Pessoabett

Sv: Pessoabett

Nu har jag hittat bilderna jag letade efter. Detta är alltså från min ridskoletid för en halv evighet sedan. Vet inte riktigt hur gammal jag är på bilderna, men det kan säkert ha varit 5-6-7 år sedan. I vilket fall. Det är en haflinger, han går på pessoa. Det var ingenting jag reflekterade över då, så jag red på som jag var lärd - håll i tyglarna så att du känner munnen på hästen.

14cz9g6.jpg

Även om jag inte visste hur jag skulle hantera bettet, så är detta formen jag förknippar med en pessoa-häst. Nosen i bogen. Det är så här jag sett de flesta pessoahästar gå, även med vana ryttare.

http://i5.tinypic.com/14czbpv.jpg
Sen kan man ju diskutera hur smidigt det är att sätta något annat än tränsbett på ridskolehästar, särskilt i de lägre grupperna, men det är en annan diskusion...

Nåja. Lite nostalgitripp här, min första erfarenhet av pessoabettet.
 
Sv: Pessoabett

Fast jag tycker ännu oftare att man ser dem i ganska hög form med en lodrätt eller bakom lod invinklad haka/huvud mot en hög hals. sak samma men likaväl ej harmonisk bärig form.....
 
Sv: Pessoabett

Varför tycker alla så illa om pessoabett?? JAg kan säja om man ska ha ett skarpare bett än vandligt tre-delat så ska man ha pessoabett. Men det ska va tredelat också ska man ha delta till det och om ni inte vet vad det är så är det ja man kan säja att det ser ut som ett litet c och så sätter man det i Tex den fasta ringen och den nedersta ringen och sen den vanliga tycglen sätter man fast i Deltan. Detta gör så att det blir en mild känsla i hästens mun men ändå skarpare. Men en vicktig sak att tänka på då är att hästen bara böjer på nacken så man måste kunna arbeta under hästen med kroppen. Men alla hästar tycker inte om detta bett och för att kunna se det tex hästen skummar i munnen hästen tugar lite i mällen åt på det för att visa att den trivs. Det är många som rider med ett pessoa bett men att hästen inte tar emot det och då blir det fel efeckt. men tänk på att en pigg och stark häst kaniske igentligen inte beöver ett skarpare bett utan ett mildare
 

Liknande trådar

Ridning Jag blir snart dum i huvudet av detta konstanta sökandet efter det perfekta bettet! Kan det inte bara stå "Bambilino ta det här bettet"...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 186
Senast: IngelaH
·
Ridning Nu är man återigen fast i den ändlösa bett-djungeln och som vanligt har jag ingen aning om vad jag ska köpa för något. Ska försöka hitta...
Svar
5
· Visningar
1 176
Senast: minponny
·
Ridning Nu är man återigen fast i den ändlösa bett-djungeln och som vanligt har jag ingen aning om vad jag ska köpa för något. Ska försöka hitta...
Svar
5
· Visningar
1 140
Senast: theresesandberg
·
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 485

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp