Bukefalos 28 år!

Planera hundköp

Dravena

Trådstartare
Hur långt i förväg har ni planerat när ni har skaffat hund och hur långt framåt har ni tittat? Både jag och min sambo har mycket hemmatid (jag pluggar och har få schemalagda föreläsningar och min sambo är arbetslös, håller på att starta en egen firma). Om man bortser från vår boendesituation (ganska liten tvåa med två marsvin som springer lösa i köket) och min sambos allergi mot vissa hundar skulle det vara en bra tid att skaffa hund nu. Både jag och sambon skulle ha tid och motivation att träna med en brukshund, till exempel schäfer.

Men om ca 3 år kommer jag vara klar med min utbildning och börja jobba, sambons liv kommer säkert också se helt annorlunda ut. Då kommer vi förhoppningsvis ha iallafall en villa med större utrymmen och tomt, men tiden kommer det finnas mindre av och då kanske inte en bruksras passar oss längre, kanske passar det inte att hund överhuvudtaget.

Så, hur förutseende och planerande har ni varit när ni har skaffat hund? Har ni vetat exakt hur era liv ska se ut några år framöver eller har ni gått efter hur situationen ser ut för tillfället?
 
Hundarna och hästarna är min livsluft, vilket gör att jag alltid har tid för dem. Jag har sedan jag blev vuxen alltid haft hästar och hundar, genom tider av arbetslöshet och tider som ensamstående mamma med heltidsjobb. Vissa tider har jag alltså inte haft tid för djur om man tittar till allt annat man ska/borde göra, men jag har alltid lyckats ändå. Allt beror på intresse, vill man så kan man. Jag har alltid levt efter devisen; Det levande först (vilket inkluderar mig :) )

Om ni känner att ni VILL träna bruks kommer ni alltid att ha tiden, speciellt så länge ni är två. Låter ni t.ex övertid, rust och annat gå före hundträning måste ni prioritera annorlunda för att få det att gå ihop.
 
Jag har skffat hund när jag antingen vart distansstuderande eller arbetslös. Man kan ju aldrig veta hur det ser ut i framtiden :smirk: men något sånär får man ju tänka frammåt. Jag tog tex alltid jobb där jag kunde åka hem och äta lunch och rasta och aktivera mina troll. Jag har ju dock småtroll som är sällskapshundar. En större hund kräver ju betydligt mer :smirk:

Vad är det din sambo reagerar på? päls? hud? saliv?
Om situationen ändras och ni har en såpass aktiv hund är det ju bra att redan nu spana efter dagmatte, hunddagis osv. Annars blir ni nog tokiga av hundens rastlöshet.

Jag har alltid vart impulsiv :o men mina hundar har jag planerat noga, några månader innan köp har rasen vart bestämd, sen har jag alltid satsat mkt tid på att se om rasen passar mig och sett till att hålla på med andras hundar, se om det verkligen är något jag vill/orkar eller om det bara är sån där nyck jag fått för mig :angel:

Marsvinen kanske inte bör springa lösa om ni skaffar hund, olyckor händer lätt :p
 
Man kan aldrig förutse vad som händer i framtiden.

Jag är på gång med en till hund ( har redan en ) eftersom jag skall börja studera till hösten och minst 4 år framåt.

Tiden passar perfekt då det ger mer flexibilitet och mer hemmatid.

Under de först åren krävs det mer från dig som ägare
( hunden kräver mer motion, träning m.m )

Jag vet inte vad som händer efter dessa 4 år därför har jag planerat att vidta några enkla åtgärder.

Ex att skola in hunden på hunddagis m.m

Så planerar jag, men man måste ha i åtanke att har man skaffat hund så måste man sätta den i främst rum.

Du kanske måste tacka NEJ till ett jobb för hunden skull.

Tycker även att ni skall kolla upp din pojkväns allergi ordentligt, tragiskt och onödigt om hunden tvingas byta hem pga av något ni kunnat förutspå :)

Förövrigt bor jag och min sambo i en 2:a på 56 kvadratmeter och det går alldeles utmärkt :cool:
 
Min sambo är allergisk främst mod hundars saliv (dock inte allas) men känner även av kvalstrena i pälsen hos en del hundar. Så egentligen är det inte aktuellt att skaffa hund överhuvudtaget, det är bara lösa funderingar. Skulle aldrig ta hem en hund om vi inte var säkra på att sambon tålde den!

Anledningen till att lägenheten inte lämpar sig för hund är att jag inte vill låsa in mina marsvin, alltså behövs ett extra rum som de kan vara i.

Jag är medveten om att jag självklart (och även min sambo) kan komma att behöva tacka nej till framtida jobb och så vidare på grund av hunden, men eftersom jag vill ha en stabil ekonomi INNAN jag skaffar en hund så vill både jag o sambon ha stadiga jobb innan det blir dags. *rörigt kanske*
 
Man kan väl säga att jag planerade första hunden i 7 år.
Från det att jag kunde läsa hundböckerna och faktiskt förstå lite av vad som stod till det att jag fick hunden när jag var 14 år. :p
Då var jag ju studerande och mitt liv var väl inte direkt välplanerat för 15 år framåt, men idag 10 år senare fungerar det fortfarande bra att ha hund.
Är man intresserad anpassar man sig till det man vill syssla med.
Andra hunden var inte ett dugg planerad och det har fungerat det med.
Till hösten börjar jag troligtvis plugga och det är ett utmärkt tillfälle för mig att skaffa valp, är så extremt sugen på en boxer. :d
Men, jag har sagt till mig själv att de två jag har ska få gå ur tiden i lugn och ro och sen ska jag vara hundlös ett tag och verkligen fundera över rasval och vad jag vill ha ut av mitt nästa "hundande", men vi får väl se hur det blir med det. :smirk:
Ang. allergi, har jag märkt på senare år att jag är en aning allergisk mot min korthåriga hund, saliven, men inte alls mot min långhåriga.
 
Vi bestämde ungefär i vintras att det skulle bli lagom att skaffa hund till våren. Vi planerade inte så långt famåt eftersom min sambo kan ta med hunden till jobbet, så det var inte något problem. Jag är arbetslös och är alltid med hunden på dagarna. I höst och nästa vår ska jag plugga men jag kommer ha mycket tid för hunden fortfarande. Blir det knepigt ska vi kolla om hon passar på hunddagis, finns ett som ligger när oss som verkar bra.

Längra fram än så har vi inte planerat. Men hunden kommer alltid att gå i första hand. Vill jag plugga eller jobba med nåt som inte går ihop med att ha hund får jag låta bli.
 
Min allra första hund som jag skaffade 1974 planerade jag nästan ett år i förväg och efter det har jag aldrig varit hundlös.

Övriga hundar har det blivit mellan några månader till nästan 2 år, men det har mest berott på att de jag velat köpa hund av inte har tagit så många valpkullar och jag har oftast tingat valp långt innan tiken ens varit betäckt. Av 8 hundar har jag bara köpt valp en enda gång från en redan existerande kull.

Har man skaffat hund och inte vet vad som skall hända i framtiden får man helt enkelt anpassa sina framtidsplaner efter att man är hundägare med det ansvar för hundens väl och ve som detta innebär.

Hade jag haft en hundallergisk sambo skulle jag först prova att vara dagmatte eller ta hand om någon hund en längre tid där ägaren skall på semester t.ex.. Då kan man testa på allvar hur det skulle gå för sambon att leva med hund, innan vi skaffat oss en egen.
 
Då vi köpte första hunden tog det ca ett halvår från det att vi bestämt ras tills hunden var levererad. Evita bara damp ner. Där var det ingen planering alls. Min nästa hund har jag börjat planera för nu och det är tänkt att köpet ska ske sommaren -05 ungefär. Det beror på hur det går med parningar och kombinationer.

Då vi köpte Tasse visste vi att jag skulle jobba halvtid i tio månader till och sedan plugga i 5,5 år. Längre än så behövdes det inte planeras just då. I dagsläget tänker jag i femårsperioder ungefär. Jag kommer att försöka jobba 75% eller liknande då jag slutar skolan, men kniper det så finns det hunddagis och liknande. Det är ingen risk att jag kommer att tröttna på bruksarbetet, så det oroar jag mig inte för.
 
Tasse har flyttat hem till sin husse, min fd. sambo. Vi trivdes inte med varandra och hos husse har han det jättebra.

Jag hade egentligen inte tänkt att skaffa en ny hund. Det var så skönt med bara en, men suget att träna och tävla på allvar blir bara större och större. Evita räcker helt enkelt inte till.
 
Sök är ju min stora passion, så det ska vi verkligen satsa på. Dock börjar jag med spåret och är hunden lämplig så kanske, kanske skydd. Det enda som jag inte är intresserad av att tävla i är lydnad och rapport.
 
Egen hund har alltid varit en stor önskan för mig, men min familj ville inte ha. När jag träffade min nuvarande sambo hade han redan en schäfer, dock lite smått ouppfostrad och så. :angel: Men för så där en 4 år sedan när vi började prata om att flytta ihop så började funderingarna på en hund. När vi för 3 år sedan fick en lägenhet började jag verkligen leta och kolla upp om det fanns någon bra och vettig kennel av schäfer. Rasen var ett självklart val för både mig och sambon. Eller ja sambon kunde även tänka sig en boxer eller rottis också. Men Boxer var helt uteslutande för mig och rottis mer eller mindre likaså. Så schäfer fick det bli. Jag är mer eller mindre uppväxt med schäfer så jag tycker det är underbara hundar, om det är rätt uppfödare.

Vi hittade en kennel som verkade seriös och hade fina hundar. Vi åkte dit för att titta på deras hundar och träffa uppfödaren. Blev upp över öronen kär i en av deras unghundar och efter mkt mkt tjat så fick jag köpa henne. :D

Ett köp jag aldrig kommer att ångra. Hon var då 5 månader. 2 år senare kom jag och uppfödaren överens om att ta en kull på henne och på så sätt kom hund nr två in i mitt liv.
 
jag velade ett år innan jag bestämde mej för att skaffa hund...sen dök billy bara upp som ur tomma intet...det va kärlek vid första ögonkastet...sen ville jag försöka rädda han å låta han få ett par bra år....
 
Min första hund (hade på foder) var väldigt oplanerat men det fungerade. Sen när jag lämnade tillbaka henne sa jag att "när jag tar studenten...då ska jag skaffa hund".
Är utbildad djurskötare så arbetstiderna fungerade och i regel kunde lilla vovvas följa med till kossorna. (Inte på morgonen, då var han för trött), sen kom det in en skiftarbetande sambo i bilden vilket blev perfekt. Fast nu jobbar han fortfarande skift, hunden har vuxit upp och jag jobbar på vårdhem. Oftast fungerar det så pass bra att vi "lappar över" varandras scheman med en timme eller två och kör det ihop sig så får vovve gå till mamma och pappa för att vara där.

Jag tänkte lite framåt när jag skaffade, inte tio.femton år men väl några stycken, såg över möjligheterna till hundvakter, arbetssituation (dåvarande) etc...

Planerna för en till hund står och knackar på, inte i år för det ska bli ny häst först, men nästa år... :)
 
Jag hade inte tänkt skaffa hund alls.. var ju kattmänniska jag.. då kan man väl inte vilja ha hund? :D

Sen dök det upp en sambo i mitt liv med en Golden/Labbe/GD som tog mitt hjärta med storm. Tyvärr tog husse med sig hunden när jag kastade ut honom.. (elakt va?? :smirk:) och helt plötsligt stod jag där UTAN promenader i ösregn och blötsnö och leriga tassar att torka och allt sånt där mysigt som hundägare har. ;)
Åkte på Stora Stockholm och pratade ras och kikade på kennelsidor på nätet och funderade och funderade, men tyckte inte det passade in så bra i mitt liv som var fyllt av pendlande och jobb.
Som på beställning fick jag då ett erbjudande om sex månaders avgångsvederlag från det jobb jag redan hade tröttnat på och plötsligt var det akutaktuellt att skaffa en valp (fick 2½ dag på mig att bestämma mig om att behålla jobbet eller gå med avgångsvederlag om två veckor!!!).
Så då blev det en Boxer i flygande fläng och så här i efterskott kanske jag hade kollat upp linjer och olika kennlar mer än jag gjorde nu. Inte för att jag har något att anmärka på "min" kennel, utan bara för att lära mig mer om linjer etc FÖRE mitt val. Nu blev det Boxerklubbens valphänvisning och första valpkullen jag ringde på hade en tik kvar och den var leveransklar om två veckor så... *hepp!*
Jag har inte planerat så mycket för framtiden och om jag kan ha hund eller inte då. Min syn på saken är att man löser problem som man måste lösa när de dyker upp. Exvis om jag får ett annat sorts jobb än det jag har nu så måste jag ha mer hundvakt än jag har idag och då skaffar jag mig det. Håller med den som skrev ett tidigare svar om att det handlar om prioritering. Mina hästar, katter och min hund kommer först.. sen kommer jag, sen kommer pojkvännen och SEN kommer jobb/städning/etc.
Vi bor också i en tvåa, mitt privata zoo och jag! :)
/JES
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Är knappast den första som startar en sån här tråd 😅 Men jag och min sambo letar efter rätt hundras som hund nummer två. Har en liten...
2
Svar
28
· Visningar
2 110
Senast: DeCloe
·
R
Hundavel & Ras Försöker hitta en hundras som kan passa mig men hittar alltid något fel. Fel som i att trots att t.ex. rasbeskrivningen låter vettig så...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
14 540
Senast: Raderad medlem 148099
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 268
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Hej kloka buke! Jag vänder mig till er för tankar och funderingar. Ber om ursäkt i förväg för långt inlägg. Det är så att vi köpte...
2 3
Svar
41
· Visningar
7 741
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp