pessoabett

Visst ger Pessoat tryck på nacken, men det är inte just av trycket som hästen sänker huvudet. För i så fall kan du sitta och hänga dig i hästens grimma - 60kg tryck på nacken- och inte går hästen i form för det?

När du tar i tyglarna med pessoat så lyfts bettet upp i hästens mun, vilket gör att den absolut inte kan undkomma detta.

Många säger att pessoabettet inte har hävstångseffekt, men den har en ganska uppenbar sekundär effekt av hävstängerna - nämligen att trycket i munnen (som mångdubblas ju längre stängerna är) gör att hästen kröker på nacken fort som attans bara för att komma undan bettet - inte skönt alls!

Har tyvärr ärligt aldrig personligen sett en häst som ser ut att trivas med ett pessoabett i käften, men desto fler skraja ryttare som lyckats ta kontrollen över en häst de med ett vanligt bett inte skulle ha klarat av.

Jag kan iallafall inte se något positivt med detta bett.
Allt den sägs hjälpa mot kan bättre och varaktigt tränas bort med ett bett hästen ärligt uppskattar och en hel portion hederlig dressyr.
 
Han kanske har så dåliga erfarenheter av bett utan skänklar att han spänner sig direkt, men på pessoat går han lösgjort och fint utan bekymmer och det utan att jag behöver ta i honom. Mycket konstigt.

Det är just det som gör pessoat till ett sånt åtråvärt men falskt bett. Det är svårt att förklara precis varför hästen helt plötsligt blir så gudasnäll, men de senaste 4 åren har jag spenderat i ett stort tävlingsstall där 25% av hästarna reds på pessoa och 50% med gramantyglar. Dagligen. Med ett så pass starkt bett i munnen och huvudet i lodplan/under lod har hästarna helt enkelt inte KRAFT att göra vad de vill, utan TVINGAS i form.
 
min häst knycker INTE på nacken när man rider på pessoat.

tar man för hårt eller på fel sätt i det drar han fram huvudet och gapar- ganska tydligt missnöjje och visar ju precis hur hårt man kan ta i honom.

och han knycker alltså inte på nacken, utan går i en lägre men fri form med nosen framför lod.

nu har jag iofs inte ridit honom på något annat bett på länge, eftersom han är inne i en period då det busas lite mer, så jag vet ju inte om det bara är min ridning som får fram den här formen, men jag tvivlar på att det är det. och då har vi ju bara bettet kvar som kan ha hjälpt mig och hästen på vägen.

och visst fan går han i form när jag jobbar från marken i bara repgrimman, men jag förstår inte liknelsen? :confused: jag KAN inte sitta o dra så det blir ett tryck i nacken när jag rider i grimma, men det är ju det som sker när jag rider på pessoa.
och jag rider inte på bettet för att jag är skraj, jag har som sagt ridit honom i grimma flera gånger utan problem, men skulle han få för sig att dra och man inte har något starkare än ett tränsbett, så har man inte en suck att få stopp. och pessoat är faktiskt det bett- förutom waterfordet- jag tycker han trivs bäst med.



sen så var ju som sagt inte frågan om pessoats vara eller icke vara. utan frågan var om min teori "stämmer" eller om jag tänker helt fel.

det kan man diskutera utan att säga att det är ett jävla skitbett som inga hästar trivs med. :smirk:
 
Jag använder inte pessoat för att jag är rädd för hästen, har alltså inte bettet som nödbroms, utan jag använder det som förstärkning. Jag får helt enkelt inte hästen att komma ifrån bettet utan hävstång.

Nu hör till saken att jag har en häst som inte är vidare känslig för någonting. Jag menar inte att han är okänslig, för han är otroligt känslig för vikthjälper o likn, han kan helt enkelt välja att ignorera sådant han inte "vill" bry sig om.

Både min massör och min Equiterapeut har sagt att han inte reagerar som andra hästar de har stött på vid behandling. Massören fick, av någon anledning, ta i betydligt mer för att hästen skulle svara på behandlingen.

Jag är också mycket tveksam till pessoabettet men jag kan inte med gott samvete säga att ingen någonsin ska använda sig av det, eftersom jag själv upplever det som något positivt just nu.

Jag är mycket medveten om att det är mig det är fel på och inte hästen. Med en skicklig ryttare, med balans i kroppen, skulle han antagligen gå som en ängel med vilket bett som helst.

Jag utnyttjar bettet som så att jag flyttar upp tyglarna till den stora ringen så fort jag tror att det ska funka, detta för att träna mig själv till en oberoende hand, men jag upptäcker direkt att hästen spänner sig i hela kroppen då.

Jag vill också tillägga att jag inte rider honom på korta tyglar utan han får gå i den form som han bär sig själv i, vilket för tillfället är väldigt lång och låg.

Jag känner att jag går i försvar nu, men jag måste erkänna att jag har lite dåligt samvete för att jag "fuskar" med ett pessoabett. :crazy: Jag vet att man bör kunna rida hästen helt lösgjord på ett vanligt tränsbett, eller bettlöst (typ kapson), innan man börjar experimentera med hävstångsverkan.

mvh Jessica
 
tar man för hårt eller på fel sätt i det drar han fram huvudet och gapar- ganska tydligt missnöjje och visar ju precis hur hårt man kan ta i honom.


och jag rider inte på bettet för att jag är skraj, jag har som sagt ridit honom i grimma flera gånger utan problem, men skulle han få för sig att dra och man inte har något starkare än ett tränsbett, så har man inte en suck att få stopp. och pessoat är faktiskt det bett- förutom waterfordet- jag tycker han trivs bäst med.

det kan man diskutera utan att säga att det är ett jävla skitbett som inga hästar trivs med.

Du frågade om du trodde din "teori" stämde.
Jag svarade med mina erfarenheter av detta bett.

Använder du 2 tyglar på pessoat när du rider?
Använder du det vid all slags ridning?
Kanske dags att se om teorin som satts i praktik funkar även efter det att man bytt bett.

Om det är meningen att man ska rida med tryck på nacken kan man i så fall fuska ihop ett nack-bett (dra en lång tygel genom grimmans ringar och runt nacken, och surra ihop ändarna så har du ett huvudlag med tygel), skippa mundelen helt och se om det funkar även utan pessoabettets hjälp.

Tro mig, jag är också nyfiken och vill veta om din teori verkligen fungerar i praktiken också, det skulle ju vara underbart bra egentligen, men jag har ingen häst att prova på för tillfället annars hade jag nog gjort det.
 
Jag känner att jag går i försvar nu, men jag måste erkänna att jag har lite dåligt samvete för att jag "fuskar" med ett pessoabett. :crazy: Jag vet att man bör kunna rida hästen helt lösgjord på ett vanligt tränsbett, eller bettlöst (typ kapson), innan man börjar experimentera med hävstångsverkan.

Det är inte själva fuskandet som är fel, om man verkligen är ärlig mot sig själv i vilket syfte man gör det.
Du vet ju vad som behöver åtgärdas, och strävar efter att hitta en bättre variant. Viktigt är att byta neråt och inte uppåt på bettens "skarphetsskala" när det går tokigt.

Det är bra att du vet vad du vill och är ärlig om det. :bow:
 
Precis som du säger så ger inte ett pessoa det tryck som man får av ett bett med "riktiga" hävstänger.

Man får ett helt annat sorts tryck, som inte är lika stort som på ett stångbett utan du får mer tryck i mungipan. Dessutom är det lätt att nypa en häst i mungipan med ett pessoa eftersom ringe hela tiden rör på sig, så fort man tar i bettet så flyttar sig ju ringen upp och sedan ned när man ger efter. Ett nyp som oftast inte märks utan det som märks är att hästen blir "lydigare" för inte vill den bli nypt i mungipan. Resultatet blir ofta att hästen knäpper av utan att ryttaren märker detta.

Och ett till problem är ju att det är ännu lättare med ett pessoa än ett normalt tvådelat tränsbett att bettet går rätt upp i gommen på hästen.

Nej, pessoa är ett bett som jag gärna sett att man skrotat helt tillsammans med alla jäkla tvådelade stångbett. :mad:

Ojsan...hoppas att det var okej att jag svarade till henne också på samma gång som jag höll med dig caballus. :angel:
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
348
Senast: liiinnea
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 889
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 327
Senast: WBanna
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 574

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp