Bo mellan Göteborg och Jönköping

Nu blir jag nyfiken! Vart utanför? Själva Hestra har jag aldrig gillat..
Håller med om att det är lite kul att vi "bytt plats"
Nja Hestra i sig själv är väl inte så "wow", ska alltid köras chickenrace genom avsmalningarna å... suck..
Just nu bor jag strax utanför Öreryd, ska tyvärr flytta snart, har trivts riktigt bra här.
 
Vi bor just nu i Falkenberg. Det är inte heller en stor stad, men här finns ett rikt kulturliv för att vara så litet. Det händer mycket här, framförallt på sommaren, och det är nära till kusten och härliga naturområden.

Egentligen vill vi bo på landet men hyfsat nära en större stad. Nu när vi är tvungna att pendla prioriterar vi närhet till kollektivtrafik och då är det oftast bäst att bo mer centralt. Då kan iofs en liten stad vara att föredra då det är lättare att kombinera ett boende på landet med att lätt ta sig in till tågstationen i stan.

Det vi eftersöker är de mest nödvändiga affärerna, bra förskola och fin natur. Borås blir det nog tyvärr inte då det blir alldeles för långt för mig att pendla den biten. Hade pendlingen till Jönköping varit mer utvecklad hade vi nog inte tvekat på att flytta till Borås.
 
Falköping har massor av skojiga affärer nu för tiden. Många affärer finns, även kedjor.
För den som gillar svensk mat så finns ett överflöd av högklassiga, svenska lokalproducerade mejeri och köttprodukter. Har alltid kylväska med mig när jag är på Grevagården och handlar massor av mums på väg hem. Massor av fin natur!
Herrljunga säger jag tvärt nej till om man har barn. Skolorna... Vill du inte utsätta dina barn för.
Vårgårda är ett annat alternativ som ligger på samma stambana. Inte lika mycket affärer som Falköping, men ligger utefter E20 och det är ju aldrig en nackdel.
Lycka till!
 
Jag jobbar i Värnamo och tycker att det är en rätt mysig ort :)
Flyttade hem i våras efter att ha bott i Stockholm i 5 år.
Jag åker tåg några gånger i veckan (har 40min till jobbet), och det är smidigt att pendla till och från Värnamo tycker jag. Det kan dock vara lite klurigt att få tag i en lägenhet i centrum om man vill hyra, likaså om man vill köpa hus i centrum.
Ja lägenheter kryllar det inte direkt av här nere just nu, men är man beredd att vänta lite och ringa runt så går det definitivt att få tag på något vettigt. :up:
 
Har ni provat att pendla med barn på dagis? Kommer ni att kunna ha någon på boendeorten som kan hjälpa till med hämtning etc om det knyter sig? Tänker mig bara panikkänslan av att sitta 1h bort, när magsjukan slår till på dagis?

Om inte så föreslår jag att bo på orten där de enas jobb finns och den andre helt enkelt får långpendla alt ha ett övernattningskyffe.

Vi reser mycket i jobbet, men jag skulle aldrig känna mig trygg om inte en av oss var inom fem mil från dagis med tillgång till bil.
Vi kommer inte ha någon på orten som kan hämta, tyvärr, och det är ett problem som vi inte kommer kunna lösa. Å andra sidan är vår situation i dagsläget inte mycket bättre. Jag veckopendlar i nuläget, vilket inte är bra för någon i längden, och sambon sköter ruljansen hemma. Sonens morföräldrar bor i grannstaden men det finns ingen som kan hämta honom på dagis inom åtminstone 45-50 min i dagsläget heller.

Det är som sagt inte optimalt, men jag tror att vi alla kommer må bättre av att kunna bo tillsammans i veckorna tills vi hittat jobb inom bättre avstånd.
 
Falköping har massor av skojiga affärer nu för tiden. Många affärer finns, även kedjor.
För den som gillar svensk mat så finns ett överflöd av högklassiga, svenska lokalproducerade mejeri och köttprodukter. Har alltid kylväska med mig när jag är på Grevagården och handlar massor av mums på väg hem. Massor av fin natur!
Herrljunga säger jag tvärt nej till om man har barn. Skolorna... Vill du inte utsätta dina barn för.
Vårgårda är ett annat alternativ som ligger på samma stambana. Inte lika mycket affärer som Falköping, men ligger utefter E20 och det är ju aldrig en nackdel.
Lycka till!
Detta låter definitivt lovande med Falköping. Vi har väl i princip bestämt oss för Falköping så detta inlägg var roligt att läsa ;). Låter som att det finns en del intressant för oss där, framförallt vad gäller naturen. Hornborgarsjön ligger väl också nära?
 
Om man gillar natur är det här ett drömställe, faktiskt. ingen slump att det kryllar av naturfotografer i området. Finns hur mycket fina ställen som helst. :) Barnomsorg har jag ingen aning om hur den funkar, men mysiga ställen att åka till kryllar det faktiskt av. Så det så.
 
Om man gillar natur är det här ett drömställe, faktiskt. ingen slump att det kryllar av naturfotografer i området. Finns hur mycket fina ställen som helst. :) Barnomsorg har jag ingen aning om hur den funkar, men mysiga ställen att åka till kryllar det faktiskt av. Så det så.
Härlig natur och tillgång till bra mat kommer vi långt på. Låter som att vi skulle kunna trivas där ett tag. Blir mer och mer övertygad om att det får bli Falköping för vår del.
 
Ja lägenheter kryllar det inte direkt av här nere just nu, men är man beredd att vänta lite och ringa runt så går det definitivt att få tag på något vettigt. :up:

Så är det ju :)
Jag blev förvånad när jag flyttade hem igen, bostadssituationen har ändrats en hel del på bara de fem år jag varit borta. När jag flyttade kunde man enkelt få tag i en tvåa-trea utan väntetid på mer än ett par-tre veckor.
 
Detta låter definitivt lovande med Falköping. Vi har väl i princip bestämt oss för Falköping så detta inlägg var roligt att läsa ;). Låter som att det finns en del intressant för oss där, framförallt vad gäller naturen. Hornborgarsjön ligger väl också nära?
Hornborgasjön med tranorna och alla andra fåglar som bor året runt.
Ska ni följa i Arns fotspår så har ni många fina utflykter framför er i storslagen natur och de ligger hyfsat nära (har varit runt den ett par gånger och tröttnar inte), Gudhem, Varnhem, Eriksberg osv.
Ungarna kommer kunna härja runt i den fina forntidsbyn i närheten (paddla, laga mat, skjuta pil osv.) och sedan åka och fika på en kvarn strax intill där man sitter ute i öar i vattnet och kan mata fiskarna, som praktiskt taget tigger. :)
Ekornavallen (ett av Sveriges märkligaste och fränaste fornminnen) är ett fint utflyktsmål, ibland får man kivas med får som betar rent. Där får man ha med sig egen korg.
På ... är det Mösseberg som berget inne i byn heter.... Där fanns i alla fall förr fin lekplats och vandringsled runt berget. Dessutom hade de lite getter och några andra djur i en minidjurpark, men det har jag ingen aning om de har nu.
Fin ridklubb har de, verkar som de satsar. Fina tävlingar i alla fall. :)
Nu känner jag att det var alldeles för länge sedan jag var åt det hållet! Får nog stuva in lite vänner en helg och ta en shopping/fikarunda. Till Falbygdens ost och Rabalders outlet och de roliga mataffärerna.
Jag har inte ätit struts på länge...
Tack för att du påminde mig och lycka till! =)
 
Alltså, fika i Blidsberg är då sannerligen ingen hit. Dom tar hutlöst betalt för att sitta och fika vid vattnet. Har aldrig ätit äckligare räkmacka heller. Och dom säljer fiskmat i små plastburkar så barnen kan mata. Jag som slapp hålla reda på mina egna nu stora barn höll på att få hjärtattack då andras telningar rusade fram till åkanten där det strömmade rätt rejält. Men annars är vägen mellan Falköping och Ulricehamn väldigt vacker bitvis där den följer ån. Ett riktigt kulturlandskap. Men hu att långpendla där vintertid.
 
Så är det ju :)
Jag blev förvånad när jag flyttade hem igen, bostadssituationen har ändrats en hel del på bara de fem år jag varit borta. När jag flyttade kunde man enkelt få tag i en tvåa-trea utan väntetid på mer än ett par-tre veckor.
Jo, för två år sedan fanns det jättemånga lediga lägenheter, man kunde välja och vraka. Nu när jag blev uppsagd ur huset jag hyr var det värre med lägenheter. Hittade knappt några och jag hade tur som fick tag en så snabbt som jag fick.
Jag har mina misstankar om att det är det ökade flyktingtrycket som påverkar, att det är fler som behöver bostäderna osv, vilket såklart ställer till det för alla.
 
Jo, för två år sedan fanns det jättemånga lediga lägenheter, man kunde välja och vraka. Nu när jag blev uppsagd ur huset jag hyr var det värre med lägenheter. Hittade knappt några och jag hade tur som fick tag en så snabbt som jag fick.
Jag har mina misstankar om att det är det ökade flyktingtrycket som påverkar, att det är fler som behöver bostäderna osv, vilket såklart ställer till det för alla.

Ja, det kan nog vara så.
Jag tror att det är en bidragande orsak att allt fler unga väljer att flytta tillbaka efter att ha pluggat på annan ort också :)
Skönt att du hittat något nytt!
Vi kan inte bo så långt ifrån varandra, jag bor bara 2 mil från Hestra :)
 
Detta låter definitivt lovande med Falköping. Vi har väl i princip bestämt oss för Falköping så detta inlägg var roligt att läsa ;). Låter som att det finns en del intressant för oss där, framförallt vad gäller naturen. Hornborgarsjön ligger väl också nära?
Sedan har ni Hökensås naturreservat en bit utanför Tidaholm.
 
Ja, det kan nog vara så.
Jag tror att det är en bidragande orsak att allt fler unga väljer att flytta tillbaka efter att ha pluggat på annan ort också :)
Skönt att du hittat något nytt!
Vi kan inte bo så långt ifrån varandra, jag bor bara 2 mil från Hestra :)
Det är säkert en blandad kompott om varför. Jag bor nu 1 mil från Hestra, har väldigt nära till Öreryd. Kommer dock snart flytta till Gnosjö, men men.
 
Var ett tag sedan jag skrev i denna tråden nu, men tänkte dela med mig av en uppdatering även om ni är intresserade av en eller inte ;).

Det blev en flytt till Falköping. Hittade en jättefin, nyrenoverad lägenhet på 5 minuters cykelavstånd från stationen. Sonen fick plats på en förskola 10 min hemifrån och han stortrivs! Han blev hemmastadd väldigt fort efter inskolningen och älskar sina pedagoger.

Vi har pendlat i två månader nu och än så länge har det inte varit några större problem (förutom att sambon var tvungen att ta en omväg med buss via Borås när ett tåg vid Göteborgs central blev bombhotat). Vi har varit med om någon försening var, men det har som tur är bara inträffat på väg till jobbet så vi har inte blivit försenade med att hämta sonen. Det är tur att vi åker två olika sträckor eftersom det ju sällan är fel på båda samtidigt.

I övrigt tycker jag Falköping är en helt ok stad. Vi har vad vi behöver i affärsväg, men är besvikna på öppettiderna. Framförallt vad gäller fik som har öppet runt 11-15 på lördagar. Det gäller alltså att vara fikasugen vid rätt tidpunkt.

Än så länge har vi inte hunnit upptäcka så mycket i omgivningarna, men hoppas på att kunna åka på en del utflykter i vår.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Okej, dom som vet vem jag är får hålla detta för sig själva. Tack på förhand. Jag har, sedan sonen kom för snart 2 år sedan, gått på...
Svar
7
· Visningar
3 310
Skola & Jobb Hjälp och råd kära Bukeorakel! Ber om ursäkt för långt och rörigt inlägg, ska försöka reducera ner det så mycket jag kan. Jag har...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
13 149
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Skulle verkligen behöva lite stöd och råd just nu :( Har en katastofal arbetssituation och många tankar om det som jag skulle behöva...
Svar
2
· Visningar
1 539
Senast: Magiana
·
Hundavel & Ras Hej allihopa! Jag har hängt runt här på Buke i ganska många år, men har aldrig kommit mig för att faktiskt skriva någonting. Nu är...
Svar
4
· Visningar
1 186
Senast: Eina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp