Bukefalos 28 år!

Planera hundköp

Dravena

Trådstartare
Hur långt i förväg har ni planerat när ni har skaffat hund och hur långt framåt har ni tittat? Både jag och min sambo har mycket hemmatid (jag pluggar och har få schemalagda föreläsningar och min sambo är arbetslös, håller på att starta en egen firma). Om man bortser från vår boendesituation (ganska liten tvåa med två marsvin som springer lösa i köket) och min sambos allergi mot vissa hundar skulle det vara en bra tid att skaffa hund nu. Både jag och sambon skulle ha tid och motivation att träna med en brukshund, till exempel schäfer.

Men om ca 3 år kommer jag vara klar med min utbildning och börja jobba, sambons liv kommer säkert också se helt annorlunda ut. Då kommer vi förhoppningsvis ha iallafall en villa med större utrymmen och tomt, men tiden kommer det finnas mindre av och då kanske inte en bruksras passar oss längre, kanske passar det inte att hund överhuvudtaget.

Så, hur förutseende och planerande har ni varit när ni har skaffat hund? Har ni vetat exakt hur era liv ska se ut några år framöver eller har ni gått efter hur situationen ser ut för tillfället?
 
Hundarna och hästarna är min livsluft, vilket gör att jag alltid har tid för dem. Jag har sedan jag blev vuxen alltid haft hästar och hundar, genom tider av arbetslöshet och tider som ensamstående mamma med heltidsjobb. Vissa tider har jag alltså inte haft tid för djur om man tittar till allt annat man ska/borde göra, men jag har alltid lyckats ändå. Allt beror på intresse, vill man så kan man. Jag har alltid levt efter devisen; Det levande först (vilket inkluderar mig :) )

Om ni känner att ni VILL träna bruks kommer ni alltid att ha tiden, speciellt så länge ni är två. Låter ni t.ex övertid, rust och annat gå före hundträning måste ni prioritera annorlunda för att få det att gå ihop.