pessoabett

Det är inte själva trycket i mungipan som gör att hästen tar upp huvudet.

Titta på konstuktionen på bettet nästa gång du har tränsat. Stå bredvid hästens huvud och titta på vad som händer med själva bettdelen när du tar i tyglarna. Bettet hissas uppåt pga att ringarna är lösa.

Med ett vanligt bett blir verkan mer rakt bakåt istället för uppåt.

mvh Jessica
 
jo jag har stått o tittat o dragit hit o dit för att se vad som händer! :D

men jag tycker inte skillnaden blev så värst mycket större? :confused:
får kolla nogrannare sen när jag åker dit idag. :)
 
Men som jag ser det är det absolut största problemet med Pessoat inte dess dubbla signaler utan att det inte går att få till en eftergift om man rider med stöd, vilket många (alldeles för många i mitt tycke) gör. Hästen har inte en chans att veta när den har gjort rätt utan det är bara mer eller mindre tryck i munnen.

mvh Jessica
 
har själv ridit med ett 3-delat pessoa på min häst (som också kan vara "stark" i munnen) Det fungerade jättebra just eftersom man kan ÄNDRA på det. Det kan ju bli ett "vanligt bett" också.
Nu i dagarna kommer jag att prova ett HACKAMORE (efter viss diskussion i det här forumet :smirk:)
 
Men om man kan rida hästen utan stöd så förstår jag inte varför man ens skulle behöva ett pessoabett :confused:
 
Jag vet inte heller, jag vet bara att jag inte klarar av att rida på ett vanligt bett utan stöd. :o :crazy:

Jag tycker precis som du (har läst i andra trådar), att om man kan rida en häst i korrekt form på ett pessoabett så borde man kunna göra det på ett vanligt bett också.

Jag har funderat jättemycket på det här och kommit fram till att det måste bero på att jag blir stummare utan hävstång, för jag inbillar mig att hästen inte ska lyssna på mina förhållningar. Jag räknar omedvetet med att hästen inte ska svara på förhållning och tar därför i för mycket.

En annan anledning kan vara att jag hamnar i en ond cirkel, jag har svårt att rida med oberoende hand, vilket får min häst att spänna sig, vilket leder till att jag inte kan rida med oberoende hand etc etc.

Det sitter nog mycket i skallen på mig.

Jag har även provat pelham men där stördes han så av kedjan, antagligen för att jag inte kunde sluta "rycka" i honom.

Jag tänker träna mig själv med hjälp av pessoat ett tag och se om det hjälper mig, annars får jag hitta på något annat.

Jag tror även att stången hjälper till att länga överlinjen på honom.

Det är fler personer som har testat att rida dels på vanligt bett och dels på pessoat på honom och de har upplevt samma sak. Det är faktiskt bara jag som kan rida honom utan hävstång. Han kanske har så dåliga erfarenheter av bett utan skänklar att han spänner sig direkt, men på pessoat går han lösgjort och fint utan bekymmer och det utan att jag behöver ta i honom. Mycket konstigt.

mvh Jessica
 
Skulle gärna vilja prova en riktig. :p Har testat en vadderad longerkapson men det var rena skämtet. :(

Du kanske har en att låna ut? :o

Du har erbjudit mig att komma ner till dig en annan gång, men då var du arg på mig, du tyckte jag hade idiotiska ideér ang att "lägga ner" hästen. :D Kommer du ihåg?

Kanske skulle haka på det nu. ;)

mvh Jessica
 
Jo jag kommer ihåg , men jag tycker du har ändrat inställning radikalt :D

Nej jag har ingen ridkapson tyvärr, skulle nog vara lättare att jag kom upp dig till :)
 
..men om hästen på hennes ridning förstår så borde det ju inte vara några problem? Även om det oftast tyvärr blir det (tänker på ponnyungarna...). Ex, endel hästar viker in nosen på hack och blir korta, min sänker nacken och blir lång eftersom hon med min användning av hacket upplever trycket på nacken som "budskapet". Även om man kan reflektera över om hon bara ignorerar trycket på nosen.. Är väl typ samma som med pessoa/gags, endel hästar får man upp huvudet på, endel sänker man beroende på hur de upplvere bettets verkan. De dubbla budskapen finns ju ändå som en liten orosfaktor men om fördelarna är stora så kan man kanske bortse från den iaf ett tag beroende på situation.
 
Jag rider också på Pesso dock enbart när jag rider ut och vid hoppning , Hon blir så otroligt stark att hon blir svår att hålla och jag får ont i armar och axlar,
Men har på 2 ringen, Tycker det funkar bra för mig , Har provat en del olika bett men pessoat gillar både pållen och jag, har dock Ett happy mount som är lite mildare ,
Rider på vanligt tränsbett eller tredelat när jag rider dressyr, Om nu alla dessa bett är så "skarpa" eller skadar hästens mun varför finns dom då `? Tycker att det är en väldigt inviduell sak , Alla hästar tycker ju olika och är olika ..
 
hackamore fungerar väldigt bra på "min" häst också. men det känns lite bökigare än pessoat och så vågar man inte riktigt ta i honom (har bara tillgång till ett vanligt, inget ponny alltså) och dessutom så brukar jag stanna honom när han drar genom one-rein-stop vilket nog kan bli lite knepigt på hackamore... :p
 
jag kan ju rida min utan stöd.
jag behöver inte just ett pessoa, men jag behöver något som är skarpare än ett vanligt tränsbett. min favorit var alltid waterfordet.

anledningen till att det behövs har jag ju skrivit, att han ibland får för sig att dra, och en fjording som drar med hela sin kraft vet dom som suttit på en sådan, att det är inte det lättaste att få stopp.. :p


vet att du inte skrev till mig utan jessica, men det du skrev stämmer ju på mig med så. ;)
 
jo fast pessoats vara eller icke vara och om hästarna trivs med det var ju inte det jag ville diskutera med den här tråden. ;)

det har det redan funnits så mycket prat om.. :p
 
jo det var ju det jag började tänka på också.

men om man rider så som jag gör med min, så borde det ju egentligen vara ett jättebra bett för mig och hästen nu.

eftersom han är aktiverad bak och bettet hjälper honom att komma ner med nacken och ryggen är tydligt uppe det känns verkligen numera!

och eftergifterna får han ju hela tiden! :)
 
Betten finns därför att det finns folk som vill köpa dom. Inte därför att dom skulle vara bra.


Så länge folk frågar efter pessoa i ridsportbutikerna kommer dom att köpas in, och tillverkas flera.
 
Jag tycker att pessoa fungerar bra på hästar som blir lite starka, eftersom man får en snabb effekt, och sen kan släppa efter en förhållning som går igenom bra. De sänker gärna nosen ngt, och är till skillnad lättare att svänga än på stång eller hackamore. Man blir inte så långsam och seg i handen. Vilket annars starka hästar inbjuder till
 
hmm... har suttit och läst ett par inlägg på den här tråden, och kom på en fråga... jag vet att pessoabettet blir skarpare om man sätter det i de lägre ringarna... men HUR blir det skarpare? genom starkare tryck på nacken eller "skarpare i munnen" om ni förstår?

har ingen användning för ett eftersom jag bara rider på hackamore men det är alltid kul att lära sig nya saker :D

//Lilla jag :bump:
 
hävstångseffekten blir ju större, så jag skulle tro att det blir skarpare både i mun och nacke! :idea:

men vad vet jag egentligen.. glad amatör på området utrustning! :D
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
348
Senast: liiinnea
·
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
1 687
Senast: Shixle
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 891
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 328
Senast: WBanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp