Pjoskig hundägare?

SpanskaLoppan

Trådstartare
Har under ett par månader åkt fram och tillbaka till veterinären med min hund.
Först var det torra pga torra och hårda krustor hela vägen runt kanten av öronlapparna. Som blöder om man krattar loss dom och då förstås gör ont med. "Typiskt på äldre hundar, smörj med olivolja" sa veterinären. Hunden i fråga är 5 år så jag vet inte om jag tycker hon är så himla gammal...
Sen en morgon hängde svansen lealös och hunden hade feber och ont. Direkt in till klinik för att kännas och klämmas på, togs även röntgenbilder av både svans och bäcken men inget konstigt hittades.
Eftersom hunden inte blivit varken väldigt blöt eller nerkyld trodde veterinären mest på att hon slagit i svansen och fått en blödning som nu gjorde ont. Den teorin stämmer ganska bra med hundens hantering av sin svans, är hon glad bankas den i ALLT, skitsamma att det gör ont bara hon får visa hur glad hon är. Jag försöker förstås undvika det men jag kan inte vara överallt hela tiden.
Vi fick medicin utskrivet, antiinflammatoriskt som gavs utan problem i 10 dagar och med god förbättring.
Men 3 dagar efter avslutad behandling slokade svansen igen och därtill dök det upp mystiska fläckar/sår på magen. In till vet. igen och fick nu träffa en annan än vår vanliga. Denna vet. klämde lite på svansen och konstaterade sedan solklart fall av vattensvans, fläckarna på magen var utan tvekan en stafylokockinfektion. Nu ska svansen tydligen "läka ut av sig själv"(?)och magen smörjas med Fuciderm 1 gång/dag vilket jag har gjort i 3 dagar nu men fläckarna har ändå spridit sig.
Hunden gnager bort pälsen på svansen, enligt vet. för att det värker. Därför(och pga salvan)ska hunden ha tratt på sig när vi inte kan ha koll på henne, men hur klokt är det att lämna hunden ensam hemma med tratten på? Även om man nu bara är borta nån timme...

Svansen har förvisso inte blivit sämre men inte heller bättre. Fläckarna är som sagt värre. Nu måste jag ringa in igen och be om råd hur jag ska göra men det känns som om ingen lyssnar på mig... Som om jag bara är "pjoskig". Ska vattensvans verkligen bara läka ut av sig själv, även om hunden har ont och det inte märks någon förbättring? Och stafylokocker är väl vad jag vet ett helsike att bli av med och behöver mer än lite salva?

Jag blir ju orolig för min lilla loppa... :(
 
Sv: Pjoskig hundägare?

Miss Mandy's vattensvans lakte ut av sig sjalv ... lika sa pa sonen's dobie lakte vattensvansen ut av sig sjalvt. Till de bada fick vi smartstillande fran vetten, men ar sjalva "troga" att ta smartstillande i sadana samanhang da det ju ofta ar battre att KANNA att det gor ont sa att man inte overanstranger sig igen, sa vi var mycket sparsamma att ge det. Det vill saga att de fick en dos hos vetten, svansen gick nastan som vanligt igen och det blev den sista dosen.
Sonen's dobie har fatt tillbaka vattensvans flera ganger men aldrig mer fatt smartstillande, det gar over pa en vecka eller sa.
 
Sv: Pjoskig hundägare?

Har det kollats mot rävskabb? Tänker just krustiga öronlappar och att det sen spritt sig.
Det bör också tas en odling från hudskrap för att rätt antibiotika ska sättas in - om det ens är en bakteriell infektion. Det behöver det ju inte vara och då är det onödigt med Fuciderm.

Vattensvans kan göra rejält ont och eftersom det kommer av en inflammation i nervändarna så är det lämpligt med smärtstillande/antiinflammatorisk medicin, nåt NSAID tex Rimadyl, Metacam, Norocarp eller liknande.
 
Sv: Pjoskig hundägare?

Har någon (du eller veterinär) funderat på om hunden kan ha allergiska besvär i botten? Har man lite känslig hud från början drar man lätt på sig både hudinfektioner och hudparasiter.
Hur ser hunden ut i öron, mellan tårna, i ljumskarna, d.v.s. på typiska problemområden? Gnager på tassarna?
 
Sv: Pjoskig hundägare?

Stafylokocker är vanliga bakterier som finns på huden och är normalt sett inte ett helvete att bli av med. Oftast behövs inte ens antibiotika (vilket det är i salvan du fått) utan det brukar i nästan alla fall räcka med klorhexidinschampo och lindrande gel. Men det beror självklart på hur pass djupt infektionen sitter och hur huden ser ut samt om det finns någon annan sjukdom i botten som orsakar infektionen.
Mot svansen borde man sätta in en längre kur med smärtstillande och antiinflammatoriskt kan jag tycka, om man uteslutit andra orsaker än vattensvans.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 354
  • Artikel
Dagbok Sensommaren har inte riktigt varit som jag hoppats. Ingenting har blivit riktigt bra, men var väl inte så många grejer som hänt än...
Svar
2
· Visningar
838
Senast: Bison
·
Hundhälsa Jag orkar snart inte längre. Det har till och med gått så långt att jag har ont i magen varje gång hunden ska få sin mat. Mantrat "ska...
2 3
Svar
46
· Visningar
6 020
Senast: Fibusen
·
Hundhälsa Jag söker stöd, råd och hjälp. Har en liten blandrastik på 1,5 år drygt som utmanar mig på sätt jag efter fyra hundar aldrig kunnat...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 053
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp