Pessoabett

Sv: Pessoabett

Jag har då aldrig sett en i dom 17 åren jag ridit... Däremot har man ju träffat en hel del som TROR att deras hästar går jättebra på pessoa..... Så nej, jag tänker fortsätta anse att pessoa är något av det absolut sämsta som gjorts.
 
Sv: Pessoabett

robintravfin.jpg


Tycker att ponnyn går helt okej form på detta kortet, dessutom hade han inte ridits på ett bra tag.
 
Sv: Pessoabett

Jo det förstås, att bettet ska ligga rakt. Å andra sidan är det väldigt vanligt med för långa tvådelade bett. Då blir det värre. Mer utbildning om betsling till folket!
 
Sv: Pessoabett

Nope jag kan inte jämföra men jag kan ändå konstatera att jag aldrig sett en häst trivas på gag... Det är MIN åsikt, håller med Centaur om att pessoa inte är någon höjdar-uppfinning...
 
Sv: Pessoabett

...sen ska väll en skicklig ryttare kunna rida en häst på flera olika sorters bett? Eller har jag helt fel?
 
Sv: Pessoabett

Du fattar liksom inte vad dom försökar förklara för dig... :p
Pessoa fungerar på ett sånt sätt att det är nästan omöjligt att få hästen att arbeta rätt i en ärlig form! Då kvittar det hur skicklig man är, bettets inverkan på hästen är helt åt skogen. Det är aldrig tänkt att rida dressyr med heller för den delen, utan för att få stopp på okontrollerbara hopphästar. Men eftersom flera upptäckte att deras hästar började tappa ryggen i språnget så är det inte så populärt längre. Titta omkring, för 10 år sen så hade ALLA pessoa, nu har nästan ingen det. Dom som fort. har pessoa är främst skogsmulleryttare.

Jag tycker att med den information som nu finns tillgänglig om hur pessoa faktisk påverkar hästen, vad som händer när man tar i tygeln, så är det obegripbart att vissa fortfarande envisas med att rida på det. :confused:

En skicklig ryttare ska kunne rida sin häst på ett vanligt tränsbett, delat eller rakt. Kan man inte det så behöver hästen skoleras, då är den felriden! (Självklart kan man använda bettlösa alternativ om hästen är skadad i munnen.)
 
Sv: Pessoabett

Centaur skrev:
Du fattar liksom inte vad dom försökar förklara för dig... :p
Pessoa fungerar på ett sånt sätt att det är nästan omöjligt att få hästen att arbeta rätt i en ärlig form! Då kvittar det hur skicklig man är, bettets inverkan på hästen är helt åt skogen. Det är aldrig tänkt att rida dressyr med heller för den delen, utan för att få stopp på okontrollerbara hopphästar. Men eftersom flera upptäckte att deras hästar började tappa ryggen i språnget så är det inte så populärt längre. Titta omkring, för 10 år sen så hade ALLA pessoa, nu har nästan ingen det. Dom som fort. har pessoa är främst skogsmulleryttare.

Jag tycker att med den information som nu finns tillgänglig om hur pessoa faktisk påverkar hästen, vad som händer när man tar i tygeln, så är det obegripbart att vissa fortfarande envisas med att rida på det. :confused:

En skicklig ryttare ska kunne rida sin häst på ett vanligt tränsbett, delat eller rakt. Kan man inte det så behöver hästen skoleras, då är den felriden!
:bow:

(Självklart kan man använda bettlösa alternativ om hästen är skadad i munnen.)
Pssst. Eller om man helt enkelt bara känner för det;)
 
Sv: Pessoabett

Jag kan lova dig att näsan inte behöver komma fram, då vinkeln är konstig. Han gick på lod.

Dessutom är bakbenen med bra också.
 
Sv: Pessoabett

Jag kan lova dig att jag inte har fel om det här. Tredje nackkotan är ju tydligt högst och hästen är bakom lod. Ingen vinkel kan ändra på det. Har du ingen annan bild som visar hästen rakt från sidan?
 
Sv: Pessoabett

Centaur skrev:
Det är aldrig tänkt att rida dressyr med heller för den delen, utan för att få stopp på okontrollerbara hopphästar.
Nja. Halvsanning. Pessoat är från början ett körbett, sen togs det in i hoppvärlden av, gissningsvis, Pessoa.
 
Sv: Pessoabett

Lyrazel skrev:
Sen en fråga till Mackan och Tigertofflan. Jag funderade lite över delade stångbett, tex pelham. Om man spänner kindkedjan dåligt och så, borde inte ett delat pelham peta hästen i tungan nåt så oerhört om ryttaren tar tag ordentligt? Eftersom bettet liksom vrids neråt. Aj isåfall:cry:

Jo, kindkedjans rätta spännande är ju jätteviktig tillochmed på ett oledat... som sagt, jag är inte förtjust i ledat stångbett, tycker inte mekaniken i en sån kombination av delat och stång är särskilt genomtänkt av tillverkarna. Men visst - det finns elit ryttare som rider på ledade stänger, så det går väl inte att säga att de är genomkassa och ska bort. själv skulle jag dock aldrig använda.
 
Sv: Pessoabett

Angely skrev:
...sen ska väll en skicklig ryttare kunna rida en häst på flera olika sorters bett? Eller har jag helt fel?

Men hallå!
det är väl ändå en HELT annan sak!
varför är det en återspegling på ryttarens skicklighet hur hästen trivs på olika typer av bett, och hur bettet kommunicerar till hästen?
menar du att en skicklig ryttare ska bevisa sin skicklighet genom att kunna rida hästen i skaplig form på ett bett som ej är särskilt genomtänkt konstruerat och som hästar i regel inte trivs på? eller vad sjutton menar du???
 
Sv: Pessoabett

hej igen:)

tycker ni jag gör helt fel som rider på tredelat pelham vid uteritt och bör byta till ett rakt?

vill helst bara använda det som en reserv och rider egentligen bara på tränstygeln, men ändå...

sen säger alla att många rider på för långa bett, så även försäljaren jag köpte det av. men när jag köpte ett kortare klämde och skavde det ju på sidan, typ över mungipan...?
 
Sv: Pessoabett

har själv sett ett lysande exempel på en duktig ryttare som fick stop på en ponny som bara skenade runt banan och inte tog minsta förhållning annars, OBSERVERA att han gjorde det utan att ta i bettet eller röra handen! jag vart riktig impad!:love:

sen är det såklart att alla måste få ha sina åsikter och jag tror inte att det går att ändra på någons inställning såhär.. funkar en häst bra på pessoa så varför byta? om det fungerar bra så finns det vel ingen anledning??:confused:
 
Sv: Pessoabett

Linn__ skrev:
har själv sett ett lysande exempel på en duktig ryttare som fick stop på en ponny som bara skenade runt banan och inte tog minsta förhållning annars, OBSERVERA att han gjorde det utan att ta i bettet eller röra handen! jag vart riktig impad!:love:

sen är det såklart att alla måste få ha sina åsikter och jag tror inte att det går att ändra på någons inställning såhär.. funkar en häst bra på pessoa så varför byta? om det fungerar bra så finns det vel ingen anledning??:confused:


Förlåt, jag förstår inte riktigt vad du menar med inlägget? att han bromsade för sätet fast han red på Pessoa? eller??? :confused: fattar inte vad du svarar på till mig riktigt....?
 
Sv: Pessoabett

Hur ska man annars kunne ändra folks åsikter än att informera om hur ett pessoabett faktisk inverkar på hästen? Förstår inte hur man ens kan fundera på att använda pessoa om man är medveten om vad det gör... :crazy:
 
Sv: Pessoabett

Från mina erfarenheter så kan jag bara säga att jag älskar det bettet. Det är det enda min ponny funkar på, hon älskar det verkligen. Har även ridit en ridskolehäst på det, hon funkar också super på det!
 
Sv: Pessoabett

Centaur skrev:
Du fattar liksom inte vad dom försökar förklara för dig... :p
Pessoa fungerar på ett sånt sätt att det är nästan omöjligt att få hästen att arbeta rätt i en ärlig form! Då kvittar det hur skicklig man är, bettets inverkan på hästen är helt åt skogen. Det är aldrig tänkt att rida dressyr med heller för den delen, utan för att få stopp på okontrollerbara hopphästar. Men eftersom flera upptäckte att deras hästar började tappa ryggen i språnget så är det inte så populärt längre. Titta omkring, för 10 år sen så hade ALLA pessoa, nu har nästan ingen det. Dom som fort. har pessoa är främst skogsmulleryttare.

Jag tycker att med den information som nu finns tillgänglig om hur pessoa faktisk påverkar hästen, vad som händer när man tar i tygeln, så är det obegripbart att vissa fortfarande envisas med att rida på det. :confused:

En skicklig ryttare ska kunne rida sin häst på ett vanligt tränsbett, delat eller rakt. Kan man inte det så behöver hästen skoleras, då är den felriden! (Självklart kan man använda bettlösa alternativ om hästen är skadad i munnen.)

Men tydligen så är det inte så omöjligt, min häst funkar super på pessoa, och JA, jag vet när min häst går med ryggverksamhet:smirk: Folk kanske fortfarande envisas för att deras hästar går bra på det?:idea: Däremot pelham, där ska vi tala om häst som lägger sig i handen och mellan frambenen.
 

Liknande trådar

Ridning Jag blir snart dum i huvudet av detta konstanta sökandet efter det perfekta bettet! Kan det inte bara stå "Bambilino ta det här bettet"...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 168
Senast: IngelaH
·
Ridning Nu är man återigen fast i den ändlösa bett-djungeln och som vanligt har jag ingen aning om vad jag ska köpa för något. Ska försöka hitta...
Svar
5
· Visningar
1 171
Senast: minponny
·
Ridning Nu är man återigen fast i den ändlösa bett-djungeln och som vanligt har jag ingen aning om vad jag ska köpa för något. Ska försöka hitta...
Svar
5
· Visningar
1 137
Senast: theresesandberg
·
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 449

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp