Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Centaur skrev:Du fattar liksom inte vad dom försökar förklara för dig...
Pessoa fungerar på ett sånt sätt att det är nästan omöjligt att få hästen att arbeta rätt i en ärlig form! Då kvittar det hur skicklig man är, bettets inverkan på hästen är helt åt skogen. Det är aldrig tänkt att rida dressyr med heller för den delen, utan för att få stopp på okontrollerbara hopphästar. Men eftersom flera upptäckte att deras hästar började tappa ryggen i språnget så är det inte så populärt längre. Titta omkring, för 10 år sen så hade ALLA pessoa, nu har nästan ingen det. Dom som fort. har pessoa är främst skogsmulleryttare.
Jag tycker att med den information som nu finns tillgänglig om hur pessoa faktisk påverkar hästen, vad som händer när man tar i tygeln, så är det obegripbart att vissa fortfarande envisas med att rida på det.![]()
En skicklig ryttare ska kunne rida sin häst på ett vanligt tränsbett, delat eller rakt. Kan man inte det så behöver hästen skoleras, då är den felriden!
Pssst. Eller om man helt enkelt bara känner för det(Självklart kan man använda bettlösa alternativ om hästen är skadad i munnen.)
Nja. Halvsanning. Pessoat är från början ett körbett, sen togs det in i hoppvärlden av, gissningsvis, Pessoa.Centaur skrev:Det är aldrig tänkt att rida dressyr med heller för den delen, utan för att få stopp på okontrollerbara hopphästar.
Lyrazel skrev:Sen en fråga till Mackan och Tigertofflan. Jag funderade lite över delade stångbett, tex pelham. Om man spänner kindkedjan dåligt och så, borde inte ett delat pelham peta hästen i tungan nåt så oerhört om ryttaren tar tag ordentligt? Eftersom bettet liksom vrids neråt. Aj isåfall![]()
Angely skrev:...sen ska väll en skicklig ryttare kunna rida en häst på flera olika sorters bett? Eller har jag helt fel?
Linn__ skrev:har själv sett ett lysande exempel på en duktig ryttare som fick stop på en ponny som bara skenade runt banan och inte tog minsta förhållning annars, OBSERVERA att han gjorde det utan att ta i bettet eller röra handen! jag vart riktig impad!![]()
sen är det såklart att alla måste få ha sina åsikter och jag tror inte att det går att ändra på någons inställning såhär.. funkar en häst bra på pessoa så varför byta? om det fungerar bra så finns det vel ingen anledning??![]()
Centaur skrev:Du fattar liksom inte vad dom försökar förklara för dig...
Pessoa fungerar på ett sånt sätt att det är nästan omöjligt att få hästen att arbeta rätt i en ärlig form! Då kvittar det hur skicklig man är, bettets inverkan på hästen är helt åt skogen. Det är aldrig tänkt att rida dressyr med heller för den delen, utan för att få stopp på okontrollerbara hopphästar. Men eftersom flera upptäckte att deras hästar började tappa ryggen i språnget så är det inte så populärt längre. Titta omkring, för 10 år sen så hade ALLA pessoa, nu har nästan ingen det. Dom som fort. har pessoa är främst skogsmulleryttare.
Jag tycker att med den information som nu finns tillgänglig om hur pessoa faktisk påverkar hästen, vad som händer när man tar i tygeln, så är det obegripbart att vissa fortfarande envisas med att rida på det.![]()
En skicklig ryttare ska kunne rida sin häst på ett vanligt tränsbett, delat eller rakt. Kan man inte det så behöver hästen skoleras, då är den felriden! (Självklart kan man använda bettlösa alternativ om hästen är skadad i munnen.)