Bukefalos 28 år!

"Personlighetsförändringar" efter flytt??

alice

Trådstartare
\"Personlighetsförändringar\" efter flytt??

Hej!

Denna tråd borde eg ligga på ett forum för "hästpsykologi" men i brist på ett sådant lägger jag den här...Nu till saken.

Jag flyttade min häst för ett par månader sen till ett annat stall. I det gamla stallet hade hon stått i hela sitt liv samt hade modern på gården. I det gamla stallet var hon ganska ranglåg och gick undan vid ev konflikter.
Nu är hon helt förändrad! Hon viker absolut inte vid ev konflikter i hagen, hon hatar ston (även ranghöga äldre ston har hon försökt trycka till), har börjat krångla vid ridningen dvs hon har börjat testa gränser till lik förbannelse mm mm.
Igår när jag skulle kratsa hovarna och började med framhoven fick jag stå i fem minuter och bara hålla hoven medan hon försökte på alla sätt att få mig att tappa den (hästar är tunga djur :D). Jag "vann" och sen fick jag lyfta alla hovar gång på gång utan problem. Efter detta antog jag att ridningen skulle ställa till problem.
Och som sagt...Igår när jag red fick jag spendera första halvtimmen med att försöka få henne att ge upp och släppa till vid ledande tygeltag i ett visst varv. Hon totalvägrade! När jag till slut efter mycket svett och tålamod "vunnit" även denna "kamp" gick hon jättefint i båda varven. Detta var i skritt och trav. Jag vågade helt enkelt inte galoppera för jag visste att det skulle gå åt skogen...

Kan hästar ändra personlighet totalt vid flytt? Det verkar ju som om hon fått ett enormt självförtroende (trots att hon fortfarande hoppar och far för "spöken") efter total separation från modern??? Jag tycker detta är mycket läskigt. Maggropskänslan säger att om hon blir ännu värre kommer jag inte att kunna ha kvar henne. Jag har inte kapacietet eller ork att hålla på och bråka med henne. Blir hon värre är jag rädd att hon kommer att ta över en dag.
De i stallet tycker dock att hon är relativt snäll att hantera trots att hon ibland försöker springa över folk, framförallt nytt folk.

Berätta om era erfarenheter av att flytta hästar! Har ni oxå varit med om personlighetsförändringar?

//smått förtvivlad Alice
 
Re: \"Personlighetsförändringar\" efter flytt??

Visst kan dom det! Lilla tjejen har kommit ut i stora världen och ska testa hur tuff hon är. Mitt sto gjorde likadant när jag fick henne. Hon kom från ett litet stall och flyttade till ett jättestall och plötsligt trodde hon att "hästarna hade tagit över världen" och nu skulle man inte lyda människor längre. Fast hon var ändå ganska snäll, men testade: småstegrade och kunde tvärvända ibland när man var ute och red.

Det är viktigt att du är konsekvent och inte försöker köpslå med en sådan häst. Den behöver tydliga gränser och ska sättas på plats vänligt men bestämt. Börja från marken: Den får inte puffa och buffa på dig. Inte knuffa undan dig från krubban utan vänta tills du ger den tillåtelse att äta. Den ska gå att leda och göra halt och sätta igång på ditt kommando.

Lycka till!

PS: Om du tycker det är jobbigt tycker jag du ska ta hjälp av någon som kanske är mer erfaren än du.
 
Re: \"Personlighetsförändringar\" efter flytt??

Jag har upplevt att det tar minst några veckor (upp till år)innan hästen anpassat sig totalt på det nya stället. Har varit med om en del konstiga små saker som man inte trodde skulle hända...

Mina rutiner för häst på nytt ställe:
Hålla på mycket med hästen i boxen och på gången så att den känner sig trygg. Låta den gå i hagen och bekanta sig första veckan.
Leda i grimskaft ute på gården och sedan längre bitar från gården. Stanna på komando.
Sedan brukar jag tömköra lite runt på gården och från gården, och löslongera.
Sen leder jag i skogen. Och när jag märker att hästen är fullständigt trygg så får den följa med dom andra på tur - lös under ridning eller bakom vagnen.
:)

Att separera från mamma kan vara mycket svårt för vissa hästar...Mitt ena sto blev inte av med sin akuta "mammalängtan" förrän hon två år senare åter fick träffa henne. Då var det som om hon växte ikapp mentalt. En lättnad för alla.

Vad jag funderar över är hur även ditt "nya" sätt att se din "gamla" häst påverkar henne?
Hon blir defenitivt inte tryggare av att du "antar" att hon ska ställa till med problem redan före hon gjort det.
 
Re: \"Personlighetsförändringar\" efter flytt??

Sådant har jag varit jättehård med, även i gamla stallet, så det fungerar bra.
Hon har även varit dominant mot mig i gamla stallet, men det var "lättare" att kontrollera. Det är så svårt att förklara över nätet, men det känns som om våran tid tillsammans är tidsbegränsad eftersom det inte spelar någon roll vad jag gör. Vi kan "fightas" om samma sak gång på gång och jag vinner varje kamp, men hon lär sig inte tills nästa gång. Hon kommer iaf att "ta över" mer eller mindre nån gång. Detta trots att jag rider för instruktör regelbundet. Jag får även bra hjälp av folk i stallet.
Lydnaden på marken är inte något problem. När jag leder henne går hon snällt, om än väldigt frustrerad, bakom mig och stannar på kommando. Löslongering är inte heller något poblem. Det är i ridningen som det känns olustigare och olustigare, samt att hon vill springa över nytt folk som tex ska hämta henne från hagen vid intag. Ett par av dessa har satt ner foten ordentligt mot henne och hon har inte försökt sringa över dessa mer, men jag har väldigt svårt att göra en sådan sak eftersom jag är väldigt odominant av mig.

//Alice
 
Re: \"Personlighetsförändringar\" efter flytt??

Vad säger din instruktör då? Kan inte hon hjälpa dig och rida henne några dagar i veckan? Trist om du ger upp tycker jag!
 
Re: \"Personlighetsförändringar\" efter flytt??

Hon säger att det bara är att vara envisare och inte ge sig, samt att säga till på skarpen direkt. Tex om hon vill rusa iväg med mig så ska jag ta tag ordentligt en gång och inte småfjutta. Men det hjälper ju inte om jag tar tag en gång. Nästa gång är det ju samma visa, och ibland värre. Ska rida för en ny instruktör med mer unghästerfarenhet än nuvarande och se vad han säger.
Nej, hon hinner inte rida. Hon har så himla mycket att göra. Nej, jag vill inte heller ge upp, men om jag inte fixar detta måste jag ju. Visst, jag är inte jätteoerfaren. Har iaf ridit i 20 år nu, men det har mest varit på hästar som inte haft så mycket åsikter som denna...Jag tror jag har tagit mig lite vatten över huvet...

//Alice
 
Re: \"Personlighetsförändringar\" efter flytt??

Bra att byta instruktör! Hoppas du får mer hjälp av den andre. Jag tror det är bra om han också kan hjälpa dig med ridningen ett tag tills hon blir bättre.

Vad ger du för foder? Havre kan sätta sig i huvudet ibland.
 
Re: \"Personlighetsförändringar\" efter flytt??

Då hon är lite rund fortfarande efter betet går hon på bantning fortfarande, men hon är ändå pigg så det förslår. :D
Hon klarar havre bra, men förnärvarande består foderstaten mest av groov + k prot.

Ska rida för nya instruktören nästa vecka. Vi får se hur det går...

Men eg, om jag låter någon som är mycket duktig rida henne så kvarstår ju mina problem. Det är ju mig hon inte lyssnar på. Med en annan ryttare kanske hon skulle gå kalasbra, men det hjälper ju inte mig för när jag kommer på ryggen sen är det ju samma visa igen. Jag måste ju sätta ner foten och det är ju det jag inte riktigt känner att jag klarar av i dagsläget. Hoppas mycket på nya instruktören!

//Alice
 
Re: \"Personlighetsförändringar\" efter flytt??

ENKELT
Det finns 3 alternativ till din situation:
* Anpassa dig
* Förändra dig
* Lämna situationen



:smirk:
 
Re: \"Personlighetsförändringar\" efter flytt??

Jo men om du låter en annan person rida henne ibland så får även den personen lära upp dig och tala om hur du ska göra för att tackla situationen. Det brukar funka om personen som rider sedan hjälper dig hur du ska reda ut problemen.
 
Re: \"Personlighetsförändringar\" efter flytt??

Kommer att lämna situationen framåt sommaren, men fram tills dess ska det ju fungera. Samt att jag vill ju få ordning på fasonerna till försäljning.

//Alice
 
Re: \"Personlighetsförändringar\" efter flytt??

Förstår vad du menar nu. Jag ska prata med nya tränaren om han skulle kunna tänka sig att sitta upp och känna sig för. Tror att han inte anser sig ha tid eftersom han själv har stallet fullt samt har fler elever.
Jag har förgäves försökt hitta en duktig medryttare men jag har ett "handikapp". Det är ett kallblod jag besitter! Alla duktiga vill rida välutbildade halvblod. Jag vill inte heller ha betalt om jag nu hittar någon som är betydligt duktigare än jag. Denna människa gör mig ju då en tjänst och ska inte behöva betala för det.

Jag provade att arbeta henne från marken igår. Jag provade att flytta henne undan för tryck och upptäckte att baken går jätte lätt att flytta. Det går jättelätt att backa henne. MEN när jag ska flytta bogen är det tvärkört. Framförallt högerbog (som jag ju även har problem med i ridningen). Jag löste detta genom att sätta tryck på halsen samtidigt som på bogen och helt enkel tvinga henne att flytta bogen. Efter mycket om och men gav hon till slut upp, men det syntes på henne att det inte var utan proteser. För när hon började lossa bogen började hon ruska på huvet efter varje flytt samt att hon såg minst sagt besvärad ut. Hon började även tugga och slicka sig om munnen. Jag ska fortsätta göra detta från marken och se om det blir någon förbättring. Tror du att det kan var en bra idé?

Tack för att du vill hjälpa mig så gott du nu kan över internet!

//Alice
 
Re: \"Personlighetsförändringar\" efter flytt??

Varför sa du inte att det var ett kbl? Dom är ofta smartare än andra raser. Man bör veta var man har när man håller på med dom. Man bör akta sig för att pressa som i något som dom inte förstår. Dom måste få chans att lära och inte minst vara kapabla, rent fysiskt, att kunna utföra uppgifterna man kräver.
Upplever du stelhet i bogen, ta det då mycket försiktigt.

Jobba från marken är jätte bra. Det har jag gjort i flera år. Att själv kunna lugna sig så att hästen får känna sig trygg i övningarna är något som många verkar ha svårt att förstå. Det lönar sig i längden. For om stressen/tjurigheten beror på att kroppen är stel så blir det inte bättre att forcera.

Ingen vill vara tjurig eller dum bara för skojskull.

Jag tycker personligen att superdominantaston är det bästa som finns eftersom dom kräver att man är vaken !
Det krävs att man vet exakt vad man utstrålar och hur det påverkar omgivningen. Självransakan.
Jag har själv ett kbl.sto som är ett rent monster i andras ögon...Hon har verkligen fått mig att inse vad jag håller på med. Det lustiga är att hon är så finkänslig och lyhörd att det räcker att tänka en tanke så gör hon det. Ingen är klokare än henne. Om nån är yvig, gapig, arg, rädd eller svartsjuk så blir hon oxå så, fast värre....
Så det gäller att vara medveten.
:)
 
Re: \"Personlighetsförändringar\" efter flytt??

När jag köpte min unghäst som fyraåring hos uppfödaren var hon en ohanterad tonåring med en egen vilja som inte var den lättaste att rubba på. Hon hafde gått hela livet i stor flock på ca 15 hästar, många släktingar. När jag fick hem henne började ett långt och jobbigt arbete med att få bort vildhästen i henne! När jag efter en tid fått någorlunda ordning på henne och hon äntligen kunde vara ensam i stallet och gick att rida ut själv på så blev det strul i stallet och jag flyttade tillfälligt hem henne till uppfödaren när jag letade nytt stall. Hästen blev som en annan häst, svårskodd och stirrig att ha inne ensam. Hon kom ju in i samma rutiner som hon levt i som yngre och det blev inte alls samma häst. :crazy: Visst var hon bättre och visst gick det att ha henne ensam inne men det var inte alls samma lugna häst som tidigare. När jag bytte stall igen så kom hennes vanliga jag tillbaka igen, tack och lov!
 
Re: \"Personlighetsförändringar\" efter flytt??

Det är inte alltid lätt att ha häst, och jag tror inte att vi skulle utveckla oss ifall allt var motståndslöst. Det tar tid att känna en häst riktigt väl, men när man väl nått dig så är livet obetalbart, tycker jag.
Hästen är en av dom mest stresskänsliga djur vi har idag. Inte konstigt att dom många gånger reagerar på ett sätt som vi inte kan relaterar till.

Härliga är dom iallafall, hästarna!
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har hamnat i en situation som gör mig väldigt uppgiven och vet jag inte vad jag ska ta mig till. Min häst står i ett underbart...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
11 597
Senast: SiZo
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
837
Senast: Lutten
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 577
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
3 784
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp