Bo mellan Göteborg och Jönköping

Rhinos

Trådstartare
Nu har arbetssituationen artat sig sådan att sambon jobbar i Göteborg och jag har fått i Jönköping. Inte världens roligaste utgångsläge, men när båda har utbildat sig inom branscher där jobben inte växer på träd i grannkommunen får vi helt enkelt försöka hitta en smidig lösning på situationen.

Vilka orter finns det då där det smidigt (hyfsat) går att pendla mellan dessa städer? Vår smärtgräns ligger runt 1 timmas pendlingstid, hellre närmre Jönköping än Göteborg då sambon kan arbeta på tåget.

Vi har än så länge haft Falköping, Herrljunga och Borås i åtanke. Falköping känns spontant NEJ, men det är det bästa alternativet vad gäller pendlingstid. Herrljunga känns spontant helt ok, men där får jag lite väl lång pendlingstid för att jag ska vara sugen på det. Borås känns som den bästa orten, men där är det inte lätt att pendla kollektivt, framförallt inte till Jönköping.

Till saken hör att vi ju även har en son på 1,5 år som vi ju självklart vill ska kunna gå på en bra förskola. Därför vill vi gärna få ner pendlingstiden så mycket som möjligt. Tanken är självklart inte att vi ska ha det här under någon längre period, men nu är läget som det är och vi får helt enkelt göra det bästa utav det.

Vad har ni för tankar kring dessa orter, och finns det något annat alternativ vi inte har tänkt på?
 
Vad har ni för tankar kring dessa orter, och finns det något annat alternativ vi inte har tänkt på?
Jag tänker spontant att jag, om möjligt, hade fokuserat mest på bra pendling med kollektivtrafik till Göteborg iom att sambon kan jobba på tåget och sen sett över möjligheterna till bilpendling till Jönköping om det är svårare att få till en bra kollektivtrafikspendling dit. Det skulle göra det enklare att tex bo i Ulricehamn (buss hela vägen till Gbg eller byte till tåg i Borås) samtidigt som det kortar ner pendlingstiden mot Jönköping om en väljer att åka bil.

Borås är ändå rätt trevligt (eller ja, jag tycker att staden växer för varje gång en är där) och många pendlar ju dagligen Borås/Göteborg så det borde inte vara en orimlighet att få till med kollektivtrafik. Åt andra hållet är det ju som du redan noterat, inte riktigt lika enkelt, men av dina förslag hade jag valt Borås alla dagar i veckan :)
 
Ulricehamn är en underbar liten stad
Falköping är trist som attans
Men skulle valt borås då i så fall om inte Ulricehamn är aktuellt
 
Vi har kollat på ulricehamn men har för mig att vi strök det pga att bussarna inte gick särskilt ofta. Annars hade vi valt det först :).

Sambon verkar dock kunna sitta i växjö istället och i så fall kan värnamo vara ett alternativ också. Det känns som en helt ok ort.
 
Det är inget fel på Falköping! @Sonic76 :mad:

Här finns allt som behövs, mataffärer, bensinmackar, super pendlingsmöjligheter, lite grejer i centrum som jag inte har koll på och nära till naturen.
Jag var lite anti-Falköping innan jag flyttade hit, nu är jag mycket partisk i frågan om var det är bäst att bo på sträckan Jönköping-Göteborg.


Värnamo däremot.. nästan pinsamt! Fast vad ni än gör, undvik Gislaved. Talar av egen erfarenhet, där vill ni inte bo.
 
Det är inget fel på Falköping! @Sonic76 :mad:

Här finns allt som behövs, mataffärer, bensinmackar, super pendlingsmöjligheter, lite grejer i centrum som jag inte har koll på och nära till naturen.
Jag var lite anti-Falköping innan jag flyttade hit, nu är jag mycket partisk i frågan om var det är bäst att bo på sträckan Jönköping-Göteborg.


Värnamo däremot.. nästan pinsamt! Fast vad ni än gör, undvik Gislaved. Talar av egen erfarenhet, där vill ni inte bo.
Gislaved finns det ingen risk att vi hamnar i ;).

Fördelen med värnamo, förutom helt ok pendlingsmöjligheter, är att vi kommer lite närmre familjen som finns i mellersta halland.

Men du trivs alltså i falköping? Vad har ändrat din uppfattning om staden?
 
Men du trivs alltså i falköping? Vad har ändrat din uppfattning om staden?

Jag trivs jättebra! Det räckte att jag flyttade hit så ändrade jag uppfattning. Nu tycker jag att det är riktigt trevligt här. Vet inte vad som fick mig att ändra mig egentligen, det känns bara bra här.

Är ju inte från trakten, utan från Gislaved.
 
Habo/Mullsjö? Tågförbindelser till Göteborg och bekvämt avstånd till Jönköping. Förr hade Mullsjö inte det bästa ryktet, men det kanske har blivit bättre nuförtiden.
 
Gislaved finns det ingen risk att vi hamnar i ;).

Fördelen med värnamo, förutom helt ok pendlingsmöjligheter, är att vi kommer lite närmre familjen som finns i mellersta halland.

Men du trivs alltså i falköping? Vad har ändrat din uppfattning om staden?
Jag tycker att Värnamo är ett rövhål på jorden. Fick nästan ångest av att se ortsnamnet.

Men mer sakligt: att pendla Göteborg-Värnamo tor dagligen? Tar inte det evig tid?
 
Jag tycker att Värnamo är ett rövhål på jorden. Fick nästan ångest av att se ortsnamnet.

Men mer sakligt: att pendla Göteborg-Värnamo tor dagligen? Tar inte det evig tid?
Ni säljer verkligen in Värnamo ;). I så fall skulle sambon pendla till Växjö då det företag han jobbar för har kontor där. Det tar runt 45 min för honom med tåg och 50 min för mig med bil till jobbet och är bland de bättre pendlingstiderna vi hittat.
 
Ni säljer verkligen in Värnamo ;). I så fall skulle sambon pendla till Växjö då det företag han jobbar för har kontor där. Det tar runt 45 min för honom med tåg och 50 min för mig med bil till jobbet och är bland de bättre pendlingstiderna vi hittat.
Ah, sambo pendlar till Växjö och du till Jönköping?

Mina skäl är personliga och har med min barndom att göra, men det där är enligt min mening ett rövhål och två helveten.

Ledsen att jag inte är mer peppande. :(

Jag hade nog valt Falköping, och hållit fast vid kontoret i Götebirg för sambos del. Mest för att jag har ett par goda vänner där och så är det hyfsat bra för sin storlek när det gäller min passion för mat.

Men jag hatar verkligen Småland så jag borde kanske hålla tyst.

Fast...om flera ogillar Värnamo så KAN det ju vara för att orten är en smula svår att uppskatta? Och det blir ju då barnets uppväxtort, även om ni föräldrar pendlar. Det bör man ta med i beräkningen: var verkar det vara bra för vårt barn att växa upp?
 
Habo/Mullsjö? Tågförbindelser till Göteborg och bekvämt avstånd till Jönköping. Förr hade Mullsjö inte det bästa ryktet, men det kanske har blivit bättre nuförtiden.
Till Jönköping var det ju verkligen ett trevligt avstånd. Men till Gbg tog det lite väl lång tid. Sambons smärtgräns ligger på 1,5 timma, och det kommer vi tyvärr över här.

Jag trivs jättebra! Det räckte att jag flyttade hit så ändrade jag uppfattning. Nu tycker jag att det är riktigt trevligt här. Vet inte vad som fick mig att ändra mig egentligen, det känns bara bra här.

Är ju inte från trakten, utan från Gislaved.
Det låter helt klart lovande. Lutar åt Falköping i nuläget. Tror inte vi kan pussla ihop det bättre någon annanstans. Hur är omgivningen? Trevlig natur? Har egentligen inga större behov av att ha ett rikt stadsliv, även om det är himla mysigt att gå till ett bra fik eller restaurang då och då. Däremot är det viktigt att barnomsorgen är bra och att omgivningarna är trevliga.

Ah, sambo pendlar till Växjö och du till Jönköping?

Mina skäl är personliga och har med min barndom att göra, men det där är enligt min mening ett rövhål och två helveten.

Ledsen att jag inte är mer peppande. :(

Jag hade nog valt Falköping, och hållit fast vid kontoret i Götebirg för sambos del. Mest för att jag har ett par goda vänner där och så är det hyfsat bra för sin storlek när det gäller min passion för mat.

Men jag hatar verkligen Småland så jag borde kanske hålla tyst.

Fast...om flera ogillar Värnamo så KAN det ju vara för att orten är en smula svår att uppskatta? Och det blir ju då barnets uppväxtort, även om ni föräldrar pendlar. Det bör man ta med i beräkningen: var verkar det vara bra för vårt barn att växa upp?

Ja, det hade kunnat vara ett alternativ om det fanns mer attraktiva orter på pendlingsavstånd till både Växjö och Jönköping. Vi har dock under dagens diskussioner mer och mer lämnat den tanken och är för tillfället inställda på Falköping.

Förhoppningsvis ska vi inte behöva leva med dessa pendlingsavstånd under större delen av barnets uppväxt. I våra tankar får detta vara en lösning i max 1-2 år, sedan ska vi ha fixat jobb och boende med rimligare avstånd till varandra. Men man vet såklart inte hur det blir, det KAN ju hända att vi stannar kvar och då är det såklart bra att man valt en bra plats från start, för sonens uppväxts skull.
 
Skövde? @Rhinos
Strax över timmen med tåg till Göteborg. Osäker vad gäller kommunikationer till Jönköping, men det är ca timmen med bil iaf.

Trevlig stad som har allt.
 
Fast...om flera ogillar Värnamo så KAN det ju vara för att orten är en smula svår att uppskatta? Och det blir ju då barnets uppväxtort, även om ni föräldrar pendlar. Det bör man ta med i beräkningen: var verkar det vara bra för vårt barn att växa upp?

Jag gillar Värnamo.
 
Jag bor i Värnamo och pendlar till Jönköping för jobb. Tidigare pendlade jag till Växjö för studier. Utmärkta pendlingsavstånd och bra kommunikationer.
Jag har verkligen inte heller något ont att säga om Värnamo.
Att staden på något sätt skulle vara ett rövhål...
Ja, jag vet inte ens hur jag ska kommentera den åsikten.
 
Kan det inte bli väldigt slitigt att båda pendlar? Om något händer sonen är båda föräldrarna en bit bort. Funkar det inte att bosätta sig i Jönköping eller Växjö (två helt ok städer) och en av föräldrarna reser?
 
Kan det inte bli väldigt slitigt att båda pendlar? Om något händer sonen är båda föräldrarna en bit bort. Funkar det inte att bosätta sig i Jönköping eller Växjö (två helt ok städer) och en av föräldrarna reser?

Jag hade valt att bo i Jönköping iom att sambon kan använda pendeltidén. Låter sjukt stressande att båda ska pendla (tycker jag )

Svarar båda.
Jo, vi tycker att vår situation är långt ifrån optimal så vi ska verkligen försöka att ta oss ur den så fort vi har möjlighet, men vi ska försöka begränsa det till en kortare period om vi får chansen. Vi ska båda se oss om efter jobb på orter där vi inte behöver flänga fram och tillbaka. De anställningar vi har nu är en bra merit och kommer förenkla våra chanser till jobb på andra orter på sikt, men just nu får vi pussla.

Sambon kan inte utnyttja hela pendlingstiden, därav att vi även där måste begränsa pendlingen så gott det går. Hans jobb är dock mest flexibelt, och han kan även arbeta hemifrån en dag i veckan vilket ju förenklar.

Avståndet mellan Växjö/Jönköping är lite väl mastig att pendla per dag, men däremot skulle Nässjö i så fall kunna vara ett realistiskt alternativ. Går rätt snabbt in till Jönköping både med tåg och bil med många avgångar, och till Växjö var det helt ok också.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Okej, dom som vet vem jag är får hålla detta för sig själva. Tack på förhand. Jag har, sedan sonen kom för snart 2 år sedan, gått på...
Svar
7
· Visningar
3 310
Skola & Jobb Hjälp och råd kära Bukeorakel! Ber om ursäkt för långt och rörigt inlägg, ska försöka reducera ner det så mycket jag kan. Jag har...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
13 150
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Skulle verkligen behöva lite stöd och råd just nu :( Har en katastofal arbetssituation och många tankar om det som jag skulle behöva...
Svar
2
· Visningar
1 539
Senast: Magiana
·
Hundavel & Ras Hej allihopa! Jag har hängt runt här på Buke i ganska många år, men har aldrig kommit mig för att faktiskt skriva någonting. Nu är...
Svar
4
· Visningar
1 186
Senast: Eina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundförare inom hemvärnet
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp