Bukefalos 28 år!

Personlig assistent, rätt att välja sina assistenter?

OutOfService

Trådstartare
En person har personlig assistent i sitt hem, det är kommunen som är arbetsgivaren.

Hur stor rätt har brukaren/hens förmyndare att välja assistenter?

Är det rätt att kommunen sätter in vikarier som aldrig ens vart och hälsat på brukaren?

Brukaren kan inte prata för sig själv och man vet inte hur mycket hen förstår. Hen sitter i rullstol och behöver hjälp med allt så som läggning, hygien, matning osv. Hen kan alltså inte göra något själv.

Hur skulle ni agera som ordinarie assistent på detta stället? Skulle ni acceptera att det sätts in en vikarie som aldrig vart där innan att jobba själv? Har man någon rätt att protestera för brukarens skull?
 
I min kommun måste man gå introduktion innan. Trodde att det var ett allmänt krav? I min kommun fungerar det iaf som så att om det inte finns vikarier som är introducerade på arbetsplatsen så får ansvarig enhetschef beodra in ordinarie personal.

Här får en brukare bestämma sin personalstyrka, gäller i viss mån även inom all omsorg. Kommunen arbetar mycket med integritet och valfrihet. I viss mån får man rubba lite på det ifall det är helt omöjligt att täcka brukarens behov, men i stora hela så är det brukaren i fokus.
Som personal har man rätt till en åsikt, men endast anhöriga kan protestera för brukaren om det saknas förmåga att uttrycka sig.

Jag utgår bara ifrån min kommuns regler. Men har för mig att man ska kunna hitta regler för äldreomsorg, omsorg osv på ansvarigs kommuns hemsida ?
 
Jag jobbar som PA inom ett privat bolag men reglerna är väl desamma. Brukaren/kunden är med och bestämmer vilka som ska få jobbet. Kommunen/företaget lägger ut annonser och gör den första sållningen men sista ordet ligger hos brukaren/kunden. Det måste funka mellan assistent och brukare/kund.

MEN i nödfall, när ingen ordinarie assistent kan hoppa in kan det komma främmande folk från jouren. Alternativet är då ingen alls och då är ändå en okänd det minst dåliga alternativet.
 
Det står säkert på kommunens hemsida, men jag kommer inte in på den av någon anledning.

Självklart så kan det komma okända i nödfall, men i det här fallet så handlar det tex om arbetspass som är om 1 1/2 vecka, men chefen ser ändå inte till att personen/erna åtminstone åker och hälsar på. Chefen sätter in okända som dessutom inte har medicindeligation, brukaren har dessutom epilepsi(ganska kraftiga anfall ibland) vilket inte är lätt att hantera om man är helt okänd och oerfaren.

Hade det vart ett ställe där man är 2 assistenter så är det ju lite lättare att ha en oerfaren + en erfaren. Men trots att det är förflyttning med lyft och tvättning i sängen så är det ofta ensamma på sina pass och får då alltså göra förflyttningar och vändningar i sängen vid tex tvätt/blöjbyte själva.
 
Här kan assistentgruppen göra en hel del. Vad har kommunen för policy? Många kommuner säger att man inte får vara ensam vid hantering/lyft. Hur är det hos er?

Den som ansvarar för vården (DSK?) och som delegerar måste ju kunna sätta ner foten, självklart kan man inte ha ensamarbetande personal utan delegering. Det är ju en gigantisk risk.

Anmäl det under arbetsmiljö, det är ju uppenbarligen en stress för er ordinarie assistenter. Och självklart för brukaren, men det är ju svårt att tala för denne.
 
  • Gilla
Reactions: Sol
Här kan assistentgruppen göra en hel del. Vad har kommunen för policy? Många kommuner säger att man inte får vara ensam vid hantering/lyft. Hur är det hos er?

Den som ansvarar för vården (DSK?) och som delegerar måste ju kunna sätta ner foten, självklart kan man inte ha ensamarbetande personal utan delegering. Det är ju en gigantisk risk.

Anmäl det under arbetsmiljö, det är ju uppenbarligen en stress för er ordinarie assistenter. Och självklart för brukaren, men det är ju svårt att tala för denne.

Policyn har ju iallafall tidigare vart både inom hemtjänst och PA att man inte får vara själv vid lyft för att då gäller inte försäkring om det skulle hända något. Men här verkar det vara helt okej när det ifrågasätts till chefen.

Det har försökts drivas till facket tidigare men utan någon vidare respons.
Ja det är svårt att prata för brukaren, men denne har ändrat sitt beteende sen det började komma mycket olika vikarier, blivit aggressiv igen tex. Men eftersom brukaren inte talar för sig så är det ju svårt att bevisa att det beror på mängden olika/okända människor.
 
Jag tycker du ska avvikelseanmäla, inte till chefen utan till någon kvalitetssäkringsansvarig inom kommunen. Det här kan bli farligt på riktigt, både för assistenten och brukaren.

Anmäl både förändrat beteende och avsaknad delegering, samt givetvis risken vid ensamförflyttningar.
 
Låter högst tveksamt att det sköts korrekt. Jag skulle försöka ta det vidare för det låter illa skött på flera plan.
 
Prata med MASen (den medicinskt ansvariga sjuksköterskan i kommunen), om jag förstått det rätt så hamnar avvikelseanmälningar där förr eller senare. Denne kan också lotsa dig rätt om den tycker att du ska prata med någon annan.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ En person jag känner har drabbats av ME (vi kan kalla hen K) K är myndig, bor hemma. Har autism vilket förvärrar sjukdomen. K:s högsta...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 340
Senast: TinyWiny
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 285
Senast: jemeni
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 865
Senast: Gunnar
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 561
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Tråden för spår
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Häst
  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp