K
Katla
Jag undrar varför alla är så negativa till pessoabettet, jag rider med det ibland men märker att nästan alla tycker det är dåligt. Varför???
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
*kl*
Och hur kan det då komma sig att det enda bett min ena häst trivs på är pessoa ?? för pessoa är ju ett såå hemskt bett och alla hästar hatar det![]()
Om bettet däremot ridits med kindkedja skulle en del av problemen med bettet glossa av. Sedan det faktum att mundelen fortfarande är som ett tränsbett ser jag helt personligen inte som någon vidare kombination med skänklar.
Emelie
Pessoa funkar alldeles utmärkt till lilla Grynet, 27 år gammal promenadhäst, hon avskyr raka bett och kindkedjor så rakt pelham trivdes hon inte bra på.
Om man rider som jag rider Grynet, bara tar i tygeln när jag vill något och alltid ger full eftergift så funkar pessoa bra, men det skulle inte funka på Vilgot som jag rider "ordentligt" med kontakt i munnen.
Om mundelen var oledad då? Skulle det vara bättre då? Som detta:
http://www.stall-linda.se/?artnr=11518
Jag har noll koll på pessoabett men följer med intresse denna tråden då man ju ser dessa bett lite här och där även med orutinerade ryttare...