Peters i hjälm efter King-olycka

Sv: Peters i hjälm efter King-olycka

:bow:
Det spelar ingen roll hur lydig, lugn, stabil och orädd hästen är! Allt kan hända!
 
Sv: Peters i hjälm efter King-olycka

Verkligen på tiden att någon inom dressyren fattat vad de flesta lär sig på sin första ridlektion: När man rider använder man ridhjälm.

Verkligen bra att Peters vill ta sitt ansvar och föregå med gott exempel, synd bara att hans önskan inte sträcker sig ända in på tävlingsbanan, där alla ser honom. Vill han propagera för hjälmanvändande så vore väl det bästa att ha hjälm på sig under de minuter som faktiskt sänds i TV över hela världen.

FEIs regler tillåter faktiskt hjälm istället för hatt (även om det borde vara ett krav):
"If, for safety reasons, an athlete wishes to wear approved protective headgear, this is permitted."
(Okej, "for safety reasons", så om du vill ha hjälm bara för att det är så himla snyggt så är det förbjudet :D)
 
Sv: Peters i hjälm efter King-olycka

"If, for safety reasons, an athlete wishes to wear approved protective headgear, this is permitted."
(Okej, "for safety reasons", så om du vill ha hjälm bara för att det är så himla snyggt så är det förbjudet :D)

Fast, permitted betyder tillåtet ;)
 
Sv: Peters i hjälm efter King-olycka

Det var väl det Derring-Do menade:confused: Att om man vill ha hjälm av säkerhetsskäl så är det tillåtet (men inte om man bara vill ha den för att det är snyggt ;) )
 
Sv: Peters i hjälm efter King-olycka

Haha jag läste tokfel, jag trodde du översatte meningen i din parentes :o
:angel:
 
Sv: Peters i hjälm efter King-olycka

*kl*

Tänk om även svenska ridsportsförbundet kunde föregå med gott exempel och verkligen rekommendera hjälm på våra svenska ryttare, men samtidigt tycker man ju att ryttarna skulle kunna tänka på detta själva:mad:!!!!
 
Sv: Peters i hjälm efter King-olycka

Det är väl just det där med "tänka" som är problemet. No brain no pain!

Sedan hade det ju varit en smal sak för ridsportsförbundet att införa hjälmkrav på nationella tävlingar, om man nu verkligen hade velat vara ett föregångsland. Visst skulle vissa ryttare gnälla i början, men det lär vara övergående. Hoppryttareliten har ju t.o.m. lärt sig knäppa hakbanden (vilket de oftast inte kunde för 15 år sedan), så de får väl hålla en liten kurs för sina kollegor på dressyrsidan.
 
Sv: Peters i hjälm efter King-olycka

Fast vad gör elitryttarna hemma på sina egna anläggningar? Oavsett gren så tror jag faktiskt att hjälmanvändandet är sporadiskt.

(Kan säga att jag själv alltid har hjälm de få ggr jag numera rider och har det även när jag longerar eller tömkör.)
 
Sv: Peters i hjälm efter King-olycka

Visst är det säkert många proffs som inte använder hjälm hemma, men jag anser tävlingar som rätt ände att börja påverka. Dels för att det är mycket enklare, men framförallt för att det är det som syns utåt. Det är också på tävlingarna som jag kunnat se en förändring. Såg du en hopptävling på TV för 15 år sedan så var det snarare regel än undantag att hjälmen flög före ryttaren när någon flög av, och det ser du aldrig numera. Med den förändringstakten kan man ju hoppas att ungar redan om 30 år kan få se sina stora idoler rida kür i hjälm ;), och då kanske jag t.o.m. i min livstid får vara med om en sådan attitydförändring att även "proffsen" använder hjälm på hemmaplan.
 
Sv: Peters i hjälm efter King-olycka

GPA fetsponsrade amerikanska laget inför WEG - inte konstigt att Peters fotograferades så flitigt i sin flagg-hjälm.

Men det är helt klart tydligt att CKDs olycka har bidragit till ökat hjälmanvändande även på GP-nivå här i USA. På CDIn i Saugerties förra månaden såg man en hel del hjälmar.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Lånar nick från en kompis, jag har inte skrivit här förut men läser ibland trådar och tycker många får bra tips. Har hästar i ett...
Svar
10
· Visningar
2 454
Senast: Spike
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
18 122
Senast: MML
·
  • Artikel
Dagbok Jag har genom livet och flera flyttar släpat med mig ett gäng gamla dagböcker från när jag var ung. Ibland har jag funderat på vad jag...
Svar
0
· Visningar
477
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Det känns som jag har en rejält sen 30-årskris, alternativt en förtidig 40-årskris. Jag måste byta jobb. Jag vantrivs där jag är nu...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 941
Senast: starcraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023

Omröstningar

Tillbaka
Upp