Planera betäckning till våren

Tussemaja

Trådstartare
Vart kan jag lättast och bäst få tips och råd om lämplig hingst till mitt sto? Hon har kosse/reiningblod och jag vill betäcka med hingst som är mera allround - kanske mer mot pleasurehållet egentligen, men samtidigt är jag angelägen om att bibehålla stoets behändiga storlek i fölet.

Sv: Planera betäckning till våren

Varför vill du betäcka ett kosse/reining stammat sto med en pleasurehingst?

Då skulle jag hellre rekomendera att betäcka med en för stoet mer passande hingst och köpa mig en pleasure/allround häst om jag ville ha det.

Alternativt välja en Allroundhingst som inte ligger för långt ifrån ditt sto stammässigt. Finns en del men om vi börjar prata pleasuremodell så känns det inte så lämpligt för mig...

Vad vill du ha för avkomma egentligen? Varför tänker du pleasurehingst? Ibland kan det helt enkelt vara smartare att betäcka med en annan typ av hingst och sälja avkomman för att köpa sig en av annan typ.

...för att mera svara på din fråga så hade jag börjat med att kolla upp alla olika typer av quarterhästar det finns samt forska i namnen i ditt stos stamtavla, se vad de har för meriter och vad de har gett för avkommor.

Personligen hade jag då förmodligen valt en hingst med liknande typ och då hade jag börjat med att kolla tex SRHA's och SQHA's hemsidor efter lämpliga hingstar och även DQHA om jag kunde tänka mig semin.

Förstår hur du menar och håller med om att det oftast är bäst att hålla sig till samma typ och "inriktning. Men jag vill ha ett föl till mig själv, och... ja... av känslomässiga skäl efter mitt eget sto. Eftersom jag inte kommer att vare sig träna eller tävla reining eller kossegrenar så inbillar jag mig att det vore bättre att "tunna ut" blodet och kanske få nåt lite lugnare, mindre specialicerat. Resonerar jag helt fel kanske? Är det viktigast att jag betäcker med en mycket balanserad och lugn hingst? Fast jag tror ju att "ju högre specialicering, desto mindre lämpad för lugna skogspromenader". ....
Visst har SQHA nån typ av avelsrådgivning?

Jag hade letat upp en trevlig allroundhingst då, med bra psyke och rörelser.

SQHA har ju sitt futurity, breeders, och hingstar anslutna där finns listade på deras hemsida. Du kan ju börja kolla där. SRHA har sitt Sire and Dam program med anslutna hingstar.

Det finns ju fler hingstar runt om också som inte är anslutna till något program.

Vill du absolut ha en quarter eller går det med paint också? På paintsidan kommer jag genast att tänka på Whata Luck och Whata Smoke i kategorin allroundhingstar.

Hade jag varit som du hade jag ju köpt en Pleasure stammad häst i stället en 1åring el föl sen betäckt ditt sto med en reiningstammadhingst och sålt fölet.
Personligen har jag svårt att förstå varför man korsar pleasure med kossestammade hästar och Hunter med reningen osv. De är helt två skilda linjer på hästar och kanske inte alls blir bra.
De kostar så pass mkt att avla fram en avkomma så ibland tjänar man på att köpa en i stället. Man glömmer lätt bort alla räkningar som blir under dräktigheten i 11mån. Foder,veträkning tex vacc. hovslagare,foder mm mm.Fosterförsäkring.
Om du absolut ändå vill så skulle jag tipsa dig om foundation stammade hingsten Docs King Calibar.
De är bara lite hjälp för dig att komma ihåg vad allt kostar.

Håller med om att man inte ska mixtra för mycket med olika typer o kombination men det finns ju bra allroundhingstar som mycket väl funkar att lägga på ko/reiningstammat -hingstar med en hel del sådant blod själv utan att för den skull vara för specialicerade. Som de jag och du nämde till exempel!

Det jag reagerade på var att ta en pleasurehingst men en allrounder skulle mycket väl kunna funka. Uppenbarligen ville inte TS ha någon pleasurehäst om jag förstod saken rätt? För vill man det är det enda alternativet att köpa en, för avla fram den blir nog svårt :)

Hej!
Jag kan inte se att en reining/kossehäst, inte skulle passa för skogspromenader, om det nu är det du vill? Rider själv i skogen på mina reining/ko-hästar, det är inga problem.

Instämmer att det vore lite tråkigt att späda ut blodslinjerna, när man under flera år avlat medvetet för att få fram vissa efterfrågade egenskaper..:crazy:

Tycker att du lägger på en reining/kossehingst med de egenskaper du vill ha, dvs lite lugnare, man måste inte välja de hingstar som är tuffast, det finns flera med mycket behagligt temperament!

Jo, du kan prata med SQHA, eller med flera olika uppfödare och/eller hingsthållare. Har du bara pratat med tillräckligt många, och besökt tillräckligt många hingstar, så kommer du själv att veta vilken hingst som passar just dig och ditt sto.

De hingstar jag med säkerhet!! vet ger bra avkommor (temperamenstmässigt menar jag, som inte håller på och bockar eller dummar sig eller så) är Golds Rebel Charm, Dudes Muddy Boots och Mr Gentle Deduction. OBS, att det finns fler som är bra!!!!

Men märren betyder 60% av fölets temp, så har du en märr som är svår så är möjligheten stor att också fölet blir svårt. Då hade jag sålt märren, och köpt den hästen jag velat ha istället...;)

Och varför lägga painthingst på quartermärr??? Vad tillför det, som inte finns hos quarter?:angel: och svara inte färg, för det avlar man inte på...

Och varför lägga painthingst på quartermärr??? Vad tillför det, som inte finns hos quarter?:angel: och svara inte färg, för det avlar man inte på...

Varför inte lägga en painthingst på en quarter om man nu känner för det???
Paint är inte en "sämre" ras än quarter och att jag kom på just två painthingstar var för att de har en passande stam, är trevliga i psyket och har gett mycket allroundhästar. Däremot är dom minimalt färgade och ger många solida paintar så påståendet att betäcka med dom bara för färgen går ju bort. De avkommor jag har sett efter dom är dock mycket trevliga för TS syften. Snälla, allround och ej för stora.

Som jag förstår det vill TS ha en trevlig allroundhäst som ej är för stor. Finns flera trevliga allroundhingstar, både quarter och paint. Någon av dom passar säkert bättre än en annan till just TS sto. En allrounder för mig är långt ifrån en pleasurehäst.

Har själv lagt painthingst på quartersto för att det varit en bra kombination och i syfte att i första hand få fram vackra individer med korrekt exteriör, bra psyke och rörelser. Vilket jag också har fått! Har aldrig använt mig av en homozygot hingst till exempel då färgen är sekundärt men givetvis intressant och viktig om det handlar om en paint. Finns ingen anledning att ge avkall på kvalitét, färgen är en bonus men vissa av oss tycker att det är en spännande bonus att få!

Man måste inte vara antigen färgkåt eller kvalitétsmedveten. :grin:

oj, det var visst en känslig fråga?

Du vänder på det och frågar varför man INTE ska göra det, jag undrar just VARFÖR man ska göra det? Om man har en quartermärr, så kan man väl använda en quarterhingst, det finns flera att välja mellan, så att hitta någon som passar kan inte vara svårt?

Att "byta" ras och använda en MYCKET NÄRLIGGANDE (jag tror att det på sikt blir samma eftersom vi redan dubbelreggar många individer...) måste i mitt tycke innebära att det på något sätt blir bättre än att använda hingst inom samma ras. Tror säkert att de hingstar du föreslagit är bra, ser bara inte vitsen med att gå över ån efter vatten.

Svar till alla: Fint - då fick jag lite tips på vilken ände jag kan börja i.... Sälja fölet eller stoet å skaffa nåt annat blir det inte tal om. Det går alldeles förträffligt att rida i skogen med min märr, men jag tror ändå att hästar som är avlade för ett visst jobb mår bäst om dom får göra just det jobbet....Därmed inte sagt att min märr mår dåligt av skogsluffning och lite allroundträning ibland. Hon är skapligt cool och duktig på att hålla nerverna i styr, men fruktansvärt känslig.
En allroundhingst får det bli. En liten, snäll en.....Jag har ju ett helt år på mig att leta hingst. Tack för svaren!

oj, det var visst en känslig fråga?

Du vänder på det och frågar varför man INTE ska göra det, jag undrar just VARFÖR man ska göra det? Om man har en quartermärr, så kan man väl använda en quarterhingst, det finns flera att välja mellan, så att hitta någon som passar kan inte vara svårt?

Att "byta" ras och använda en MYCKET NÄRLIGGANDE (jag tror att det på sikt blir samma eftersom vi redan dubbelreggar många individer...) måste i mitt tycke innebära att det på något sätt blir bättre än att använda hingst inom samma ras. Tror säkert att de hingstar du föreslagit är bra, ser bara inte vitsen med att gå över ån efter vatten.

Nja känsligt vet jag inte. Men jag förstår inte en sådan ståndpunkt. Att jag skriver ett inlägg betyder inte att jag ligger sömnlös över det. :)

Jag brinner för både quarter och paint. I all min avel vill jag avla för att förbättra, sträva efter en bättre avkomma än vad föräldrarna är. I min paintavel har jag till exempel valt att betäcka bra quartersto med bra painthingst, lika väl som jag kunde gjort tvärtom. När jag har valt en hingst har jag valt utefter mitt sto och vad som passade henne på marknaden här. Och nej, vad gäller de linjer jag vill avla på så har vi inte så mycket att välja på här i Sverige. Jag har absolut inga problem med att betäcka ett av mina välstammade quarterston med en painthingst av bra kvalitét! Men jag hugger hellre av mig handen än jag betäcker dom med en quarter av dålig kvalitét! Detsamma gäller tvärtom med paintston, eller om jag har en hingst i avel.
Så självklart vänder jag på frågan och frågar varför inte. Håller man på med uteslutande quarteravel så är det ju inte mycket att fundera över men om premisserna är enbart att få för sina behov en lämpad avkomma eller om man håller på med både quarter och paintavel så varför inte?

Det finns mängder av paintar som är i princip 100% quarterblod, så linjemässigt behöver det inte alls handla om att "byta ner sig" om det är det du tycker. Allt handlar om att man hittar rätt linjer och kombinerar med rätt linjer. Det är tjusningen med avel.

Nu var TS ute efter en viss typ av häst och styrde själv in sig på pleasurehingst vilket jag personligen inte tycker passar på ett reining/ko sto. De första hingstar som poppade upp i min hjärna råkade vara paintar då dessa jag nämde är av god allroundtyp och har allround presterande stam, samt är av mer lämplig typ (inte pleasure/hunter typ)
Båda är relativt ofärgade och har stor chans till solid avkomma så detta fanns inte ens i ekvationen, endast att det skulle bli en sådan avkomma som TS önskade utan att behöva gå för långt ifrån stoet stammässigt. Docs King Calibar är ett annat bra exempel på en sådan hingst, fast quarter. Personligen gillar jag Mr Gentle Deduction och Golds Rebel Charm också men är rädd för att avkomman blir för stor, då TS ville behålla en mindre modell. Eftersom TS inte är intresserad av att tävla utan vill ha en bra modell på häst med bra psyke att har roligt med så tycker jag tonvikten ska läggas på det. Oavsett om hon betäcker med paint eller quarter så blir det en renrasig avkomma.

längden på ditt svar visar att det är känsligt...

du vet att jag håller med dig, Kvalitet ska gå före allt annat.

jag tycker att en bra quarterhingst, går före en bra paint. och du tycker att det går på ett ut. ingen har rätt eller fel, vi tycker bara olika:laugh:

Tussemaja: lycka till, ska bli kul att få reda på vad du väljer!

Liknande trådar

Avel Har ju ingen häst men iom mitt tidigare avelsintresse fick jag frågan om vem jag skulle använda på ett sto. Till saken hör att stoet...
Svar
5
· Visningar
1 302
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid... 2 3
Svar
47
· Visningar
8 386
Senast: Bapelsin
·
Avel Jag har ett sto som jag haft i 11 år, hon är 19 år, haft 2 avkommor tidigare. Hon har knappt tävlat pga mina dåliga nerver men hon har... 2 3
Svar
49
· Visningar
8 934
Senast: pastejja
·
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen... 2
Svar
34
· Visningar
5 504
Senast: ginnies
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka