Bukefalos 28 år!

Pigghet hos häst.

S

snus

Jag ger min häst hösilage, betfor, havre, energikraft.
Men han får inte den kicken som jag är ute efter.Har höjt havren till nästan 4 kg per dag.
Så min fråga till er som har kunskapen, kan ett bra energirikt foder ha motsatt verkan om man ger för mycket?
Nu är det inte så att han är slö och inte vill arbeta men jag saknar det lilla extra som han har haft.
Jag rider blandat dressyr, hopp, rider ut minst 3 ggr per vecka. Han vilar en dag per vecka.
Kan någon här på buke hjälpa mig?? :bow:
 
Vad har du för värden på höt?

För mycket protein kan vara jobbigt för hästen att bryta ned.

mvh Jessica
 
Här är analysen jag har fått

Analysen säger så här;

TS 57 %
Smältbart protein,foder 49g/kg foder
Energi, Foder 5,5 MJ/kg,foder
Kalcium;foder CA 3,8 g/kg, foder
Fosfor P 1,5 g/kg, foder
Magnesium Mg 1,0 g/kg , foder
Kalium K 13,4 g/kg foder
------------------------------------------------------
Råprotein 125 g/kg Torrsubstans
Smältbart protein 86 g/kg Torrsubstans
Energi 9,7 MJ/kg torrsubstans
 
Fibergi - Elit, funkar bra på vår pålle - nästan för bra. Ger det som ett komplement.

Lycka till!!
 
Jag håller med de tidigare inläggen. Mycket mat är jobbigt att bryta ner och fibergi är ett foder som jag gav till min "lata" ponny och det gav väldigt bra resultat!

Du skrev inte hur gammal din häst är.
"jag saknar det där lilla extra som han har haft" Om det är en ung häst kanske han har börjat "lugna ner" sig. det har i alla fall min unghäst gjort. (ponnyn jag hade blev däremot piggare för varje år :D ) Eller så kanske han bara är trött?
:rofl:
Cramizzar //Malin
 
Hästens naturliga temperament spelar ju också en viktig roll!! Du kan inte ändra sättet bara ved att fodra... Min gammelhäst är precis likadan oavsett hur mkt mat han får. Det är klart att skulle han obbas väldigt hårt och inte få nog mat, så skulle han ju bli trött efter en tid...

Det som däremot piggar upp dom ordentligt är HUR du rider - alltså inte vad.. Ut och galoppera snabbjobb, intervaller är bra. Ta fram det explosiva i din häst så godt det går.
 
Jag har tyvärr inget svar, men samma fråga ungefär.
Så jag läser med spänning dina svar och ser om jag kan använda nåt.
Min häst går på easy proo. Fast han har aldrig varit extremt pigg. Han är aningen bekväm till sin läggning.
Jag har planerat att "busa upp" honom med lite galopper och sånt. Men det är ju bara mörkt och stenfruset ute. :(
Var är snön????
 
nu orkar jag inte sätta mig in hur de passar med de övriga fodret,men kraft torbo ska tydlingen ge "turbo" effekt
 
Han är 11 år. Jag rider mycket intevaller och galoppar ute.
Det jag vet om fibergi är att det är väldigt bra, men man skall ju ge så mycket om dom endast står på det.

Men ni som vet, den analys jag har på höet hur mycket fibergi + betfor skall jag ge honom.
 
Skriv ned hela din nuvarande foderstat så kan jag kolla upp hur mycket protein det är.

Det kanske går att trixa med de fodermedel du redan har hemma.

mvh Jessica
 
Hej Jessica!
Analysen har du ovan.
HAn får följande;
Morgon; 3 kg silage, 1 1/2 kg havre + 1 litermått betfor
Lunch: 2 kg silage
Efterm: 3 kg silage
Kväll: 3 kg silage. 1 1/2 kg havre + 1/2 kg vitafor energifoder ( kvarnbyfoder )
sen utöver detta får han mineraler kvarnby sport. Multivitamin. :bow:
 
Är det en liter torr eller blöt betfor? Hur mycket väger en liter betfor torr? Ett halvt kg kanske?

Måste ha vikt för att kunna räkna exakt men jag räknar med ett halvt kg så länge.

Vad är det för värden på Kvarnby fodret (mineralerna också)? Jag hittar inga siffror på nätet.

Vad väger din häst, hur hög är den och hur tycker du den ser ut i hullet?

mvh Jessica
 
Hej Jessica!
Det är torr betfor ja, ca 1/2 kg.
Vad värderna är på kvarnbyfoder o mineralerna har jag ingen aning om. Men kan du inte bortse från dom och göra en uträkning ändå? :bow: Jo, höll på att glömma hihihi Han är 1,65 mkh
Han väger ca; 600 kg. I hullet är han jättefin, om man skall vara petig.... Så är han lite överviktig.
En annan sak jag har märkt, så har han vad jag tror fodergallor.
Så därför har jag tagit bort mineralerna, och ger bara det sista här nu på kraften. Så det var därför du inte behöver räkna med det.
Tack du är en ängel :bow: :bow:
 
Jag vill bara kasta in ett sån´t där osorterat att...min
gamla ridguru sa alltid att bjudning, pigghet, alerthet inte sitter i maten...
 
Mycket havre ger ofta (tvärtemot vad många tror) en slöare häst...
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 338
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
1 838
Senast: TinyWiny
·
Hundhälsa Jag skulle behöva råd. Bruce har lite känslig mage, han kräks lätt galla om han inte äter regelbundet och får han i sig något som inte...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
15 046
Senast: Voeux
·
Foder & Strö Min lilla storhäst blir alltid lite tjock över nacken under sommaren, har trott att det är tendenser till fång, men efter att ha pratat...
2
Svar
22
· Visningar
4 287
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp