Placera kattlåda

sthu

Trådstartare
Var har ni placerat kattlådan?

Jag tror jag behöver skaffa en låda till, men jag vet inte vad den ska stå. Har två lådor idag, en på toaletten och en i badrummet.
Var ska jag ställa den tredje lådan? Känns inte så fräscht att ha den i vardagsrummet direkt..
 
Var har ni placerat kattlådan?

Jag tror jag behöver skaffa en låda till, men jag vet inte vad den ska stå. Har två lådor idag, en på toaletten och en i badrummet.
Var ska jag ställa den tredje lådan? Känns inte så fräscht att ha den i vardagsrummet direkt..
Vi har i vardagsrummet, det är det enda rummet där garanterat alltid är öppet. Har köpt en stor med öppningen på ovansidan. Sköter man den tycker jag inte det är så ofräscht faktiskt.
 
Hade mina 2 i ett skåp i vardagsrummet i min förra lägenhet. Funkade toppen.
Nu står dom i min lilla hall.
Du ser lite av soffan till höger och direkt till vänster stod matbordet.
20191201_154704.jpg
 
Vår står i köket, vid köksbordet precis. Funkar bra. Vi har en sån modcat och de är ganska stilrena. Bra sand också så det luktar inte direkt.
 
Jag har två i kök/vardagsrummet, ska flytta en av dem till sovrummet så snart han börjat använda båda. En är vanlig öppen och en är övertäckt men med öppen dörr. Det är fräscht i lägenheten, jag har noga intervjuat besökare som jag vet är ärliga. :)
 
Ni har inga problem med att det blir sand överallt?

Har lådor med ingång från taket och tycker det är sand över hela golven..
 
Ni har inga problem med att det blir sand överallt?

Har lådor med ingång från taket och tycker det är sand över hela golven..

Vi hade så här och det spreds ingen sand:

Köp eller bygg en "kista" eller skåp eller annat som har storleken kattlådans längd+0,5 m. Såga upp ett hål i ena kortsidan och häfta fast remsor av vaxduk för öppningen. De ska vara fasthäftade i ovankant bara så att katterna lätt kan gå in och ut men luften inte cirkulerar lika lätt. Inne i kistan på golvet lägger du en fluffig badrumsmatta. Sen ställer du kattlådan (med huva) längst in i kistan med öppningen mot kistans ingång. Utanför kistans ingång lägger du ytterligare en fluffig badrumsmatta (eller så kan man köpa en och lägga halva inuti och halva utanför). Viktigt att badrumsmattan är fluffig! Går att köpa billigt på t.ex. Rusta.

Vi hade vår i vardagsrummet och det varken luktade kattoalett eller spreds sand. Inte ens min djurovana och petiga farmor tyckte att det luktade katt. Och inte spreds det speciellt mycket sand heller. De fluffiga badrumsmattorna och det faktum att katterna inte bara kunde rusa ut ur lådan gjorde att det mesta stannade på badrumsmattorna.
 
En står i hallen direkt innan för dörren och en i tvättstugan. Låter alltid dörren stå på glänt där. Luktar sällan ur kattlådan pga av noggrann rengöring men sen också välanpassad sand efter våra katters behov.
 
Jag hade fyra kattlådor när jag hade två katter, två stora plastbackar och två vanliga kattlådor. Jag provade först att ha dem i olika rum men märkte ganska direkt att de föredrog en placering, så jag hade alla fyra kattlådor i samma rum (tvättstuga/dusch) det var ett ganska litet utrymme så det blev trångt, men det fick gå.

Men jag hade en katt som hade extrema problem med magen och som hade lätt att missa lådan så han fick styra helt. Han ville gärna gå emellan lådorna så därför passade det bra att de stod i samma rum.
 
Jag har två kattlådor till två katter i min tvåa. En stor (XL) i badrummet och en lite mindre hop in som står i ett hörn i vardagsrummet. Det funkar för oss, särskilt som de nästan bara använder den mindre att kissa i.
 
Funderar vidare.
Har ju lite problem med att någon av småtjejerna bajsar utanför lådan. Kanske om jag sätter en vanlig öppen låda där och flyttar hop in-lådan till hallen utanför toaletten?
 
Ni har inga problem med att det blir sand överallt?

Har lådor med ingång från taket och tycker det är sand över hela golven..

Har två hoppa i lådor och sand från latz. Inget spill alls, när jag hade ever clean var det dock kaos 😅
Den sanden fastnade överallt på Prada.
 
Har inte kommit till skott och skaffat en låda till än. Var inne i lokala lantmännen, men de hade inga. Så jag får åka in till centralorten och shoppa loss. De verkar inte ha något emot sanden, så jag börjar väl med att möblera om lådorna.

Men en något otrevlig sak slog mig. Vi har heltäckningsmatta i trappan och hallen (inte entré-hallen, utan ovanför trappan-hallen) så om någon, jag nämner inga namn, bajsar fel blir det inte roligt..
 
Har inte kommit till skott och skaffat en låda till än. Var inne i lokala lantmännen, men de hade inga. Så jag får åka in till centralorten och shoppa loss. De verkar inte ha något emot sanden, så jag börjar väl med att möblera om lådorna.

Men en något otrevlig sak slog mig. Vi har heltäckningsmatta i trappan och hallen (inte entré-hallen, utan ovanför trappan-hallen) så om någon, jag nämner inga namn, bajsar fel blir det inte roligt..
Lägg en badrumsmatta eller liknande under lådan? Ifall Någon som bajsar fel ibland brukar bajsa nära lådan tänker jag. :)

Edit: jag har ju heltäckningsmatta i typ hela jävla huset och tar eventuella olyckor som de kommer. ;)
 
Lägg en badrumsmatta eller liknande under lådan? Ifall Någon som bajsar fel ibland brukar bajsa nära lådan tänker jag. :)

Edit: jag har ju heltäckningsmatta i typ hela jävla huset och tar eventuella olyckor som de kommer. ;)
Det kan vara allt från intill till andra änden av rummet..

Visst är det bara att ta det, men jag tycker det är sjukt ofräscht med kattbajs på heltäckningsmatta. Lina hade diarré på just det golvet häromveckan. Inte lätt att få bort :crazy:
 
Har själv hittat en öppen kattlåda, LitterLocker, som gör att det blir mycket mindre sand på golvet. Skulle säkert funka lika bra med en back som man skär ut en lägre kant på en vägg men för såna med tummen mitt i handen eller latmaskar som vill att det ska se någorlunda snyggt ut.. :angel:
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har skrivit om att Kjellie grävt i min mans stora chilikrukor. Jag har tänkt att han antagligen är osäker/stressad eftersom han nyss...
Svar
6
· Visningar
1 421
Senast: Bapelsin
·
Övr. Katt Skulle behöva input! Skaffade en kattunge i somras så en av mina katter fick tas bort. Katten som blev kvar är en 10-årig kastrerad...
Svar
4
· Visningar
996
Senast: moster_punk
·
Hemmet Hej, Undrar om någon här har koll om man kan ställa en fristående mikrovågsugn i överskåp? Jag har ingen mikro i mitt kök idag och har...
Svar
16
· Visningar
1 305
Senast: cewe
·
Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
3 643
Senast: Kaching
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp