Planera lägenhet

Cherarriduracell

Trådstartare
Vi har börjat spåna kring att inreda ett loft som lägenhet. Loftet är ca 4*8m men ungefär 4 kvadrat går bort till trappan upp och avsatsen utanför dörren. tvärs över ytan går en rätt låg takbjälke, ca 180 från golvet så där kan det nog vara smidigt att sätta en vägg eller så. Jag tänkte mig att det ska bli en liten tvåa med badrum med plats för dusch och tvättmaskin och ett litet kök. Jag har bara kört fast lite på var jag ska lägga vad? Badrummet "måste" ligga längs den vänstra väggen i bild, köket är väl bra om det ligger vägg i vägg med badrummet så det blir smidigt med vattnet.

Den enda sidan med bra utsikt och inte bara ljusinsläpp är den längst ner i bild så spontant vill jag ha vardagsrum där? Men som sagt, jag har ju kört fast så jag vet inte riktigt 😅 vad har ni för spontana tankar?
received_1001636360250382~2.jpeg
 
Obs att måtten är utan isolering. Det kommer alltså bli mindre innermått sedan när innerväggar och sådär är på plats
 
Och ja, hur stort bör ett badrum vara för att få plats med toastol, dusch, handfat och tvättmaskin utan att vara vare sig superlitet eller onödigt stort?
 
Och ja, hur stort bör ett badrum vara för att få plats med toastol, dusch, handfat och tvättmaskin utan att vara vare sig superlitet eller onödigt stort?

Vi har precis byggt färdigt ett fritidshus med tre badrum(hellre flera små än ett stort 😉) och badrummen är 3.5m2 -men ingen tvättmaskin i dem, men det skulle nog kunna gå. Mindre än så kan man nog knappt ha🙈. (Jag tycker våra ser ganska små ut)
 
Ett badrum är visst 4.5m2 ca. Såhär ser kan det se ut- det ena 3.5kvm, det andra 4.5kvm. TM skulle kunna rymmas.
 

Bifogade filer

  • 0AE6C613-F26C-48D5-836A-C21C79BE242D.png
    0AE6C613-F26C-48D5-836A-C21C79BE242D.png
    108,6 KB · Visningar: 42
Vi har precis byggt färdigt ett fritidshus med tre badrum(hellre flera små än ett stort 😉) och badrummen är 3.5m2 -men ingen tvättmaskin i dem, men det skulle nog kunna gå. Mindre än så kan man nog knappt ha🙈. (Jag tycker våra ser ganska små ut)
Tack! Är nog inne på att badrummet får ungefär den storleken. Har du några idéer kring var de olika innerväggarna kan sättas upp?
 
Vi har börjat spåna kring att inreda ett loft som lägenhet. Loftet är ca 4*8m men ungefär 4 kvadrat går bort till trappan upp och avsatsen utanför dörren. tvärs över ytan går en rätt låg takbjälke, ca 180 från golvet så där kan det nog vara smidigt att sätta en vägg eller så. Jag tänkte mig att det ska bli en liten tvåa med badrum med plats för dusch och tvättmaskin och ett litet kök. Jag har bara kört fast lite på var jag ska lägga vad? Badrummet "måste" ligga längs den vänstra väggen i bild, köket är väl bra om det ligger vägg i vägg med badrummet så det blir smidigt med vattnet.

Den enda sidan med bra utsikt och inte bara ljusinsläpp är den längst ner i bild så spontant vill jag ha vardagsrum där? Men som sagt, jag har ju kört fast så jag vet inte riktigt 😅 vad har ni för spontana tankar?
Visa bifogad fil 50042
Litet snabbpyntat förslag nedan som var det första jag kom på när jag såg din teckning, har dock väldigt dålig koll på mått så det kan vara för små rum.
20200503_042351.jpg

Grönt är badrum och blått sovrum. Vitt är köksdelen och rött vardagsrummet. Och om det är möjligt så tror jag att det vore bättre att flytta dörren till andra väggen så blir det lite mera av ett flöde och liten "hall".
 
Litet snabbpyntat förslag nedan som var det första jag kom på när jag såg din teckning, har dock väldigt dålig koll på mått så det kan vara för små rum.
Visa bifogad fil 50073
Grönt är badrum och blått sovrum. Vitt är köksdelen och rött vardagsrummet. Och om det är möjligt så tror jag att det vore bättre att flytta dörren till andra väggen så blir det lite mera av ett flöde och liten "hall".
Köket blir inte i vägg och vägg med badrummet som du önskade men jag tror att annars får det bli en trea med små rum eller låta sovrummet ha den bästa utsikten. Jag kan inte se så mycket andra alternativ.

Eller så kan man ha en sovalkov istället för helt sovrum. Typ som nedan:
20200503_043956.jpg

Men då kan förvaringen av kläder etc, lida brist istället. Jag personligen som söker lätt efter en tvåa skulle föredra mitt första förslag.
 
Senast ändrad:
Litet snabbpyntat förslag nedan som var det första jag kom på när jag såg din teckning, har dock väldigt dålig koll på mått så det kan vara för små rum.
Visa bifogad fil 50073
Grönt är badrum och blått sovrum. Vitt är köksdelen och rött vardagsrummet. Och om det är möjligt så tror jag att det vore bättre att flytta dörren till andra väggen så blir det lite mera av ett flöde och liten "hall".
Om man flyttar dörren får man göra en specialdörr, det går en låg bjälke precis där, kanske 180 från golvet 😬 därav att dörren är där den är. Men går, det gör det. Tack för input! 😊
 
Jag hade aldrig gjort en 2'a av ett såpass litet utrymme som de 24 kvm boyta som det blir när man tagit bort 4 kvm vid trapp/avsats och ytterligare 4 kvm till badrum.

Det går ju inte att få in ett kök och två vettiga och funktionella rum på endast 24 kvm. Vad man får är små, trånga och opraktiska rum. Bättre att ha ett badrum och resten öppen planlösning och då få ett mer fungerande boende, både praktiskt och estetiskt.

Då har jag inte ens räknat bort det som försvinner ytmässigt vid uppregling, isolering och nya väggar..
 
Jag hade aldrig gjort en 2'a av ett såpass litet utrymme som de 24 kvm boyta som det blir när man tagit bort 4 kvm vid trapp/avsats och ytterligare 4 kvm till badrum.

Det går ju inte att få in ett kök och två vettiga och funktionella rum på endast 24 kvm. Vad man får är små, trånga och opraktiska rum. Bättre att ha ett badrum och resten öppen planlösning och då få ett mer fungerande boende, både praktiskt och estetiskt.

Då har jag inte ens räknat bort det som försvinner ytmässigt vid uppregling, isolering och nya väggar..
Hur stor yta hade du velat ha som minst?
 
Jag håller med om att det är litet för en tvåa. Jag skulle göra en liten sovhörna med ett snyggt draperi runt- då kan man välja att lämna det öppet och få in ljus om man vill. Eller ev en rumsavdelare i form av en bokhylla med lite luft i.
 
received_2727339207394900.jpeg


Funderade på något sånt här, fast med mindre vardagsrum och ett sovalkovsaktigt rum på andra sidan om kök/bad. Köket är ju gränsfall till minilitet men funkar, enligt den som bor där nu.
 

Liknande trådar

Hemmet Japp, dagens i-landsproblem kommer här! Jag bor med sambo och en katt i ett hus på ca 120 kvm. Huset hyr vi av min sambos mor, och...
Svar
19
· Visningar
2 129
Senast: zassoo
·
Hästmänniskan jag bor nu hemma hos föräldrarna, har hästarna här hyfsat nära till allt och trivs bra. men vill ha ngt eget och om jag flyttar så blir...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
9 231
Senast: Buck
·
Hemmet Vi har ett sött litet hus från 1963 i en liten ort i NV Skåne, hyggligt nära några större städer på gränsen till maxavstånd för att...
2
Svar
32
· Visningar
3 430
Senast: Lupin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp