Bukefalos 28 år!

pitbull bet sig fast

Sv: pitbull bet sig fast

Och jag förstår mig inte alls på media; är det en pitbull, amstaff, rottis eller hundar av liknande raser så skrivs det hur mycket som helst.
Men om en golden bitit ett barn så är det knäpptyst.


Det är ju det jag menar. Det är inte så konstigt att sk kampraser får dåligt rykte eftersom tidningar gärna bidrar till detta.

Jag lever efter detta på hundar "Farligaste hunden är den du minst anar kan göra något eftersom den du mest tror kan göra skada håller du under hård uppsikt".
 
Sv: pitbull bet sig fast

Du skriver "en normal hund biter tills jobbet är gjort, kamphundraserna verkar gå långt över den gränsem. kan det bero på avsanad av bithämningar?".
Av allt jag lärt mig om raserna genom åren, efter kontakt med många uppfödare världen över, själv leva med Amstaffar osv osv, så tycker jag att svaret på frågan är relativt enkelt.
Precis om vallhundar har vallningen i generna, så har kamphundarna kampen i generna. För att få den BRA, måste den självklart styras upp. BC'n måste lära sig att valla efter kommandon, finslipa formationer etc. APBT'n måste tränas till uthållighet, att aldrig bita människan som står med i ringen och tar på dom, att bara börja bråka efter "provokation"** och mycket mer.
Styr man inte upp hundens extrema kamplust, så kan det självklart gå snett. Den har då aldrig fått lära sig vart gränsen går, när jobbet är gjort.
Vissa ägare lär in, på olika vis, att jobbet är gjort när den andra hunden är död. Andra lär in att man kampar med saker, och alltid släpper på kommando = jobbet är gjort när ägaren säger så. En tredje lär inte in någonting, och hunden får alltså själv bestämma. Då går den på instinkter, och dom säger faktiskt att man aldrig ska släppa och ge sig.
Sen finns det inga hämningar mellan könen, som hos dom flesta andra raser. Dom ska kunna slåss med vilken annan hund som helst, oavsett kön och ålder. Därför är det lättare att få problem gentemot andra hundar om man inte har koll under hundens uppväxt. Dom viker sig sällan för en äldre tik "bara för att", exempelvis.

Min hane har mycket kamp i sig. Han ger sig aldrig, och kan kampa med sina bildäck/annat i timmar. Hans ögon lyser av förväntan när han vet om att han ska få bita och kampa med saker.
Men. Det stora menet! Han är lärd från liten ålder att JAG avgör när jobbet är gjort. Säger jag loss, så släpper han.
Han är, som dom flesta andra hanarna inom rasen, inte direkt förtjust i andra hanar. Han är mycket dominant, och är således inte förtjust i att någon försöker sätta sig på honom, oavsett kön. Han har inget emot att slåss med tikar, om han anser att dom går över gränsen.
Men även där är han tränad. Han kan gå koppelpromenader bredvid morrande hanar, om jag kräver det. För JAG bestämmer när han får kampa eller inte.
Dom få gånger han har varit i slagsmål, så går det hårt till. På några få sekunder sker stora skador. Om (när, såklart) jag skriker till, så slutar han att slåss och kommer till mig. Jag kan stoppa ner fingrarna och ta i honom, för han riktar aldrig om sig mot mig - oavsett vad han håller på med. Det är just den egenskapen som premierats inom kamphundsaveln i många, många år. Dom får inte gå på människorna, hur högt dom än ligger i kampen just då.

Jag förstår dock väldigt väl hur det kan gå fel. Bristande kunskap, energi och intresse.
Precis som att vi fick rikta vår Malle på rätt håll, får jag rikta mina Amstaffar på rätt håll.
(Skillnaden är bara att jag får kämpa fan så mycket hårdare för att motivera mina terriers att jobba för mig :rofl: )

Ja, långt som alltid. Svårt att formulera mina tankar, som alltid. Hoppas du förstår min poäng något sånär i alla fall!

** Det används speciella signaler för att starta ett slagsmål i ringen. Förarna håller i hundarna på särskilda vis, alla har sina egna. Samma ord används jämt osv. Finns det inget sådant inlärt, väljer hunden själv sin provocering anser jag. Vissa blir provocerade mycket lätt, av en hotfull människa som ska tvinga den att sitta. Andra bryr sig inte ens förrän den själv blir påflugen.
 
Senast ändrad:
Sv: pitbull bet sig fast

hur går det till när man skapar en hundras som ska vara aggressiv mot alla utom människan? det funkar inte riktigt så. en hund med mycket kamp och aggression går igång på allt, oavsett art. men givetvis kan man lära den att rikta sin kamp mot ett särskilt objekt.

sedan är det ju något med kamphundraserna som gör att det verkar gå galet. jag är den förste att erkänna att jag inte har en aning om vad det är. kanske terrierarvet? det finns ju andra raser med extrem kamp (t ex malinois), men de verkar inte bli lika rabiata som kamphundraserna. en "normal" hund biter tills jobbet är gjort, kamphundraserna verkar gå långt över den gränsen. kan det bero på avsaknad av bithämningar?

Rasen i fråga skulle säkert ha bättre rykte om ägarna kunde uppfostra sina hundar, inte bara skaffa dessa raser för att de anser att äger man en farlig hund så är man cool.


Sedan så är det ju självklart att medierna skriver om något folk ogillar - kamphundar och muslimer. "Självklart" ska båda delarna förbjudas.

Borde fotbollsmatcher också förbjudas? Det sker betydligt mer läktarvåld i Sverige/Världen än det sker att en pitbull attackerar någon.

Bör män förbjudas att använda knivar? En del män får ju för sig att använda frukostkniven att mörda sin fru med istället för att skära upp frukostbrödet.

En pitbull/amstaff som attackerar en människa är inte frisk eller så har ägaren helt enkelt siktat sig in på att hata en viss grupp människor. Ägaren hetsar upp hunden mot t.ex invandraren till slut så kommer ju hunden hata alla människor för hur kan en hund se vem som är invandrare eller inte? En pitbull/amstaff som attackerar en annan hund/annat djur är inte uppfostrad rätt eller har dåliga gener.

Hundarnas käftar är ju skapta för att kunna hålla fast "bytet" oavsett om det är en hund eller människa. Allt p.g.a det förr i tiden var populärt med hundslagsmål.

Vissa människor som skaffar dessa raser har tyvärr inte all kunskap som behövs, man kan inte dalta med en "kamphund" som man kan med t.ex en schäfer. En pb/amstaff orsakar mer skador i vissa fall allvarligare än en hederlig schäfer, många som köper pb/amstaff vet inte om det.

Jag vill själv ha en pb/amstaff när jag får råd, större lägenhet m.m men innan dess så ska jag ha sett till att träffat många uppfödaren, skaffat mer kunskap om dessa rasers uppfostring m.m..och det anser jag att många bör göra om de ska skaffa denna ras.
 
Senast ändrad:
Sv: pitbull bet sig fast

Dock är det väldigt få hundar som har ett sådan rävsaxbett som terrier, och i synnerhet "kamphundarna".

Jag ser absolut ingen antydan till rävsaxbett i deras munnar, snarare vanligt saxbett.

20389634.jpg


Ett bett med mer styrka dock.

(hunden gäspar, inget annat..skulle funka som en utomordentligt bra tandläkarkort dock..)
 
Sv: pitbull bet sig fast

men det där tycker jag är konstigt. en "normal" hund biter inte en främmande hund på ett sådant sätt att den måste avlivas. jag kan ju titta på min egen, som verkligen hyperaggressiv, men som ändå aldrig har tillfogat någon annan hund några större skador. det är väl det som är bithämningar. att "enough is enough". man biter tills den andra gett sig och sen är det bra. att de kan behålla det där i skarpare situationer. det är ingen människan behöver lära dem!
 
Sv: pitbull bet sig fast

det finns andra hundar som man kan ha istället. en kniv måste liksom vara vass för att fungera till ändamålet. dålig jämförelse.

jag köper inte riktigt det där med att det bara är ett ägarproblem. det är något med hundarna också som gör att de skadar så många så svårt. och det är inte bara deras munnar! de flesta större mastiffraser borde åtminståne i teorin kunna bita mycket större och hårdare. men det gör de inte. varför?
 
Sv: pitbull bet sig fast

Men seriöst Cilla, läste du mitt inlägg överhuvudtaget? Normal, bithämningar och bla bla bla. Jag förklarade just för dig varför en kamphundsras inte har normala bithämningar, och varför den inte ger sig.

Hur bra skulle en Tax vara om den gav sig i grytet och tänkte "Enough is enough, den stackars grävlingen verkar ha ha ont och kanske ger sig..."?
Hur bra skulle en kamphund vara om den bara bet tills den andra gav sig? Då räcker det med att den andra hunden visar sig lite underlägsen, så slappnar den vinnande av. Då kan den "underlägsna" hoppa på igen, och det kan betyda att man förlorar. Inte bra alltså. Dom ska bita tills den andra hunden är död, eller så svårt sargad att den inte kan ge sig på igen. Hemskt, ja. Svårt att förstå? Nej.

Ska man diskutera dessa raser, anser jag att man ska ha lite hum om hur kampaveln gått/går till, varför dom ska göra som dom gör och mycket mer.

En kamphund SKA INTE ha bithämningar faktiskt. Vi börjar komma ditåt med Amstaffaveln, men det kommer att dröja mycket länge innan vi är där. Om man ens kommer dit, eftersom folk faktiskt vill ha kvar vissa egenskaper från deras ursprung och då får man även annat på köpet.
 
Sv: pitbull bet sig fast

Jag vet med all säkerhet att mina hundar har ett normalt saxbett. Jag vet också att mina hundar har mycket större och kraftigare käkmuskler än alla mastiffer och andra stora hundar jag träffat. Dom har också muskler, men inte samma storlek och massa på dom i förhållande till sin storlek, som mina har.

En av våra Schäfrar gav rätt stora klämskador på mig en gång, under skyddsträning. Mycket kraftigt bett.
Min Amstaffhane biter igenom en sådan istället, och han är sisådär hälften i storleken men biter mycket hårdare.
 

Liknande trådar

Bukefalos Flera gånger nu har det hänt att när jag gått in i nån tråd så finns mitt senaste inlägg kvar som utkast, fastän jag postat det redan...
Svar
6
· Visningar
488
Senast: Rosett
·
Hundträning Hej har en rescue fr spanien amstaffblandning på 6 år, steriliserad tik. Hon älskar människor o barn, men när det kommer t andra hundar...
2
Svar
23
· Visningar
3 751
Senast: Londons
·
Hemmet Vi har förvaring under vår säng i form av lösa lådor som skjuts in under sängen. Dessa är rätt stora men katterna kan ändå öppna dem och...
Svar
3
· Visningar
350
Senast: Pilot
·
Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
881
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp