Bukefalos 28 år!

bygga lägenhet på loftet??

Sv: bygga lägenhet på loftet??

Det verkar ju bättre att kolla ordentligt om bygglov behövs och i så fall söka det, än att köra MacG:s variant och hoppas på det bästa. Att bygga in sitt liv i lögner som även kräver att grannarna ställer upp och ljuger, låter ju vedervärdigt och som något att hålla sig så långt ifrån som möjligt.
Jag har två alternativ här, antingen att gå den "rätta" vägen och inte ha råd att bygga det jag gör eller köra som jag gör och hinna flytta ur den här kåken innan den faller ihop över mig. Har man inte obegränsad ekonomi så får man snåla och spara och då går varenda krona till byggmaterial istället för ut i det stora svarta hål som kallas "myndigheter".

Så länge jag äger stället och så länge det jag gör inte skadar nån eller förorenar naturen runt omkring så gör jag som jag vill, dessutom sponsrar grannarna mig med både byggmaterial, hantlangning och grävning-schaktning för ser du, här håller vi ihop och drar allas lass framåt med gemensamma krafter.
 
Sv: bygga lägenhet på loftet??

först hade vi tänkt att göra om ena delan av ovanvåningen i boningshuset till mig, men det hade ju inte gjort så mycket, hade antagligen inte varit där mer än jag är på mitt nuvarande rum. (så ja det var först tänkt som ett avskiljt ungdoms rum)

sen kom vi på att man kan göra i ordning mjölkrummet och då bara ha mulltoa + kallvatten i lägenheten pga jobbigt att dra om och gräva upp halva gården, och sen bara ha mini kök på nedanvåningen och litet sovloft över halva nedanvåningen.

men nu när jag sett att vi får plats med både riktig toalett, dusch, tvättmaskin osv så gör vi det ordentligt och till en riktig lägenhet. vi kom fram till efter bara ngn dag att det blir bättre på det viset och lättare att ev hyra ut i framtiden. jag tänker göra ordentliga förvarings ytor + och skaffa ordentliga vitvaror, så jag kan faktiskt kan bo där utan att springa fram och tillbaka mellan husen.

angående att gå in till föräldrarna och snylta på sällskap när man mår dåligt ser jag inte som ngt konstigt, varför sitta ensam med katten i en kall lägenhet mitt ute i ingenstans när man kan gå in till föräldrarna och se på tv 10m bort?
 
Sv: bygga lägenhet på loftet??

först hade vi tänkt att göra om ena delan av ovanvåningen i boningshuset till mig, men det hade ju inte gjort så mycket, hade antagligen inte varit där mer än jag är på mitt nuvarande rum. (så ja det var först tänkt som ett avskiljt ungdoms rum)

sen kom vi på att man kan göra i ordning mjölkrummet och då bara ha mulltoa + kallvatten i lägenheten pga jobbigt att dra om och gräva upp halva gården, och sen bara ha mini kök på nedanvåningen och litet sovloft över halva nedanvåningen.

men nu när jag sett att vi får plats med både riktig toalett, dusch, tvättmaskin osv så gör vi det ordentligt och till en riktig lägenhet. vi kom fram till efter bara ngn dag att det blir bättre på det viset och lättare att ev hyra ut i framtiden. jag tänker göra ordentliga förvarings ytor + och skaffa ordentliga vitvaror, så jag kan faktiskt kan bo där utan att springa fram och tillbaka mellan husen.

angående att gå in till föräldrarna och snylta på sällskap när man mår dåligt ser jag inte som ngt konstigt, varför sitta ensam med katten i en kall lägenhet mitt ute i ingenstans när man kan gå in till föräldrarna och se på tv 10m bort?


måste man ha bygglov för befintliga bostäder? förstår att man behöver om man bygger om en byggnad som inte är byggd för att bo i (t ex stall/lada)

Jag tycker det låter jättebra att ni gör en riktig lägenhet av det om än liten :)
Men du måste nog allt ansöka om bygglov.
Grannen var iaf tvungen att göra det för att få flytta sin ytterdörr 2 m :cool:

Det är väl ingen som sagt att det är fel att "snylta på föräldrarnas sällskap"? Eller har jag missat ngt?
Det enda som jag och några andra i tråden reagerat på är osjälvständigheten du pratade en hel del om i början av tråden.
Att tex tvättmaskin finns hos mamma å pappa tex istället för att investera i en egen.
 
Sv: bygga lägenhet på loftet??

Jag tycker det låter jättebra att ni gör en riktig lägenhet av det om än liten :)
Men du måste nog allt ansöka om bygglov.
.

Instämmer - det kostar bra mycket mer att bli påkommen i efterhand och få straffavgifter.

Sedan - Trappan - tänk på att det ska gå att få upp säng och andra möbler så den får inte vara hur smal som helst.

Hyllorna i/under trappan: Sätt en dörr bakom hyllorna så har du ett förvaringsutrymme till.

Liten säng i köket - finns bäddfåtöljer för en billig peng på ett stort varuhus vid namn I***. Här finns för övrigt många små smarta möbler som har ett bra pris.

Likaså finns bra prisvärda vitvaror i mindre kedjor. De är så billiga att det är lönt att köpa även om det skulle vara så att de inte håller 10-15 år. Tips bara. Vi köpte själv detta nu när vi renoverade vårt eget kök och haft ett antal diskmaskiner av kända dyra märken som inte hållit så länge.
 
Sv: bygga lägenhet på loftet??

angående att gå in till föräldrarna och snylta på sällskap när man mår dåligt ser jag inte som ngt konstigt, varför sitta ensam med katten i en kall lägenhet mitt ute i ingenstans när man kan gå in till föräldrarna och se på tv 10m bort?

Om lägenheten är kall är den ju inte en fungerande bostad. Det brukar ju anses viktigt att ungdomar faktiskt flyttar till egen bostad vid rimlig ålder så det antog jag att du också ska göra - genom bygget.

Att du umgås med föräldrarna har väl ingen haft åsikter om.
 
Sv: bygga lägenhet på loftet??

Om det krävs bygglov beror på flera saker. Om det nu ska bli något mer permanet med möjlighet att hyra ut, går det att ringa och fråga. Här byggs det friskt med och utan bygglov.

Syrrans hus ringde vi och frågade om 8*8 meter stort, men det behövdes inte bygglov på det då avloppet koplades på en redan godkänd anlägning (mamma och pappas hus). Även pågrund av att stads arkitekten inte hade några planer på att bygga ut här.

Mitt hus är lika stort men krävde bygglov då det behövdes avlopp. Men får lov att bygga ut det med 30 kvadrat på befintligt bygglov.

Stallet bygglov då det var obyggt där innan, samt trist att behöva riva om de kommer på en.

Men alla små uthus och snetack har vi inte bygglov på. Har 5 st. Hönshus, snetack för hömaskinerna, redskapbod, bra och ha barrack och snetak mellan barraken och ladan. Blir det något går de flesta snabbt att flytta.

Ska man hårdra det ska man igentligen göra en förfrågan varje gång man byter färg på huset. Då huset enbart har lov att bära den färgen stads arkitekten godkänt. I mitt bygglov står att jag enbart får måla det rött ( inte säcker men tror det till och med står slamfärg).
 
Sv: bygga lägenhet på loftet??

angående att få upp möbler på ovanvåningen så är det en port på gaveln som senare ska bli ett stort öppningsbart fönster, så det är bara att lyfta upp möblerna den vägen ^_^.
 
Sv: bygga lägenhet på loftet??

Och stå i trappan och ta emot?!

Fungerar det inte att använda höjden under snedtaket och göra en vinklad trappa som kommer upp framför "väggporten"? Då tappar du förstås en del av förvaringstutrymmet under trappan, men det kanske frigör utrymme att planera om. Du har ju inga riktiga planritningar så jag har lite svårt att snabbt se hur våningarna hänger ihop, hinner inte fördjupa mej på en fikarast. Om man gör lite golvyta under snedtaket vid sidan av trappan borde det gå att fixa dörr/lucka till lite förvaring under snedtaket.

Jag skulle också föreslå att, i alla fall på en del av motsatta långsidan, sätta en rad med förvaringsskåp med lådor/hyllor med bakkanten mot yttertaket och lägga en snygg hylla ovanpå. På så sätt får man bra och lättåtkomlig förvaring i en del av rummet där takhöjden annars är för låg får att användas på något vettigt sätt.

Med så lite bänkyta skulle jag fförsöka få in en inbyggd mikro. Ställ fram kaffebryggare, brödrost och lite annat smått och gott så blir det rätt fullt på bänkarna! Ev en kombination mikro/ugn/varmluftsugn + spishäll för att spara utrymme och frigöra plats för golvdiskmaskin. Sedan tycker jag det fungerar väldigt dåligt med infälld diskho, jag vill ha diskbänk, men jag vet att långt ifrån alla håller med.

Jag skulle också se till att i alla fall planera och förbereda för tvättmaskin + torktumlare i badrummet. Även om man inte skaffar det nu är det så mycket enklare att ha med avlopp/el från början jämfört med att fixa det i efterhand. Vägghängd WC förenklar städningen, men är betydligt dyrare...

Bygglov krävs vid ändring av en byggnads användning och jag har väldigt svårt att tro att mjölkrum anses som likande användning som kök/dusch i en bostad
 
Sv: bygga lägenhet på loftet??

nja mjölkrum har det kallats pga att mjölkkannorna förvarades där, men det har mer varit dräng/pig kammare och har varit 2rum med kök i ena.

jag håller på att rita på en ny skiss, med en svängd trappa till vänster om dörren, så blir toaletten efter det och sen köket som nu blir lite större och med mer förvaring + att vi sätter in en kamin.
 
Sv: bygga lägenhet på loftet??

ny skiss på nedanvåningen! såhär blir det mer yta på ovanvåningen + ner ljus till hallen(ett fönster på toa är onödigt då det ändå alltid kommer vara fördraget :p)
modelnr3nedanplanlsning.jpg
[/IMG]
modellnr3nedanprofil.jpg
[/IMG]
modelnr3toalett.jpg
[/IMG]
modelnr3kk.jpg
[/IMG]

så, vinklad trappa till vänster. mycket skåp och förvaring i köket (ena högskåpet är kyl andra skafferi).
ska ha garderober längst ena kortsidan på ovanvåningen, så man har plats för städ saker osv.

jag vet att allt får plats då jag letat upp alla mått osv på ikea och ritat in någorlunda exakt :D
 
Senast ändrad:
Sv: bygga lägenhet på loftet??

bilder på hur det ser ut på utsidan nu
IMAG0633.jpg
[/IMG]
in mot gården, det är alltså fönstret längst ut + dörren som hör till lägenheten
IMAG0632.jpg
[/IMG]
gavel, dörren där uppe blir till fönster
IMAG0631.jpg
[/IMG]
och baksidan såklart :p.
 
Sv: bygga lägenhet på loftet??

Det verkar ju bättre att kolla ordentligt om bygglov behövs och i så fall söka det, än att köra MacG:s variant och hoppas på det bästa. Att bygga in sitt liv i lögner som även kräver att grannarna ställer upp och ljuger, låter ju vedervärdigt och som något att hålla sig så långt ifrån som möjligt.

En sak som jag funderar på är hur du egentligen tänker om den här bostaden. Du skriver ofta att man kan slinka in till föräldrarna och tvätta, duscha och liknande.

Borde du inte faktiskt se till att bygga en fungerande bostad, om än liten, om ni nu ändå bygger? En bostad som fungerar för de behov som bostäder behöver fungera för? Så att det faktiskt blir ditt eget hem?

Jag tänker även på sådant som övernattande gäster, inkl sexpartners/förhållanden. Jag hade tyckt att det var sådär att duscha inne hos en ny sexpartners föräldrar, faktiskt. Dels för att jag inte vill bli presenterad för föräldrarna det första jag blir, dels för att det hade gett mig intrycket av en väldigt osjälvständig person, som är så beroende av föräldrahemmet.

Det du beskriver i tråden, låter mer som ett något avskilt rum åt en tonåring än som en bostad åt en vuxen dotter. Är det verkligen det du vill ha?
Jag håller med, en till fråga.
vem betalar?
Ska du investera i deras hus? vad händer om/ när du flyttar?

Om dom betalar så vill de kanske hyra ut till någon annan när du flyttar?
 
Sv: bygga lägenhet på loftet??

mina föräldrar betalar för renoveringen, vi kommer göra det mesta själva förutom t ex hugga upp golvet. jag hjälper såklart till med bygget. sen så kommer jag självklart betala hyra. Och om/när jag flyttar kommer dom antagligen hyra ut det, en lägenhet med stall i skåne är lätt att hyra ut även om det är lite litet. är en 30-20min till flyinge härifrån ju :p.
 
Sv: bygga lägenhet på loftet??

tack är ju väldigt nära vägen men man har vant sig efter 20 år :p är en rek 30 väg nuförtiden dessutom :p, var värre när det var 70 XD.

en bra sak är också att jag har utsikt över hagarna från köket och kupan, från gaveln har jag utsikt över fälten. :love:
 
Sv: bygga lägenhet på loftet??

funderar vidare på kamin, det är ju en bra värmekälla. vi har kamin i boningshuset som används året runt. känner att jag vill ha en kamin för extra värmen under de kalla delarna på året (dvs höst,vinter,vår). och sen så kommer även en liten kamin kunna värma upp hela nedanvåningen, och då det är bara brädgolv på halva ovanvåningen så kommer värmen lätt ta sig upp :D.
men köket är ju litet, och kaminer behöver stå minst 40 cm från brännbara ytor. + fönstret blir lite ivägen.
men vad tror ni om en vedspis? de kan stå närmre brännbara ytor + man kan laga mat på dem :idea:
 
Sv: bygga lägenhet på loftet??

Finns det ngt värmesystem i lägenheten nu?

Annars skulle jag kosta på ett vattenburet system, blir ju inte speciellt dyrt när det är så litet.
Till det koppla en vattenmantlad kamin (finns massor med olika modeller) och göra plats för en ack tank + elpatron (tar ungefär lika stor plats som ett torkskåp).

Då eldar du för att få varmt i lägenheten + varmvatten men kan även gå på el tex på sommaren när man kanske inte vill elda men ändå ha varmt vatten.

Inte speciellt dyrt att installera och ger skön och mysig värme :)
Dessutom billigt i drift.
 

Liknande trådar

Hemmet Jag har en idé om att andra planlösningen på nedervåningen i vårt hus. Vi bor i ett radhus med köket ut mot vägen, sen en korridor med...
Svar
19
· Visningar
2 378
Senast: Ms_Antrop
·
Hemmet Vi har börjat spåna kring att inreda ett loft som lägenhet. Loftet är ca 4*8m men ungefär 4 kvadrat går bort till trappan upp och...
2
Svar
21
· Visningar
1 563
Anläggning Vet inte om detta passat bättre på Förälder, Senior, Anläggning... det är lite av varje. Såhär är det (väldigt hårt sammanfattat): Jag...
2
Svar
20
· Visningar
2 459
Hemmet Mitt vardagsrum i nya huset har en smarrig turkos färg, ganska ljus som drar mer åt grönt än blått. Hur fasiken inreder jag det snyggt...
2
Svar
20
· Visningar
8 574
Senast: Simply me
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp