Bo mellan Göteborg och Jönköping

Runt Falköping finns ju mycket mysiga ställen. Åsle Tå, Mösseberg med djurparken, äta glass på Ålleberg. Och nu kan ni ju snart åka till trandansen. En hel hop med fånig fåglar på en lerig åker. Uppskattat av många.
 
I övrigt tycker jag Falköping är en helt ok stad. Vi har vad vi behöver i affärsväg, men är besvikna på öppettiderna. Framförallt vad gäller fik som har öppet runt 11-15 på lördagar. Det gäller alltså att vara fikasugen vid rätt tidpunkt.
Inne i stan ja. Men nu i trantider har ni Everta Hak mellan Gudhem och Hornborgasjön som har öppet till typ kl 17 eller 18. Löwfings är väl öppet i ungefär samma tider under transäsongen. Men visst, det är inte helt bra öppettider på helgen.

Annars får man komma till mig utanför Gudhem och fika. :D
 
Tranorna är alltså Falköpings dragplåster. Sambon skådar fåglar så det är helt perfekt att ha nära till hornborgarsjön. Även om han tycker att trandansen är lite för mycket jippo för hans smak så ska vi pallra oss dit när det är dags, jag vill ju se :D!
 
Tranorna är alltså Falköpings dragplåster. Sambon skådar fåglar så det är helt perfekt att ha nära till hornborgarsjön. Även om han tycker att trandansen är lite för mycket jippo för hans smak så ska vi pallra oss dit när det är dags, jag vill ju se :D!

Inte läst hela tråden men...

Min far tyckte att man var tvungen att gå upp 04 för att kolla på tranorna så tidigt som möjligt... Minns hur "imponerad" jag var när jag var 14år och satt bland spindlar och kollade på tranor kl 05.30 :wtf:. Men nu skulle jag gärna åka dit :).

/fd skövdebo
 
Inte läst hela tråden men...

Min far tyckte att man var tvungen att gå upp 04 för att kolla på tranorna så tidigt som möjligt... Minns hur "imponerad" jag var när jag var 14år och satt bland spindlar och kollade på tranor kl 05.30 :wtf:. Men nu skulle jag gärna åka dit :).

/fd skövdebo
Kallt är det också. Och jag tycker inte tranorna är så tjusiga och graciösa i kletet. Dom dansar sämre än en giraff. Nä, våra två, tre par som häckar här och går omkring en fin sommarkväll är då mycket roligare att titta på än lervällingen vid Hornborga.:p
 
Skulle ändå slå ett slag för Falköping. Direkttåg till både Göteborg och Jönköping finns. Inga byten någonstans. I Falköping finns det ju en del (utöver mig :D). Restauranger, en hel del mataffärer, bio, paintball, ishall, bowling, flertalet gym, badhus med tillhörande rutschkanor. Tillräckligt stort men ändå så pass litet att man mer eller mindre kan gå överallt.
 
Skulle ändå slå ett slag för Falköping. Direkttåg till både Göteborg och Jönköping finns. Inga byten någonstans. I Falköping finns det ju en del (utöver mig :D). Restauranger, en hel del mataffärer, bio, paintball, ishall, bowling, flertalet gym, badhus med tillhörande rutschkanor. Tillräckligt stort men ändå så pass litet att man mer eller mindre kan gå överallt.
Har redan bosatt oss i Falköping ;), men kul att höra att folk trivs. Känns bra än så länge och längtar nu mest tilla det blir lite varmare så vi kan utforska omgivningarna.
 
Vi har kollat på ulricehamn men har för mig att vi strök det pga att bussarna inte gick särskilt ofta. Annars hade vi valt det först :).

Sambon verkar dock kunna sitta i växjö istället och i så fall kan värnamo vara ett alternativ också. Det känns som en helt ok ort.

Har han fått jobb hos ICA Fastigheter? :)
 
Hyfsat nära att fika i Basta kvarn som ligger i Blidsberg mellan Falköping och Ulricehamn. Jättehärligt på sommaren :) Ja annars också!
 
Har redan bosatt oss i Falköping ;), men kul att höra att folk trivs. Känns bra än så länge och längtar nu mest tilla det blir lite varmare så vi kan utforska omgivningarna.

Välkommen hit! Var i trakten hamnade ni tillslut? Mitt i stan?

Det finns så himla mycket fantastisk natur här omkring. Jag har många smultronställen :love:
 
Hyfsat nära att fika i Basta kvarn som ligger i Blidsberg mellan Falköping och Ulricehamn. Jättehärligt på sommaren :) Ja annars också!
Jag tycker det är urkasst. Blev så besviken för det ligger så fint. Vi var fyra som fikade och alla tog olika och det var himla dyrt och min smörgås var så otäck så jag gick in och klagade - det har aldrig hänt mig någon gång tidigare men det var räkor på och jag kände att jag ville varna dom. Det smakade fotogen.
 
@Rhinos
Jag har växt upp i Herrljunga och kan väl säga att det är ett samhälle där alla känner alla, fanns en anledning till varför jag flyttade därifrån. Tror det är ett sådant samhälle antingen trivs man som fisken i vattnet eller så trivs man inte.
Det jag gillar är järnvägsknuten, bion, mataffärerna, butikerna på storgatan. Skohuset är guld, köper fortfarande mina skor där. :angel:
Skulle säga att det är bra pendlingsmöjligheter till Göteborg, tar knappt en timme med tåget, men däremot Jönköping blir lite värre, det går men det blir byte i Falköping eller Skövde lite osäker på vilket.

Värnamo och pendla till Växjö funkar fint, jag pendlade från Gnosjö till Alvesta när jag pluggade. Jag tror inte Värnamo är en dålig stad. Även upp till Jönköping funkar kanon.
Runt Värnamo finns det Store Mosse, Isaberg om man gillar naturliv.

I Falköping har man Mösseberg och Ålleberg (? tappar alltid namnet på det andra berget :p)

Jag tror mycket att där man hamnar blir vad man gör det till, samt vad man får för grannar osv. Jag tror det spelar in mycket, samt ens egen inställning.
Jag tycker definitivt ni ska välja den orten som känns mest rätt för er.


@sthu va komiskt så du har flyttat till mina hemtrakter och jag flyttat till dina alltså? Jag bor strax utanför Hestra i nuläget.:p

Alla känner inte alla om man flyttar dit. Herrljunga är ett utmärkt alternativ för att pendla kollektivt och man kan dessutom bo ganska lugnt och nästan på landet och ändå cykla till stationen.

Liten by, ja. Men också väldigt trevlig och det finns det mesta man behöver. :) dessutom ca 4-4,5 mil till Alingsås, Borås och Falköping som alla är lite större städer.
 
Jag tycker det är urkasst. Blev så besviken för det ligger så fint. Vi var fyra som fikade och alla tog olika och det var himla dyrt och min smörgås var så otäck så jag gick in och klagade - det har aldrig hänt mig någon gång tidigare men det var räkor på och jag kände att jag ville varna dom. Det smakade fotogen.

De gångerna jag har varit där så har jag varit mer än nöjd. Fotogen lät ju inget vidare! Prismässigt tänkte jag inte så jag reagerade. Men kanske beror på att fiken vi har här ändå kostar en del att fika på.
 
Alla känner inte alla om man flyttar dit. Herrljunga är ett utmärkt alternativ för att pendla kollektivt och man kan dessutom bo ganska lugnt och nästan på landet och ändå cykla till stationen.

Liten by, ja. Men också väldigt trevlig och det finns det mesta man behöver. :) dessutom ca 4-4,5 mil till Alingsås, Borås och Falköping som alla är lite större städer.
Jag angav bara anledningen till varför jag flyttade därifrån och på sikt vet alla vem man är ändå. Det är likadant där jag bor nu, enda skillnaden är att de inte vet min bakgrund. Skulle jag flytta tillbaka till Herrljunga skulle folk veta det, men om någon annan som inte växt upp där flyttar dit blir det en annan femma.

Liten by? Det är väl ett litet samhälle? När jag tänker by, tänker jag på Remmenedal.
 
Jag angav bara anledningen till varför jag flyttade därifrån och på sikt vet alla vem man är ändå. Det är likadant där jag bor nu, enda skillnaden är att de inte vet min bakgrund. Skulle jag flytta tillbaka till Herrljunga skulle folk veta det, men om någon annan som inte växt upp där flyttar dit blir det en annan femma.

Liten by? Det är väl ett litet samhälle? När jag tänker by, tänker jag på Remmenedal.

Remmenedal :rofl:
(Förlåt, men jag skrattade högt vid frukostbordet när jag läste. Av alla byar du kunde komma på, hihi.)
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Okej, dom som vet vem jag är får hålla detta för sig själva. Tack på förhand. Jag har, sedan sonen kom för snart 2 år sedan, gått på...
Svar
7
· Visningar
3 310
Skola & Jobb Hjälp och råd kära Bukeorakel! Ber om ursäkt för långt och rörigt inlägg, ska försöka reducera ner det så mycket jag kan. Jag har...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
13 150
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Skulle verkligen behöva lite stöd och råd just nu :( Har en katastofal arbetssituation och många tankar om det som jag skulle behöva...
Svar
2
· Visningar
1 539
Senast: Magiana
·
Hundavel & Ras Hej allihopa! Jag har hängt runt här på Buke i ganska många år, men har aldrig kommit mig för att faktiskt skriva någonting. Nu är...
Svar
4
· Visningar
1 186
Senast: Eina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp