Person som fuskar med jobbtider?

silverblom

Trådstartare
En kollega fuskar med tiderna på jobbet jobbar ca 6 timmar om dagen men manipulerar tidrapporterings systemet och skriver in 8 timmar. (vi ska stämpla in och ut när vi kommer och går)

Vad kan man göra? Jag och min andra kollega har noterat detta att personen inte kan få ihop 8 timmar och sagt till chefen FLERA gånger. Men inget händer. Tyvärr är vår chef chefslös för tillfället de håller på att rekrytera en ny.

Nu har vi pratat med en annan kollega som vart inne och kollat i tiderna och dagar som vi VET att hon inte kommit försen vid 9 har hon ändå instämplingstid kl 7. Dock får denna kollegan inte göra såhär och vill inte att vi berättar det för någon.

Men vad ska vi göra? Det retar mig enormt att jag jobbar 8 tim och hon 6? Till samma lön och jag får jobba mer...

En kollega fuskar med tiderna på jobbet jobbar ca 6 timmar om dagen men manipulerar tidrapporterings systemet och skriver in 8 timmar. (vi ska stämpla in och ut när vi kommer och går)

Vad kan man göra? Jag och min andra kollega har noterat detta att personen inte kan få ihop 8 timmar och sagt till chefen FLERA gånger. Men inget händer. Tyvärr är vår chef chefslös för tillfället de håller på att rekrytera en ny.

Nu har vi pratat med en annan kollega som vart inne och kollat i tiderna och dagar som vi VET att hon inte kommit försen vid 9 har hon ändå instämplingstid kl 7. Dock får denna kollegan inte göra såhär och vill inte att vi berättar det för någon.

Men vad ska vi göra? Det retar mig enormt att jag jobbar 8 tim och hon 6? Till samma lön och jag får jobba mer...

Du har gjort det du kan: att uppmärksamma chef på det hela.
Därefter är det chefens sak att agera.

Krasst så är det inte ditt problem!

Du har uppmärksammat chefen på problemet. Du har gjort det som förväntas av dig som anställd. Nu ligger problemet hos chefen.

Ställer kollegan till det för er andra genom att arbetsuppgifter inte blir gjorda så klaga på det. Inte på orättvisan.

Annars. Bit ihop och konstatera att ni har a) en värdelös kollega b) en värdelös chef.
Som sagt. Inte er business.

Krasst så är det inte ditt problem!

Du har uppmärksammat chefen på problemet. Du har gjort det som förväntas av dig som anställd. Nu ligger problemet hos chefen.

Ställer kollegan till det för er andra genom att arbetsuppgifter inte blir gjorda så klaga på det. Inte på orättvisan.

Annars. Bit ihop och konstatera att ni har a) en värdelös kollega b) en värdelös chef.
Som sagt. Inte er business.
Jag tycket det är allas business när någon stjäl på jobbet. Att luras på 1/4 av arbetstiden är mastigt. 10 timmar på en vecka!

Finns det någon annan över din chef som ni kan säga till?

Har ni sagt till kollegan? Drabbas ni av att hon inte är där?

På mitt förra jobba så fuskades det hej vilt med tider. Vi i personalen fick alltid ha koll på hur många timmar då ledningen gärna gjorde egna avdrag. Tappade räkningen på hur många ggr facket var inblandat och turer hit och dit (också stämpelklocka)

Är osäkra på vem som är chefens chef, det är ett stort bolag med kontor på många ställem och denne sitter inte här.

Såklart blir det mer att göra för oss, Vi sitter också i skrivbord brevid varandra så det är svårt att inte tänka på utan det retar mig enormt, Jag har försökt strunta i det men det går inte...

Något tips på vad man kan säga till kolegan?

Min uppfattning är att man absolut kan ha belägg för att lyfta det fackligt eller direkt med AG som en orättvisefråga eller - vilket det ju i praktiken är - en lönefråga. Att arbeta betydligt mindre för samma lön ser jag som precis samma sak som att få betydligt mer lön för samma arbete.

Och du är säker på att hen inte har ngn deal med chefen?
På mitt jobb har vi flex men kan bara jobba mellan 07 och 18 (tror jag det är). Vi behöver i perioder jobba mer än så på min enhet men det går inte att registrera i systemet så då ändrar vi manuellt på dagar vi inte jobbat fulltid.

Alltså om vi kanske jobbat 07-20 en vecka (20 timmars övertid) och vi nästa vecka jobbar 9-15 så ändrar vi tiden vecka 2 till 7-17 för att få in de 20 timmarna där. Allt med godkännande av chef och hr såklart.

Men om det inte är så tycker jag det är för jäkligt. Ett samtal till facket kanske?

Hum det är tråkigt! Går det att uppmärksamma facket eller högre chef?

Jag tycket det är allas business när någon stjäl på jobbet. Att luras på 1/4 av arbetstiden är mastigt. 10 timmar på en vecka!
Ja, det är det. Men det man kan göra är att lyfta det med chefen.

Det är gjort.
Nu tycker jag att kollegornas ansvar slutar. Det har övergått till att bli en ledningsfråga.
Usla chefer är inte så mycket att göra åt. Mer än möjligtvis fackligt.

Lyft det med chefen, det är de facto en uppsägningsgrundande orsak. I den omfattningen det görs kan jag tänka mig att facket går med på ett direkt avskedande. Det handlar om bedrägeri i ganska stor skala.

Men det kanske också finns en specifik överenskommelse där man på ett olyckligt sätt valt att hantera det praktiskt genom att felrapportera timmar. Facket tycker inte alls om det och det brukar aldrig vara något smart att göra så.

Om ni har lyft det med chefen och chefen inte bryr sig kan ni gå till facket och göra dem uppmärksamma på att chefen tillåter vissa personer att jobba deltid och samtidigt få heltidslön. Det är både en lönefråga och en orättvisefråga. På mitt jobb hade det tagit hus i helvete om den sortens mygel hade upptäckts och det hade troligen blivit så att personen i fråga hade fått lämna in nycklarna.

Retar du dig bara på det eller innebär det att du och dina arbetskamrater måste jobba hårdare?
Oavsett tycker jag att du ska tala om för din arbetskamrat att du ser vad hen gör och att det inte är ok!
Om du bara 'retar' dig tycker jag att du har gjort nog när du har påtalat det hela och ska släppa det.
Om det innebär att du och dina arbetskamrater måste kompensera så tycker jag att du ska ta det högre upp i organisationen.

Det allra märkligaste är att chefen inte verkar bry sig. Varför?
Och varför anställa folk som ska jobba ett visst antal timmar om de ändå gör färre?
Tycker det är väldigt skumt. Du ska inte behöva strida för detta utan det är chefens område!

Det allra märkligaste är att chefen inte verkar bry sig. Varför?
Och varför anställa folk som ska jobba ett visst antal timmar om de ändå gör färre?
Tycker det är väldigt skumt. Du ska inte behöva strida för detta utan det är chefens område!
Nu vet vi ju inte vad hen gör och om det finns annat som spelar in. Personen kanske har möjlighet att jobba hemifrån när hen gått hem eller gör sina arbetsuppgifter på kortare tid än övriga och därmed ändå "fyller sin tjänst". På många platser är det ju ointressant hur många timmar man spenderar på arbetsplatsen under förutsättning att man får arbetet gjort.

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej, Årets lönesamtal nalkas på torsdag och jag har funderat så mycket de senaste veckorna kring min lön. Vi är 5 personer som gör... 2 3
Svar
48
· Visningar
2 594
Senast: VLMF
·
Skola & Jobb Snart är det dags för det årliga medarbetarsamtalet....Och jag vill inte...Chefen är knepig; vill ha feedback på sitt arbete men blir...
Svar
16
· Visningar
1 342
Senast: Bulldoozer
·
Skola & Jobb Hej! Skakade liv i det här gamla användarnamnet eftersom jag tycker frågan är något känslig och vill inte använda mitt vanliga. Jag... 2
Svar
24
· Visningar
1 999
Skola & Jobb Jobbar nu på ett äldreboende, det är samma människor, samma rutiner, dag ut och dag in, och allt sker mellan 4 väggar. Såklart händer... 2
Svar
22
· Visningar
1 471

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka