pessoabett

skjona

Trådstartare
När vi under vårvintern var ute och letade hoppponny åt flickan hade varenda ponny vi provred pessoabett.När jag undrade varför de använde det var det inte en enda som kunde ge ett bra svar.
De flesta svarade att det råkade bara bli så,men att hästen gick lika bra att rida på ett vanligt tränsbett.
Verkar som att det bara är en modegrej att använda detta skarpa bett med hävstångseffekt,dessutom används det av barn på småponnyer.
Tycker det är konstigt att använda grejer utan att ha ett syfte med det eller någon som helst tanke bakom.
Ponnyn vi köpte,som givetvis hade ett pessoabett gick inte alls bra med detta bett.Han var spänd och uppstressad och går betydligt bättre och stabilare på ett vanligt tredelat bett nu hemma hos oss.

Sv: pessoabett

Men de andra kanske inte klarade honom med ett vanligt. Vissa vill ha en nödbroms :D

Mode och okunskap är en farlig kombination. Det är i regel bara en liten klick som egentligen vet vad, varför och hur prylen de satt på sin häst fungerar.

Apo

Tror det är en mode grej, alla "duktiga" tävlingsryttarna har ju skarpa bett å då ska ungarna oxå ha det...

Jag har ett pessoa bett på min häst när jag rider ut & hoppar annars kan hon ta kansen att sticka. Då har jag ingen kontroll. Så hellre har jag ett skarpare bett så jag slipper dra i henne så mycket & om jag hade haft ett oskarpare bett hade hon kanske skenat & i värsta fall skadat sig.

Kombination av modefluga och väldigt små barn som tävlar starka ponnier i hoppning och inte har något att sätta emot om ponnyn vill någon annanstans.

Vet inte precis om vi klarar honom bättre än dem,men MED pessoabettet klarade vi inte av honom.Han blev så uppstressad så fort man tog i tyglarna och ville inte ta förhållningar.Gick bara och tuggade och krånglade och slog med huvudet.
Fattar inte varför det där bettet har blivit så poppis.

Fast nu har ju modeflugan kommit till det (iaf inom hoppningen) att flippanbetten & t.ex. tvåringsbetten m.fl. är väldigt vanliga och inga av dessa är spec. skarpa bett, har ridit på båda och kan inte för allt i min värld kalla dessa bett skarpa.
Kolla t.ex. världscupsändningarna; väldigt många flippanbett.
Nationella runt om i landet; väldigt många flippanbett.
Personligen älskar jag det bettet och tycker det är bra att det kommit fram ett bett till ryttarna som inte är lika skarpt för hästarna. Tycker det blir mer o mer ridning högre upp i hoppningen.
Fast självklart är ju ett vanligt tränsbett det man hoppas på att se...

Ibland behövs det... Ibland inte... Jag gillar det dock.. Men alla hästar är ju olika :D

P0nnyn skrev:
Jag har ett pessoa bett på min häst när jag rider ut & hoppar annars kan hon ta kansen att sticka. Då har jag ingen kontroll. Så hellre har jag ett skarpare bett så jag slipper dra i henne så mycket & om jag hade haft ett oskarpare bett hade hon kanske skenat & i värsta fall skadat sig.

Om jag hade ett sånt problem med min häst skulle jag inte rida honom utan träna hans lydnad och uppmärksamhet jämte mig.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 234
Senast: dukie
·
Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red... 2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 227
Senast: Bri
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 861
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Hej! Jag skulle behöva tips till min starka häst, vilket bett ni tror skulle passa bäst. Jag rider vanligtvis på ett tredelat... 2
Svar
20
· Visningar
13 530
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka