Sv: Planera betäckning till våren
Hej!
Jag kan inte se att en reining/kossehäst, inte skulle passa för skogspromenader, om det nu är det du vill? Rider själv i skogen på mina reining/ko-hästar, det är inga problem.
Instämmer att det vore lite tråkigt att späda ut blodslinjerna, när man under flera år avlat medvetet för att få fram vissa efterfrågade egenskaper..
Tycker att du lägger på en reining/kossehingst med de egenskaper du vill ha, dvs lite lugnare, man måste inte välja de hingstar som är tuffast, det finns flera med mycket behagligt temperament!
Jo, du kan prata med SQHA, eller med flera olika uppfödare och/eller hingsthållare. Har du bara pratat med tillräckligt många, och besökt tillräckligt många hingstar, så kommer du själv att veta vilken hingst som passar just dig och ditt sto.
De hingstar jag med säkerhet!! vet ger bra avkommor (temperamenstmässigt menar jag, som inte håller på och bockar eller dummar sig eller så) är Golds Rebel Charm, Dudes Muddy Boots och Mr Gentle Deduction. OBS, att det finns fler som är bra!!!!
Men märren betyder 60% av fölets temp, så har du en märr som är svår så är möjligheten stor att också fölet blir svårt. Då hade jag sålt märren, och köpt den hästen jag velat ha istället...
Och varför lägga painthingst på quartermärr??? Vad tillför det, som inte finns hos quarter?

och svara inte färg, för det avlar man inte på...