Personlig information samlade i stora datasystem

Bukefalos 30 år!

Jag har sökt jobb där, för så pass många år sedan att det är ett lagbrott att ha kvar mina uppgifter.

Övriga saker har jag inte haft något med kommunen att göra förutom en gymnasiekurs. Men så borde de skrivit med det eftersom det lär vara hur många tusen som helst som berörs av det.

Hur länge får en kommun spara sökandes uppgifter?

Spamsamtal går lite i vågor för både mamma och mig, och har alltid gjort. Mina uppgifter är också läckta, men jag ser ingen som helst skillnad mot innan.

Går i vågor för mig med, och har haft mycket senaste veckorna. Men jag ser inte att det skulle motsäga att en publicering kan innebära att det startar för någon som haft dolt nummer.

Hur länge får en kommun spara sökandes uppgifter?
De får spara personuppgifterna så länge som det är nödvändigt för det syfte de ursprungligen samlades in. Sen skall de raderas eller anonymiseras. Har svårt att se att det är förenligt med GDPR att spara sökandes personuppgifter mycket längre än att tjänsten tillsatts, om det inte framgått från början att man avsett att t ex bygga upp en pool av potentiella sökande.

De får spara personuppgifterna så länge som det är nödvändigt för det syfte de ursprungligen samlades in. Sen skall de raderas eller anonymiseras. Har svårt att se att det är förenligt med GDPR att spara sökandes personuppgifter mycket längre än att tjänsten tillsatts, om det inte framgått från början att man avsett att t ex bygga upp en pool av potentiella sökande.

Jag vet inte heller varför man skulle spara ansökningsuppgifter längre än överklagandetiden. Men nog sparar myndigheter ofta uppgifter längre än "det syfte de samlades in/inkom till myndigheten", beroende på vad man menar med det...? Jag har jobbat tidigare med ärenden av annat slag, och då sparades allt i 10 år efter att ärendet avslutats, utom vissa ärenden som sparades för all framtid.

Men det vore intressant att få veta vad @SiZo får för svar, man blir ju nyfiken på vad för personuppgifter en kommun sparar om sina medborgare och hur de motiverar det. En förfrågan ska ju hanteras "skyndsamt", så det borde komma ett svar inom ett par dagar.

Men det vore intressant att få veta vad @SiZo får för svar, man blir ju nyfiken på vad för personuppgifter en kommun sparar om sina medborgare och hur de motiverar det. En förfrågan ska ju hanteras "skyndsamt", så det borde komma ett svar inom ett par dagar.
Jag är också jättenyfiken. Det är 2018 som jag potentiellt skulle kunna ha sökt jobb där. Jag har jättesvårt att se att det skulle vara okej att spara mina uppgifter så pass länge.

Jag har fått några massutskick-svar än så länge. Men de har inte adresserat mina frågor. Så på eftermiddagen så ringde jag faktiskt. Får se när de återkommer.

Jag är också jättenyfiken. Det är 2018 som jag potentiellt skulle kunna ha sökt jobb där. Jag har jättesvårt att se att det skulle vara okej att spara mina uppgifter så pass länge.

Jag har fått några massutskick-svar än så länge. Men de har inte adresserat mina frågor. Så på eftermiddagen så ringde jag faktiskt. Får se när de återkommer.

Eftersom det är mindre än 10 år skulle jag inte bli förvånad om det är det ärendet, men om de har lagstöd för det vet jag inte. Så jag är också väldigt nyfiken, håll oss uppdaterade! :D

Fetmarkerade: skiljer mellan olika arkivnämnder i landet, men vanlig gallringsfrist på ansökningshandlingar är två år efter att tjänsten har tillsatts (för de som inte fick tjänsten). Då förvaras de vanligen i systemet som används för att hantera ansökningar. Handlingar som hör till den sökande som fick tjänsten hamnar i personalakt, vanligt med bevarande.

Fetmarkerade: skiljer mellan olika arkivnämnder i landet, men vanlig gallringsfrist på ansökningshandlingar är två år efter att tjänsten har tillsatts (för de som inte fick tjänsten). Då förvaras de vanligen i systemet som används för att hantera ansökningar. Handlingar som hör till den sökande som fick tjänsten hamnar i personalakt, vanligt med bevarande.
Men jag tycker ändå att om samtliga ansökningshandlingar har läckt så borde det stått? Det lär vara ännu fler än anställda liksom.

Men jag tycker ändå att om samtliga ansökningshandlingar har läckt så borde det stått? Det lär vara ännu fler än anställda liksom.
Ja, definitivt. Blir spännande att se vad de svarar! Tänk om du fick tjänsten utan att veta om det 😉

Det var ju en liknande händelse kring just ansökningar för ett par år sedan eller så. Då var det polisen som inte hade gallrat i databasen, så det var sjukt många ansökningshandlingar som exponerades vid intrång - såna de skulle ha och såna de inte skulle ha..

Registerutdrag har dock längre tillåten handläggningstid (inom 1 månad ), inte samma lagstiftning.

Ja, definitivt. Blir spännande att se vad de svarar! Tänk om du fick tjänsten utan att veta om det 😉

Det var ju en liknande händelse kring just ansökningar för ett par år sedan eller så. Då var det polisen som inte hade gallrat i databasen, så det var sjukt många ansökningshandlingar som exponerades vid intrång - såna de skulle ha och såna de inte skulle ha..
I så fall vill jag ha min lön :rage::rofl:

Har fått massa spamsamtal på min mobil sen läckan. På 25 år som jag haft detta numret har jag aldrig fått ett enda samtal från varken säljare eller från utlandet. Häromdagen fick jag tio samtal från utländska nummer. Naturligtvis svarar jag inte men jag kommer byta nummer.
Har du ingen samtalsblockerare aktiverad?

Jag funderar mycket på det här. Jag vet ärligt talat inte vad det skulle kunna finnas för uppgifter om mig som är så hemliga att jag inte kan dela dem med andra.
Diagnoser tex, jag har varit mycket öppen med dem. Om någon vill veta mitt blodvärde så varsågod.
Min lön? Offentlig handling.
Vad mer kan det finnas? Genuin fråga alltså, vad kan det vara för uppgifter som jag inte tänker på?

Jag inser ju samtidigt att jag är lyckligt lottad som inte har något känsligt med mig i bagaget. Och jag förstår att det inte är "bekvämt" att uppgifter läcker.

Det behöver inte handla om att uppgifterna som sådana kan ses som känsliga i betydelsen att de innehåller kunskap om en själv som man inte vill ska bli allmänt känd. Faran - oavsett om uppgifterna var för sig är triviala eller inte - kan kombineras, analyseras och användas i sammanhang som man själv inte har kontroll över. Det är då inte uppgifterna i sig, utan deras interoperabilitet, som gör dem känsliga.

När det gäller uppgifter som publiceras på darknet så oroar framförallt risken att infon används i brottsliga sammanhang. Kombinationen av identifierande data och kompletterande detaljer som vilka vårdkontakter man har eller vilken bank man har underlättar exempelvis skräddarsydda bedrägerier.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Balkong 2026
  • Dejtingtråden 39
  • Valvaka!

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar