Pessoabett

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Katla
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 29
  • Visningar Visningar 2 418
K

Katla

Jag undrar varför alla är så negativa till pessoabettet, jag rider med det ibland men märker att nästan alla tycker det är dåligt. Varför???

Sv: Pessoabett

Det är inte konstigt, bettet är hemskt mot hästen!
Ger dubbla signaler och skapar frustration hos hästen och kan ge skador i munnen på hästen.

Det är väl inte ett dåligt bett, om man förstår dess funktion och vet i vilket läge det kan fylla sin funktion. Själv har jag inte lyckats få det att fungera bra som det är tänkt, så jag låter bli att använda det.

Det som gör bettet så svåranvänt är att det kräver total eftergift från ryttaren för att förmedla den vidare till hästen. Dvs, för att sluta inverka måste ryttaren i princip släppa tygeln.
Med sträckt tygel ger bettet hästen signaler att både sänka och lyfta huvudet samtidigt, så det gäller att verkligen veta vad man vill med varje tygeltag, och ta dem i rätt ögonblick.

Så som bettet oftast används blir det mest en brutal nödbroms.:crazy:

Det är precis som pinky säger, men jag tycker också att det känns hemskt att rida på .. :s

*kl*

Och hur kan det då komma sig att det enda bett min ena häst trivs på är pessoa ?? för pessoa är ju ett såå hemskt bett och alla hästar hatar det :grin:

Antingen för att du har ett saddo-macho-förhållande med din häst, eller för att hästar är individer och du har undantaget som bekräftar regeln.

*kl*

Och hur kan det då komma sig att det enda bett min ena häst trivs på är pessoa ?? för pessoa är ju ett såå hemskt bett och alla hästar hatar det :grin:

1: Du kanske har kommit på hur det ska användas?
2: Hästen kanske inte är som andra hästar? ;)
3: Hästen kanske är nöjd med vad-som-helst-som-inte-är-det-där-otäcka-tränsbettet/stångbettet/whatever-som-gjort-mig-så-illa-förr?
4: Du kanske inte uppfattar vad hästen egentligen tycker?
5: Etc, etc...

Det kan finnas ett närmast oändligt antal orsaker till att det funkar för dig och din häst, men det hindrar inte att det generellt är ett mycket svåranvänt bett som ofta missbrukas.

För att din häst kanske har lärt sig komma undan bettets funktioner och du tror att hästen trivs på det?

Det är väl pga av en ganska enkel sak. Bettet används annorludna än vad det borde göra. Först och främst rider amn det utan kedja - samtidigt som mundelen både är delad och man har skänkel. Bettet blir utan kedja ett hissbett. Som namnet antyder hissas bettet högre upp i mungipan och ger ett större tryck mot mungipan - en signal som ber hästen UPPÅT. Sedan kommer vi till nacken. Bettet verkar fortfarande med en effekt som ber hästen NEDÅT. Dvs dubbeltydigt. Vilket resultat får det? I de allra flesta fall jag själv sett går hästen med kort, relativt spänd överlinje. Samtidigt är bettet delat, vilket ger upphov till nötknäppareffekten, samtidigt som bettet även har en skänkel. Det är egentligen inte frågan om "vissa hästar går bra med det". Bettet är dubbeltydigt, så är det bara, oberoende vilken häst man har. Sedan finns de de hästar som lärt sig gå emot effekten, eller rent av gett den effekt ryttaren vill ha, en krökt hals helt enkelt. Om bettet däremot ridits med kindkedja skulle en del av problemen med bettet glossa av. Sedan det faktum att mundelen fortfarande är som ett tränsbett ser jag helt personligen inte som någon vidare kombination med skänklar.
Emelie

Pessoa funkar alldeles utmärkt till lilla Grynet, 27 år gammal promenadhäst, hon avskyr raka bett och kindkedjor så rakt pelham trivdes hon inte bra på.
Om man rider som jag rider Grynet, bara tar i tygeln när jag vill något och alltid ger full eftergift så funkar pessoa bra, men det skulle inte funka på Vilgot som jag rider "ordentligt" med kontakt i munnen.

Fast ett pessoa med kinnkedja blir aldrig motsvarande ett stångbett eftersom mundelen inte är fast vid ringen, den löper. Så ett pessoabett med kedja blir ett hissbett med en extra tryckpunkt. I övrigt håller jag med dig. Men bettets bästa användning vore att inte användas alls.

Hon ser väl inte så plågad ut??

21786380.jpg

Om bettet däremot ridits med kindkedja skulle en del av problemen med bettet glossa av. Sedan det faktum att mundelen fortfarande är som ett tränsbett ser jag helt personligen inte som någon vidare kombination med skänklar.
Emelie

Om mundelen var oledad då? Skulle det vara bättre då? Som detta:
http://www.stall-linda.se/?artnr=11518
Jag har noll koll på pessoabett men följer med intresse denna tråden då man ju ser dessa bett lite här och där även med orutinerade ryttare...

Pessoa funkar alldeles utmärkt till lilla Grynet, 27 år gammal promenadhäst, hon avskyr raka bett och kindkedjor så rakt pelham trivdes hon inte bra på.
Om man rider som jag rider Grynet, bara tar i tygeln när jag vill något och alltid ger full eftergift så funkar pessoa bra, men det skulle inte funka på Vilgot som jag rider "ordentligt" med kontakt i munnen.

Varför kan inte lilla Grynet ha ett vanligt enkel eller flerledat tränsbett då?

Hej!
Jo, i det avseendet att bettet inte verkar med nötknäppareffekt längre är helt klart en fördel, då den är oledad. Men kindkedjan är fortfarande en nödvändighet för att bettet inte ska upplevas som ett hissbett. Ja, jag följer också trådar som dessa med spänning, absolut.

Liknande trådar

Utrustning Min häst gillar att kli sin svans och det är ju skitfult 😝 På tjockare stalltäcken finns oftast svanslapp MEN på ofodrade/tunna...
Svar
9
· Visningar
627
Senast: Alexandra_W
·
Utrustning Den här tiden på året är min häst, som många andra, väldigt skavkänslig. Hon får bland annat skav på halsen av tyglarna. Jag använder... 2
Svar
26
· Visningar
892
Senast: TinyWiny
·
Utrustning Vilka här har provat Taurs nyare sadlar, alltså de släppta typ senaste 3 åren? Jag provade Gaiter version 1 och sålde den nästan...
Svar
10
· Visningar
751
Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
766
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka