Pessoa-bett?

Sv: Pessoa-bett?

Jag tkr att det är sjukt att ens försvara pessoa.. Men alla gör ju som man själv vill ;) Men använder man pessoa och även VET hur det funkar.. det verkar väldigt sjukt. >,<

har du sett hur Westernbett ser ut? bra mycket värre än ett Pessoa. Har ridit på hästar som inte har varit någon skillnad överhuvudtaget att rida på pessoa eller vanligt tränsbett. Däremot tycker jag Pessoa är fula bett så jag föredrar andra bett.
Tror många elitryttare hade skrattat om dom såg den här tråden faktiskt.:p

många av dom betten ser helt sjuka ut. Väldigt konstiga mundelar med tungfriheter och konstiga material och sjukt långa skänklar.

Ja, och det finns elitryttare som dopar och barrera sina hästar, ger mer kraftfoder än grovfoder och inte låter sina hästar gå i hage. Antar att det också är en löjlig diskussion?

Och att dra in westernbett i en diskussion som handlar om "vanlig" ridning tycker jag tyder på okunskap om nåt. Det är ju två olika ridsätt, med olika mål och olika sätt att inverka på hästen? Skulle du hoppa med en westernsadel?

Men bara för att dem är i eliten, har dom alltid rätt då? Man ska alltså gå efter vad dom tycker? Gillar dom pessoa så är det rätt? Gillar dom graman så är det rätt??
Sluta jämför med eliten, och tänk på bettets egentliga funktion! >.<

Ja, och det finns elitryttare som dopar och barrera sina hästar, ger mer kraftfoder än grovfoder och inte låter sina hästar gå i hage. Antar att det också är en löjlig diskussion?

Och att dra in westernbett i en diskussion som handlar om "vanlig" ridning tycker jag tyder på okunskap om nåt. Det är ju två olika ridsätt, med olika mål och olika sätt att inverka på hästen? Skulle du hoppa med en westernsadel?

kunskap saknar jag definitivt inte men inom både western och engelsk ridning förekommer bett som hästen ska ha i munnen, och dessa bett kan för många tyckas hemska ja, men fortfarande om man har kunskapen att kunna lyssna på hästen så märker man vad hästen trivs med. Liknelsen med att hoppa med en westernsadel eller hoppsadel är ganska dålig, eftersom jag tror Westernsadeln skulle lätta därbak litegrann i språnget, samt att dom är ofta väldigt tunga och knoppen sitter väldigt olämpligt till:angel:
I mina ögon så är det inte illa att använda skarpa bett sålänge man kan hantera det. Betslingen som tex hästen Calibra går med tycker då jag är värre än ett pessoabett och den hästen kan man se tydligt att den inte trivs med det heller.
Det jag vill ha sagt är bara att det alltid är en evig diskussion om just pessoa medans resten av alla andra skarpa bett helt plötsligt är snälla? Pelham tex gör min häst tokig om det är kedja på det, så då kan jag sitta och skriva hat trådar om pelham om jag nu kände för det.

Men bara för att dem är i eliten, har dom alltid rätt då? Man ska alltså gå efter vad dom tycker? Gillar dom pessoa så är det rätt? Gillar dom graman så är det rätt??
Sluta jämför med eliten, och tänk på bettets egentliga funktion! >.<

tja det finns ju inga som har så höga krav på sina hästar som eliten, och dom flesta där har provat nästan alla bett, och dom känner sina hästar väl, har svårt att tro att någon där skulle välja pessoa till sin häst bara för att. Jag tycker det är värre att använda hackamore på en häst som inte trivs med det än att ha ett pessoa som hästen funkar på!

Och rida dressyr och hoppning på ett körbett är ju betydligt bättre än att hoppa i en westernsadel eller?
Det är ju helt j-a klart att den funktion som ett pessoabett har INTE går hand i hand med det som man kräver av hästen vid uppsutten ridning.
Lika lite som att det är optimalt att hoppa i en westernsadel. Det skriver du ju själv?
I båda fallen blir ju hästen lidande, men jag antar att du använder pessoabettet själv eftersom du är så fullkomligt ignorant inför det fakta som finns?

Tungfrihet tycker jag inte är konstigt. Långa skänklar är väl inget? Det gör ju "bara" bettet skarpt, innom westen rider man ju på ett helt annorlunda sätt.
Tycker du också att AR är helt frukstansvärda för där har man ju pråliga bett om nått.

Eliten har väl en större kunskap än oss och jag ser inte så mkt pessoabett där... Sen så tycker jag inte man kan försvara något med de argumenten du ger. H*n gör så därför är det ok. Om vi tar exemplet rollkur, det är ju omtalat om något och används flitigt av en viss ryttare är det helt bra eftersom hon använder sig av det? Kan det inte vara så att det ger förödande konsekvenser om man gör fel? Är det inte samma sak med pessoa?

Och rida dressyr och hoppning på ett körbett är ju betydligt bättre än att hoppa i en westernsadel eller?
Det är ju helt j-a klart att den funktion som ett pessoabett har INTE går hand i hand med det som man kräver av hästen vid uppsutten ridning.
Lika lite som att det är optimalt att hoppa i en westernsadel. Det skriver du ju själv?
I båda fallen blir ju hästen lidande, men jag antar att du använder pessoabettet själv eftersom du är så fullkomligt ignorant inför det fakta som finns?

nej rider inte på pessoa, jag tycker bara hela diskussionen ang pessoa är överdriven. Säger inte att pessoa är mycket bättre än alla andra bett men att just inne på hoppbanan så ser jag inget fel i att använda det om hästen trivs med det.

nej jag gör inte saker för att andra gör det, JAG tycker inte att pessoa är ett farligt bett, som jag sa så har jag ridit hästar som det inte funnits någon skillnad alls mellan pessoa eller vanligit tränsbett så jag valde tränsbett eftersom jag självklart alltid strävar efter att använda så milt bett som möjligt.

Eller ett bett som är snällt emot hästen och som den funkar på??? Som INTE ger dubbla otydliga signaler och får hästen att knäcka av..

Men snälla.. Hur märker du att hästen trivs? Den har ju inte så himla mycket val än att gå med krökt nacke och ge upp eftersom den inte förstår vad man vill med bettet, då det ger otydliga signaler... Och detdär med eftergiften, alla hästar förtjänar väl eftergift när dom gör rätt, vilket inte kan ges med pessoa om man inte har hellånga tyglar :S
Förstår inte varför folk ska envisas med detdär förb*nnade pessoat, och försvara det hit och dit, när det inte är bra för någon häst..

Spelar väl ingen roll vilket bett man rider på bara det funkar för både häst och ryttare.
Jag rider mitt varmblod på en westernstång då jag rider western men min medryttare rider dressyr på samma bett, funkar hur bra som helst. Kör på ett rakt Myler, men det tidigare ägaren använde, som var ett travbett, var mkt skarpare än det jag använder idag. Tycker inte det spelar någon roll vilken inrikting bettet "tillhör", bara det funkar för mig och häst. Rider även på en correction-stång med ganska hög tungfrihet och hästen älskar det bettet mer än alla andra jag provat.

Jag var på clear round förra veckan och förvånades över att större delen av alla dem ponnyryttare som var där satt och red runt på pessoabett, då jag på senare tid inte alls sätt många göra detta, trodde seriöst detta bett var på väg att dö ut då jag på min hemmaklubb inte sett någon de senaste året (åren?) rida på pessoa och det är ändå en relativt stor ridklubb med många privathästar.
Hur som helst, inne på banan på clear rounden var det framförallt en ryttare ( som red på pessoa) vars häst var pigg och het, vad säger hon när hon kommit ut från banan?
"mamma du måste flytta ner tyglarna till nedersta ringen i stället (hade tyglarna fästa i mitten ringen) för jag kan inte styra honom annars!"

Lär dig rida innan du börjar hoppa en bana med din häst??? (var min första tanke)

kan tillägga att jag inte rider på pessoabett, har absolut inget behov av det, och efter allt man läst om det så blir man ju mer och mer negativ till det.

Ursäkta mig. Men om du inte känner skillnad på att rida en häst med tränsbett vs. pessoa. Då har du antingen en jävligt snäll häst, eller dålig känsla.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
1 034
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 417
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
662
Senast: cowgirl81
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
606
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31