Pessoa-bett?

Sv: Pessoa-bett?

Jag har använt pessoabett till min ponny i några dagar.Eftersom ett problem uppstod att han stack iväg i full sken med mej en hel höst/vinter,jag föll av och fick hjärnskakning.Enda sättet jag kom på då var pessoabett,som för att visa till honom:"gör du såhär,kan jag göra såhär tillbaka!"
Jag tog bort bettet,och han fungerade utmärkt.
Och för att buke är buke,ponnyn är FULLT FRISK,allt har kollats osv..Så det var ett j*vla fitte*i han hade för att slippa undan.
Jag blev även lite skakis efter hjärnskakningen,och kände mej säkrast med pessoa,och jag fick låna ett pessoabett,jag tänkte nämligen inte köpa ett nytt bett,för att sedan märka att det inte funkar,sen igen köpa nytt osv..
En av mina kompisar rider sin ponny dagligen med pessoa,och har gjort det i flera år.Jag har aldrig hört om bieffekterna tidigare!Men alltid lär man sej något.Ingen har aldrig heller sagt något dåligt om det så..

Hästen måste varit trött efter o ha skenat hela hösten/vintern :eek:

Hoppas du är ironisk:DSjälvklart menade jag inte så,han gjorde det nästan varje dag en hel höst/vinter.Kunde sticka iväg när jag skrittade av osv,jag orkade inte med det längre och satte på pessoa!

Jag har använt pessoabett till min ponny i några dagar.Eftersom ett problem uppstod att han stack iväg i full sken med mej en hel höst/vinter,jag föll av och fick hjärnskakning.Enda sättet jag kom på då var pessoabett,som för att visa till honom:"gör du såhär,kan jag göra såhär tillbaka!"

:crazy: Det fanns väl antagligen en anledning till att han skenat? Låter väl inte helt optimalt att vilja "hämnas" på sin häst?

Näe det låter jäkligt sjukt att vilja hämnas :S Det är ju knappast hästens fel att den gjorde som den gjorde, nästan alltid är det ju brist på kommunikation, och det är ryttarens ansvar! >.<

Näe det låter jäkligt sjukt att vilja hämnas :S Det är ju knappast hästens fel att den gjorde som den gjorde, nästan alltid är det ju brist på kommunikation, och det är ryttarens ansvar! >.<

Jag ville ha kontroll över situationen,jag ville känna mej trygg att rida min ponny.
Han "vet" "regeln",sticker han,får han pessoa,och det har han lärt sej nu..
När även min tränare,och flera andra sade att det enda sättet att få bort det var att sätta honom på plats.Och det gjorde jag.Något fel med det?!
Kommunikationen fungerade bra,övriga ridningen gick bra,men nästan alltid när jag skrittade på LÅNGA tyglar stack han iväg.....

Det är ju inte så att jag piskade eller slog min häst,jag böt bara bettet..Bättre än att sitta och slita som en dåre för att få honom och lyssna.

Jo,för att annors var det stor risk för att fler olyckor skulle hända..Vad menar du med knäcka ett bett i gommen?

Dessutom nämnde jag redan om att jag aldrig hört något om detta förut,och mååånga jag känner använder pessoa.Skulle jag vetat detta tidigare skulle jag kanppast ha använt det,men när jag ej visste.
Så desså!

Jaså? Kommunikationen var bra, men ändå stack han?? Skulle inte kalla det bra kommunikation ;)
Och ville du nu ha ett skarpare bett så finns det SNÄLLA skarpa bett, pessoa är inte ett av dem.

Så för att många du känner använder pessoa, så är det snällt och ett ok bett? Eller varför drar du in dem personerna?

Jaså? Kommunikationen var bra, men ändå stack han?? Skulle inte kalla det bra kommunikation ;)
Och ville du nu ha ett skarpare bett så finns det SNÄLLA skarpa bett, pessoa är inte ett av dem.

Så för att många du känner använder pessoa, så är det snällt och ett ok bett? Eller varför drar du in dem personerna?

Jag visste inte om att pessoa var ett dåligt bett,eftersom så många använde det trodde jag det var OK.

Näe men det lät ju som att du försvarade pessoa-bettet i ditt första inlägg.
Men bra att du förstår bettets inverkan nu, du kanske kan föra det vidare till dina vänner som använder det..

Jo,jag har lite googlat om pessoa nu,har aldrig tidigare ens vetat om detta hur det gör dåligt till hästen:O
Skall aldrig mer använda det,och skall förklara till mina vänner vilken inverkan det har.
Har ni något tips på bett som är starkare än vanligt 2-delat järnbett?Som typ är nästa i "skalan" av bett..

Jaktkandar? :) Det brukar jag ha på min tjej varvat med ett vanligt 3delat på uteritterna, men vårat mål är att kunna skrota det så småningom ;)

snäppet starkare än tvådelat är väl tredelat med d-ringar, sen kommer jaktkandar och pelham. det som är bra med pelham är att du kan rida med två tyglar, en som bara är till den raka delen och en som går till stången som du använder om du behöver nödbromsa :)

pelham låter ju ganska bra,då man kan rida med vanligt(?) bett,och sedan som sagt ett litet starkare som man kan ta i om det behövs:)Rätta mej om jag har fel!

Hur som helst, inne på banan på clear rounden var det framförallt en ryttare ( som red på pessoa) vars häst var pigg och het, vad säger hon när hon kommit ut från banan?
"mamma du måste flytta ner tyglarna till nedersta ringen i stället (hade tyglarna fästa i mitten ringen) för jag kan inte styra honom annars!"

Lär dig rida innan du börjar hoppa en bana med din häst??? (var min första tanke)

Kan bara totalt hålla med, hjälpmedel som inte skadar hästen eller är för säkerhet ok visst, om det behövs, men inte galna bett för ungar som inte ens kan grunderna i princip :S

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
1 034
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 417
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
662
Senast: cowgirl81
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
606
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31