar man - känner man att den påverkar en negativt så är det kanske bäst att gå ur, tillfälligt eller permanent. Jag själv kan i alla fall svara för att tråden, trots att den är tungrodd, också hjälpt mig upp ur mitt nedriga hål. Jag vet att jag inte är ensam, och den respons jag ger hjälper också till viss del mig själv.

.. Jag hoppas att någon förstod mitt babbel :p

Tack Stormkast, jag önskar att jag kan känna den friheten att få skriva av mig. Jag är så otroligt känslig bara, om jag känner att jag gjort något fel så hatar jag mig själv och kan inte förlåta mig för det. Som idag när jag bakade bröd och tre av skivorna blev brända, jag var nära att börja gråta och var jätte arg på mig själv och är det fortfarande en sisådär 10 timmar senare... Och nu är jag så rädd för att ha skadat någon negativt genom det jag skrivit och att jag gjort fel att jag känner mig gråtfärdig och så ångestfylld så att jag mår illa.

Men jag håller med dig, vi skriver i tråden för att vi behöver det och jag tycker att vi försöker peppa oss själva och alla andra så bra vi bara kan. Det är styrkan i tråden. Sen blir nog en del av det vi skriver väldigt tungt ibland och det kan vara svårt att veta hur man ska stötta varandra på bästa sätt.

Håller med dig Lindgren i det du skriver. Och skönt att du haft en så bra dag och att du trivs med jobbet! Vad har du för arbetsuppgifter?

Jag låg på 49 när jag vägde som minst tidigare, och då hade jag fortfarande den hängande, lösa fettklumpen på magen och bilringar när jag satt ned, så tyvärr är det ju på sätt och vis fortfarande övervikt. Jag är bekant med uttrycket skinny fat, men för mig är det fortfarande övervikt som bör tas bort eller ersättas med muskler, och jag tycker ju inte att det sistnämnda är estetiskt tilltalande.

Och BMI är ju ingen vetenskap. I andra fall vet jag ett helt gäng friidrottare som skulle anses vara sjukligt underviktiga, men det blir ju inte applicerbart eftersom de har extremt lite underhudsfett, och detsamma gäller ju mig eftersom jag istället har extremt lite muskler.

I alla fall, fördelen från förra gången är att jag vet vid vilka viktgränser jag tycker att jag ser OK ut, och vilken gräns jag måste hamna på. Jag vet också ungefär hur mycket jag kan tappa på en period, och kan därför lägga upp det på ett bättre sätt den här gången, till skillnad från sist när jag bara toksvälte för att jag trodde att jag aldrig skulle bli smalare, och att jag trodde att en brödskiva skulle få mig att gå upp märkbart. Är övertygad om att det kommer gå bättre den här gången eftersom jag kan resonera mer logiskt runt det.
smile.gif

Ditt synsätt på dig själv är inte hälsosamt, även om du tycker att du kan resonera logiskt runt det nu. Att över huvud taget vara så pass besatt vid sin vikt ÄR inte sunt. Det är inte heller logiskt. Jag har sett dig IRL och jag vet att du inte är tjock. Det är hjärnspöken som säger åt dig att du har en massa dallrande fett. Du är en helt normal människa - åt båda håll. Vilket gör att 1. Det är inte normalvikt att ligga på den nivå som ditt huvud säger dig att du ska göra för att inte vara tjock. 2. Du är inte "skinny fat", du är inte överviktig, att jämföra dig med elitidrottare är dumt.

Du kanske har kommit ifrån tänket (till viss del) att en brödskiva skulle göra dig märkbart tjock, men jag VET också att du har ångest kring maten. Jag vet att maten plågar dig på olika sätt. Och DET gör situationen allt annat än logisk eller frisk. Troligtvis kommer du fortsätta att känna dig tjock eller blaffig, även som ännu smalare - för du kommer fortsätta flytta gränserna. Det bevisar sig ju i att du beskriver att när du vägde som minst så var du övertygad om att du fortfarande var tjock. Vilket är omöjligt!

Det du behöver göra är INTE att banta ner dig X antal kilon, det är att ändra ditt tänk, bygga upp din självkänsla och lära dig att tycka om dig själv och din kropp. Det är lättare sagt än gjort, men bantning är inte heller svaret även om du kanske vill tro det. Du tycker att du är en usel ryttare, att du är ful, tjock, dålig etc. Men det ÄR du inte. Det är självkänslan som är på en bottennivå, du är självkritisk på ohälsosamma nivåer och du har hjärnspöken som pokear din hjärna och säger åt dig att tänka så här.

Så, nu har jag varit brutalt ärlig nog för idag. Hoppas ingen tog illa upp :o

Åh det är allt möjligt! Individbaserat beroende på vad de boende behöver. Förflyttningar, linda/smörja ben, tvätt, duka fram och av mat, prata med de boende etc. etc. Allt möjligt och omöjligt som en gamling kan tänkas behöva helt enkelt :p

Ditt synsätt på dig själv är inte hälsosamt, även om du tycker att du kan resonera logiskt runt det nu. Att över huvud taget vara så pass besatt vid sin vikt ÄR inte sunt. Det är inte heller logiskt. Jag har sett dig IRL och jag vet att du inte är tjock. Det är hjärnspöken som säger åt dig att du har en massa dallrande fett. Du är en helt normal människa - åt båda håll. Vilket gör att 1. Det är inte normalvikt att ligga på den nivå som ditt huvud säger dig att du ska göra för att inte vara tjock. 2. Du är inte "skinny fat", du är inte överviktig, att jämföra dig med elitidrottare är dumt.

Du kanske har kommit ifrån tänket (till viss del) att en brödskiva skulle göra dig märkbart tjock, men jag VET också att du har ångest kring maten. Jag vet att maten plågar dig på olika sätt. Och DET gör situationen allt annat än logisk eller frisk. Troligtvis kommer du fortsätta att känna dig tjock eller blaffig, även som ännu smalare - för du kommer fortsätta flytta gränserna. Det bevisar sig ju i att du beskriver att när du vägde som minst så var du övertygad om att du fortfarande var tjock. Vilket är omöjligt!

Det du behöver göra är INTE att banta ner dig X antal kilon, det är att ändra ditt tänk, bygga upp din självkänsla och lära dig att tycka om dig själv och din kropp. Det är lättare sagt än gjort, men bantning är inte heller svaret även om du kanske vill tro det. Du tycker att du är en usel ryttare, att du är ful, tjock, dålig etc. Men det ÄR du inte. Det är självkänslan som är på en bottennivå, du är självkritisk på ohälsosamma nivåer och du har hjärnspöken som pokear din hjärna och säger åt dig att tänka så här.

Skriver under på detta.

Och Stormkast, det gör i alla fall mig beklämd av att läsa om hur du skriver om din kropp. Ta till dig nu att du kanske uppfattar dig själv som tjock men det är inte verkligheten. Du kan inte lita på dig själv när det gäller din kroppsuppfattning för den är helt och totalt vriden.

Kl
Haft en toppen dag för en gångs skull ;)
Solen har vart framme hela dagen lång och jag har avverkat 6,2 km i kvälls solen med Lugna Favoriter i öronen :love:
Pussat Ponny och mockat ur boxarna och fixat i stallet :)
Har dessutom pratat med min Mormor vilket var ett tag sedan igen <3

Jag läser absolut det ni skriver, och även om jag nu kommer att jobba för att gå ned i vikt och känna mig fin igen, så är det definitivt en sorts hjälp att veta att det finns några som inte tycker att jag är så tjock som jag tycker. Den vetskapen kommer förhoppningsvis kunna hjälpa mig med att våga visa mig ute och faktiskt leva under viktnedgången också, och inte se det som något jag för andras skull måste undvika tills jag nått mitt mål.

Men vikthetsen finns ju på fler ställen på buke. Har flera gånger kommenterat skeva vikthetsinlägg i beachtråden t.ex.

Har dock reagerat på andra självskadeinlägg i tråden som jag tycker är över gränsen.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat några varv till på mitt förhållande till mat, efter att jag skrev mitt blogginlägg om det här tidigare...
Svar
13
· Visningar
3 633
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka