Personlig information samlade i stora datasystem

Bukefalos 30 år!

För mig idag personligen är det inga problem om det läcker ut info om mig, jag klickar inte på länkar i sms, mail, mm och jag svarar inte i telefon om jag inte vet vem det är.

Där emot kan det snabbt ändras, skulle jag skaffa vapen igen så är jag inte sugen på att det skulle komma ut för alla att veta, finns ju en anledning till varför resultatet från skyttetävlingar inte ligger ute. Eller om jag skulle behöva skyddad identitet.

Så nej jag är inte glad i att så mycket kan komma ut om mig även om det idag inte påverkar mig personligen.
Jättenyfiken varför skytteresultat inte ligger ute eller vad som skulle hända om det kom ut att du har vapen?

Jag funderade på det, men vapen finns ju redan i samhället. Att göra inbrott hos någon med vapen hade inte varit mitt första steg.
Visst är det så att så gott som alla vapen som cirkulerar kommer från andra håll än jägare och sportskyttar. Men man vill ändå inte att det ska exponeras offentligt att det finns vapen i huset. Det är ju ytterligare ett lager av säkerhet utöver säker förvaring, dvs att det idag inte går att kartlägga vem som har vapen eller inte.

Visst är det så att så gott som alla vapen som cirkulerar kommer från andra håll än jägare och sportskyttar. Men man vill ändå inte att det ska exponeras offentligt att det finns vapen i huset. Det är ju ytterligare ett lager av säkerhet utöver säker förvaring, dvs att det idag inte går att kartlägga vem som har vapen eller inte.
Det är tyvärr inte alls särskilt ovanligt.

Jag ser ju och följer en del jägare på sociala medier som är det öppet, så tycker fortfarande att det låter "konstigt".

Jag ser ju och följer en del jägare på sociala medier som är det öppet, så tycker fortfarande att det låter "konstigt".

Jag tycker att det är rätt stor skillnad mellan att själv välja att vara öppen med information och situationen där det per automatik blir offentligt bara genom innehavet, både pga den egna valfriheten och för hur enkelt det är att scanna stora mängder listor och plocka ut det man vill ha från materialet.

Sammanställningar innebär i de flesta fall väldigt mycket mer lättanvänd data för folk som är ute efter något specifikt.

I fallet med dataläckor och liknande måste vi också ha i bakhuvudet att vi inte vet exakt vad de fått ut för data ur systemen, bara vad man valt att läcka vidare. De som genomfört attacken kan mycket väl ha varit ute efter helt andra saker än personuppgifter, förmodligen har de varit mer intresserade av information som kan ge dem vägar in i andra system med mer samhällsviktiga uppgifter. Det är rätt sällan man är ute efter enskilda privatpersoner, det är mest collateral damage som man lämnar över till andra att roa sig med.

Jättenyfiken varför skytteresultat inte ligger ute eller vad som skulle hända om det kom ut att du har vapen?
Gevär är inte så intressant medan pistoler är högintressanta.
När resultatet fanns ute på nätet så ökade inbrotten hos deltagare.

Absolut! Det är många skyttar som är öppna med att de antingen är sportskyttar eller jägare. Men det betyder ändå inte att den stora mängden skyttar vill bli kartlagda. Det finns goda skäl till att vapenregistret inte är offentligt.

Jag är faktisk mer bekymrad över den öppna kartläggningen snarare än läckor. Jag har ovetandes visst haft en stalker i ett par år. När jag började kika närmare på ärendet så kan jag följa ett nät av falska profiler på sociala medier, där personer och deras (och även mitt) kontaktnätverk tydligt kartlagts.
Person A (känner mig) har falsk profil döpt efter ett visst mönster - känner person B, C och D, dessa har också falska profiler döpa enligt samma mönster, och dessa känner i sin tur personerna E, F och G, som är likadant drabbade. Minst fem direkta kontakter till mig har haft dessa dubbelgångare, sen grenar det ut sig. Från ganska "vanliga" personer (mina vänner, ej speciellt offentliga men kanske har sina vänner offentligt) och vidare, övervägande via mer offentliga personer som man kan "följa" snarare än bli vän med. Charmigt.

Jag är faktisk mer bekymrad över den öppna kartläggningen snarare än läckor. Jag har ovetandes visst haft en stalker i ett par år. När jag började kika närmare på ärendet så kan jag följa ett nät av falska profiler på sociala medier, där personer och deras (och även mitt) kontaktnätverk tydligt kartlagts.
Person A (känner mig) har falsk profil döpt efter ett visst mönster - känner person B, C och D, dessa har också falska profiler döpa enligt samma mönster, och dessa känner i sin tur personerna E, F och G, som är likadant drabbade. Minst fem direkta kontakter till mig har haft dessa dubbelgångare, sen grenar det ut sig. Från ganska "vanliga" personer (mina vänner, ej speciellt offentliga men kanske har sina vänner offentligt) och vidare, övervägande via mer offentliga personer som man kan "följa" snarare än bli vän med. Charmigt.
Som bonus, när jag snokat runt efter min stalker, så har jag hittat ett tämligen nytt, och ännu större liknande system. På facebook kan ni söka på:

ۦۦ ۦۦ ۦۦ ۦۦ​

Det är en slags arabiska bokstäver. Då dyker det upp ett nätverk av kopior, där den drabbades namn sedan står inom parantes. Det här nätverket är nästan inte ens överblickbart. Oklart vilka som står bakom, kanske är mer av en bot? Men det kan definitivt användas i kartläggande syften.

Tips från coachen - dölj era kontakter/vänner på sociala medier.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka