Pepptråden 2013

Sv: Pepptråden 2013

Jag ska prova den i morgon, så att jag vet. Sedan ska jag städa ut allt som jag inte får trycka i mig en massa av! Ja precis, jag trycker i mig allt jag kommer åt... :(

Matmissbrukaren: Tack, ska göra mitt bästa! Och jag ska inte lämna tråden (för lämnar jag tråden hittar jag bara på ursäkter att inte motivera mig, haha :p) och se till att inte ha pengar tillgängliga!

Jag bröt den när jag var 14 år gammal och den blev aldrig helt bra och nu sen jag började jobba så har det bara blivit värre och värre. Gör ont att rykta hästen, sopa golvet m.m. Såna där enkla saker gör jätteont :(

Jag gör en del tunga lyft på jobbet och det gör det hela värre. Jag måste dessutom sova med min skena på nätterna igen för mitt karpaltunnelsyndrom är också värre.

Nu har jag äntligen gjort det sista på min lista och det var att köpa till frukost på resan.
Nu var det ordnat :)

Ska försöka sova lite nu..

Lindgren- Hur gick det med klänningen idag? Vi stöttar dig vet du, oavsett vad det gäller så finns vi i tråden till för varandra :)

Sparrisen- 4 hg skillnad från eftermiddag till kväll är inget konstigt alls, det är en ganska liten skillnad, det kan skilja ett eller två kilo ibland utan att det är konstigt. Det som väger är ju maten i magen men också vätskebalansen i kroppen. Och lösningen är inte att dra ner på maten, vattnet eller att träna. Lösningen är att inte väga dig varken på eftermiddagen eller kvällen. Om du verkligen måste väga dig så gör det endast på morgonen och bara en gång per dag.

På dagvården säger dom att en viktkurva endast kan ses över en längre period, därför vägs man en gång i veckan på enheten men snittet räknas ut bara en gång i månaden eftersom vikten kan svänga ganska rejält. Att väga sig oftare än så säger egentligen inget om vikten utan mer om tarminnehåll, vätskebalans och hormoner (har du fortfarande mens eller har den försvunnit, annars påverkas vikten även av var man befinner sig i cykeln).

Jag skulle kunna PMa dig mitt nuvarande matschema men jag vet inte om det påverkar dig negativt eller bra, du kan väl fundera på det? Anledningen är att du precis som jag är ganska fokuserad på siffror och mitt schema innehåller exakta mängder och vikter på all mat. För mig har det varit bra nu eftersom jag inte vet hur mycket jag ska äta och jag behöver veta hur mycket som är lagom. Jag tror att många på dagvården och öppenvården hos oss har stor nytta av schemat och det används i hela vårt landsting av ätstärningsdietister. Men jag vill inte skicka något som kan förstärka tvångsproblematik. Men om du vill ha det får du det självklar och då hoppas jag det kommer till stor hjälp och att du kan följa det :)

Jag tror att ett sånt matschema kan hjälpa mig, eftersom jag inte heller vet vad jag "ska" äta och så. Men jag kan ändå tänka ett varv extra för säkerhets skull.
Idag har det dessutom gått ganska bra. Det började dåligt, men nu har jag ganska nyss ätit "förbjuden" lunch. Bara för att jag kunde, liksom. Just idag känner jag att jag inte bryr mig så mycket om de där himla siffrorna. Hoppas det får hålla i sig iallafall över dagen.

Jag tror till och med att jag ska utmana mig och inte föra in varken lunchen, eventuellt annat jag äter, eller resten av dagens träning i min "kontrollapp".

Bra Sparrisen!!!

Strunta i att föra in det, det ger massor av ångest att låta bli men också en frihetskänsla. Det är så lätt att få panik över siffrorna annars. Jag vet att det egentligen inte går att säga exakt hur mycket kalorier kroppen behöver på en dag, för vi vet inte vad som försiggår inom oss, kroppen kanske har massor att reparera en viss dag, eller extra mycket celler som ska nyskapas, eller en infektion som inte brutit ut än som ska bekämpas och dessutom så rör vi oss ju varje dag och gör sådana där vardagliga små rörelser som vi inte ens tänker på att vi gör osv. De uträkningar man kan göra på internet och med formler kan diffa ett par hundra kalorier från det behovet man egentligen har så det är ingen exakt vetenskap. Och ofta har man som ätstörd hittat på helt egna gränser som man för "säkerhets" skull satt mycket lägre än vad man egentligen behöver äta. Känner du igen dig i det?

Jag undrar också hur det gick med klänningen idag?

Det är inte alls säkert att det syns att du lagt på dig något kg, och om du håller en bra diet (hälsosam) tills du ska gå på balen så kommer du komma tillbaka till vikten innan du gick upp.
Om det är 2 veckor dit så kan du faktiskt tappa 3 kg bara du låter bli godis och skräpmat. Varje gång jag har viktminskat så har jag tappat 3-4 kg första veckan, varenda gång. Men det är hur min kropp fungerar, det är ju inte säkert det är så för dig.

För inte in maten!

Jag kämpar för att inte skriva in mat/träning. Har haft min app i 3 år nu :crazy:
Så det är svårt att släppa den kontrollen. Men jag tänkte att nu när jag försöker äta enligt ett matschema så har jag kvar den ett tag. Går jag inte upp i vikt (tänkte prova en månad) så ska jag försöka att inte skriva ner allt jag äter. Då känns det lite säkrare att släppa kontrollen.

Jag tänkte även be om en kontrollvägning om 2 veckor när jag ska tillbaka dit, för att se så vikten inte rusat iväg.

typ kl

Har ätit en bra frukost och lunch idag :)
Mellanmålet blir en glass. Vi har 28 grader varmt här idag!
Calippo :d

Jag får på mig den men den är ca 2-3 cm för liten egentligen (det är knytning) :( Så, det blir att börja motionera ordentligt och äta ordentligt i två veckor och hålla tummarna om att jag får på mig den!

Känner absolut igen mig! Jag har räknat ut min "minstanivå", och sen vill jag helst ligga bra mycket under den för att känna mig någorlunda "säker".

Men idag har det gått grymt bra! :banana: Jag har ätit bra lunch och middag! Och inte fört in det i appen. Jag har varit upptagen hela dagen och rört mig mycket, inte för träning utan för att det bara har blivit så. Och såna dagar är det så mycket lättare att inte låta matmonstren ta över.
Jag har också planerat in vad jag ska äta imorgon, och det är också helt okej. Upptäckte att jag har en "ny" förbjuden mat, men då hittade jag ett "godkänt" alternativ istället för att bara utesluta. Så nu ska jag bara hålla planen för imorgon också.

Oj, vad varmt! :eek: Härligt! Och härligt att det har gått bra, hoppas eftermiddagen och kvällen fortsatte/fortsätter i samma stil :)

Har precis sprungit 5 km och gått 1 mil, fortsatte att gå och gå och gå för efter fem km promenad kom suget av "ät allt du har", så i ren rädsla att göra precis det när jag kom hem valde jag att gå tills känslan försvann. Kom hem lagom till eurovision :p

KL
Sitter och dricker cola. :d Och ser på eurovison!

Men är deppig över att mamma verkligen tror att det kommer att ta ett halvår innan jag får jobb, tar de det kommer jag verkligen gå under. :(

+ grodan

Ja, det blev en bit :p Kommer inte köra ut mig för hårt, i morgon tar jag det lugnare :banana:

För mig tog det ganska precis ett halvår, mellan examen och mitt jobb som sjukgymnast jobbade jag på mitt gamla jobb och bodde hos pappa. Men det kommer lösa sig för dig med! Sök alla jobb som finns, var inte rädd för att flytta på dig (jag hamnade ju här i Torsby ;) ) för när du väl fått in en fot så är snöbollen i rullning. Jag vet hur det känns att oroa sig för sin framtid och den pissiga arbetsmarknaden. Men om du har möjlighet att få hjälp med CV och personligt brev, ta den! Vi hade tex den möjligheten på mitt universitet.

Bra det :)

kl

Ikväll är en sån kväll då jag önskar att jag hade någon att umgås med. Ta en drink på nåt uteställe inne i stan och snacka om allt mellan himmel och gjord.
Så ja, jag känner mig ensam ikväll :(

Tänk om man kunde vara liten igen! Hade en bästis när jag var liten och vi var jämt med varandra, gjorde allt tillsammans. Så hade varit roligt att ha det igen, fast på en vuxen nivå :p

Jag tror verklige inte att det tar ett halvår att få jobb, men det är verkligen inte kul att prata med mamma om det. Hon är inte alls lika optimistisk som mig. Söker ganska många jobb, men inte de som är för långt norr ut. Vill inte riskera att fastna där uppe. :o ;)

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat några varv till på mitt förhållande till mat, efter att jag skrev mitt blogginlägg om det här tidigare...
Svar
13
· Visningar
3 633
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka