Pessoabett

Sv: Pessoabett

Med funkar super menar du vad? Att hästen böjer in näsan mot bringan och stannar när du tar i tyglarna?
 
Sv: Pessoabett

Den lyfter på bakbene, jag pratade om ryggaktivitet... Och som sagts innan, den är bakom lod fortfarande, lod är inte näsryggen...
 
Sv: Pessoabett

Polly_Mulle skrev:
Med funkar super menar du vad? Att hästen böjer in näsan mot bringan och stannar när du tar i tyglarna?

Förmodligen menade hon att hästen går i rätt form och arbetar, vad trodde du?:confused: Folk måste sluta lyssna på alla andra och gå på sin hästs och sin egna känsla istället.
 
Sv: Pessoabett

tja, jag har hittills fortfarande inte träffat någon häst som jobbar bra och trivs å ett pessoabett så jag fortsätter vara negatriv till bettet och dess effekt.
 
Sv: Pessoabett

Jag tycker att folk är orättvisa mot pessoabetten. Har testat de flesta betten på min heta ponny, och inget har fungerat så bra som tredelat pessoa. Det är precis lagom skarpt för henne och hon går riktigt bra på det! Knäpper inte av eller någonting utan går i en ärlig form!

Då måste jag också tillägga att jag alltid rider med pessoat på ringen näst längst ner. Aldrig den ringen längst ner! Då kan jag förstå vilken hävstångseffekt det blir. Rider såklart bara med pessoat i hoppningen, vid markarbetet har jag vanligt tredelat.
 
Sv: Pessoabett

Qyenn97 skrev:
Men tydligen så är det inte så omöjligt, min häst funkar super på pessoa, och JA, jag vet när min häst går med ryggverksamhet:smirk: Folk kanske fortfarande envisas för att deras hästar går bra på det?:idea: Däremot pelham, där ska vi tala om häst som lägger sig i handen och mellan frambenen.

Bara för att en häst anstränger ryggmusklerna betyder det inte att den har bra ryggverksamhet. Bra ryggverksamhet kan bara komma om hästen är avspänd i hela kroppen och arbetar ärligt överallt. Jag har sett tonvis med hästar som är spända som stålfjädrar i hela kroppen piaffera. De arbetar som galningar med ryggmusklerna men det är ju inte bra. Man ber ju inte hästen ska arbeta för arbetets skull, utan för sin egen hållbarhet, hälsa och trevnad. Annars kan man lägga ner direkt. En bra arbetsform hos hästen kräver avspändhet. På ett pessoa... nja... knappast troligt.
 
Sv: Pessoabett

KL
vill se vill se vill se! Bilder för att testa oss som är negativa Pessoa baserat på erfarenhet - på hästar som jobbar jättebra på Pessoa!
Är ytterst öppen för Ändring av Åsikt om någon kan ge konkreta exempel!
 
Sv: Pessoabett

Snor sista knappen.

Jag tittade förövrigt på tävlingarna från Strömsholm för ett par dagar sen. Där var en kille (självklart kommer jag inte ihåg namnet nu) som red sin häst på ett pessoa. Han red med två tyglar, en i stora ringen och en i någon av de nedre, och jag tyckte faktiskt det såg väldigt trevligt ut! Nu var det ju såklart inte frågan om någon dressyrform eller någon direkt form över huvud taget, men jag blev förvånad över hur mjukt det såg ut. Gillar verkligen hur han red!


Är det någon som vet vem jag pratar om förresten? Har för mig han red på en brun häst som såg relativt liten ut.
 
Sv: Pessoabett

Qyenn97 skrev:
Förmodligen menade hon att hästen går i rätt form och arbetar, vad trodde du?:confused: Folk måste sluta lyssna på alla andra och gå på sin hästs och sin egna känsla istället.

Exakt så ja, tack :bow:
Håller med dig!
 
Sv: Pessoabett

*kl*

Jag undviekr nog helst pessoa.:crazy: Som sagt, jag har aldrig sett en häst gå i en ärlig och bra form på pessoa, och de få gånger jag har ridit på detta bett har jag bara upptäckt att hästen bockar in huvudet och springer. Inte verkar hästarna gilla det i alla fall.

Det skulle vara intressant att se bilder på hästar som går bra på pessoa. Ni som är förespråkare, någon bild måste ni väl ha?;)
 
Sv: Pessoabett

Jag tycker att alla ni som anser att pessoa är ett bra bett ska gå in och läsa vad som står på sidan mackan länkade till!!
 
Sv: Pessoabett

*knapplån*

Jag har upptäckt pessoabettets funktion! Man har ett två eller tredelat pessoa, hänger det i mundelen på en krok på typ en vägg eller i ett skåp. Violá, spöhängare! Jättesmart och det fungerar! ;)
 
Sv: Pessoabett

mackan skrev:
Förlåt, jag förstår inte riktigt vad du menar med inlägget? att han bromsade för sätet fast han red på Pessoa? eller??? :confused: fattar inte vad du svarar på till mig riktigt....?

jag tror att han hade ett vanligt bett men säker är ja inte helt.. det jag menade var att handen och bettet egentligen inte ska vara så viktigt eftersom det inte är det man rider hästen med även om jag tror att dem flesta vet det..) .. sorry om det vart otydligt i mitt inlägg förut!;)
 
Sv: Pessoabett

Centaur skrev:
Jag har då aldrig sett en i dom 17 åren jag ridit... Däremot har man ju träffat en hel del som TROR att deras hästar går jättebra på pessoa..... Så nej, jag tänker fortsätta anse att pessoa är något av det absolut sämsta som gjorts.


håller faktiskt med dej helt o hållet. en fjording på ridskolan jag rider på rids med pelhamstång (?) med kedja o grejor sen rids han på pessoa när han hoppas. klarar verkligen inte av det. nybörjare som hänger i tyglarna o sliter av den stackars hästen munnen.. usch.. men men, jag rider honom på tredelat o de funkar otroligt bra! men men, skulle aldrig tänka tanken att rida på ett starkare bett än så, då jag har fobi för starkare bett...
 
Sv: Pessoabett

Snor sista knappen igen.

För längesen på ridskolan var det en häst som gick på pessoa. Även jag fick rida honom på det, borde nästan leta reda på en bild och scanna in det. Hm. Får bli ett projekt för morgondagen.
 
Sv: Pessoabett

Jag hade från början ett tre delat vanligt pessoa på min ponny. Sen byttade vi till vanligt tre delat då hon är mkt mjuk i munen. Men fick bytta till baka till pessoat & sen tillbaka tillvanligt hela tiden. P Vanligt bett drar hon ner huvet & sticker. på pessoa kan jag rida mjukt & Fint utan problem & därför föredrar jag det på dena ponny. fast jag har ett tvådelat gummi pessoa nu. Red bara på det andra i ca 2 månader men hon bockade så mkt på det. Har också haft pelham men då krullar hon i hop sig & bara bockar i väg. Så på pessoa är hon en dröm & rent ut sagt odräglig på dem andra. Kan också rida på hack på henne. Deta är för att ja är litte för litten för henne. Men ja tycker det ör bättre att hon trivs med betet & jag kan rida mjukt & följsamt.
 

Liknande trådar

Ridning Jag blir snart dum i huvudet av detta konstanta sökandet efter det perfekta bettet! Kan det inte bara stå "Bambilino ta det här bettet"...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 184
Senast: IngelaH
·
Ridning Nu är man återigen fast i den ändlösa bett-djungeln och som vanligt har jag ingen aning om vad jag ska köpa för något. Ska försöka hitta...
Svar
5
· Visningar
1 176
Senast: minponny
·
Ridning Nu är man återigen fast i den ändlösa bett-djungeln och som vanligt har jag ingen aning om vad jag ska köpa för något. Ska försöka hitta...
Svar
5
· Visningar
1 140
Senast: theresesandberg
·
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 476

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Brexz
  • Ingen fart på agilitytävling
  • Bra och smakligt blötfoder?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp