Bukefalos 28 år!

bygga lägenhet på loftet??

Buck

Trådstartare
jag bor nu hemma hos föräldrarna, har hästarna här hyfsat nära till allt och trivs bra. men vill ha ngt eget och om jag flyttar så blir hästarna kvar = om jag flyttar in till byn har jag en mil till stallet att köra morgon & kväll.
allt blir lite jobbigare och jag har ingen lust att sitta ensam i en lägenhet hela dagarna(vänner bor antingen i malmö eller kristianstad + går i skola = träffas allt för sällan och de bor lite för långt bort för att köra dit över kvällen).

vi har nu börjat fundera över att bygga om mjölk rummet och en del av loftet till lägenhet till mig, blir inget jätte stort men en 2a ungefär.

botten våningen är ca 5,5m lång och 4m bred, här blir det då kök, badrum och trappa,
ovanvåningen är med snetak, 3m till nock(nu utan isolering osv) 5m blir gaveln blir det ungefär och ca 8m in på loftet. sovrum/ vardagsrum.

såhär ser det ut ungefär;
ritninglgenhet.jpg
[/IMG]

det jag funderar över är hur man ska placera toalett, trappa, kök för att få så mycket plats som möjligt.
lite funderingar;
nedanvningver2.jpg
[/IMG]
nedanvningver202.jpg
[/IMG]
ovanvningver2.jpg
[/IMG]

eller ngt såhär;
lgenhetnedreplan1.jpg
[/IMG]

vad tror ni om hela iden?
 
Sv: bygga lägenhet på loftet??

Jag tycker det verkar som en cool ide, men om jag hade fått välja hade jag valt att bygga ihop kök-vardagsrum och ha sovrummet som ett eget rum. Men det kanske inte är möjligt rent byggtekniskt.
 
Sv: bygga lägenhet på loftet??

Går väl jättebra? Det finns många som har lägenhet ovanför stall eller ridhus.Vårt stall är långt och ovanpå ena delen är det förberett för en lägenhet som stallägaren ska bygga ev. Andra delen är höloft. Vet också flera andra som haft så, och tex hyrt ut. Vi hade en gård tidigare där de var en lägenhet (som vi dock aldrig använde,)ovanpå ett av magasinen.
Vore väl ganska perfekt? Jag tror du måste ha tillstånd bara, men är inte säker.
 
Sv: bygga lägenhet på loftet??

kök + vardagsrum hade ju varit trevligt, men det är inte så smart med toa på ovanvåningen (mycket mer jobb), och kök på ovanvåningen med snedtaket blir inte heller praktiskt + ännu mer jobb XD.

bredvid mjölkrummet(nedanvåningen) har vi garage så kan inte bygga ut på det hållet, och åt andra hållet ligger en väg XD.
ovanvåningen går en bit över garagen, men sen har vi uppgång till höloftet på andra sidan så kan inte bygga hela vägen dit heller.
 
Sv: bygga lägenhet på loftet??

Jag tror det blir bra :)

Kom ihåg bara att planera in förvaring. För det finns ingenting som är så drygt som förlite förvaring.
Med snedtak är det inte heller bara att köpa några snygga garderober...

Vet inte hur du tänkt dig i köket men när jag hade min pyttelilla lägenhet på 21 kvadrat hade jag bara ett litet kylskåp med ett litet frysfack och en liten spishäll med 2 plattor och trots att jag inte tycker om att laga mat så saknade jag att ha en riktig spis med 4 plattor och ett kylskåp med flera frysfack.
En liten diskmaskin är också guld värd :love:

Har du planerat in plats för en tvättmaskin i badrummet?

Tänker du ha öppen planlösning på övervåningen mellan sovrumm och vardagsrum?
Jag skulle nog vilja ha en vägg mellan men det är jag det...
 
Sv: bygga lägenhet på loftet??

Ideen är jätte bra. Finns många som har liknande lösningar.
Kommer du laga och äta en del med föräldrarna? Ska du mest laga mat för dig själv i din lägenhet så skulle jag rekomendera en vettig spis och ugn.
Bänkdiskmaskin eller en smallare diskmaskin är extremt trevligt om inte nödvändigt. Tänkte du ha en tvättmaskin så tänk på att dom smala som har öppningen ovanpå är smidiga rymmer ofta 5-6 kg tvätt vilket är en hel del och jag tycker iaf att öppningen ovanpå är bra mycket trevligare mot för standardtvättmaskinen.
I övrigt skulle jag sätta sängen mer i mitten på den bortre väggen, mest för att jag anser att det är snyggare.
Sedan måste jag säga att hörnskåp med en sån där snurrgrej är ren kärlek.
 
Sv: bygga lägenhet på loftet??

Din kökslösning ser ut att behöva omarbetas. Du bör ha 80 cm mellan spis och vatteninstallationer. Kanske kan du planera det som ett L ?
Trappen som slukar mycket yta skulle kunna planeras in så att man kan ha förvaringsskåp byggda under den.
 
Sv: bygga lägenhet på loftet??

Tänkte du ha en tvättmaskin så tänk på att dom smala som har öppningen ovanpå är smidiga rymmer ofta 5-6 kg tvätt vilket är en hel del och jag tycker iaf att öppningen ovanpå är bra mycket trevligare mot för standardtvättmaskinen.
I övrigt skulle jag sätta sängen mer i mitten på den bortre väggen, mest för att jag anser att det är snyggare.
Sedan måste jag säga att hörnskåp med en sån där snurrgrej är ren kärlek.

Beroende på hur mkt förvaring TS behöver så kan ju tvättmaskinerna med öppningen ovanpå ta mer utrymme än vad det ger.
Med en frontmatad tvättmaskin finns det färdiga standardskåp att sätta ovanför och även hela skåp som man ställer in maskinen i så slipper man se eländet + att det blir ganska mkt förvaring ovanför som enkelt sväljer alla handdukar, toapapper, tvättmedel osv :)
 
Sv: bygga lägenhet på loftet??

Nu förstår jag ju att hela iden med att bygga egen lägenhet är för att få vara lite självförsörjande och sköta sitt. Men just tvätteriet kanske TS kan sköta hos mamma och pappa, som bor på samma gård. Då funkar det ju som vilken lägenhet som helst, där man bokar tvättstuga.

...eller så låter man mamma sköta tvätten....:devil:
 
Sv: bygga lägenhet på loftet??

kl

tvätta kan jag göra hos föräldrarna är bara tvärs över gården ju :p. innan hade vi tänkt skippa dusch också men det blir lite jobbigt och springa fram och tillbaka mellan husen.

bänk diskmaskin har jag funderat över, men det får bli om jag får råd. tänkte ha en liten ugn, spis med 2-3 plattor och en halvstor kyl. hade ju varit bättre med plats om man hade en mini kyl, men man ska ju få plats med frysvaror också.
men om man gör ngt såhär?
kkver2.jpg
[/IMG]
hylla inbyggd i trappan, över skåp, och köks delen i ett L. mini bord för frukost och köks ö vid behov (har man gäster får man äta på ovanvåningen)
 
Sv: bygga lägenhet på loftet??

Jag skulle rekomendera inte mindre än 3 spisplattor ifrån mina egna matlagningserfarenheter.

Vad tror du om ett minikylskåp och en mindre frysbox? En frysbox är enkel att placera på andra ställen än just köket. Kolla gärna vitvaror på blocket jag fick tag i en bänkdiskmaskin för en billig peng och har sett frys och kyl gå för runt 500 lappen.
 
Sv: bygga lägenhet på loftet??

Det finns ju riktigt smala diskmaskiner också. Mamma hade en sån i Köpenhamn, det fick bara plats typ 4 tallrikar bredvid varandra så den var typ 25 cm bred utvändigt. Då tar man inte bort bänkyta. Det är nästan det viktigaste enligt mig, se till att du ha arbetsytor! Jag har ett bra kök vitvarumässigt men har ingen vettig arbetsyta vilket tar bort enormt mycket av skaparlusten!

Spis för mig räcker med en sån med tre plattor. Då har man ändå en riktig ugn under och det är sällan man använder mer än tre plattor samtidigt! :)
 
Sv: bygga lägenhet på loftet??

Det krävs bygglov och det är ganska hårda krav om det ska bli godkänt, mycket p g a brandrisken. Djurstallar och främst häststall är ju ganska väl representerade när det gäller brand, vilket också gör att försäkringen kan stiga en hel del.
Annars så tycker jag verkar vara ett bra förslag.
 
Sv: bygga lägenhet på loftet??

gården är ihop byggd som ett U, boningshuset är i vänster länga, mjölkrum-garage-vedbod i högra och stallet i botten längan vet att det behövs byggas brandvägg men det är ju inte allt för jobbigt. renoverade väggarna på denna längan för ngt år sedan och taket byttes i år.

mitt nuvarande sovrum ligger bredvid hö loftet, bara en brandvägg emellan.
 
Sv: bygga lägenhet på loftet??

om vitvarorna, frysbox kommer jag ha tillgång till i ett förråd, tvättmaskin i boningshuset, kyl vill jag ha en ordentlig så man får plats med mer än mjölk och en halv ost :p
spis får bli ngt billigt med mer än 2 plattor, lagar jag mat har jag oftast en stekpanna(kött), en gryta(pasta/potatis/ris) och en kastrull(sås) :p.

diskmaskin är inte prioriterat, 1; det tar upp plats för förvaring, 2; jag gör inte av med så mycket disk att det är jobbigt att diska för hand.


men jag grämer mig verkligen över trappan, vet inte hur jag ska sätta den för att inte slå i snetaket när man kommer upp och inte tar så mycket plats på nedan våningen. får ju bli en smal brant trappa men den tar ju ändå plats.
 

Liknande trådar

Hemmet Jag har en idé om att andra planlösningen på nedervåningen i vårt hus. Vi bor i ett radhus med köket ut mot vägen, sen en korridor med...
Svar
19
· Visningar
2 378
Senast: Ms_Antrop
·
Hemmet Vi har börjat spåna kring att inreda ett loft som lägenhet. Loftet är ca 4*8m men ungefär 4 kvadrat går bort till trappan upp och...
2
Svar
21
· Visningar
1 579
Anläggning Vet inte om detta passat bättre på Förälder, Senior, Anläggning... det är lite av varje. Såhär är det (väldigt hårt sammanfattat): Jag...
2
Svar
20
· Visningar
2 459
Hemmet Mitt vardagsrum i nya huset har en smarrig turkos färg, ganska ljus som drar mer åt grönt än blått. Hur fasiken inreder jag det snyggt...
2
Svar
20
· Visningar
8 574
Senast: Simply me
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp