Piercingar

TheRedLightning

Trådstartare
Jag ska göra om ett hål jag har i örat. Från början gjordes det med en håltagningspistol (kommer aldrig göra om det med den metoden) och hålet började vara och det gick inte att få ordning på det, så var bara att ta ur örhänget och låta läka. Även om det läkt får jag inte igenom ett örhänge.

Min plan är att gå till en riktig piercare, gjort mina senaste hål i ören, samt näsan i Göteborg hos Tribe. Har funderat på om det finns piercare närmre, typ Borås, Jönköping. Då jag gärna vill göra hålet med nål.
I nuläget lutar det åt att åka tillbaka till Göteborg då jag tycker de varit väldigt seriösa där. Kommer troligen inte göra om hålet förrän läget lugnat sig lite med all smitta osv.

Jag vet att det kryllar med ställen där de gör hål med pistol, men verkar va väldigt få som gör med nål. Någon som vet varför? Misstänker att det är "lättare med pistol" och kanske enklare att få tag på.
Jag minns att de på Tribe sa att "pistolen" typ "spränger" bort huden för att göra hål medan nålen delar på huden, och även att pistolen inte riktigt går att rengöra så bra som t ex. en nål.

Har ni några andra bra tips att komma med så fyll på. :)
Vi skulle även kunna diskutera piercingar i allmänhet här också.
 
Nu är jag förbannat sen på bollen, men sökte på "piercing" :idea: .

En välrenommerad piercingstudio i Stockholm lade en gång upp en bild på en skylt utanför deras studio: "Hårklippning 50:-. Kan frisörer pierca, så kan vi klippa hår! Hur svårt kan det vara?" Lite av ett skämt, men väldigt träffsäkert ändå!
 
Kommer ta tåget till Götet och gå tillbaka där jag gjort det tidigare, avvaktar lite beroende på hur mycket kommande verkstadsbesök på bilen kommer gå på (det kommer avgöra när jag har råd att åka).
Tycker det verkar smidigare att ta tåget och slippa trängselskatten, hitta parkering, parkeringsavgift, slipper koncentrera mig på annan trafik, samt sparar bränslekostnader osv.
 
Nu är jag förbannat sen på bollen, men sökte på "piercing" :idea: .

En välrenommerad piercingstudio i Stockholm lade en gång upp en bild på en skylt utanför deras studio: "Hårklippning 50:-. Kan frisörer pierca, så kan vi klippa hår! Hur svårt kan det vara?" Lite av ett skämt, men väldigt träffsäkert ändå!
De är fantastiska!!
 
Rekommenderar Eds kroppskonst i Göteborg! Skulle aldrig låta någon annan göra hål i min kropp.
Googlade och checkade adressen, lite långt att gå från stationen. Studion där jag gjort i princip alla mina hål (förutom 3 i öronen) ligger på halva vägen typ.
I och med att jag troligen kommer åka mitt i vintern vill jag inte gå för långt, har Reynauds fenomen och fryser väldigt lätt om fingrarna även om jag har tjocka vantar på mig. 🙈
 
Googlade och checkade adressen, lite långt att gå från stationen. Studion där jag gjort i princip alla mina hål (förutom 3 i öronen) ligger på halva vägen typ.
I och med att jag troligen kommer åka mitt i vintern vill jag inte gå för långt, har Reynauds fenomen och fryser väldigt lätt om fingrarna även om jag har tjocka vantar på mig. 🙈
Går buss direkt från stationen och stannar utanför studion! 60 mot masthugget.
 
Jag vet att det kryllar med ställen där de gör hål med pistol, men verkar va väldigt få som gör med nål. Någon som vet varför? Misstänker att det är "lättare med pistol" och kanske enklare att få tag på.
Jag minns att de på Tribe sa att "pistolen" typ "spränger" bort huden för att göra hål medan nålen delar på huden, och även att pistolen inte riktigt går att rengöra så bra som t ex. en nål.

De flesta piercare tar väl hål med nål, eller missuppfattade jag något?
 
(Tänkte att det här kanske är mer rätt tråd än Vad gör du. :laugh:)

Alltså, dessa..visst är de väl vackra? :love: Men de är inte jättebilliga, så vill inte köpa om jag inte kan använda dem ett tag, och jag är i valet och kvalet om jag ska töja upp till 14mm (har 12mm idag, hålen är 13mm). Det lutar väldigt starkt åt det just nu..

SAL09_01-Fram.jpg
 
Var tvungen att testa, haha. Ska inte börja än, måste fixa o-ringar först...
Men förstår inte hur hela den där ska igenom till slut 🤣
20201110_174843.jpg
 
Jag kan bidra med tipset att vara ytterst försiktig med vilket material du stoppar i hålen sen. Att använda nickelörhängen kan leda till nickelallergi och det är ju rätt störande.
Nickelallergi finns hos 22 procent av kvinnorna och 5 procent av männen i Sverige och man tror att det är örhängen som står för den största delen av skillnaden.
(Vet inte om detta är överflödig info som alla har koll på nu för tiden.. När jag var liten var det mycket "silver" som innehöll nickel ändå och tillslut gav jag upp på örhängen.)

Men det finns ju mycket att välja på så det ska nog gå bra!! Lycka till!
 
@pepp Tips i all välmening (hur du väljer att göra är självklart upp till dig i slutändan, oavsett). :heart

Är det där en 16mm spiral (gissar), så behöver du absolut mindre först.
Spiraler är inte lämpliga för att töja med även om de emellanåt säljs som just det, särskilt inte för större storlekar. Det är snarare smycken för läkta töjningar. Risken är stor att örat blir skadat, och att det blir ojämnt töjt (både pga viktfördelningen och för att spiralen inte är jämntjock om du inte sätter den som den ska sitta liksom..). Rekommendationen är att töja långsamt, ca 1mm i månaden, för att undvika tex blow outs (som kan bli bestående). Det är svårt att hitta smycken i udda storlekar (11mm, 13mm osv), men det finns. En tjänar i längden på att inte hoppa över storlekar. Ta det försiktigt så kommer det att bli fint!

Höjer också en liten flagg för att akryl inte är helt lämpligt att töja med, eller ha i nytöjda hål. Stål, titan eller glas är mycket säkrare just vid töjning och medan töjningen "läker".

(Tapers är inte gjorda för att ha i öronen, heller. De är tänkta som en hjälp för att få i ett smycke, inte användas som ett smycke. Och de bör vara i stål.)
 
@pepp Tips i all välmening (hur du väljer att göra är självklart upp till dig i slutändan, oavsett). :heart

Är det där en 16mm spiral (gissar), så behöver du absolut mindre först.
Spiraler är inte lämpliga för att töja med även om de emellanåt säljs som just det, särskilt inte för större storlekar. Det är snarare smycken för läkta töjningar. Risken är stor att örat blir skadat, och att det blir ojämnt töjt (både pga viktfördelningen och för att spiralen inte är jämntjock om du inte sätter den som den ska sitta liksom..). Rekommendationen är att töja långsamt, ca 1mm i månaden, för att undvika tex blow outs (som kan bli bestående). Det är svårt att hitta smycken i udda storlekar (11mm, 13mm osv), men det finns. En tjänar i längden på att inte hoppa över storlekar. Ta det försiktigt så kommer det att bli fint!

Höjer också en liten flagg för att akryl inte är helt lämpligt att töja med, eller ha i nytöjda hål. Stål, titan eller glas är mycket säkrare just vid töjning och medan töjningen "läker".

(Tapers är inte gjorda för att ha i öronen, heller. De är tänkta som en hjälp för att få i ett smycke, inte användas som ett smycke. Och de bör vara i stål.)

Detta visste jag inte! Har alltid töjt med akrylspiral 😮 vad har du töjt med? Och vad är tapers?

Skicka pm om du har tips på töjkit jag kan köpa hem :) tänkte köra ett öra i taget tror jag.
 
Detta visste jag inte! Har alltid töjt med akrylspiral 😮 vad har du töjt med? Och vad är tapers?

Skicka pm om du har tips på töjkit jag kan köpa hem :) tänkte köra ett öra i taget tror jag.

Googlade tapers nu! Vet att jag testat såna, men dom kändes mer skeva än spiral...
 
Detta visste jag inte! Har alltid töjt med akrylspiral 😮 vad har du töjt med? Och vad är tapers?

Skicka pm om du har tips på töjkit jag kan köpa hem :) tänkte köra ett öra i taget tror jag.

Jag har haft mina töjda innan, och då (när jag misshandlat mina öron och fick kontakt med proffs med rätt information, alltså) använde jag tapers och pluggar/tunnlar i stål. Stål = medicinskt stål. Jag köper inte färdiga kits, men kan pma ändå!
Den här gången behöver jag inga tapers, jag "dead stretch". Dvs jag sätter i nästa storlek när vävnaden slappnar av så pass att nästa storlek glider i utan ansträngning.

Tapers används som sagt bara för att hjälpa smycket på plats, den ska inte sitta kvar i örat liksom (används de som smycken, så blir det skevt). De är raka längst ut.

Jag kan för övrigt inte använda akryl öht. Mina öron svullnar upp..det är inte helt ovanligt. Akryl rekommenderas inte att använda mer än nån dag i taget, ens i läkta töjningar. Det är inte nödvändigtvis dåligt, men en bör vara lite medveten om materialet.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Piercade mina örsnibbar någon gång i mitten av 90-talet. De har aldrig varit någon problem, förrens nu! De sista 2-3 åren har jag kunnat...
Svar
10
· Visningar
1 663
Senast: Lutten
·
  • Artikel
Dagbok Usch, måste skriva av mig någonstans så det får bli här där ingen förhoppningsvis skäller ut mig. Jag har haft problem med en...
Svar
12
· Visningar
1 602
Senast: enough
·
Äldre Nu har arbetssituationen artat sig sådan att sambon jobbar i Göteborg och jag har fått i Jönköping. Inte världens roligaste utgångsläge...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
6 970

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp